Gör jag rätt!!??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5959
    Millbertina
    Deltagare

    Tjena alla glada LCHF:are.

    Började för ca. 1 1/2 v sedan. Har varken mätt/vägt mig. Så det kanske jag borde göra för att se vad och hur mycket jag minskar i vikt. Nu till mim fråga om ni kan vara snälla och säga om det är rätt.

    Har tagit bort allt sk. vita produkter, äter grädde i det mesta.

    Frukost: Äggröra med grädde och bacon alt. Turkisk yougurt utspädd med lite grädde och har nötter i den,

    Middag: Kött/fisk och någon form utav ovanjords grönsak och lite grädde eller cream fresh.

    Kvällsmat: 1-2 skivor crisp med brieost, paprika. eller Turkisk yougurt med nötter.

    Är detta en bra sätt att göra det på? Tittar på nätet för fler goda middags recept.

    Tijing!
    Millbertina

    #91077
    Marcus
    Deltagare

    Hej, och välkommen!

    Jag tycker upplägget ser sunt ut i stort. Jag äter själv en del nötter och grädde även om det finns en del som brukar vara negativt inställda till båda dessa då de ändå innehåller en liten del kolhydrater.

    Crisp har jag ingen riktig koll på vad det är, innehåller det minimalt med kolhydrater? Och slutligen, äter du ingen lunch?

    #91092
    Daquiri
    Deltagare

    Kvällsmaten ser lite torftig ut tycker jag. Byt ut till något tillagat istället. Jag undrar om man orkar äta den kvällsmaten i fem år framöver.

    #91106
    Limp
    Deltagare

    Om ”crisp” är Finn Crisp, så har den 4 gram kolhydrater per skiva.

    #91093
    Solen
    Deltagare

    Hej och väll men hit!

    Det är lite individuellt om man tål finn crisp, grädde, och ost, en del kan äta det, själv går jag upp i vikt om jag gör det, antingen pga av mjölksockret eller på grund av energimängden. Så du får prova dig fram tror jag.

    #91111
    Millbertina
    Deltagare

    Marcus, Jo, jag började med lunch igår 😉 Åt då ägg och makrill med lite majonäs. Crispen har jag tagit bort, då jag inte är så sugen på dom längre. kan jag ta en Smoothie istället?
    Solen, det är det som är det svåra med LCHF jag har ingen aning hur mycket fett jag skall äta till varje måltid ;-( Har läst Skaldemans bok och lite utav Anna Hallén. Jag är 1,65 och väger 79 kg. BMI är på 29.

    Det jag kan säga är att i början så var jag lite hungrig efter varje måltid även om jag åt mig mätt, vissa gånger var jag proppmätt, men blev ändå hungrig efter 30 min. Är det för lite fett intag detta beror på?

    Tacksam för era svar ;-))

    Camilla

    #91098
    Slacktivisten
    Deltagare

    En del av den hungern är nog sötsuget. Det försvinner med tiden. Det kan vara lite för lite fett, ja. För en nykomling kan dagsbehovet av fett vara rätt skrämmande stort, i synnerhet sedan vi blivit hjärntvättade i fettsnålhet.

    En bra bloggsida angående fördelningen av maten: http://www.sunsoft.se/?p=919&utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=proteinmangd-del-2

    #91094
    Solen
    Deltagare

    Hej Camilla!

    I början blev jag hungrig nästan direkt efter varje måltid så jag känner igen det. Jag har ätit lchf i nio månader och jag äter fortfarande ganska ofta, jag äter alltid mellanmål på för och eftermiddagarna. I början gick jag upp i vikt, men nu har jag börjat gå ner i vikt sedan jag får mitt fett ifrån kokosolja, olivolja och udo’s choice istället från mejeriprodukter och nu funkar hunger/mättnadskänslorna bättre också.

    #91107
    Limp
    Deltagare

    Man kan också registera sig gratis med basmedlemskap på http://www.matdagboken.se Där kan man sedan registrera allt man äter och få fördelningar uträknade.

    #91095
    Solen
    Deltagare

    Jag ska också tillägga att jag har lagt mer rätt mycket energi på att prova olika mat kombinationer för att känna efter hur mina hunger/mättnadskänslor reagerar på maten. T.ex. Blir jag alltid hungrig av att äta köttfärsbiff. Medan jag blir mätt av grillat kycklinglår. Varför det är så är ett mysterium. Men så har jag provat att ta en eller två msk bra olja till färsbiffen istället för gräddsås och då funkar det bättre. Så jag har provat mig fram till det som funkar för mig. Men jag är fortfarande hungrig ofta och jag äter alltid något när jag är hungrig, jag går ned ca ett hekto per dygn ändå.

