Hjälp mig att förstå

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2357
    lizzy64
    Deltagare

    Jag försöker få en uppfattning hur man skall välja mat och samtidigt få en bättre viktnedgång. Skall man då ta bort alla mejeriprodukter, grönsaker, ost, nötter m,m,? men vad får man då äta och hur ser en dag ut från frukost till kvällsmål. Är det inte svårt att få ihop alla måltider med enbart kött och smör ???
    Jag känner mig smått förvirrad eftersom jag trodde att tex grädde och feta ostar helst skulle ingå som en av baserna i maten.

    Får total idee torka om man bara skall äta protein och smör ???

    #37424
    alfons
    Deltagare

    Ost och grädde får du äta men det är så att vissa går inte ned i vikt om dom äter mejeriprodukter utom smör och då kan man pröva att ta bort det. Men använd grädde och ost nui början och se vad som händer.

    #37397
    Vodo
    Deltagare

    jag äter i princip som innan men utan de stora kolhydratbovarna; spannmål och socker. Jag äter tex köttfärssås med grönsaker, kycklinggryta, kyckling filé med bea, korvstroganoff med grönsaker osv

    Till frulle jag det bli kalla kokta ägg med majjo, ostfrallor (psylliumbröd), makrill, kalla köttfärsbiffar, rester etc.

    Kött och smör är för de som fastnat i vikten, är extremt kolhydratkänsliga, vill kickstarta eller liknande. Det är absolut inget måste. De flesta äter lite grönsaker och mejerier.

    #37433
    stpe006
    Deltagare

    Min uppfattning är att det är ”viktigare” att äta ordentligt, och få i sig tillräckligt med fett när man är hungrig, än att helt utesluta kolhydrater, som mejeriprodukter osv. Drar man ner på fettet, tror jag att ämnesomsättningen sjunker och därmed även viktnedgången.

    #37408
    Aily
    Deltagare
    Quote:
    Min uppfattning är att det är ”viktigare” att äta ordentligt, och få i sig tillräckligt med fett när man är hungrig, än att helt utesluta kolhydrater, som mejeriprodukter osv. Drar man ner på fettet, tror jag att ämnesomsättningen sjunker och därmed även viktnedgången.

    Så tror jag också att det är.

    #37421
    ulor
    Deltagare
    Quote:
    Min uppfattning är att det är ”viktigare” att äta ordentligt, och få i sig tillräckligt med fett när man är hungrig, än att helt utesluta kolhydrater, som mejeriprodukter osv. Drar man ner på fettet, tror jag att ämnesomsättningen sjunker och därmed även viktnedgången.

    Problemet (iaf för mig) är att jag lätt hamnar över mitt dagliga intag på 2000 kalorier på fett. Som det är nu ska jag hålla mig på 1300 kalorier per dag för att gå ner. Jag tycker också att det är svårt att hålla ner på kolhydraterna. Jag hamnar sällan under 40 gram per dag. 🙁 Jag vet inte om ni andra har hört Annika Dahlqvists teori om 80/80/20 (fett/proteiner/kolhydrater).

    #37431
    Gohper
    Deltagare

    Det är inte bara kött och smör! (fast ganska mycket…)

    Se köttet (fågel, fisk, gris, mm.) som basen i maten.
    Grädde, CF, ost kan tillsammans med smör ses som ersättare för den mjölredda såsen.
    Så i princip kött och sås men inte potatis (även om jag använder det som grönsak ibland).
    Blomkål och brocolli kan vara bra ersättare till potatisen.
    Lök är en krydda. Grönskaker ett litet förhöjande tillbehör, dock ej nödvändigt!
    Smör är även en krydda som ger godare smak på tex det stekta eller kokade.
    Detta kan varieras i det oändliga, precis som ”vanlig” mat.

    Ulor,

    Quote:
    80/80/20 (fett/proteiner/kolhydrater)

    Måste vara gram, eller?

    Ökar man kolhydraterna fylls glykogendepåerna och börjar åka jojo. Detta kan leda till att sötsuget ökar. Dessutom om fettet minskar så ökar risken att bli hungrig i förtid. Och man äter för mycket, vilket tyvärr visar sig på vågen…

    Ulor, är det svårt att låta bli kh eller är det svårt att få till mat med lite kh?
    Eller har du samma problem som jag, äter för mycket svårt att veta när man är mätt/hungrig?

    #37420
    ulor
    Deltagare
    Quote:
    Det är inte bara kött och smör! (fast ganska mycket…)

    Se köttet (fågel, fisk, gris, mm.) som basen i maten.
    Grädde, CF, ost kan tillsammans med smör ses som ersättare för den mjölredda såsen.
    Så i princip kött och sås men inte potatis (även om jag använder det som grönsak ibland).
    Blomkål och brocolli kan vara bra ersättare till potatisen.
    Lök är en krydda. Grönskaker ett litet förhöjande tillbehör, dock ej nödvändigt!
    Smör är även en krydda som ger godare smak på tex det stekta eller kokade.
    Detta kan varieras i det oändliga, precis som ”vanlig” mat.

    Ulor,

    Quote:
    80/80/20 (fett/proteiner/kolhydrater)

    Måste vara gram, eller?

    Ökar man kolhydraterna fylls glykogendepåerna och börjar åka jojo. Detta kan leda till att sötsuget ökar. Dessutom om fettet minskar så ökar risken att bli hungrig i förtid. Och man äter för mycket, vilket tyvärr visar sig på vågen…

    Ulor, är det svårt att låta bli kh eller är det svårt att få till mat med lite kh?
    Eller har du samma problem som jag, äter för mycket svårt att veta när man är mätt/hungrig?

