Hjälp – jag har stannat i viktminskningen!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3511
    turbo
    Deltagare

    Hej,
    Kan någon råda en alldeles ny medlem på siten..
    Jag vägde in på 119 kilo för 18 dagar sedan, är ca 188 cm.
    Jag slutade praktiskt taget att äta kolhydrater och började försiktigt träna (promenad och nu lätt jogg) varje dag 45-60 min.
    De första 14 dagarna tappade jag 4-600g per dag och efter 11 dagar var jag nere på 111, alltså 8 Kg.
    Nu de senaste dagarna har det avstannat fast jag tränar minst lika mycket och äter tom mindre.

    Ägg & backon på morgonen (alternativt omelette)
    Lunch, 125g ox-stek med sallad & tomat
    mellanmål, ett par skedar keso (alternativt kokt ägg med skaldjur)
    kvällsmål/sen middag revbenspjäll eller annat kött – ibland en bit fisk.

    Är inte ofta hungrig och dricker massor med vatten, ibland med någon brusvitamin i.
    Dricker inget annat förutom ett par svarta kaffe på morgonen.

    Varför stannar jag av?
    Behöver jag mer fett?

    Jättetacksam för tips!

    #53935
    Byaflickan
    Deltagare
    Quote:
    Hej,
    Kan någon råda en alldeles ny medlem på siten..
    Jag vägde in på 119 kilo för 18 dagar sedan, är ca 188 cm.
    Jag slutade praktiskt taget att äta kolhydrater och började försiktigt träna (promenad och nu lätt jogg) varje dag 45-60 min.
    De första 14 dagarna tappade jag 4-600g per dag och efter 11 dagar var jag nere på 111, alltså 8 Kg.
    Nu de senaste dagarna har det avstannat fast jag tränar minst lika mycket och äter tom mindre.

    Ägg & backon på morgonen (alternativt omelette)
    Lunch, 125g ox-stek med sallad & tomat
    mellanmål, ett par skedar keso (alternativt kokt ägg med skaldjur)
    kvällsmål/sen middag revbenspjäll eller annat kött – ibland en bit fisk.

    Är inte ofta hungrig och dricker massor med vatten, ibland med någon brusvitamin i.
    Dricker inget annat förutom ett par svarta kaffe på morgonen.

    Det kan hända att din kropp kanske bromsar lite eftersom att de går väldigt fort att minska 600 gram per dag i kroppsvikt tycker jag låter enormt mycket? man brukar normalt gå ner 1-2 kg i veckan men du ska se att när kroppen känner sig redo igen så börjar den bränna mer fett igen. Du säger ett par skedar keso? BIG NO! keso innehåller ganska bra med kolhyrater testa spä ut de med majjo de heta tipset fick jag (det blir mer fett) och tomater innehåller ganska mycket kolhyrater det oxå så testa ta bort dom. hur brukar du äta annars?

    Varför stannar jag av?
    Behöver jag mer fett?

    Jättetacksam för tips!

    #53933
    kalaspuffen
    Deltagare

    Akta för att gå ner för fort, det är inte heller bra, nåt kilo i veckan är normalt. Också normalt att det går fort i början och stannar av.

    Men omedelbart skulle jag säga att du behöver mer fett. Förslag: ät kött och aromsmör istället. Förmodligen står du dig till kvällen då. Annars ägg med mayo så ökar du fettmängden. Även kvällsmålet saknar fett, många såser/röror kan köpas som ligger högt i fett och under 5kh.

    #53932
    Mynlen
    Deltagare

    att du gått ner så mycket är nästan ett mirakel! 😉 Det är normalare att man minskar 0,5 till 1 kg i VECKAN. Så det är nog inte att det avstannar men att det normlaliseras.

    Sen ska du inte glömma att det förekommer platåer vid LCHF.

    Och en sak till. tränar du bygger du muskler. Dom väger mer än fett så även om du verkar stå still händer det nog något. Mät dig ist. för att väga dig! Eller både ock, men måttbandet visar nog bättre hur din kropp förändras.

    Maten ser ganska ut. förutom keson men eftersom jag knappt ser andra kh tror jag det inte är sån fara. frrågan är bara varför du tar till mellanmål. Är du hungrig= ok men är du inte det, skippa. 2 eller 3 mål om dagen borde räcka om man håller sig mätt på det! Och kalaspuffen har rätt, väldigt litet fett!.

    lycka till!

    #53937
    turbo
    Deltagare

    Hej och tack för snabba svar!

    Vad jag inser nu är att jag kanske förstått två saker fel.

