Hjälp mig bli av med sötsuget!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1502
    Avatarkeramikbit
    Deltagare

    Hej, första posten för mig…

    Jag är en kille, 20 år, är intresserad av träning och kost. Upptäckte för inte alltför längesen att jag älskar att springa, och vill se hur långt jag kan få upp min kondis =) Jag är intresserad av lchf och paleodiet, tänkte skaffa en paleo-kokbok nån dag.

    Mitt problem är mitt sötsug. Jag är väldigt känslig för socker och sötma, tycker nästan mogna bananer är för sött och jag mår snabbt dåligt om jag äter socker, blir illamående. MEN jag blir också beroende!! Trots att det inte ens är gott…det är väldigt jobbigt. Ibland kan jag knappt sova. Dom flesta dagarna har jag lätt för att tacka nej till sötsaker, inge svårt alls. Jag vet ju hur dåligt jag mår, det är inte värt det. Men får jag i mig minsta söta grej blir jag knäpp…förlorar all kontroll liksom.

    Godis är väl ok att äta ibland, man ska njuta av det goda…men inte för mig!! Jag vill ju inte egentligen…det gör mig ledsen när jag ätit godis, jag kan bli sur hela morgondagen, tappa aptiten helt och bara sitta och tjura. Men ändå vill jag ha godis…
    Sa till familjen att inte köpa något FÖR sött till mig…mamma tänkte att jag som är så nyttig borde äta massa frukt-soygurt. Den innehåller massa socker, och när jag sa att jag inte ville ha den blev hon kanske besviken, så jag åt lite ändå…slutade i katastrof!

    Åt upp all soygurt, gick direkt och köpte godis, åt inge mat på hela dagen, bara godis. Mådde kasst, och dagen efter åt jag ingenting, och dagen efter det åt jag en middag, stack till gymmet och hade av random anledning mitt bästa löppass hittils! Slutade lyckligt iaf. Detta upprepar sig oftast varrannan, varje vecka. Det är väldigt energikrävande.

    Jag antar att många här kanske också har haft problem med sötsuget, kan jag få tips? (att säga att jag inte ska äta om jag inte vill duger ju inte här…) Jag tror att det kanske är att jag får i mig för lite kolisar. Jag springer gärna över 1 mil några gånger/veckan och jag har samtidigt blivit riktigt duktig på att undvika kolisar, förutom en del grönsaker….är de fel?

    Tack på förhand!! Är trött på detta…kanske är lite peppning jag behöver.

    #21295
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Äter du tillräckligt med fett?? Det är det som får mej att tappa suget… helt!! Håller mej mätt och belåten… inga kollisar (nästan) och massa fett=))

    #21300
    Avatarkeramikbit
    Deltagare

    Vet inte, det verkar vara en svår sak att veta om man är grön på lchf. För lite gör ju definitivt att man mår kasst, och för mycket gör nog att man får i sig får mycket kalorier, fett är ju väldigt kaloririkt.

    Det bästa jag kan nog göra är att skaffa en bra kokbok och följa recepten så vet jag säkert att jag får i mig bra mängder.

    #21294
    AvatarMamita
    Deltagare

    Men fett mättar väldigt bra, du behöver inte äta lika mycket totalt, så när man räknar ihop det brukar det inte bli så mycket kalorier iallafall. Man räknar inte så ofta kalorier enligt LCHF, det är ett helt annat tänk, men om du vill göra det tycker jag du ska läsa torus inlägg, ”Tommy tappar” (I dagboken), han räknar och skriver upp extremt noga vad han får i sej, och han har gått ner 74 kilo nu! Alltså, du ska INTE vara rädd för fett, det är hur man lagrar och förbränner det handlar om när man äter LCHF.

    Lycka till / Mamita

    #21288
    AvatarFranke
    Deltagare

    Jag har liknande problem, börjar jag äta choklad eller liknande finns det inget stopp. Jag har kämpat med detta i över ett år nu utan att lyckats bli av med det under längre perioder än någon månad. Den bästa (och enda) lösningen jag hittat är 100% stopp, inget godis öht hur mycket man än vill. Det blir lättare med tiden, men det är extremt lätt att få återfall, speciellt (i mitt fall iallafall) om man råkar äta skräpmat.

    #21299
    Avatarkeramikbit
    Deltagare

    Franke jag har också funderat på detta med ett ”totalt stopp”. Det är ju egentligen inte så sorgligt som det låter, man kommer ju alltid njuta av god mat och vill man ha lite sött finns det ju säkert massvis med recept. Man kan väl säga att den filosofin går väl ut på att aldrig äta av något annat skäl än att man behöver mat och näring.