    #91078
    Marcus
    Deltagare

    @Slacktivisten 393735 wrote:

    En del av den hungern är nog sötsuget. Det försvinner med tiden. Det kan vara lite för lite fett, ja. För en nykomling kan dagsbehovet av fett vara rätt skrämmande stort, i synnerhet sedan vi blivit hjärntvättade i fettsnålhet.

    En bra bloggsida angående fördelningen av maten: http://www.sunsoft.se/?p=919&utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=proteinmangd-del-2

    Den där sidan är nog bra för dem som inte orkar/ids räkna på proteinintaget. Jag tror dock att man inte ska vara rädd att gå lite över WHO rekommendationen, det borde inte ställa till några problem. Vidare vill jag också varna för att beräkna normalvikt med hjälp av BMI. Det är ett otroligt trubbigt verktyg, och man kan ligga inom de normala gränserna och ändå vara överviktig, samt givetvis också ligga utanför gränserna och ändå vara hälsosam. Jag brukar säga att en vanlig spegel är ett bättre verktyg…

    #91079
    Marcus
    Deltagare

    @Solen 393738 wrote:

    Jag ska också tillägga att jag har lagt mer rätt mycket energi på att prova olika mat kombinationer för att känna efter hur mina hunger/mättnadskänslor reagerar på maten. T.ex. Blir jag alltid hungrig av att äta köttfärsbiff. Medan jag blir mätt av grillat kycklinglår. Varför det är så är ett mysterium. Men så har jag provat att ta en eller två msk bra olja till färsbiffen istället för gräddsås och då funkar det bättre. Så jag har provat mig fram till det som funkar för mig. Men jag är fortfarande hungrig ofta och jag äter alltid något när jag är hungrig, jag går ned ca ett hekto per dygn ändå.

    Jag måste fråga om du har räknat på energiinnehållet på köttfärsbiffen respektive kycklinglår? Det skulle ju kunna vara så enkelt att kycklingportionen innehåller mer energi, och att du därför står dig på den längre. Förutom energimängden i sig mättar olika näringsämnen olika mycket också. Protein är generellt det som mättar bäst i förhållande till energimängd. Med andra ord skulle kycklingportionen kunna mätta mer om den innehåller mer protein än köttfärsbiffen, även om de innehåller lika mycket energi. 🙂

    #91099
    Slacktivisten
    Deltagare

    @Marcus 393743 wrote:

    Den där sidan är nog bra för dem som inte orkar/ids räkna på proteinintaget. Jag tror dock att man inte ska vara rädd att gå lite över WHO rekommendationen, det borde inte ställa till några problem. Vidare vill jag också varna för att beräkna normalvikt med hjälp av BMI. Det är ett otroligt trubbigt verktyg, och man kan ligga inom de normala gränserna och ändå vara överviktig, samt givetvis också ligga utanför gränserna och ändå vara hälsosam. Jag brukar säga att en vanlig spegel är ett bättre verktyg…

    Ett problem med proteinet är att överskott av det höjer blodsocker och därmed insulinet. För mycket insulin och kroppen släpper inte på sitt fettlager. Med LCHF är det lätt att hålla nere nivån så vi kan bränna av kroppsfett. Problemet är att hitta rätt nivå på proteinet.

    #91080
    Marcus
    Deltagare

    @Slacktivisten 393747 wrote:

    Ett problem med proteinet är att överskott av det höjer blodsocker och därmed insulinet. För mycket insulin och kroppen släpper inte på sitt fettlager. Med LCHF är det lätt att hålla nere nivån så vi kan bränna av kroppsfett. Problemet är att hitta rätt nivå på proteinet.

    Jo, precis, det finns ju en del teorier om det, och jag antar att det är pga det som skaldeman har definierat sin ratio. Dock äter ja i dagsläget över 3 g protein per kg kroppsvikt, och klarar fortfarande ration så att det räknas som LCHF. Jag tror man måste ligga på riktigt lågt energiintag för att det ska börja bli riktigt petigt att man måste gå ned till 1 g protein/ kg kroppsvikt. Det kluriga är att man ofta vill behålla muskelmassa vid viktnedgång, och då är det inte bra att ligga för lågt i proteinintag.

    #91100
    Slacktivisten
    Deltagare

    Jag tränar inte själv och behåller eller till och med ökar musklerna vid 0,8-1g per kg aktuell kroppsvikt. Då är jag kontorsmänniska utan särskilt mycket muskler utom benen efter allt golfspelande. Har man stor muskelmassa går det nog åt mera även utan träning.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.