      [li]Jag trodde fettet i maten bara var till för att bli mätt fort och hålla sig mätt länge, inte att fettet i sig hade någon ”kemisk” inverkan på metabolismen så att säga[/li]
      [li]Mellanmål var mycket viktigt – allt enligt bantar-proffsen på jobbet som hävdar att äta ofta är nyckeln till viktminskning
      [/li]

    Jag provar med att öka mängden fett samt sluta upp med Keso och mellanmål och hoppas det funkar.

    Jag har också provat mäta magen (på det största stället)
    [table][tr]
    [td]29/5[/td][td]132 cm[/td][/tr]
    [tr][td]17/6[/td][td]127 cm[/td][/tr]
    [tr][td]4/6[/td][td]125 cm[/td]
    [/tr][/table]
    Är detta normal omfångsminskning?
    Det känns väldigt lite för mig.

    Tusen tack för hjälpen!

    #53924
    Franke
    Deltagare

    Jag har inte sett några undersökningar som faktiskt visar att en ökning av fett (med konstant instag av kolhydrater och protein) skulle hjälpa viktminskning, och jag tycker inte heller det verkar logiskt. Det som normalt händer dock när man ökar fettmängd, är att man minskar på kolhydraterna och äter färre mellanmål, så det kan ha indirekt effekt.

    Äta två gånger om dagen funkar utmärkt på lchf :).

    #53934
    pischla
    Deltagare

    Tänk på att du även minskar i omfång på ställen där du inte har mätt dig också, ex.vis lår, vader, bröst, över- och underarmar. 7cm på magen låter väldigt bra för 18 dagar.

    Grattis till en bra start!

    #53928
    mctrollet
    Deltagare

    Grattis till en kanonstart!! Sluta genast väga dej varje dag… ät när du är hungrig tills du är mätt!!

    #53931
    Gohper
    Deltagare

    Nej som Franke skriver, så finns ingen påvisad metabol fördel.

    Så trodde du helt rätt, fett och protein mättar bättre än kolhydrater.
    Mellanmålen påverkar inte direkt vikten.
    Att äta lite mindre och oftare hjälper till att minska magscken, vilket i sin tur ger en tidigare mättnad,
    vilket i sin tur kan ge en förutsättning för viktminskning (lättare att undvika överätning).

    Om ligger du still i vikt och ökar fettintaget så kommer du att öka i vikt.
    Vad du ska göra är att byta ut kh mot fett, och det med motsvarande energimängd.
    Som ett litet exempel,
    Om du äter 110g kh och vill minska till 20g så är skillnaden i energi från kh 90*4=280kCal.
    280kCal fett är 280/9=40g. Du tar bort 90g kh ock lägger till 40g fett.
    I princip blir detta att du byter 4 medelstora potäter mot 50g smör. Jämför volymerna, med smör så kommer magsäcken att minska och du blir mättare på mindre mängd mat. Det är detta som är den ”magiska” och mystiska självregleringen. Du kanske till en början inte känner dig så proppmätt med smöret, men du blir inte hungrig tidigare för det eftersom det är samma mängd energi.

    7cm på 18 dagar 😮 :o? det är INTE dåligt!!!!
    Inte nedgången heller!

    Samtidigt tycker inte jag att det är helt fel att det går långsamt eller att man tom står still.
    Dels för att man lär sig att äta på rätt sätt under en längre tid, man får chansen att verkligen lära sig när man är hungrig och hur mycket man ska äta. Och dels för att när man står still så håller man iaf vikten och inte går upp.
    Och fuskar man eller över äter någon enstaka gång med tillhörande tillfälliga uppgång så stärks även känslan av att själv ha kontrollen och inte någon förvirrad del i reptilhjärnan.

    Funderar själv på att kör med tex två frukostar under semestern, 1/4 packet bacon och 1 ägg, istf det dubbla, vi får se.

    #53927
    mctrollet
    Deltagare

    finns inga bevis, men jag tror på fettet;)

    #53930
    Gohper
    Deltagare

    Nä, men dom har länge jagat det omvända, perpetuum mobile, det är en makalös manick…

    #53926
    mctrollet
    Deltagare

    ?? =)

    #53929
    Gohper
    Deltagare

    Perpetuum mobile, det är en evighetsmaskin. Dvs ta ut mer energi än du tillför.
    Detta har man funderat på i åtminstone över 300 år.

    #53925
    mctrollet
    Deltagare

    hihi ok!! Jag är ju inte så vetenskaplig av mej, men mitt fett fortsätter smälta bort och jag är fullt övertygad om att det är smöret som gör ett;)

    #53936
    turbo
    Deltagare

    Hej alla,
    Önskar jag hittat detta forum tidigare, fått många saker förklarat för mig och det kommer att hjälpa mig förstå vad som händer i kroppen.
    Jag skall prova minmat.net och verkligen få koll på hur maten ser ut för mig – väga alla måltider ett tag framöver!

    Tusen tack för er input!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.