Går det att bli under intog med lchf?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3333
    Supermario
    Deltagare

    Inget jag personligen vill, men jag har tänkt på en sak, om en person följer en väldigt strikt kalorisnål diet med extremt lite fett låt oss säga med ett intag på 1200 kcal per dag, de kan bli riktigt magra och utmärglade efter tag, medans en person på lchf som äter ägg å bacon för 1200kcal per dag inte kan bli underviktig på samma sätt. Eller? Har jag fel?

    Sen att folk nästan aldrig lyckas hålla sig till så lågt kaloriintag utan fett i längden, de är en annan sak, men kroppen svälter väl aldrig sig om den får bra med fett? Är det därför det är så svårt att bli av med de sista kilona för många?

    #52062
    Supermario
    Deltagare

    Åhh jag blir så arg på iphonens autofyll, tar bort riktiga ord och ersätter med ord som inte ens vettiga, underviktig ska de vara i rubriken. >:(

    #52059
    Mynlen
    Deltagare

    stang av autofyll da!

    #52060
    eveinamy
    Deltagare

    Äter du mindre än vad du gör av med går du ner i vikt. Mer eller mindre oavsätt vad du stoppar i dig.

    #52046
    Lillnettan
    Deltagare

    Energi som energi – som eveinamy säger, ett underskott är ett underskott oavsett om du äter 1200 kalorier från hallonbåtar eller 1200 kalorier brieost. LCHF är inte magiskt. 🙂 Däremot kan jag tänka mig att man om man ”bantar vanligt” har lättare för att tappa vikt i muskelmassa medan man tappar mer fettvävnad med LCHF. Fråga Marcus här på forumet, han har koll på sånt. 🙂

    #52058
    Marcus
    Deltagare

    Jag får instämma i det som många andra här redan sagt. Alltså att viktminskningen kommer att bli mer eller mindre likadan på en diet låg på fett, som en diet hög på fett, förutsatt att energiintaget är detsamma. Jag skulle sedan hävda att det som primärt styr huruvida man tappar fett eller muskler främst beror på andelen protein i dieten. Ett lågt proteinintag kommer nästan ofrånkomligt att leda till större förlust av muskelmassa. Däremot kan både lågfettsdieten och högfettsdieten innehålla mer eller mindre protein beroende på hur man komponerar. Kanske blir det för de flesta lättare att äta mer protein på LCHF, då man tenderar att äta mer animaliskt, tex ägg och bacon, som också innehåller mycket protein, men det är inte heller något problem att komponera en diet med mycket kolhydrater, mycket protein och nästan inget fett.

    #52061
    Supermario
    Deltagare

    Ja jag ska stänga av autofyll, men det är bra när man skriver snabbt och skriver fel på vanliga ord som tex jag, igår, som osv. 😛

    Då är det förlusten av muskler som gör att vissa verkligen ser avmagrade ut på vanlig kalorisnål diet, när de flesta på lchf bibehåller sin muskelmassa. Men att så många står still på lchf när de är nära målvikten trots energiunderskott. Tror ni inte de har med att kroppen inte vill svälta sig att göra? Att den inte känner behov av det pga mycket fett?

    #52055
    Gohper
    Deltagare

    Detta kan även ske med högt proteinintag. Kroppen kan bara avge 70kCal per kg kroppsfett och dygn.
    När den gränsen är uppnådd måste energin tas från annat håll, minska muskelmassan är det troligaste.
    Det verkar vara detta som är orsaken till att även den passiva aktiviteten minskar.
    Detta påverkar också maximal viktnedgång per dygn, med minimum av muskelförlust.
    Tillräckligt proteinintag garanterar bara att det hålls till ett minimum efter förutsättningarna.

    Om vi tar en kvinna som exempel, jag har tröttnat på mig själv, har inga lätträknade siffror nu.
    Hon har vid 60kg, 15% kroppsfett, alltså 9kg, det ger maximalt uttag av energi från kroppsfettet på 630kCal och en maximal minskning av kroppsfettet på 63g per dygn.

    Men nu väger hon 67kg (7kg till) och har då 16kg kroppsfett, det maximala uttaget av energi blir då 1120kCal och en maximal viktminskning med 112g per dygn. 1g kroppsfett innehåller 7kCal som kan användas (2kCal kostar det att hämta ut).

    Detta är en viktig faktor att ta hänsyn till, speciellt om man vill behålla muskelmassan.

    #52045
    Franke
    Deltagare
    Quote:
    Ja jag ska stänga av autofyll, men det är bra när man skriver snabbt och skriver fel på vanliga ord som tex jag, igår, som osv. 😛

    Då är det förlusten av muskler som gör att vissa verkligen ser avmagrade ut på vanlig kalorisnål diet, när de flesta på lchf bibehåller sin muskelmassa. Men att så många står still på lchf när de är nära målvikten trots energiunderskott. Tror ni inte de har med att kroppen inte vill svälta sig att göra? Att den inte känner behov av det pga mycket fett?

