Händer inte ett skit

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4243
    spoketlaban
    Deltagare

    Ha hållit på i 3,5 vecka och gått upp 1,5 kg. Inte speciellt roligt och man tappar suget. Tips på vad jag kan göra?

    #65397
    Ullisf
    Deltagare

    Skriv ner vad du äter under en dag så finns det många på forumet som ger tips och råd på vad/om något behöver ändras med maten.

    #65401
    war
    Deltagare

    Och det har inte hänt nåt med midjemåttet heller ?

    #65405
    poppiloppan
    Deltagare

    Jag förstår att tålamodet tryter, jag själv vill ockås ha snabba resultat och jag väger mig ofta ofta för att få den där bekräftelsen på att jag gör rätt.

    MEN… efter att ha läst här inne förstår jag att många inte alls rasar i vikt direkt, utan det tar ett tag för kroppen att förstå förändringen.

    Och som war säger – har du kollat måtten?

    #65403
    nu ska malet nas
    Deltagare

    Hej!
    Har suttit i samma båt som du. 4 veckor med +/-0 och strikt diet, men med lite för lite fett vissa dagar (enl. Skaldemans ratio). I söndags kom jag hem sent och hann inte laga min äggrösa och bacon till måndagens frukost. I panik köpte jag Yoggi yoghurt ock lade till solrosfrön och krossade linfrön. Helt plötsligt kom magen igång och jag tappade 0,5 kg på en natt. Det här är min egna teori, men det kanske inte passar alla att leva med så minimalt kh intag. Jag funderar på att variera frukosten någon gång per vecka med detta och i övrigt köra mycket strikt LCHF diet. Jag vet itne hur din kropp fungerar men detta ”kan” vara en öppning för mig. Lycka till!

    #65409
    Asfridora
    Deltagare

    Hej Spoketlaban och Nu ska målet nås!

    Välkomna hit! 🙂

    Jag är själv inne på vecka 4, äter strikt LCHF (max 10g kh per dag). Efter att jag första veckan tappade de där kilona som beror på att kroppen gör sig av med vätska, så har det inte hänt speciellt mycket med vikten (äger ingen våg).

    Men jag tror att kroppen först behöver läkas efter alla jojobantningar och bli en trygg kropp. Först då vågar den släppa ifrån sig överflödsfettet.

    Jag tänker inte längre så mycket på att gå ner i vikt. Jag tror att risken är att man kan stressa sig om man bara tänker på det hela tiden. Och stress är ju ett effektivt sätt att bromsa viktminskning!

    #65404

    Jag har samma problem med viktnedgången som ni och har bestämt mig för att strunta i att väga mig nu några veckor.
    Gör ju som man ska och ligger inte så högt i kh. Äter fett och berikar kaffet med kokosfett… Men ändå. Tror det kommer igång nån gång..
    Tills dess ska jag inte väga mig! 🙂

    #65412
    Beauty4life
    Deltagare

    Jag har kört två och en halv vecka och gick ber 1 kg första veckan och upp 200gr nästa.. Men laddade hem en app som heter kaloriräknaren till min iphone, och där finns en jättebra matdagbok som räknar ut vad man stoppar i sig. Insåg då att jag fick i mig mer kolhydrater än jag trodde och inte så mycket fett jag trodde. Däremot ligger jag 500-1000 kalorier under mitt rek dagliga intag, som dessutom är inställt på för viktminskning..

    Jag ska nu göra nystart och skärpa kolhydratintaget, men vet inte var jag ska få i mig mer fett i från eftersom många här säger att mjölkprodukter inte alls e så bra? Ingen ost, smör, fet yoghurt, grädde alltså, va tusan ska man få i sig mer fett i från då?!

    #65408
    Asfridora
    Deltagare
    Quote:
    men vet inte var jag ska få i mig mer fett i från eftersom många här säger att mjölkprodukter inte alls e så bra? Ingen ost, smör, fet yoghurt, grädde alltså, va tusan ska man få i sig mer fett i från då?!