    Men sen finns det en annan lösning Franke som jag är mer intresserad av, att skaffa sig ett bra förhållande till godsaker, lära sig sätta stopp. Det gör en nog starkare, för om du t ex slutat helt med allt som man kan tänkas äta av något annat skäl än att fylla på med nödvändig näring till kroppen i några år och du har glömt bort det, saknar det inte och har inget begär…det är ju jättebra, men vad skulle kunna hända om du nån dag skulle råka få i dig lite ändå? Skulle allt vara förgäves då? Hur besviken skulle du kunna känna dig då?

    Då är det bättre tror jag att först få ett sundt förhållande till godsaker i första hand även om man planerar att lägga av antingen för alltid eller så gott som alltid. Då skulle du kunna acceptera ditt ”snedsteg”, ditt inre sötsug och gå vidare med god självkänsla. För ingen är perfekt och alla människor har ett sötsug i sina inre drifter. Djuriska instinkter säger oss att smaken av sött betyder massa energi i enkel och snabb form och att om man vill bättra på sina överlevnadschanser bör man passa på att äta så länge tillfället bjuder.

    Idag tog jag ett steg i en bättre riktning tycker jag. Önskar samma för dig!

    #21301
    Avataranki.karlsson
    Deltagare

    Jag upptäckte att jag var sockerberoende efter jag hade läst boken Kärnfrisk familj. Det var som om den var riktad till mig.
    Den sista tiden innan jag slutade med socker/kolhydrater mådde jag mycket dåligt. Det var humör svängningar, gråt för ingenting och kände mig allmänt trött och deprimerad. Kroppsligt var det värk i leder, magen helt kass med lös avföring som jag inte kände. Sista tiden hade jag blod också i avföringen.

    Överåt vitt bröd med ost, choklad i stora mängder och lös godis. Satte i system att ät mindre portioner lagad mat för att kunna få min sockerdos sen.

    För att bli av med sockersuget som är något förskräckligt, man bestämmer inte över sig själv till slut, så köpte jag Anna Skippers protein pulver. Den 8 november detta år började jag med protein dieten i en vecka. De tre första dagarna var hemska med fruktansvärd huvudvärk när sockret skulle lämna kroppen. Sen lättade det och mår jätte bra idag med min lchf-diet.
    Denna metod kanske kan hjälpa dig!

    #21289
    AvatarKarla
    Deltagare

    För många funkar det inte att ”lära sig sätta stopp” och bara äta ”lagom” med sötsaker. Det är som att säga till en alkoholist att bara dricka ”lagom” med sprit. Har man anlag för sockerberoende är det bara ett totalstopp för all framtid som gäller, precis som för en nykter alkoholist. De flesta kan äta bara ”lagom” med godis, likaväl som de flesta kan dricka ”lagom” med alkohol, men har man ett riktigt beroende är det nolltolerans.

    Och att hålla in på fettet för att inte få i sig för mycket kalorier är ingen bra idé. Ät så mycket fett du behöver för att stilla hunger och sug! Kaloritänket får komma senare, när du har landat ordentligt i LCHF-livet, om det så tar flera månader. Att komma till rätta med beroendet har högsta prioritet, viktminskningen får komma senare.

    #21293
    AvatarMamita
    Deltagare

    Jättebra svar! Man ska inte glömma heller att när man väl ”avsockrat” sej är det inte heller lika gott med det söta, och man har inget sug efter sött heller. LCHF är perfekt för en sockerberoende, då även vitt bröd och andra snabba kolhydrater kan få en att bli sötsugen.

    Själv kämpar jag också på med LCHF och sockerberoendet. Det har gått bra hela julen utom ett glas must när det inte fanns annat, och även om jag inte kommit till stadiet då det är vikten jag kämpar med (det är som sagt sockret nu som ska bort i första hand) så känner jag mej nöjd. Tills idag när jag haft en ledsen dag och skulle handla lite, hamnade vid glassen. Gick runt glassdisken sju varv tror jag innan ett paket till slut hamnade i min korg med ursäkten att man måste väl unna sej till nyår… Nu har jag förståss smällt i mej alltihopa redan och mår jättedåligt! Jag är så mätt att jag skulle kunna stoppa fingrarna i halsen för att bli av med det här, men det gör jag inte. Men jag måste lära mej att inte lura mej så, och INTE ÄTA FÖR ATT DÖVA KÄNSLOR!

    Mamita

    #21298
    Avatarkeramikbit
    Deltagare

    Bra svar från alla!

