Har ni som tränar märkt av en högre puls och segare återhämtning?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3168
    Supermario
    Deltagare

    Har börjat märka att min puls blir högre och högre, både när jag tränar och vilopulsen. Jag är ute och springer mycket och när jag springer i samma hastighet som jag gjorde när jag åt mycket kolhydrater så låg pulsen runt 160 bpm , sen när jag nyss börjat med LCHF låg den på 170 och nu när jag sprang låg den på 180, och vid uppförsbacke 185. Men då började jag kallsvettas och må lite dåligt.

    Jag springer alltid med pulsklocka och springer samma runda hela varje gång, har en springapplication så jag vet hur fort jag springer osv och jag är t.o.m långsammare nu än när jag åt kolhydrater. dock har jag läst att de tar lång tid innan kroppen ställer om sig helt vid träning, men t.o.m min vilopuls är högre tidigare låg den på 40-50 bpm nu är den runt 60, de är också normalt, men lustigt att ens puls blivit högre.

    Sen blir jag nästan helt slutkörd efter ett träningspass, får aldrig tillbaka full energi för att kunna göra nåt mer ansträngande under resten av dagen. Tidigare med kolhydratkost blev jag också riktigt uttömd på energi, men blev normal efter en timme igen.

    Nån som har tips och förslag?

    #49250
    Marcus
    Deltagare

    För det första är det troligt att du kommer uppleva en förbättring då du ätit lågkolhydratkost under en längre tid, kroppen behöver tid att anpassa sig till att utnyttja större andel fett som energikälla istället för kolhydrater vid ansträngning.

    Att pulsen stiger ser jag inte som speciellt underligt. Det krävs mer syre för att omvandla fett till energi jämfört med att omvandla kolhydrater till energi. Med andra ord krävs det mer syresatt blod till musklerna, och då stiger pulsen. Däremot tycker jag inte att det borde påverka vilopulsen i någon större utsträckning. Hur länge har det varit såhär, det kanske är en infektion i kroppen?

    Till skillnad från många andra här så är min ståndpunkt att det inte går att prestera lika bra utan kolhydrater som med kolhydrater då det gäller riktigt högintensiv träning, bland annat pga ovanstående orsak. På lite lägre intensitet däremot så ser jag ingen anledning att man inte skulle kunna prestera lika bra, eller kanske till och med bättre på LCHF.

    Hör gärna av dig framöver hur det går, riktigt spännande!

    #49256
    Supermario
    Deltagare

    ja, så måste de vara, att ansträngningen vid omvandlingen gör att pulsen blir högre och då borde de också vara lite extra ansträngande för kroppen även i viloläge att bruka fett.
    ska bli intressant att se om några månader om jag springer snabbare och bättre än vad jag har gjort senaste tiden. Känslan av att vara lätt i kroppen och ”flyga” fram vill jag verkligen ha tillbaka. Hade jag inte varit så förbannat envis så vet jag inte om jag skulle ha klarat av uppförsbacken senast.

    För jag borde väl inte ladda med massa extra kolhydrater inför träningspass för då tvingar jag nog inte in kroppen tillräckligt på fettdrift. eller?

    Ska jag ta en liten bit av nåt med massa snabba kolhydrater efter träningen för återhämtningen eller vad brukar de andra som tränar intensivt och äter lchf göra?

    #49249
    Marcus
    Deltagare

    Jag tror som sagt att pulsen i viloläge knappt borde påverkas alls av kostomställningen, i varje fall inte efter en viss omställningsperiod. Nog kommer du få bättre flyt om några veckor, vänta bara! 🙂

    Det är svårt att komma med något konkret råd angående att äta kolhydrater eller inte i samband med träning. Rent krasst kanske det ökade intaget av kolhydrater och medföljande insulinhöjning motverkar fettförbränningen, men om man å andra sidan idrottar mindre för att man inte orkar är det kanske inte bra heller.

    Jag har efter ett par månader på LCHF börjat käka snabba kolhydrater direkt efter mina träningspass, eftersom det är då som insulinhöjningen blir som minst, och det mesta av kolhydraterna lagras in som muskelglykogen. Sen jag började fylla på kolhydrater efter träningspassen upplever jag att jag har bättre tryck i träningen än vad jag haft under hela LCHF perioden.

    Om jag fick råda skulle jag emellertid bita ihop ett par veckor, eller helst månader och se hur det utvecklar sig. Blir det inte bättre så tycker jag att du ska testa med kolhydrater i samband med träningen. Kanske enligt mitt upplägg.

