Ganska ny

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3094
    Vage
    Deltagare

    Hej på er alla,

    Första posten här och tänkte ge er lite bakgrund i min vikthistoria.

    För lite över ett år sen vägde jag 173 kg, och fick ett erbjudande via en arbetskamrat att vara med i en pilot för ett viktminskiningsprogram. Detta var av typen ”Ät mindre än 2000 kalorier om dagen så går du ner”.
    Men fick till sin hjälp en massa olika färdigmat, ”shakes” och annat, och det fungerade faktiskt, jag droppade cirka 30 kilo på ett halvår, men tappade sen motivation, det kom sommar och semester ivägen kan man säga. Det var sommaren 2010 jag slutade med den. Lyckades med lite självdisciplin ligga runt 140-145kg fram tills i början på året, då jag drog igång med nutrilett, vilket egentligen bara blev dåligt, för det smakar ”Pekka” kan man säga.

    Nu iaf sen 21'a April började jag köra LCHF, och det innebar kramp, seghet i knoppen och alla de andra underbara sidoeffekterna man får i början, men jag tycker det är bra för det ser jag som tecken på att det fungerar. Tappade 4 kilo över påsken utan problem, går alltid fort i början, men nu börjar det trappa av, jag har en dålig ovana att väga mig varje dag.

    Nu har jag raljerat tillräckligt och vill egentligen bara få input på vad ni kan tycka/tänka om maten jag äter. Jag bifogar bild på en lunch som jag ätit, den brukar se ut sådär med små variationer.

    lunch/middag brukar vara:
    1 bantarbiff eller köttbit(entrecote eller nåt)
    1-2 stekta ägg
    loohmans Bearnaisesås
    sen lite räkor/räksallad (fetaste möjligt, mindre än 5 kalorier/100g)
    saltgurka
    bacon (LCHF garnityr kallar jag det) 🙂
    lite stekt lök
    paranötter(funkar av nån anledning bra ihop med räkor)

    Iaf, är det nån som har nåt tips på annat stuff man kan ha till köttet så tar jag gärna emot det, när det gäller grönsaker så är jag anti det mesta.
    Hoppas bilden jag försöker bifoga kommer med.

    Som avslutning måste jag säga tack till er alla som skriver i detta forum, för man har fått både inspiration och ideér ifrån er, och hoppas kunna dela med mig av mina erfarenheter framöver.

    #48167
    alfons
    Deltagare

    Hej och välkommen jag tycker du ska äta kött fisk kyckling skaldjur och ägg med smöe sedan räknar du på tillbehören kolla hur mycket kolhydrater det innehåler jag är själv rejält överviktig måste ligga på högst 5 gr per dag. lycka till

    #48164
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    när det gäller grönsaker så är jag anti det mesta

    Där har du ett försprång före många andra LCHF-are ;D Heja Våge!

    #48166
    mctrollet
    Deltagare

    Välkommen och lycka till! Grönsaker behöver du inte äta=))

    #48169
    gunilla m
    Deltagare

    När du skriver att du börjar trappa av vad gäller viktminskningen så undrar jag, står du still helt eller är det så att du tycker du tappar för lite?
    Själv måste jag verkligen stålsätta mig för att endast väga mig en dag i veckan. Vid något tillfälle har jag inte kunnat låta bli men med tanke på att jag ligger runt ett halvt kilo viktminskning i veckan så brukar det sällan vara så kul att väga sig för ofta. Jag tänker sakta men säkert ska jag ta mig ner till normalvikt.

    Spontant tyckte jag det var en rejäl portion mat, kanske lite för mycket? fast å andra sidan har jag läst mycket här och det många skriver är att man ska äta tills man är mätt, inte övermätt samt att kolla in så att det man äter inte innehåller mer än fem gram kh per hundra gram…. då brukar man få snits på det…

    fortsätt kämpa på!

