Hjälp! Jag går inte ned i vikt!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1388
    Stjarnan
    Deltagare

    Hej alla!
    Jag har hållt på med LCHF i 2 månader nu, jag är en kvinna på 23 år och väger idag ca 103 kilo och är 179 lång. Jag har pendlat dessa månader emellan 105,7 och 102,9 så fort jag har gått ned så blir jag glad och sedan någon dag senare har jag gått upp igen.

    En vanlig dag för mig ser ungefär ut såhär:
    Frukost
    Ett halvt paket bacon och två ägg

    Lunch:
    Någon rest från dagen innan. Lagar mycket recept från Dalqvists bok.
    Som tex LCHF pannkaka(utan sylt) Kyckling med jordnötssås, moussakka.

    Mellanmål:
    Ibland lite skrattande kon (några bitar) Kaffe eller te med mjölk eller grädde. Eller yhoghurt(naturell 3%) med LCHF musli (frön och nötter)

    Middag:
    Kan bli Taco tallrik, med blandfärs(egengjord tacokrydda såklart)gräddfil, ekologisk salsa, guacamole lite grönsaker och mycket ost.
    Kyckling stekt med vitlök och kryddor tomatpuré och creme fraiche.

    På kvällen kan det bli endel mörk choklad ibland (70%-86%) och nötter (ibland med smak)

    Träningen består av endel morgonpromenader (ca 40 minuter) Men sker lite sporadiskt tyvärr.

    Vad gör jag för fel?

    #19627
    Vodo
    Deltagare

    skippa choklad, yoghurt och nötter helt ett tag. Ät mer mat ist. Försök basera måltiderna på kött och fett (sås, kryddsmör etc=) Dra ned på gräddfil och creme fraiche.

    #19643
    Stjarnan
    Deltagare

    Okay, för jag äter mycket mindre mat nu än jag gjorde när jag åt kolhydrater vilket är bra. Men min sambo anser att jag ska äta ännu mindre portioner, å andra sidan kan han inte LCHF.
    Så med andra ord bör jag äta tre måltider men större portioner (om jag är hungrig då) Hur är det med kaffe och te med grädde eller mjölk? Är det ok?

    #19626
    Vodo
    Deltagare

    kaffe eller te med mjölk/grädde går bra i små mängder, men blir det många koppar på en dag så drar ju kolhydraterna i mjölken/grädden iväg.

    Gör ordenlig mat som du blir mätt på så minskar behovet av mellanmål. Det är heller inte bra att ”dricka” maten, det blir man inte mätt på. Hur många gånger om dagen du bör äta känner du själv. Många på LCHF äter ganska få gånger, pga de håller sig mätta längre på maten. Själv äter jag 2-3 gånger och sällan mellanmål. I början är det lite experimenterande. Men i regel bör man alltid välja ”riktig” mat ist för mellanmål och/kaffe med grädde. Blir man fort hungrig mellan målen kan det vara så att man äter för lite mat eller för lite fett. I början är man också i regel mer hungrig, men det brukar avta när kroppen fattar att den får mat och fett regelbundet.

    #19642
    Stjarnan
    Deltagare

    Tack för din hjälp! Skriver upp dina tips och råd och tänker följa dem väl!

    #19625
    Vodo
    Deltagare

    ingen orsak! Ett annat råd är att läsa på mycket. Finns många bra sidor med LCHF. Vanligt är att man blir förvirrad i början, då vissa kan äta si och andra så. Först och främst handlar det om Lite kolhydrater och Mycket fett. Hur lite och mycket som är bra för en kan variera, som sagt det är en del mixtrande i början. 🙂 Annars är det bara att fråga på om man är osäker, finns massa folk här och på andra sidor som gärna delar med sig och kommer med råd, men som sagt, samma sak fungerar inte på alla! ;=

    #19634
    Anettan
    Deltagare

    JAg hade problemet med att jag åt på tok för lite fett. Du ska äta allt mellan 75-200 gram om dagen. Allt beroende på hur aktiv du är.
    När jag ökade mitt intag med fett så fick jag fina minus på vågen igen 🙂

    #19639
    mctrollet
    Deltagare

    Jag har inte vägt mej än, bara inne på dag 5, men kolla tex fineli.fi, där finns ”alla” livsmedel med kolhydratförteckning, lycka till!

    #19641
    Stjarnan
    Deltagare

    Jag kanske helt enkelt får lägga till mer fett helt enkelt. Men är det bara smör du talar om då? Jag tyckte att allt fett var jobbigt i början då jag är skolad att detta är fel(med viktväktarna nutrilett osv) Men känns bättre nu. Det jobbiga är alla runt i kring som tror att man kommer att få hjärtattack med allt fett, så jobbigt att förklara för alla hela tiden…

    #19638
    mctrollet
    Deltagare

    Majjo är bra oxå, currymajonäs är jättegott;)

    #19640
    Stjarnan
    Deltagare

    Tycker ofta att majjo är lite stabbigt, men hur gör du curry majjonäsen och vad äter du till? Orkar inte göra egen och känns som den man köper är strikt förbjuden eller?

    #19637
    mctrollet
    Deltagare

    Finns olika saker att köpa… läs på innehållsförteckningen… inget socker… helst inga E-ämnen… inget som slutar på os eller glutamat bör finnas. Där står även hur många kh/100g.
    Jag blandar bara curry och majjo, ibland lite salt…

    #19623
    toru
    Deltagare

    Mmm, majonnäs, mitt favoritämne… 🙂

    Egen gör man busenkelt och man kan krydda upp den lite som man vill. Ett tips är att riva i ordentligt med bra parmesan och kanske späda lite med en aning grädde för att få den lite mjukare. En aning olivolja efter att majonnäsen är färdigvispad och så kanske lite färska italienska örter och så svartpeppar. Passar till ganska mycket och har ruskigt bra fettinnehåll.

    Det som är bra med majonnässåser är att man får i sig mer än man tror. ”Bara” 50g (ca 1/2 dl) är ju nästan rent fett även om det inte alltid ”känns” så.

    Det finns som sagt färdiga som är ok, men gör man egen så har man full kontroll.
    2 äggulor
    ca 3dl rapsolja (neutral)
    lite fransk senap
    vitpeppar

    Bunke+elvisp.

    på 5 minuter är det klart.

    8)

    #19624
    Vodo
    Deltagare
    Quote:
    Jag kanske helt enkelt får lägga till mer fett helt enkelt. Men är det bara smör du talar om då? Jag tyckte att allt fett var jobbigt i början då jag är skolad att detta är fel(med viktväktarna nutrilett osv) Men känns bättre nu.

    Det är fettet man blir mätt på och får energi av.

    #19636
    mctrollet
    Deltagare

    Toru, du har så många enkla goda tips, tack!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.