Hålla fettlågan igång (ska man undvika att bli hungrig)

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost Allmänt om LCHF Hålla fettlågan igång (ska man undvika att bli hungrig)

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #853
    Anonym
    Gäst

    Hejsan på er, eller ?????? som man även kan säga!

    Jag vill ta upp en frågeställning som jag tycker det verkar vara stor förvirring om.

    Jag köpte en bok av skaldeman och sträckläste den. Sen kom en man från kommunen på besök som såg min bok och fick låna den av mig. Sen såg jag aldrig röken av den boken igen. Vad jag minns så var skaldeman ganska noga med att påpeka att ”fettlågan” måste hela tiden hållas brinnande för att inte kroppen ska ställa om sig till svältläge med mindre energiförbrukning som resultat. Jag har för mig att man därför skulle äta på bestämda tider för optimal viktminskning. Detta oavsett om man var hungrig eller inte.

    På detta forum verkar inställningen i de flesta trådar vara att man ska bara äta om man är hungrig och att det inte alls skadar att gå hungrig ibland. Någon borde rimligen ha fel.

    OM MIG
    ===================
    Själv är jag en gubbe på 50 som skulle behöva gå ner från 85 ner till runt 75 för att känna mig nöjd. Jag är inte direkt jättefet och kanske inte behöver banta i de flestas ögon. Har använt LCHF ett tag men minskar inte i vikt. I början gjorde jag misstaget att äta för mycket protein i förhållande till fett. Nu är jag noga med att äta minst lika mycket fett som protein och kolhydrater tillsammans. Dessutom är jag sträng vad gäller intag av kolhydrater. Men kroppen vill inte minska i vikt. Jag gör något fel. Vet inte om det lönar sig att låta kroppen bli hungrig emellanåt.

    Har du fakta angående ämnet ”Hålla fettlågan igång” och vet hur det ligger till med saken vore jag jättetacksam för hjälp! Kroppen är inte lätt att lura men jag tänker vinna kampen. 😛

    #12876
    agnetasch
    Deltagare

    Kroppen behöver en viss mängd energi per dygn bara för att finnas till. Det kallas för grundomsättning o brukar ligga på c:a 1 100 kcal/dygn för en medelstor person. Denna energi får kroppen från de energiämnen vi väljer att äta; protein,fett eller kolhydrater.
    Äter man under sin grundomsättning hamnar kroppen i ”svältläge” = den blir ängslig för att vi ska svälta ihjäl. Den börjar dra ner på sin omsättning (man blir frusen, får huvudvärk m.m) o den sparar energin i kroppen för att ha när svälten blir värre.
    För att undvika att hamna i svältläge bör man alltså ge kroppen lagom med energi i en lagom ström. Äter man mellan 1 100 kcal o det kaloriantal man brukar äta så går man ner i vikt.
    Det är en fördel att få med så mycket fett som möjligt i denna kalorimängd eftersom fett mättar o signalerar till kroppen att ”det är ingen fara, ingen svält på gång” På samma sätt är det bra med regelbundna måltider eftersom dom signalerar samma sak. Man håller alltså ämnesomsättningsbrasan igång.
    Vad som menas med fettbrasan får någon annan berätta om 😀

    #12878
    Franke
    Deltagare

    Tror det är rätt svårt att säga nåt med säkerhet. Vissa menar att man bör äta så ofta som möjligt för att inte hamna i ”svältläge”. Andra menar att det är en myt och att det tar uppemot 3 dygn helt utan mat för att nåt liknande svältläge ska slå igång och minska förbränning.

    #12883
    Anonym
    Gäst
    Quote:
    Tror det är rätt svårt att säga nåt med säkerhet. Vissa menar att man bör äta så ofta som möjligt för att inte hamna i ”svältläge”. Andra menar att det är en myt och att det tar uppemot 3 dygn helt utan mat för att nåt liknande svältläge ska slå igång och minska förbränning.

    Jag tycker frågan är intressant.

    Jag har lite svårt att se hur kroppen ska börja utnyttja kroppsfett som bränsle när man hela tiden tillför ny energi i form av mat. Hur ska man då få kroppen att i första hand förbruka kroppens fettdepåer för att få energi? Jag tror att kroppens fettdepåer används först då en brist uppstår.

    Ingen som provat?

    #12880
    barbarella
    Deltagare

    Att kroppen väljer att gå på fettet beror på att dess ”vanliga ved” är kolhydrater om dessa inte finns så använder den fettet som bränsle. Negativt är dock att hjärnans naturliga bränsle försvinner i o m att man inte tillför kolhydrater och det är därför man funkar lite sämre, jag har läst att man kan jämföra med en promillehalt på 0,5-1,0 när man är i ketos. Jag håller med men min omgivning har desto roligare*L*

    #12875
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Jag tror att kroppens fettdepåer används först då en brist uppstår

    Jag håller med om det. Äter man mindre energi än man brukar måste ju kroppen ta av vad den lagrat. Eftersom kolhydrater är dåliga på att lagras i kroppen o protein är jobbigt att bryta ner så blir det ju fettet som ryker.

    Quote:
    Ingen som provat?

    Provat vadå?

    #12882
    Anonym
    Gäst
    Quote:
    Provat vadå?

    Ja den frågan var otydlig ser jag nu! ;D

    Jag borde ha skrivit: Är det någon som jämfört viktminskningen vid LCHF-kost när man äter sig mätt respektive när man tar in (äter) mindre energi än man förbrukar.

    Jag har beställt Skaldemans nya bok, ”Varför går jag inte ner i vikt?” för att se vad han säger om saken. Tack alla som svarat hittills.