    #48170
    Mynlen
    Deltagare

    ”avancerad” lunch/middag du har. Jag skulle begränsa mig till kött, sås och litet grönt (eller inte) ELLER räkor och majjo ELLER ägg. Inte allt på en gång.

    paranötter har jag endast som ”godis” då och då, inte som ett inslag i maten.

    Och sen ska du hålla i minnet att kroppar som har bantat med shakar och pulvrar osv behöver mer tid att ställa sig om till viktminskning.

    Jag råder dig att läsa Tommys tråd som du kan hitta bland dagböckerna

    #48168
    MIXA
    Deltagare

    Som Agnetasch skriver, heja Våge! 🙂 Välkommen, kul att du är med, ser gott ut på talriken! 🙂

    #48172
    Vage
    Deltagare
    Quote:
    När du skriver att du börjar trappa av vad gäller viktminskningen så undrar jag, står du still helt eller är det så att du tycker du tappar för lite?
    Själv måste jag verkligen stålsätta mig för att endast väga mig en dag i veckan. Vid något tillfälle har jag inte kunnat låta bli men med tanke på att jag ligger runt ett halvt kilo viktminskning i veckan så brukar det sällan vara så kul att väga sig för ofta. Jag tänker sakta men säkert ska jag ta mig ner till normalvikt.

    Spontant tyckte jag det var en rejäl portion mat, kanske lite för mycket? fast å andra sidan har jag läst mycket här och det många skriver är att man ska äta tills man är mätt, inte övermätt samt att kolla in så att det man äter inte innehåller mer än fem gram kh per hundra gram…. då brukar man få snits på det…

    fortsätt kämpa på!

    Hej, när det gäller trappa av var jag nog lite tidigt ute, när jag började för 13 dagar sedan vägde jag 143.7 kg, jag väger mig alltid på morgonen, direkt efter jag vaknat. Idag stod vågen på 135,4 så det har gått absurdt fort egentligen, 8 kilo på 13 dagar…det är inte helt nyttigt skulle jag tro, men är man såpass stor som jag är så går det lite fortare i början.

    Listan jag skrev var bara en del av sånt jag brukar lägga ihop för att få en måltid, jag har aldrig allting med, det skulle bli för mastigt. Tilläggas skall att jag brukar sällan lyckas tömma tallriken heller, men det är av gammal vana jag alltid lägger på rejält med mat.

    Jag äter också normalt sett väldigt fort, vilket är en riktig bov i dramat, hjärnan hinner inte fatta att magen är full. Därför jag alltid har kött med på tallriken för det måste tuggas och då hinner hjärnan ikapp.

    Tack för feedbacken, och håll styrningen trots att du inte ser massiva utslag på vågen varje dag!

    #48171
    Vage
    Deltagare
    Quote:
    ”avancerad” lunch/middag du har. Jag skulle begränsa mig till kött, sås och litet grönt (eller inte) ELLER räkor och majjo ELLER ägg. Inte allt på en gång.

    paranötter har jag endast som ”godis” då och då, inte som ett inslag i maten.

    Och sen ska du hålla i minnet att kroppar som har bantat med shakar och pulvrar osv behöver mer tid att ställa sig om till viktminskning.

    Jag råder dig att läsa Tommys tråd som du kan hitta bland dagböckerna

    Tack för tipset, ska leta rätt på den 🙂

    #48165
    mctrollet
    Deltagare

    oj, vilken härlig start=)) Keep it up!!

    #48173
    Vage
    Deltagare

    Hej alla glada, jag har inte direkt uppdaterat det här med nån måtta alls.
    Jag känner att jag vill beskriva lite vad som hänt för mig och kanske kan det hjälpa någon på nå vis.

