Gått upp i vikt????

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1701
    smulan76
    Deltagare

    Har hållit på med lchf i 2,5 veckor nu först gick jag ner 3kg.
    Nu sista dagarna har jag gått upp 1,5-2kg???? Känns inte kul alls. Har lust att bara ge upp =(((
    Vad ska jag göra??? :'(

    #25734
    mctrollet
    Deltagare

    Ta det lungt och fortsätt, skriv lite vad du äter så kan vi komma med glada tillrop=)) Lycka till!!

    #25741
    MIXA
    Deltagare

    Första veckan, säger de lärda att det är bara vatten som försvinner. Fortsätt, det vänder snart. Hos mig har det också gått fram och tillbaka. 🙂

    #25751
    smulan76
    Deltagare

    Till frukost blir det oftast äggröra och 3 skivor bacon(en skvätt grädde i röran)
    Till mellanmål 4-5 paranötter
    Lunch : typ stekt kyckling kokt broccoli eller brysselkål med någon hemgjord sås på grädde eller en klick cremefraiche
    Ofta gör jag en kålsallad på cremefraich och majonäs till köttet(mycket gott)
    mellis: ostbit eller nötter
    kvällsmat: kött eller kyckling och kokta ovan jordgrönsaker till eller blomkålsmos

    Känns som jag sliter i onödan…….några tips????

    #25733
    mctrollet
    Deltagare

    Behöver du mellanmål?? Ät dej mätt när du äter… byt ut grädde en ggr/dag mot kryddsmör… även ovanjord grönsaker innehåller kh… ost bättre än nötter…
    Tycker du att du att du sliter… inte bra, detta ska vara lätt och kul;)

    #25750
    smulan76
    Deltagare

    Känns ibland som man får hoppa över det som man njuter av, som gott vin och lite godis till helgen(och jag menar lite godis)
    Och om jag ändå hoppar över detta och går upp i vikt då tycker jag att det är att offra goda ting mot inget =(

    #25732
    mctrollet
    Deltagare

    Men vin kan du dricka i måttliga mängder om det inte är varje dag=)).

    #25749
    smulan76
    Deltagare

    Nej bara nått glas till helgen. =)

    #25731
    mctrollet
    Deltagare

    Godis slutar du snart sakna, ta lite ost!!

    #25737
    Sase
    Deltagare

    Jag gjorde en matlista första veckan och höll mig till den, jag skriver matdagbok
    och håller koll å vad jag äter, för min egen skull.. det kan vara ett tips!

    #25746
    Gohper
    Deltagare

    Jag har blivit lchf-striktare sedan snart två veckor. Sedan ett par-tre år har jag skippat margarin till förmån för smör osv. .
    Det jag har upplevt de senaste veckorna är att suget efter öl, godis mm har försvunnit. Vikten har också stabilliserat sig (minskade under jul, trots icke lchf), från att ha pendlat mellan 101-105kg till 99-101. Dock har vikten börjat öka nu!
    Så jag började räkna på hur mycket energi jag stoppade i mig och jämförde det med hur mycket jag förbrukade. Stoppar man i sig runt 3000 kCal soch förbrukar ca 2400 kCal så är det viktuppgång och inget annat (maten blir ju så god med grädde och smör!)!!

    Mitt BMR ligger på ca 1900 kCal, tex som frukost stoppade jag i mig bortåt 800. Jag har provat att minska frukostportionerna så att jag kände hunger ca 10 minuter innan lunch (det kan man stå ut med). När man balanserar in så kan det vara bra att ha något litet (majonäs) att stoppa i sig om det skulle krisa.
    Frukosten består nu av 2 kokta ägg och ett halvt paket bacon (ca 440 kCal).

    Lunchen har oftast varit rester från gårdagen och inte allt för stora portioner.

    Nästa problem var (är) middagen, ögat är ju oftare hungrigare än vad magen är!
    Gjorde middag, beräknade den till 4 portioner och åt en. Men efteråt satan så mätt.
    Så det var dags för räkning igen, hmm, det hade räckt med en dryg tredjedel, portionen var på ca 1400kCal!!!

    Åt rester i går och tog bara hälften mot tidigare, stod mig hela natten!

    Så det blir att komponera maträtterna i datorn i fortsättningen, innan man äter (när det är någon ny kreation på G) och kolla hur mycket man ska ta! Hmm, det blir nog smörsill till lunch i morgon… .

    Lchf är ju inte en direkt viktminskningskur, utan bla ”bara” ett bra hjälpmedel, det är ju trots allt frågan om enargi in och energi ut. Så att kolla kalorierna då och då kan vara en ytterligare hjälp på vägen.
    Räknar man lite snabbt på mitt överintag så blir det 600g plus i vikt på 9 dagar, men det kommer nog att tas igen!

    Så i början är det bra att hålla koll så att jag inte äter för mycket och inte för lite så att magsäckens storlek anpassar sig. Sen måste man lyssna på kroppen (magen) när den vill ha mat (inte hjärnan, den får för sig så mycket konstigt). Är man inte hungrig vid lunch så får det bli mindre frukost så hungern tajmar lunchen.

    Så det är bara att hänga i !