    #12874
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Är det någon som jämfört viktminskningen vid LCHF-kost när man äter sig mätt respektive när man tar in (äter) mindre energi än man förbrukar

    Ja, jag har jämfört ”vanlig” LCHF där det sägs att man kan äta hur mycket (fett) som helst. Det fungerar inte på mig. Jag måste kombinera LCHF med energirestriktioner; jag får vara försiktig med kalorierna också. Det verkar vara olika för olika människor. Men hos folk som ätit LCHF länge verkar det som om dom måste börja räkna kalorier.

    #12879
    barbarella
    Deltagare

    Jag håller med dig Agnetash, för mig är det självklart att man måste hålla koll på kalorierna, oavsett vad Herr Skaldeman säger. Alla är ju inte lika överviktiga som han var innan han började sin viktresa och pengaindustri. Själva vitsen med att äta fet mat är ju att man blir så oerhört mycket mättare, alltså så behöver man inte så mycket kalorier men efter vad jag har läst här på forumet så är det många som trots bara fett går upp i vikt. Men det är klart, trycker du idig 6000 kalorier om dagen och ”syndar” med kolisar då och då så blir det inget positivt resultat. Fettcellerna blir fullkomligt överlyckliga och misslyckandet blir ett faktum.
    Ha en trevlig helg alla!
    Mvhj Barb

    #12877
    Franke
    Deltagare

    Just citatet ””fettlågan” måste hela tiden hållas brinnande för att inte kroppen ska ställa om sig till svältläge” tycker jag är lite rolig förresten. Kroppen har ju säkert 150000 kcal med fett att bränna lagrat på kroppen, så jag har svårt att se hur man skulle behöva stoppa i sig mer konstant för att ha nåt att bränna :).

    #12881
    Anonym
    Gäst
    Quote:
    Ja, jag har jämfört ”vanlig” LCHF där det sägs att man kan äta hur mycket (fett) som helst. Det fungerar inte på mig. Jag måste kombinera LCHF med energirestriktioner; jag får vara försiktig med kalorierna också. Det verkar vara olika för olika människor. Men hos folk som ätit LCHF länge verkar det som om dom måste börja räkna kalorier.

    Det låter så logiskt vad du säger. Jag ska prova att minska ner på intaget.

    Det viktiga måste väl vara att upprätthålla det metaboliska tillståndet (ketos).

    Att kroppen skulle starta att gå på ”sparlåga” för att man går lite småhungrig emellanåt låter inte rimligt för mig just nu. Ifall kroppen skulle gå på sparlåga så borde ju viktiga kroppsfunktioner stängas av/minimeras. Det pratas ofta felaktigt om ”svältläget” men jag tror att man ofta syftar på ketos. Så länge man har man hat gott om fett/muskelmassa att använda som bränsle så finns det ju ingen anledning för kroppen att stänga ner viktiga funktioner, precis som Franke menar.

    Att frågorna känns så förvirrande är nog mycket riktigt som du säger att det fungerar olika för olika personer. Jag tror att generellt så blir kroppen snålare med att utnyttja kroppsfett ju mindre överskottet är. Har man ”bara” 5-10 kg övervikt försöker nog kroppen utnyttja energin i maten så mycket det bara går.

    #12873
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Det viktiga måste väl vara att upprätthålla det metaboliska tillståndet (ketos)

    Ja, äter man LCHF är det viktigt att hålla sig i ketos. Man måste alltså hålla koll på sitt kolhydratintag så det inte överstiger 100 g kh/dag.

    Quote:
    Det pratas ofta felaktigt om ”svältläget” men jag tror att man ofta syftar på ketos

    Det kanske är ketos Skaldeman menar med ”fettbrasan” men det har inget med svältläget att göra. Det är två helt olika saker. Man hamnar inte i svältläge om man åker ur ketosen.
    Ketos hamnar man i vid olika lågkolhydratdieter. Svältläge hamnar man i vid kaloridieter. Snabbast märks svältläge när man fastar; tredje dagen är ju alltid helvetesdagen; när man ligger under madrassen o huttrar ;D

    Quote:
    Så länge man har man hat gott om fett/muskelmassa att använda som bränsle så finns det ju ingen anledning för kroppen att stänga ner viktiga funktioner, precis som Franke menar

    Men det är inte så kroppen tänker. Den märker att energitillflödet minskar (det spelar ingen roll vad du väger) o sätter till alla klutar för att spara energi eftersom den tror att det är hungersnöd som kan vara länge. (Tyvärr finns det ingen sådan funktion åt andra hållet; inte slösar kroppen med energi när vi överäter) Det är därför det är så svårt att banta, dels går kroppen i svältläge om energitillflödet minskar, dels ”minns” tydligen kroppen den högsta vikt den någonsin haft o strävar alltid tillbaka dit >:(

    Quote:
    Jag tror att generellt så blir kroppen snålare med att utnyttja kroppsfett ju mindre överskottet är. Har man ”bara” 5-10 kg övervikt försöker nog kroppen utnyttja energin i maten så mycket det bara går

    Jag tror inte våra kroppar fungerar olika när det gäller svältläge. Vid bantning kanske en person som väger 60 kg bestämmer sig för att äta 1200 kcal om dagen för att gå ner i vikt. En annan person som väger 120 kg bestämmer sig för samma sak. Vem tror du går ner snabbast? 60 kg-personen som brukar äta 2000 kcal/dag eller 120 kg-personen som brukar äta 4000 kcal/dag?Naturligtvis 120 kg-personen; det är större skillnad på 4000 kcal o 1200 kcal än 2000 kcal o 1200 kcal.

    Nu när det är lördagkväll ska jag synda med lite ugnsrostad kålrot! Minns inte när jag åt det sist. Trevlig helg!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.