    Den LCHF vändan jag påbörjade i Maj förra året gick helt åt skogen så fort sommaren kom. Jag låg runt 145 kilo hela tiden, med jobbet jag har så är det mycket resande och affärsluncher etc så det var väldigt svårt att hålla LCHF tyckte jag, iaf att komma in i det på rätt sätt. 1 Juni 2012 hade jag bestämt mig, eller jag hade bestämt mig lite tidigare iof, jag tog 6 veckors semester från jobbet, fokuserade bara på att ändra mina matvanor, lära mig om LCHF, lära mig laga LCHF mat etc. Givetvis gjorde jag andra saker på semestern också, men inget som kunde störa min LCHF.

    1 Juni stod vågen på 150,7 kg(jag väger mig alltid på samma ställe, med lika mycket kläder, samma våg etc).
    Idag 7 månader senare 111,6 kg

    Jag följde väldigt basic råd egentligen, saker under 5 kolhydrater/100g=bra
    Ät tills du är mätt, vilket blir mindre och mindre hela tiden
    Kött, fisk, räkor…mums

    Har lagt ner säkert 20.000 på kläder de här 7 månaderna, för vem vill ha en 5-6 XL skjorta när en 2XL sätter bra?

    För er som är lite slöa som mig och kanske inte vill göra ett ”recept” varje dag, grillad kyckling, klubbor, revbensspjäll…kunglig mat.

    Det ska påpekas att jag inte varit helt religös heller, jag har varit otrogen mot LCHF ibland, en helg, en vecka, men mitt måtto har varit att
    jag syndar inte ofta, men när jag gör det så ska det vara rejält, alltså mcdonalds/chips/lösgodis syndning. (Ja, inte så roligt på muggen dagarna efter, I know).

    Men som ni vana LCHF människor vet så är inte vikten den största positiva effekten med LCHF, det är hur man mår, humöret, energin.
    Det som också ger energi och som jag är dålig på är att ta komplimanger, folk öser komplimanger, ibland får dom det att låta som att man hittat
    botemedlet mot cancer/aids eller nåt. Men man ska ta emot och ta åt sig, det ökar motivationen.

    En annan fråga för er som gått ner rejält, jag har alltså varit på straxt över 173 kg och är nere i straxt över 111.
    Frågan är, har era hjärnor fattat än? Min är fortfarande kvar i 173 kg stadiet.
    Exempel: Jag tappar bort min bankdosa, beslutar mig efter ha letat i lådor att kolla golvet. Jag lägger mig på mage och hittar den under soffan. När jag ska upp så tänker jag…hur fan kommer jag upp nu?
    Förr i tiden fick jag vända på mig i sittande ställning, ta spjärn mot något och sen liksom välta upp mig själv på benen. Nu var det en armhävning och så stod man upp, helt sjukt vad hjärnan spelar en spratt.

    Aja, nu fick jag skriva av mig lite iaf och om nån har några frågor eller funderingar i mer detalj på hur jag har gjort så tveka inte att fråga, jag hjälper gärna till att få andra att må lika bra som jag gör!

    Med vänliga hälsningar
    Våge

    #48175
    Limp
    Deltagare

    Det är kul att nå sina mål och mer kul och bli vigare. Jag körde fast med bilen i snödriva nyss och fick skotta två timmar för att komma loss. Jag skulle aldrig ha orkat med det i vintras. Klart att jag var trött som attan direkt efter, men inte helt slut och funderade själv hur jag egentligen orkade.

    Att behöva skaffa nya kläder är ju egentligen bara bra… då får man det avståndet till det gamla livet som man behöver. Jag har själv köpt nya för 5000.- nyligen och behöver nog skaffa för lika mycket till inför sommaren.

    Bra jobbat…

    #48174
    Vage
    Deltagare

    Hej,

    Bara för att hålla lite uppdatering. 108.0 kg på vågen exakt imorse, 3kg på 9 dagar, tänk vad träning kan göra. Jag har inte tränat så mycket förut men det ger verkligen effekt.
    Det är dessutom roligt nu också, vilket jag aldrig trodde.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.