Grönsaksbehov

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5581
    AvatarSolen
    Deltagare

    Man ska ju bli mätt och nöjd på lchf, men om jag inte får grönsaker till maten blir jag hungrig och mat sugen och dricker smothie och kaffe och käkar nötter istället, men om jag däremot äter en grönsaks gratäng till köttet blir jag hur nöjd, matt och glad som helst. Jättekonstigt. Ni som nollar kolhydrater, blir ni verkligen mätta då? Jag blir hungrig, även med gräddsås sås eller cremefraiche till.

    #86720
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Om jag ska äta en måltid utan grönsaker, så blir det oftast ett ägg, en burk tonfisk samt majonnäs.
    På detta håller jag mig mätt hur länge som helst….

    Du kanske skulle testa att öka på fett samt proteinmängden?

    #86728
    AvatarSolen
    Deltagare

    Är det verkligen gott tycker du? jag har provat att blanda tonfisk med majonäs och crème fraîche men klarade inte av att äta det. Jag tror jag har problem med fett när det inte är kolhydrater med, har svårt att äta det då. Det går lättare om det är grönsaker med, smakar annorlunda då, liksom godare och fräshare. jag tycker själv jag äter mycket fett, men jag kanske måste äta ännu mer. jag är imponerad av er som klarar av att äta strikt. Jag har jätte svårt för det.

    #86721
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Hm, strikt? Jag har mumsat på godis nu i kväll……
    i 6 timmar
    I morse åt jag dock ovanstående röra innan jag in på gekås i Ullared, höll mig i 6 timmar på den maten o var inte vrålhungrig, men kompis var det, så vi åt.

    #86729
    AvatarSolen
    Deltagare

    Okej, ja nä godis är kanske inte så strikt 🙂 vad länge att stå sig 6 timmar på röran, så länge har jag aldrig klarat mig utan mat tror jag.

    #86725
    AvatarVeronicaS
    Deltagare

    Om du känner å kanske du skulle prova GI istället? (Allt är iofs en vanesak)

    #86722
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Solen: Hur länge har du hållt på med denna kosthållning? I början åt jag mindre portioner, men oftare, numera blir det
    mat mera sällan. Bara jag ser till att dricka tillräckligt, så funkar det hur bra som helst.

    I början var jag fettskrämd, men jag har inga problem med fettet längre.

    Ang godiset, så tror jag att jag ”behövde” det, sprang omkring hela dagen i Ullared.

    #86730
    AvatarSolen
    Deltagare

    Hej! Ja, jag funderade GI när jag hittade LCHF, grejen är att jag tror att jag inte går mer i vikt på GI, vilket jag inte gör förtillf
    För tillfället på LCHF heller i och för sig. jag hade hoppats att mitt sötsug och matsug skulle ge med sig med tiden efter en tid på lchf kost, jag verkar ha för lig karaktär för att klara strikt lchf som jag kanske behöver för att gå ned i vikt, men jag kör liberal lchf ett tag och håller koll på hur vikten rör sig, det kan ju ta tid har jag läst innan man börjar gå ner i vikt. Tyvärr njuter jag inte så mycket av maten, lchf ska ju kallas njut metoden men jag njuter inte så mycket av mat som av yoghurt, honung och mackor. Jag tror jag har ett lätt socker beroende som ställer till det.

    Madde: ja, godis ger ju snabb energi, jag blir själv sötsugen när jag inte äter en lång stund. Jag har hållt på några veckor med lchf men har ätit lite bär och mörk choklad och lchf efterätt, det kanske gör det jobbigare för mig om det håller kvar sötsuget. Det bästa jag vet Är youghurt och honung , fast jag har bara
    Ätit honung i en lchf efterätt en gång men det var så gott, Gud vad jag hade saknat den söta smaken. Jag ska köpa kokos fett idag, det sägs ju hjälpa mot .sötsug.om jag är lite mer liberal med grönsaker så tror jag det går lättare för mig men då kanske jag å andra sidan inte går ner i vikt. När jag äter strikt känns det verkligen som en bantnings kur tycker jag. Svårt.

