Hjälp en nybörjare

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2095
    Avatarjonas_kungen
    Deltagare

    Hej alla LCHF experter,

    Jag har kört ganska strikt LCHF diet nu i 3 veckor (äter inget över 5% kolhydrater per 100 gram). Jag tränar en del styrka ca 3 dagar i veckan och har inte märkt något resultat över huvud taget. Jag tycker inte att jag går ner något fett och vågen säger detsamma. Tycker dock att jag har byggt lite mer muskler.

    Kan det vara så att viktnedgången hämmas om man styrketränar?

    Jag är iofs otroligt glad i vin och dricker kanske några glas i veckan. Kan även detta störa dieten?

    Har ni någon ”ätardag” där man kanske trycker en pizza lite bärs m.m. eller är det strikt förbjudet?

    Tacksam för svar

    #32856
    Avatarlousiie
    Deltagare

    Jag tränar styrka 2-4 ggr/vecka och har gått ner en hel del på 6,5 vecka så jag tror snarare problemet ligger i att du antingen äter för lite fett eller för mycket kolhydrater. Man kan inte enbart kolla på en förpackning och se om den innehåller mindre än 5 g/kolhydrater. Dricker du ex. ett glas mjölk(vanligtvis 2 dl=200 g) som innehåller c.a 2.5 g/kolhydrater per 100 g har du fått i dig ungefär halva dagsransionen av kolhydrater. Dricker du 2 glas så har du liksom förstört hela dagen… Detta gäller givetvis alla livsmedel, man måste hålla koll. I början är det en väldigt bra ide att väga sådant som innehåller kolhydrater så att du inte flyger iväg med maten=) Men jag säger som alla andra här på forumet: skriv ner vad du brukar äta under ett par dagar så kan vi ju se om det ser konstigt ut. Sedan går det ju bara långsammare för vissa än för andra!

    Lycka till=)

    #32864
    Avatarjonas_kungen
    Deltagare

    En vanlig dag ser ut på följande sätt.

    Frukost: kokt ägg med lite majjo, kanske någon skiva ost.
    Lunch: kött med någon fet sås. typ biff bea alt biffar med gräddsås
    Kväll: ungefär samma som lunch. Kanske slinker ner någon skiva ost och en ölkorv då och då med.

    Dricker nästan enbart kaffe, vatten och något glas vin på kvällen.

    Som jag ser det äter jag otroligt lite kolhydrater eller?

    #32859
    AvatarGohper
    Deltagare

    Det kan ta tid i början, ha tålamod!
    Äter du rätt så bör glykogenet ta slut snart (om det inte redan är slut).
    Komplettera frukosten med ½paket bacon.
    Har man mer muskler så verkar det som om man kan lagra mer glykogen, det kan ta lite längre tid.
    Du har förmodligen ersatt en del kroppsfett med muskler.

    #32857
    Avataralfons
    Deltagare

    Tycker det ser ut som du äter väldigt lite mat o fett

    #32858
    AvatarGohper
    Deltagare

    Alfons kan ha rätt, jag utgick lite från mina portioner med kött och sås, eller var det sås med kött… .

    #32854
    AvatarAnettan
    Deltagare
    Quote:
    Tycker det ser ut som du äter väldigt lite mat o fett

    HAn äter mycket jämnfört med mig. Men fettet hittar jag inte på många ställen. Gräddsås… En hel del kh i det.

    Vissa som tränar mycket styrka kan få problem då kroppen inte ”vet” om den ska bränna fett eller bygga muskler. Detta är vad jag läst. Mycket med denna ”diet” fungerar olika på alla. Sen när man tränar binder väl man en del vatten med.

    Ett tips är fram med ett måttband och mät dig. Sen som någon skrev. Vissa tar det längr tid för än andra.

    Lycka till

    #32863
    Avatarjonas_kungen
    Deltagare

    Ok, kan det vara så att man skall ligga lågt med styrka om man vill gå ner det sista ttet på magen? Tror ni det hjälper till om man kör lite kondition eller det är bara att ligga lågt?