    Problemet är att det blir mycket kh i olika tillbehör som jag har när jag lagar vissa rätter som tex. tomatpure, lök, krossade tomater. Jag äter i princip bara blomkål/broccoli eller brysselkål som ersättning för potatis, pasta och ris. Ibland fuskar jag med en msk quinoa.

    #37432
    stpe006
    Deltagare
    Quote:
    Problemet (iaf för mig) är att jag lätt hamnar över mitt dagliga intag på 2000 kalorier på fett. Som det är nu ska jag hålla mig på 1300 kalorier per dag för att gå ner. Jag tycker också att det är svårt att hålla ner på kolhydraterna. Jag hamnar sällan under 40 gram per dag. 🙁 Jag vet inte om ni andra har hört Annika Dahlqvists teori om 80/80/20 (fett/proteiner/kolhydrater).

    Hela tänket med kalorier är i mina ögon galet. Ämnesomsättnigen påverkas bl.a. av vad vi äter, fettrik kost ger högre ämnesomsättning, och ett visst antal kalorier fett ger inte samma ”förbränning” som samma mängd kalorier kolhydrater eller protein. Dessutom sker fettinlagring när kolhydrater (socker) finns tillgängligt i blodet men påverkas inte av fett. Så glöm kaloriräknandet.

    #37407
    Aily
    Deltagare

    Utvecklar kaloriberäkningen lite:

    Det antal kalorier ett livsmedel har, baseras på den energi som utvinns när man bränner det i en helt sluten ugn. För att vi ska kunna räkna på det, krävs att våra kroppar är ett slutet system, vilket det inte är. Människokroppen är ett öppen förbränningssystem, och då gäller andra lagar… som stepe006 enkelt förklarat effekterna av här ovanför. 🙂

    #37419
    ulor
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Problemet (iaf för mig) är att jag lätt hamnar över mitt dagliga intag på 2000 kalorier på fett. Som det är nu ska jag hålla mig på 1300 kalorier per dag för att gå ner. Jag tycker också att det är svårt att hålla ner på kolhydraterna. Jag hamnar sällan under 40 gram per dag. 🙁 Jag vet inte om ni andra har hört Annika Dahlqvists teori om 80/80/20 (fett/proteiner/kolhydrater).

    Hela tänket med kalorier är i mina ögon galet. Ämnesomsättnigen påverkas bl.a. av vad vi äter, fettrik kost ger högre ämnesomsättning, och ett visst antal kalorier fett ger inte samma ”förbränning” som samma mängd kalorier kolhydrater eller protein. Dessutom sker fettinlagring när kolhydrater (socker) finns tillgängligt i blodet men påverkas inte av fett. Så glöm kaloriräknandet.

    Jo, jag borde göra det, men det sitter såhårt det där. Jag skriver matdagbok på Matdagboken och märker att jag blir fixerad. Kanske borde man ta ett uppehåll från det och bara lyssna på kroppen?

    #37406
    Aily
    Deltagare
    Quote:
    Kanske borde man ta ett uppehåll från det och bara lyssna på kroppen?

    Det är nog inte alls fel. 🙂

    #37416
    mctrollet
    Deltagare

    lizzy: glöm kcal, ät när du är hungrig tills du är mätt. mejerier går oftast utmärkt, men helst inte under 30% fet;)

    #37405
    Aily
    Deltagare

    Äter du nötterna när du är hungrig, eller är det något du går och småäter? Och vad är det för nötter, och hur mycket blir det totalt på en dag?

    #37430
    Gohper
    Deltagare
    Quote:
    Utvecklar kaloriberäkningen lite:

    Det antal kalorier ett livsmedel har, baseras på den energi som utvinns när man bränner det i en helt sluten ugn. För att vi ska kunna räkna på det, krävs att våra kroppar är ett slutet system, vilket det inte är. Människokroppen är ett öppen förbränningssystem, och då gäller andra lagar… som stepe006 enkelt förklarat effekterna av här ovanför. 🙂

    Dock gäller alltid termodynamikens första lag!
    Det finns inga studier som visar på en metabol fördel för lchf, eller annan kost, där indata på något sätt inte kan ifrågasättas (självregistrering etc.).
    Att kroppen tar sin energi ifrån kolhydrater i första hand beror främst på att detta är en snabbare process. Detta även till trots att det går åt mer energi att omvandla kolhydrat till glykogen.
    Kroppsfettet är en energireserv och kroppen vill inte slösa med denna i onödan, dels för att det går åt 2kCal för att plocka ut 1g fett och dels för att det går åt 4-10kCal att lagra in 1g fett.
    Inlagring av fett kan ske även om glykogendepåerna är tomma, det är ett överskott av fett.

    Grunden är att äta när man är hungrig, och tills man är mätt. Ganska logiskt egentligen. Men för dom som är styrda av jobbet, familj etc. så är det fasta mattider som gäller. Det är då som det kan vara svårt att få till rätt mängd mat. Och jag misstänker att detta kan vara boven för mig som gör att jag får ett överintag som får till följd att även mina hungerkänslor sätts ur spel. Så att hålla rejäl koll på energin är ett måste för mig tills jag har lärt mig vad mätt innebär!

    Quote:
    Kanske borde man ta ett uppehåll från det och bara lyssna på kroppen?

    Har du den möjligheten så testa det! Det är enklast!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.