HJÄLP!! Nu blev jag förvirrad

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #770
    Pcos
    Deltagare

    Jag är verkligen jättegrön på detta, har tänkt att läsa på nu & börja på mån.
    Jag trodde att detta kunde vara nåt för mig eftersom jag inte har gått ner med nån metod än (har pcos) & med lchf ska man gå ner om man har mkt bukfetma & inte behöver motionera ihjäl sig & att det ska vara enkelt……..fast efter en snabb koll här på forumet så verkar det vara många som räknar kolisar & ska öka motionen för att överhuvudtaget gå ner i vikt….är det så???
    Måste jag räkna & tänka på varenda liten grej för att få ett resultat……..& jag såg fram emot att få promenera i min takt & inte som en galning 1 tim/d för att det ska ge nåt…….det är svårt att få till det med 5 barn varav ett tvillingpar på 4 mån……….FÖRVIRRAD!!!

    #12319
    agnetasch
    Deltagare

    Är du förvånad över att vi räknar kolhydrater? Hur har du tänkt dig att LCHF-dieten ser ut? ???

    #12325
    Pcos
    Deltagare

    Jag vet att man måste hålla koll på dom såklart men jag trodde att det skulle räcka om man skulle utesluta pasta, ris, potatis o.s.v & hålla koll på att man inte äter mer än 20/d men måste man vara så nitisk så att man kollar kryddor o.s.v……..ska det inte vara enkelt?

    #12318
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    ska det inte vara enkelt?

    Det beror på om du är en person som lätt går ner i vikt med LCHF eller ej. Gör du inte det blir det genast mindre enkelt o du får tänka på vad du stoppar i munnen 😉

    #12324
    Pcos
    Deltagare

    OK….TACK 🙂
    Då får vi hoppas på att jag är en sån person 😉 ;D

    #12321
    nettan77
    Deltagare

    Fast jag reagerade oxå lite på samma sätt när man läser inlägg om dem som räknar kalorier och kolhydrater./N

    #12323
    Pcos
    Deltagare

    Skönt……då behöver jag inte känna mig såå korkad 😉

    #12320
    Susanna
    Deltagare

    Det finns nog båda varianter här, alltså de som räknar och de som inte har sådan stor koll… Du kan alltid börja med att ha lite övergripande koll (dvs att försöka hålla dig till saker med lågt kolhydratinnehåll, ungefär under 5% och undvika flytande saker som inte är vatten.. (mjölk, youghurt etc eftersom det lätt blir väldigt mycket kolhydrater snabbt då) Och självklart behöver man kanske inte vara lika nitisk på den kryddan man använder 1 krm av som den varan man använder 1dl av.. Sunt förnuft brukar räcka… 🙂 Det är bara att testa och se, förhoppningsvis funkar det för dig att inte vara så nitisk, märker du att det inte funkar så är det ju bara att du blir lite hårdare.. Själv räknar jag inte och är mycket glad att jag inte behöver göra det 🙂

    #12322
    Pcos
    Deltagare

    TACK!! Jag hoppas att jag inte behöver vara såå nitisk, men det blir spännande & se.
    Däremot så får jag väl ta det lite lugnt i början eftersom jag ammar än.

    #12326
    Tasnim
    Deltagare

    Själv har jag nästan noll koll, jag har bara uteslutit pasta, bröd, potatis & co, och ökat lite pa fett & protein. Var dalig pa att äta det innan. Jag har gatt ner bra i vikt för en sjysst start tror jag, jag äter god mat, är mätt och glad och har gatt ner 6 kilo pa 1,5 vecka. Sa för mig verkar det iallafall inte vara nan vidare komplicerad början. Men säkert finns det de som behöver ha mer exakt koll pa vad de äter och i vilken mängd, och som lätt reagerar pa kolhydrater även i mycket liten mängd. Man far väl testa sig fram med vad som passar en själv.

    #12327
    Maffe
    Deltagare

    Att inte behöva räkna kalorier är en av vinsterna med LCHF. Käka så att du blir lagom mätt, MYCKET FETT!! Att inte äta tillräckligt med fett är den vanligaste orsaken till att man inte går ner. Ät när du är hungrig, i mitt fall äter jag tre ggr/om dan. På helgerna kan det gå 6 timmar mellan frukost och lunch utan att jag blir hungrig. Läs lithfelts böcker – han har en lenaed back syn på det hela.
    Slappna av. låt inte maten stressa dig. Känn efter!

    #12317
    mazen
    Deltagare
    Quote:

    jag såg fram emot att få promenera i min takt & inte som en galning 1 tim/d för att det ska ge nåt

    Motion har inte mycket med viktnedgång att göra när man kör Lchf, mera för ett själsligt och fysiskt välmående, Är man kraftig överviktig rekomenderas man att vara restrektiv med motion.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.