    #86726
    AvatarJannebananen
    Deltagare

    desto striktare desto enklare på något vis… borde egentligen köra striktare själv nu… känner det blir så enkelt, mättnad, viktnedgång, tillfredsställelse, spara tid och pengar!

    #86723
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Jag tror att du måste strikta till kosten o inte äta en massa choklad samt efterrätter etc, för att
    bli av med sötsuget.

    Det behöver inte vara tråkigt bara för att det är strikt.
    Tänk kött/fisk/kyckling med beasås/kryddsmör till lunch o middag.

    Till frukost ägg o bacon, ägg med makrillfilé, äggmjölk eller bara kaffe med kokosfett.

    Ät när du är hungrig tills du är ohungrig.

    Lycka till!

    #86731
    AvatarSolen
    Deltagare

    Hej!

    Så är det nog. jag måste erkänna att jag känner ett jätte stort motstånd mot att helt sluta med allt sött, det känns så otroligt tomt och tråkigt. Jag fattar inte hur jag ska klara det. min ide var att trappa ner kolhydrat intaget så jag kunde vänja mig sakta, men det kanske inte funkar så bra. Nu har jag i alla fall köpt kokos fett som jag kan ha i te det ska ju hjälpa mot sötsug. En dag ska jag nog prova att göra äggmjölk också, och ha det til frukost istället för youghurt. Det är en stor omställning detta att lägga om kosten tycker jag.

    #86724
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Ang äggmjölk, så ant gillar man det eller inte. Det tog mig 1,5 år på denna kost innan jag vågade testa.
    Men det var överraskande gott.

    #86735
    AvatarHantverkarn
    Deltagare

    Jag har ju precis börjat själv så jag är inte kvalificerad att ge några råd, men ett tips kanske, som funkar för mig..
    Börja räkna! Allt du äter, väg och skriv upp.. när man ser det på papper svart på vitt blir de en jävla sporre att hålla nere kolhydraterna och kalorierna!

    Det funkar för mig iaf, har vart påväg att döda nån i matbutiken för en tugga baguette men så kikar ja på listan över dagens intag och behärskar mig 😉

    Vet att det är oerhört lätt att sitta här bakom en skärm och säga – lite jävlar anamma tack! Ställ in dig på målet och fullfölj!

    Är inne på min första vecka så vi nybörjare får stötta varann! kämpa på!

    #86727
    AvatarToo-tiki
    Deltagare

    Vilka grönsaker är det du äter i dina gratänger? Kanske kan du unna dig dessa ifall det betyder att du inte äter en massa nötter, bär och andra fällor.
    Men ta liiite mindre grönsaker och mer ost eller så, det gör ganska stor skillnad på mättnadskänslan!

    Det lättaste sättet att vänja sig var för mig att äta väldigt strikt ett tag, och sedan öka på med grönsaker och sådant man tycker är viktigt.
    Men det är ju så himla individuellt vad som passar en bäst.
    Personligen äter jag rätt mycket ”tillåtna” grönsaker men nästan ALDRIG bär och nötter (annat än kokosmjöl, mandelmjöl och hasselnötsmjöl i olika specialrecept.)
    Men jag vet andra som gör tvärtom och som trivs med det!

    Lycka till med allt 🙂

    #86732
    AvatarSolen
    Deltagare

    Hej på er! tack för alla tips!

    hantverkarn: väger du allt? tar inte det väldigt mycket tid och energi. Jag tycker matlagningen tar mycket tid redan som det är. Poängen med lchf var ju att man skulle slippa räkna trodde jag, men jag kanske har fel. Det känns bara som ett sådant projekt liksom, pu. En förhoppning jag har är att hunger och mättnadskänslorna ska komma med tiden och anpassa sig själv, men funkar inte det så kanske jag får börja räkna, suck.

    Too-Tiki. de grönsaker jag har börjat äta nu är blomkål, fänkål, lök, och tomat, det hjälper massor mot mitt matsug. Speciellt lök och tomat. Annars äter jag färsk spenat, färsk Ruccola och inlagd vit sparris. Mandel Mjöl har jag undvikit men det är kanske bättre att baka ett bröd på mandel köl och ta en macka med bra pålägg än att knapra nötter och choklad? Jag ska prova att baka en limpa tror jag.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.