    #25736
    Mallgan
    Deltagare
    Quote:
    Jag har blivit lchf-striktare sedan snart två veckor. Sedan ett par-tre år har jag skippat margarin till förmån för smör osv. .
    Det jag har upplevt de senaste veckorna är att suget efter öl, godis mm har försvunnit. Vikten har också stabilliserat sig (minskade under jul, trots icke lchf), från att ha pendlat mellan 101-105kg till 99-101. Dock har vikten börjat öka nu!
    Så jag började räkna på hur mycket energi jag stoppade i mig och jämförde det med hur mycket jag förbrukade. Stoppar man i sig runt 3000 kCal soch förbrukar ca 2400 kCal så är det viktuppgång och inget annat (maten blir ju så god med grädde och smör!)!!

    Mitt BMR ligger på ca 1900 kCal, tex som frukost stoppade jag i mig bortåt 800. Jag har provat att minska frukostportionerna så att jag kände hunger ca 10 minuter innan lunch (det kan man stå ut med). När man balanserar in så kan det vara bra att ha något litet (majonäs) att stoppa i sig om det skulle krisa.
    Frukosten består nu av 2 kokta ägg och ett halvt paket bacon (ca 440 kCal).

    Lunchen har oftast varit rester från gårdagen och inte allt för stora portioner.

    Nästa problem var (är) middagen, ögat är ju oftare hungrigare än vad magen är!
    Gjorde middag, beräknade den till 4 portioner och åt en. Men efteråt satan så mätt.
    Så det var dags för räkning igen, hmm, det hade räckt med en dryg tredjedel, portionen var på ca 1400kCal!!!

    Åt rester i går och tog bara hälften mot tidigare, stod mig hela natten!

    Så det blir att komponera maträtterna i datorn i fortsättningen, innan man äter (när det är någon ny kreation på G) och kolla hur mycket man ska ta! Hmm, det blir nog smörsill till lunch i morgon… .

    Lchf är ju inte en direkt viktminskningskur, utan bla ”bara” ett bra hjälpmedel, det är ju trots allt frågan om enargi in och energi ut. Så att kolla kalorierna då och då kan vara en ytterligare hjälp på vägen.
    Räknar man lite snabbt på mitt överintag så blir det 600g plus i vikt på 9 dagar, men det kommer nog att tas igen!

    Så i början är det bra att hålla koll så att jag inte äter för mycket och inte för lite så att magsäckens storlek anpassar sig. Sen måste man lyssna på kroppen (magen) när den vill ha mat (inte hjärnan, den får för sig så mycket konstigt). Är man inte hungrig vid lunch så får det bli mindre frukost så hungern tajmar lunchen.

    Så det är bara att hänga i !

    Känner igen mig så väl i det du skriver.
    En av de största felaktigheterna kring LCHF, som jag gick på i början, är att man kan äta hur mycket som helst.
    ”Ät massor av fett!” – det gjorde jag såklart.
    Funkade i början och sen stod det still.
    Baxnade när jag jag började räkna och insåg att jag hade dragit i mig 1200kcal bara till frukost…
    Tycker det är bra att det är fler som talar om att det är bra att hålla lite koll på kalorierna också.
    Vad betyder BMR? Och hur räknar du?

    #25740
    MIXA
    Deltagare

    Hi, hi, jag man tror så mycket i början 😉

    #25730
    mctrollet
    Deltagare

    Jag äter när jag är hungrig tills jag är mätt… har gått ner 1kg/vecka i 10 veckor… nu lägger jag till saker för o minska viktnedgången till 0,5kg/vecka… tror om man lyssnar att kroppen löser det själv;)

    #25745
    Gohper
    Deltagare

    Basal Metabolic Rate, den energi kroppen förbrukar om du sover ett dygn.
    Om du utför en aktivitet under en timme så ökar du förbrukningen under denna timme med en faktor.
    Ska man vara riktigt nogrann så ska alla aktiviteter summeras och detta över tex en vecka kan ge en exakt shablonfaktor, annars så finns generella shablonfaktorer.
    Se http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php´.

    MD Mifflin and ST St Jeor för kvinnor
    BMR = (9.99 * kg) + (6.25 * cm) – (4.92 * ålder) – 161

    MD Mifflin and ST St Jeor för män
    BMR = (9.99 * kg) + (6.25 * cm) – (4.92 * ålder) + 5

    Det man oxå bör tänka på är att BMR minskar när man går ner i vikt, för mig, 1867 kCal vid 100kg mot 1667 vid 80kg.

    När jag räknar på teoretisk vikt-ned/upp-gång så är det fett som räknas 9 kCal <=> 1 gram, kanske inte helt exakt men det duger. Sen är jag ju sån att går det att räkna på det så blir det ju extra kul, matematik i praktik!

    Jag försöker att lära mig att äta tills jag är ohungrig, inte mätt. Sedan får man ju anpassa portionerna tå man tajmar olika klockslag, då är jag hungrig när det är dags! Äter jag alldeles för mycket då är det kist-ras som gäller (förvisso hjälper det mot stoppad mage…).

    Hmm, om kroppen är inställd på att få energin från fett så borde minskning av fettintaget synas direkt på vågen, alltså ingen ökning av något annat, eller, det måste testas för att se sambandet men det får bli längre fram när jag är ordentligt på G!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.