    När man pratar om mjölkprodukter så menar man i första hand mjölk, yoghurt, grädde – men absolut inte smör! Smör är ju en av de stora hörnstenarna i kosten!

    Majonnäs och bearnaisesås är också fettkällor som många av oss använder.

    När det gäller LCHF så får man prova sig fram och hitta det som funkar för var och en. Tex jag känner att jag är känslig för vispgrädde så det äter jag ett minimum av. Däremot så funkar fet ost såsom Brie. Inte för att jag äter Brie dagligen, men jag har det iallafall hemma om jag mot förmodan skulle behöva ett snabbt mellanmål eller om något annat ”krisläge” skulle uppstå.

    #65411
    Beauty4life
    Deltagare

    Ja det har varit lite förvirrande med vad som klassas som mjölkprodukter, men eftersom jag kör lakrosfritt har jag i allafall inte lika stort utbud att välja på. Smör klarar jag dock och använder att steka i mm. Grädde har jag både i äggröra/omelett, blomkålsmos, kaffe, mm mm men måste erkänna att jag har fått ett större sötsur sen jag ökade grädden (för att få fett) så kanske ska försöka mer med ost mm.

    Jag äter ca 1 dl grekisk yoghurt (lakrosfri, 10% fett, 4% kolhydrater) till frukost, med lite kanel och kokosflingor på. Är det dåligt?

    Äter nästan alltid ägg till lunch så är så trött på det å vill inte äta ägg till frukost oxå.
    Samtidigt känner jag mig inte riktigt mätt till frukost, och blir ganska snabbt hungrig efter lunch med.

    Hur ofta äter ni?

    #65402
    Jori
    Deltagare

    Jag äter ibland tre gånger om dagen, ibland två. Beror på om jag är hungrig eller inte. Och när jag är hungrig.

    Försöker få till en fet första måltid, har oftast blivit ägg och bacon på sistone.
    Men har också ätit rester från gårdagen, någon köttbit med kryddsmör t.ex.
    Youghurt låter lite magert att börja dagen med, tycker jag. Som du själv säger står man sig inte heller länge på det.

    Något jag kan rekommendera är smetana, hittas i laktosfria hyllan. Blandar den ofta med majonnäs i olika röror. Supergott!

    #65398
    ciah
    Deltagare

    Du behöver nått mer fett på morgonen det är fettet som håller dig mätt..ta äggen på morgonen ist mosa de i smält smör eller ät de med majonnäs.

    #65407
    Asfridora
    Deltagare

    Jag tillhör dom som kör strikt LCHF, dvs ett khintag på max 10g per dag. Jag tillhör dessutom dom som äter äggröra med bacontärningar varje morgon.

    Jag äter 3 ggr om dagen. Lunch och middag består oftast av stekt kött eller fisk. Köttet med kryddsmör och/eller bea. Fisken med majjo eller någon skaldjursröra. Eller så blandar jag tonfisk med majjo. Har bara hållit på i drygt 3.5 veckor så än har jag inte hunnit att ”bredda” min meny.

    #65394
    Mynlen
    Deltagare

    vad du kan göra är äggmjölk till frukosten. Den mättar länge utan kh. Men vissa står sig nog inte på det för att det bara är flytande.

    jag gör äggmjölkslatte varje morgon och trivs med det. Orkade inte heller ägg efter första dagarna…
    Men 1 dl yoghurt är för det första väldigt litet, för det andra knappt fett och för det tredje anser jag att man till frukosten ska ha så litet kh som möjligt. och då innehåller yoghurten för mycket enligt mig.

    #65396
    .lina
    Deltagare

    jag kanske tjatar om detta på forumet, stoppa mej isåfall 😉 men jag tycker att du ska läsa upp om Leptin.
    det hjälpte iaf mig att förstå varför min kropp inte ville reagera på LCHF så som jag förväntade mig.

    https://sites.google.com/site/lchfmedmera/leptin

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.