    Får man energiunderskott så kommer man ju gå ned, oavsett vilken kost man har. Jag tror definitivt att en fet kost har BARA fördelar mot en kolhydratskost även om det handlar om lågkalori. Äter man kolhydrater så gör sig kroppen av med 50% fett, 50% muskler ungefär. Är du i ketos (dvs äter under 50-100g kolhydrater per dag) så ska muskelförbränningen bli minimal. Plus att du är mättare och mår bättre. Ketos innebär att du släpper loss de hundra tusentals kalorier du har lagrade i kroppen i form av fett så du har nästan oändligt med energi att göra dig av med, även om du inte äter mycket. Muskler förbränns endast i andra hand. En kolhydratsdiet blockerar de fettcellerna och gör dig hungrig och deprimerad istället, samtidigt som den äter upp mycket muskler.

    #52057
    Marcus
    Deltagare

    Det är otroligt många faktorer som spelar in. Styrketränar man under viktnedgången så förbättrar man sina förutsättningar att behålla muskelmassan radikalt.

    Gopher: Jag måste säga att dina uträkningar för förlust av kroppsfett är nya för mig, väldigt intressant! Det väcker dock en del frågetecken. Ponera att kvinnan du tar upp i ditt exempel med 15 % kroppsfett äter under 20 g kolhydrater om dagen och åker skidor i ett lågt tempo under en eftermiddag, säg 4 timmar. Låt oss utgå ifrån att energiåtgången under dessa 4 timmar var 1000 kcal. Du menar alltså att hon bränner muskelmassa utöver de 630 kCal som kommer från fettreserverna? Eller nybildas det glukos i levern via glukogeogenesen som täcker upp så att protein inte behöver användas som energi? Resonemanget medger ju att man inte ens kan frisätta tillräckligt med fett för att tillgodogöra sitt basala energibehov.

    Franke: Om man ska tro Gophers inlägg så är det inte riktigt så enkelt att man har nästan oändligt mycket energi att ta från fett. Vidare undrar jag om du har någon bra källa för påståendet om att kolhydratdieten skulle leda till ett mycket större tapp av muskelmassa jämfört med högfettsdieten, pga resonemanget med olika insulinnivåer. Jag skulle gärna vilka lära mig mer om det. Jag känner många kroppsbyggare som kört deff med mycket protein, minimalt med fett och en del kolhydrater, och de har inte tappat mycket muskelmassa.

    #52042
    Gamle Rodskagg
    Deltagare
    Quote:
    Jag får instämma i det som många andra här redan sagt. Alltså att viktminskningen kommer att bli mer eller mindre likadan på en diet låg på fett, som en diet hög på fett, förutsatt att energiintaget är detsamma.

    Och förutsatt att energiförbrukningen blir densamma. Jag kan dock konstatera att jag blir trött, frusen och orkeslös om jag äter , säg 1500 kcal viktväktarkost om dagen. På LCHF-kost blir jag visserligen hungrig om jag håller intaget på den nivån men långt ifrån lika orkeslös. Summa summarum blir att jag orkar med vardagsmotionen och går ner i vikt på LCHF-kosten men inte på VV-kosten.

    #52050
    alfons
    Deltagare

    Jag gick inte ner på viktväktar kosten . Första månaden 3 kg sedan stod jag still 1 år då slutade motionerade jätte mycket

    #52044
    Franke
    Deltagare
    Quote:
    Vidare undrar jag om du har någon bra källa för påståendet om att kolhydratdieten skulle leda till ett mycket större tapp av muskelmassa jämfört med högfettsdieten, pga resonemanget med olika insulinnivåer. Jag skulle gärna vilka lära mig mer om det.
    Quote:
    Young et al. compared the effects of three isoenergetic (7.5 MJ/day), isoprotein (115g/day) diets containing varying carbohydrate contents (30, 60, and 104 g/day) on weight loss and body composition in obese men. After 9 weeks, weight loss was 16.2, 12.8, and 11.9 kg and fat accounted for 95%, 84%, and 75% of the weight lost, respectively.

    http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1743-7075-1-13.pdf

    Hittade mycket intressant källgrundad teknisk info på http://josepharcita.blogspot.com/2011/03/guide-to-ketosis.html

    Quote:
    Jag känner många kroppsbyggare som kört deff med mycket protein, minimalt med fett och en del kolhydrater, och de har inte tappat mycket muskelmassa.

    Möjligt, men jag antog att vi pratade kolhydrats vs fett-diet, inte protein vs fett.

    #52043
    Franke
    Deltagare
    Quote:
    Kroppen kan bara avge 70kCal per kg kroppsfett och dygn.

    Mer info om detta någonstans? Aldrig hört någon faktiskt siffra förr.

    #52056
    Marcus
    Deltagare

    Tack Franke för länkarna! Mycket intressant studie, jag har inte sett den tidigare. Lite tråkigt dock att de har olika protein innehåll i dieterna, då det säkerligen har påverkan på resultatet. Jag inbillar mig att det har stor betydelse med energiprocenten protein framförallt vid låga energiintag.

    Jag ska läsa ketos guiden vid tillfälle också, den verkar rejäl! Nu är jag dock alldeles för trött i huvudet för att jag ska ha behållning av den, och tar sikte på sängen istället.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.