Har ni läst det här? Expressen idag 2/3

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2291
    Lilla jag
    Deltagare
    #36700
    Stefan_Vas
    Deltagare

    Läste den nu.. tyckte kommentarerna var mer informationsgivande än expressens ”artikel”

    #36697
    qwe
    Deltagare

    ”Studien från Oxford University utfördes under fem dagar.” – Behöver jag ens kommentera?

    ”Men det vi vänder oss mot är att förespråkarna säger att alla mår bra av den.” – Ja, det är fel att göra. Lika fel som att rekommendera tallriksmodellen för alla. Men det gör man.

    #36703
    Cecilia
    Deltagare

    nja detta tror jag inte det minsta på, de griper efter halmstrå tycker jag och är rädda för förändring – inget att bry sig om 😉

    Men självklart är vi alla olika och reagerar olika på kostval, men jag är övertygad om att LCHF passar alla –men på olika nivåer. Dessutom finns det kolhydrater i LCHF också, det handlar bara mer om att göra aktiva och naturliga val. Inte en enda kan någonsin övertyga mig om att stärkelserik och annan sockerrik mat är bra. Kommer det sådana studier, så är jag helt övertygad om att det ligger ett sockerbolag bakom den ”faktan” med en FET plånbok.

    Sedan skriver de att risken för diabetes 2 ökar, lite nyfiken på hur man kan få diabetes om man inte äter socker eller andra stärkelserika produkter.
    Dessutom är det bevisat att diabetiker får bättre värden och blir friskare av denna kosten. För några dagar sedan skrev en kvinna till mig, där hon berättade att hon haft diabetes i 39 år – och ALDRIG hade hon haft så bra värden och mått så bra som utav LCHF. Personliga erfarenheter från vanligt folk, Det är sådant som är fantastiskt och sådant tror jag på, det är sådant det borde skrivas om! Men det är ju bara min åsikt 😉

    Kram på er

    #36698
    Franke
    Deltagare
    Quote:
    Sedan skriver de att risken för diabetes 2 ökar, lite nyfiken på hur man kan få diabetes om man inte äter socker eller andra stärkelserika produkter.
    Dessutom är det bevisat att diabetiker får bättre värden och blir friskare av denna kosten. För några dagar sedan skrev en kvinna till mig, där hon berättade att hon haft diabetes i 39 år – och ALDRIG hade hon haft så bra värden och mått så bra som utav LCHF. Personliga erfarenheter från vanligt folk, Det är sådant som är fantastiskt och sådant tror jag på, det är sådant det borde skrivas om! Men det är ju bara min åsikt 😉

    Kram på er

    Det är lite lustigt, men det var ”allmänt känt” förut att fett orsakade diabetes… somehow

    #36699
    goamarie
    Deltagare

    haha att läsa kommentarerna var mkt roligare 🙂

    #36702
    Marcus
    Deltagare

    Tyvärr är det ju vardagsmat numera att kvällstidningarna publicerar vilket skräp som helst, och tar saker och ting ur sitt sammanhang bara för att skapa rubriker. Dessutom borde det vara kriminellt att referera till studier utan att vara mer precisa. Eftersom jag syssla med forskning dagligen (dock inte inom medicin) så har jag tillgång till nästan alla vetenskapliga tidsskrifter. Jag försökte hitta artiklarna som det refererades till i tidningen för att kunna läsa dem själv i sin helhet utan framgång, det skulle inte förvåna mig om man får ett helt annat intryck om man läser hela de vetenskapliga artiklarna. Men, det är möjligt att jag missat dem även om de är publicerade i någon erkänd tidsskrift.

    Jag måste dock säga att jag tycker en del har rätt tråkig inställning till LCHF kontra andra dieter. Faktum är att det saknas en hel del undersökningar kring LCHF diet, det är självklart att det kan finnas negativa aspekter på hälsan som inte är kända ännu.

    Jag hittade dock vad jag tror är ett förtydligande kring vad man såg i en av artiklarna, den som avser att risken för typ två diabetes kan öka av LCHF:

    ”Many health-conscious consumers adopt low-carb eating habits to lose weight and ward off heart disease and diabetes. But be careful, it can backfire. A new study warns that a low-carbohydrate, Atkins-style diet with lots of animal protein actually may increase your risk for type 2 diabetes.

    At the Harvard School of Public Health in Boston, postdoctoral research fellow Lawrence de Koning, PhD, and his colleagues analyzed the medical records of 41,140 men (all free of heart disease, cancer and diabetes at the start) in the Health Professionals Follow-Up study. The participants completed questionnaires about their eating habits once every four years for more than 20 years, during which time 2,761 of the men developed type 2 diabetes.

    After taking into account risk factors such as body mass index, physical activity, family history of diabetes, smoking, coffee and alcohol consumption and total caloric intake, Dr. de Koning and his team found that the men whose diets were lowest in carbohydrates (averaging 37% of calories) but high in animal protein (18% of calories) and animal fat (26% of calories) had a 41% higher risk for type 2 diabetes than men consuming a higher carbohydrate (57% of calories) diet where animal protein (10% of calories) and animal fat (12% of calories) were lower.

    Dr. de Koning presented these results at the June 30, 2010, meeting of the American Diabetes Association. It’s important to note that the findings are preliminary, based on an observational study, and further research is necessary.

    WHAT TO EAT?

    Dr. de Koning said it isn’t that low-carbohydrate, high-protein and high-fat diets are inherently harmful, but rather that it depends on the type of protein and fat you consume. The problem with animal sources of protein, especially red and processed meat, relates to their fat and iron content. Taking in lots of saturated fats (as found in these meats) can reduce insulin sensitivity. Additionally, iron can accumulate in body tissue, generating oxidative stress, insulin resistance and (if the iron accumulates in the pancreas) problems in secreting insulin.

    Note: Iron is an important nutrient, and deficiency brings its own set of problems so people who are anemic may be advised to eat meat. Red meat (beef, of course, but also lamb, pork and veal) is rich in heme iron, which is the most effective at reversing iron deficiency, since it is absorbed better than nonheme. Moderation and balance are key.

    A better way: The Nurses’ Health Study (also from Harvard) found that eating greater quantities of vegetable proteins and vegetable fats as part of a low-carbohydrate diet was inversely associated with diabetes risk, said Dr. de Koning.

    For most folks, the best high-protein, low-carb diet includes very little red or processed meat, a smattering of chicken and fish, and lots of vegetable proteins (including legumes and nuts) and vegetable fats. Good protein sources include tofu (10.3 grams of protein per one-half cup), black beans (15.2 grams of protein per cup), roasted beets (3.9 grams of protein per one-half cup), and almonds (6 grams of protein per quarter cup). However, please be warned that tofu is actually a processed protein, so there are inherent issues there.

    Eating a low-carb diet can be all-around healthy. It helps control your weight and, said Dr. de Koning, “may actually reduce your risk for chronic diseases if your sources of fat and protein (what you replace the carbs with) are chosen carefully.” That means that red meat should be ordered rarely, rather than rare, medium or well-done.

    Source(s):

    Lawrence de Koning, PhD, research fellow, department of nutrition, Harvard School of Public Health, Boston.”

    #36701
    Gohper
    Deltagare
    Quote:
    The participants completed questionnaires about their eating habits once every four years for more than 20 years,…

    Hmm, självregistrering, men de verkar ändå ha tagit viss hänsyn till detta i och med

    Quote:
    Dr. de Koning said it isn’t that low-carbohydrate, high-protein and high-fat diets are inherently harmful, but rather that it depends on the type of protein and fat you consume.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.