    Mamita, jag känner igen mig väldigt mycket. Ibland när plötsligt benen bara tar fart åt godisdiskarna…En del av hjärnan hittar på ursäkt efter ursäkt. Dom flesta är oftast för dåliga för att min bättre sida ska gå med på det, men ibland är ursäkten så bra att jag lurar mig själv! =)låter komiskt. Fast ibland händer det att jag har lämnat godishyllorna tomhänt bara för att ”inget duger ändå”.
    Man kollar runt…glass? Nej tack är laktosintolerant och vill inte ha besvärliga toabesök! Lösgodis? Smakar oftast rätt kasst faktiskt. Chokladbit? Dom flesta är så tråkiga! Isglass? För kallt! Chips? Tråkiga smaker, tröttnar efter några tuggor. Wienerbröd? Jag äter ju inte bröd, jag är ju lchf:are! (dubbermoral så det nästan rinner ut ur öronen)

    Dock så finns det stunder där jag inte tänker så alls…men hela dagen idag har jag känt mig stark! Tror nog att det kan bli bättre från och med nu.

    Nej Mamita…ska nog fan bli av med sötsuget en gång för alla. Jag har en 85 % choklad i kylen som jag inte ätit av. Det är märkligt, jag känner inte det där suget som jag hade känt om jag visste om att det fanns en godispåse i kylen. Jag har läst att sån rik choklad innehåller lite socker men massa kakaofett så att den anses så nyttig att man kan äta små bitar som mellis…vad anser ni om detta? Jag borde kanske ge bort den, den innehåller ju trots allt lite socker. Dock ger den mig inget märkbart sug. För besk antar jag.

    #21297
    Avatarkeramikbit
    Deltagare

    Den sista delen skrevs inte av mig, den skrevs av den lilla sockerdjävulen som försökte hitta på en ursäkt till att äta lite av chokladen. Jag ska inte äta av chokladen! Bjuder familjen på den….men den får stå kvar i kylen, det känns som bra disciplin-träning! =) Dock så hoppas jag att den äts upp snabbt och försvinner.

    #21292
    AvatarMamita
    Deltagare

    Känner igen det där med chokladen. Jag tycker väldigt mörk choklad inte är så god som den är och eftersom den sägs vara ok har jag kökp en kaka ibland. Den kan ligga länge, eftersom jag inte är så jätteförtjust – men ta bara en bit, glöm det! När jag väl öppnar den äter jag upp alltihop oftast samma dag!

    Men både mina barn och föräldrar hälsar på ibalnd, ibland även andra, så jag har provat mej fram till hur jag ska lösa det. Det går inte att ha kaffebröd hemma, då äter jag upp det, men jag har kommit på att jag inte tycker om digestivekex, fast det gillar dom flesta, det kan jag ha hemma utan att ”det tar slut”! Så man får prova lite och se vad som funkar för just dej i olika situationer. En sak är säker iallafall för mej, när jag nu slutar med socker och byter ut hela min kost mot LCHF, måste jag PLANERA. Vad ska jag äta hela dan imorron, ska jag ta ut nåt ur frysen, ska jag handla nåt, vad ska jag ta om jag blir hungrig emellan målen, om tidsschemat spricker? ”3 för tio” står ofta nära kassorna och är man då hungrig så ringer alla varningsklockorna!

    Lycka till / Mamita

    #21287
    AvatarFranke
    Deltagare

    Mörk choklad är ganska okej, en 100g kaka med riktigt mörk choklad innehåller typ 15g kolhydrater, men mättar samtidigt otroligt mkt. Man mår ju illa av en sån medan jag lätt kan smälla i mig en 200g marabou annars med 120g kolhydrater i….

    #21286
    Avatartoru
    Deltagare

    Jag går medvetet alltid en sväng (svårt att undvika i de flesta butiker) bland godiset när jag handlar. Jag är numera inte det mesta sugen. KAn sitta hela dagar och spela spel med kompisar där godisskålar står framme och jag tänker inte ens tanken att smaka en endaste bit. Nu var jag inte superhooked på sötsaker innan så jag har nog på det sättet haft det enklare än andra. Det jag tyckt mig läsa lite här och där är att alla kolhydrater påverkar sockersuget. Så testa att verkligen nolla någon vecka eller två för att verkligen få bort kolhydraterna och försök vara riktigt disciplinerad den begränsade tiden. När de veckorna gått så belönar du dig med något materiellt (dvs inte med en godisbit eller annat ätbart).

    #21290
    AvatarAnettan
    Deltagare

    Gör kladdkaka av chokladen och skär upp den i små bitar. Den är super god kall!! Den är dessutom väääldigt mäktig..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.