    #49262
    H.Andersson
    Deltagare

    Jag måste bara säga en sak som har hänt mig nu efter 2 månaders LCHF. Nämligen att jag nu i lördags var ute och sprang, är en van löpare och har hållt på i flera år. Jag sprang innan frukosten. Jag sprang i 98 minuter och jag sprang den bästa rundan jag sprungit i hela mitt liv. Blev helt förvånad över hur mycket jag orkade och att kroppen orkade. Helt otroligt känsla. rundan var på allt från asfalt till terräng så backar fanns det gott om vilket jag sprang upp för….inte gick!
    Men som sagt, antar att vi alla är olika, Men kände att jag var tvungen att säga detta för det visar ju att det går att springa bra på LCHF. Jag hade självklart kört strikt LCHF dagen innan OCH kört ett ben styrkepass!
    Blir snart att uppleva igen! 😀

    #49248
    Marcus
    Deltagare

    Kul att det går bra för dig Andersson! Speciellt kul naturligtvis tycker jag då du löptränat under en längre period och på så vis har lite erfarenhet att titta tillbaka på. Har du någon pulsklocka så att du kan se snittpulsen under passet?

    #49261
    H.Andersson
    Deltagare

    litar inte riktig på denna klockan, har den bara för skoj skull. Tror snittpulsen låg på runt 160-170. När jag kutade hemmåt låg den på 201 xD
    Men som sagt, vet inte hur mycket man ska lita på den. Men bra och fort gick det heeela vägen! 🙂

    #49247
    Marcus
    Deltagare

    Stämmer det så är det imponerande! 201 är sjukt högt om man håller det en längre tidsperiod, alltså ett par minuter.

    #49260
    H.Andersson
    Deltagare

    Fast på ett bra eller dåligt sätt tycker du? Hmm jag kan ha hållit uppe pulsen så hög i ungefär 5-7 minuter. Väldigt peppande musik till i öronen så ;P

    #49246
    Marcus
    Deltagare

    Det är riktigt bra att kunna ligga så nära maxpuls under såpass lång tid i sträck. Däremot kanske det inte är något man ska göra varje dag om man vill undvika överträning.

    #49232
    qwe
    Deltagare

    Nu har jag inte mätt med pulsklockan tyvärr. Ångrar mig som fan nu… =/
    Men rent spontant så måste jag säga nej på båda. Skulle eventuellt vara det med högre puls då…

    #49245
    Marcus
    Deltagare
    Quote:
    Nu har jag inte mätt med pulsklockan tyvärr. Ångrar mig som fan nu… =/
    Men rent spontant så måste jag säga nej på båda. Skulle eventuellt vara det med högre puls då…

    Vad är det du svarar nej på egentligen? Det är inte helt tydligt vilket inlägg eller frågeställning du syftar till.

    #49255
    Supermario
    Deltagare

    Wow, H.Andersson de låter jätte bra! då biter jag ihop och fortsätter med vanlig lchf kost de dagar jag springer också.
    Förhoppningsvis släpper det motiga så jag kan börja öka farten igen.

    De lär nog dröja dock innan jag kan springa så länge som du så nära maxpuls 😛

    #49259
    H.Andersson
    Deltagare
    Quote:
    Det är riktigt bra att kunna ligga så nära maxpuls under såpass lång tid i sträck. Däremot kanske det inte är något man ska göra varje dag om man vill undvika överträning.

    Tar absolut en extra vilodag efter ett sånt hårt pass, inte ens cykling faktiskt. Kändes som om det behövdes. Men bra kändes det och ska snart springa samma runda och se hur det går då 🙂

    Quote:
    Wow, H.Andersson de låter jätte bra! då biter jag ihop och fortsätter med vanlig lchf kost de dagar jag springer också.
    Förhoppningsvis släpper det motiga så jag kan börja öka farten igen.

    De lär nog dröja dock innan jag kan springa så länge som du så nära maxpuls 😛

    Tycker jag aboslut du ska göra! Det kanske plötsligt kommer en dag som det gjorde för mig, och det kändes verkligen bra.
    Har ju alltid varit en kille som sprungit, men ingen människa kan ju springa utan energi. och dem få kolhyderaterna jag äter skulle aldrig räcka till ett sån runda. 🙂
    Försöker komma på fall jag brukar göra någonting speciellt innan jag ger mig iväg men kan inte komma på nått. Springer ju innan frukosten så hinner ju inte göra nått precis 😛

    #49258
    H.Andersson
    Deltagare

    Måste säga att jag faktiskt sprang exakt samma runda, förra gången tog den 98 minuer och denna gången tog den 94 minuter! alltså en bättring, pulsen vid spurten i slutet låg mellan 199-201 i ca 5 minuter. Dock sprang jag på mitten av dagen så hade ju ätit frukost men ändå, 4 minuter är inte så mycket tycker jag! 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 47 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.