    Jag är ju inte stor. 1.85 och väger 73 kg men jag har en liten kula på magen som jag gärna vill bli av med.

    Tror ni jag bara skall köra vidare eller skall jag ändra något i min kost/träningsvanor?

    #32853
    AvatarAnettan
    Deltagare

    Kondition hade jag då gjort och se om det blir bätte. Kondition är alltid bra.
    JAg samlade alltid på mig en massa vatten när jag power walka. Men alla är vi olioka. Testa dig fram.

    #32855
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Byt ut såsen mot kryddsmör till en måltid per dag och lägg till baccon till frukost… Mät dej!! Muskler väger mer än fett=)). Lycka till

    #32861
    AvatarMarcus
    Deltagare

    Jag tror som andra också skrivit i denna tråd att om du förmodligen omvandlat en del fett till muskler, speciellt om du tycker dig blivit starkare med tiden. Vad jag dock inte förstår är att du inte gått ned i vikt alls sedan omläggningen. Själv gick jag ju ned nästan 3 kg så fort jag sänkte kolhydratintaget, förmodligen pga förlust av glykogen och vätska i musklerna.

    Det är min fasta övertygelse att styrketräning i kombination med konditionsträning är det bästa man kan göra för att bygga en bra fysik. Någon skrev att styrketränande kan få problemet att kroppen inte vet om den ska bränna fett eller bygga muskler, och det ligger mycket i det. Det är svårt att relativt snabbt lägga på sig mycket muskelmassa utan att samtidigt lägga på sig fett. Omvänt är det också svårt att tappar kroppsfett snabbt och samtidigt behålla muskelmassan. Det säger dock inte att det skulle vara bra att sluta styrketräna om man vill bränna fett, det är precis tvärt om!

    Om du skulle sluta styrketräna och köra konditionsträning istället tror jag att du kommer att gå ned en del i vikt ganska snabbt, mestadels i vätska och muskelmassa. Trivs du med styrketräningen ska du definitivt fortsätta med det, däremot att komplettera med konditionsträning är ju aldrig fel!

    Mitt råd till dig just nu skulle nog vara att tillsätta lite mer fett til din diet, och fortsätta träna som du gör, eventuellt lägga till lite kondition. Jag tror då att på några veckors sikt kommer du ha omvandlat mer fett till muskler, och även om du då inte gått ned i vikt, eller kanske till och med ökat i vikt så kommer du ha en bättre kroppskomposition. 73 kg på 1.85 är ju inte mycket, att gå upp några kg muskelmassa vore säkerligen bara bra, då ökar du dessutom automatiskt din fettförbränning! Jag skulle bli förvånad om du inte fick fason på magen. 🙂

    Berätta gärna hur det går!

    #32862
    Avatarjonas_kungen
    Deltagare

    Jag skrev detta för nästan 10 dagar sedan och det har hänt en hel del sedan dess. Jag har lagt till mer fett i min mat och kört lite styrka i kombination med kondition.

    Jag ser redan bra utveckling på min kropp, det händer en hel del grejjer vågar jag påstå. En del fett har försvunnit och muskelaturen har blivit märkbart synlig. Jag gick först ner till 70kg sen har jag smygit mig upp till 73 igen trots att jag nästan nollat.

    Kanontips, jag tackar

    #32860
    AvatarMarcus
    Deltagare
    Quote:
    Jag skrev detta för nästan 10 dagar sedan och det har hänt en hel del sedan dess. Jag har lagt till mer fett i min mat och kört lite styrka i kombination med kondition.

    Jag ser redan bra utveckling på min kropp, det händer en hel del grejjer vågar jag påstå. En del fett har försvunnit och muskelaturen har blivit märkbart synlig. Jag gick först ner till 70kg sen har jag smygit mig upp till 73 igen trots att jag nästan nollat.

    Kanontips, jag tackar

    Vad kul att du haft en positiv utveckling! Det här kommer ju bli kanon!

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.