Hjälp sökes!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5276
    Avatarapan
    Deltagare

    Hej! Jag är ny här och började med lchf för 4 v sen.Trivs bra med maten och jag mår bra! Men efter 2 kg minus första veckan står jag still på våg och mått…. Jag har 15-20 kg övervikt och vill ju såklart bli av med dom och min uppfattning av lchf var att det skulle gå enkelt. Jag har ätit bra fet mat innan smör, bregott, grädde osv men med väldigt mycket bröd, pasta, potatis och framförallt väldigt mycket godis, kakor, bullar m.m. Så jag tycker verkligen att jag borde rasa i vikt. En dag ser ut så här: Frukost 2-3 ägg med smör och 2-4 msk grädde. Lunch Kyckligfile i ädelost och gräddsås men en sallad(gurka,tomat,grönsallad,sockerärtor,röd paprika,rödlök) Middag lax med creme frache och fetaost och gäddstuvad brockoli. Som mellan mål ibland blir det några skivor gräddost el en avocado. Har unnat mig chocklad 70% Några rutor på helgen.
    Vad gör jag för fel??? Skulle bli så tacksam för svar!!

    #81658
    AvatarTessan88
    Deltagare

    Vi har typ samma att bli av med 🙂 i början vart det så där för mig oxå och jag plockade bort löken, paprikan, ärtorna och unnade mig mejeri produkter 1 mål om dagen bara. Typ sås på 4 msk grädde max. Osv. När det väl lossnade så kunde jag höja kh intaget lite mer för varje vecka! Dock vågar jag inte käka paprikan ännu – bara grön dock men den smakar ju skunk!

    Ät mozarella! Pytte lite med kh 🙂

    #81662
    Avatarkrumelur
    Deltagare

    hej hej
    jag har oxå kört i typ fyra veckor (började 3jan). jag gick ner fem kilo och är n på väg upp igen, vet inte vad jag ska göra.
    tänker köra lite hårdare och kapa mjölkprodukterna men jag tycker det är svårt att få isig fett då! smör och majonäs är inga höjdare i mina ögon.
    men försök plocka bort lite grönsaker, paprika och tomat, lök är ju lite högre kh, sockerärter har jag ingen aning om! jag brukar försöka hålla mig till gurka isbergssallad och ruccola.

    #81657
    Avatarsnurren2
    Deltagare

    Jag upplevde samma sak som du till att börja med. Gick ner de första 2 veckorna men sedan stod det still på vågen. Jag trodde att jag åt rätt men när jag skrev upp allt jag åt och kollade det i tabellen ( http://www.lchfrecept.com/livsmedel.aspx ) så visade det sig att jag inte alls var helt rätt på det…. Tråkigt som bara den att skriva upp allt men det var till stor hjälp för mig att komma rätt. Ge inte upp och glöm inte bort hur bra man mår av att äta dessa livsmedel!

    Vissa personer är känsliga mot mycket mjölkprodukter. Prova med att dra ner på grädde och minska grönsaker till ett minimum. Det är ganska lätt att komma upp i ganska höga kh-tal om man stoppar i sig mycket grönsaker. Ät tills du är ohungrig (inte tills du är mätt). Dessa saker tillsammans gjorde att jag gick ner till min målvikt ganska snabbt.

    #81649
    AvatarMadde01
    Deltagare

    En del rasar i vikt, för en del tar det längre tid, orätttvist men sant.

    Fortsätt att äta som tidigare, så lossnar det säkert.
    Och gör det inte det, så får man kolla över mejeri-produkterna.

    Testa bea-sås till maten. Igår hade jag broccoligratäng i lunchlådan. Innan jag stoppade in den i micron på jobbet, så lade jag på ett vitlökssmör, som smälte, medans maten värmdes. Då behöver man ju inte tugga smör o det kan ju en del ha svårt för.

    #81659
    AvatarPygmepuff
    Deltagare

    äter du verkligen när du bara är hungrig? mellanmål brukar inte behövas om man äter ordentliga mål mat, testa att byt mjölkprodukterna till laktosfritt alt skär ner på dem ordentligt. Ibland stannar kroppen upp ett tag för att sen fortsätta eftersom den undrar vad det är som händer.
    En annan grej att göra för att få sprutt på viktminskningen är att dricka ett glas vatten på morgonen och sen ta en promenad innan frukost.
    Men tänk på att det tog ju ett tag att gå upp de här kilona, det kommer ta ett tag å bli av med dem oxå 🙂

    #81660
    AvatarLovica
    Deltagare

    En till här som har haft liknande bekymmer. Rasade 3,3kg första veckan och sedan stod jag typ still i 2 veckor. Jag bytte då grädden i kaffet mot bara en liiten skvätt grädde eller mjölk + kokosfett! Jag drog oxå ner på cf och grädde i maten, för att i stället ringla olivolja över isbergssallad och några småbitar gurka. Har ibland gräddsås, men inte varje dag! Tog oxå bort grädden ur äggröran som jag äter på morgonen, tar vatten istället, steker i smör och har sedan bacon eller lufttorkad skinka till (plus ibland en liten bit brie). ½ Avokado + 2 kokta ägg och sedan kaffet med kokosfettet i är oxå en variant på frulle som jag blir mätta på

    Jag kan säga som så, att efter att jag börjat dricka kaffet med kokosfettet (ekologiskt!!) så står jag mig mycket bätte och äter inte alls lika mycket som innan. Åt även mer nötter i början som mellis men det har jag bara till helgen och då i liten mängd. Jag har också tagit någon ruta 86% choklad som jag delat i små bitar och njutit länge av. Rysk eller turkisk yoghurt + några frön och hallon är en fin helgfrukost, men inte till vardags (för mig).

    Efter att ha stått still i 2 v (tillo med ökat 300 g) så lossnade det och jag har samanlagt gått ner nästan 6 kg på 4 veckor!

    #81665
    Avatarapan
    Deltagare

    Tack snälla för alla bra svar!!! Jag ska dra ner på grädde och vissa grönsaker! Jag tycker ändå att det borde rasa trots lite kolhydrater med tanke på att jag ätit så stora mängder innan…Och ändå så lite nu!Men kroppen är väl inte alltid logisk!Eftersom jag har två små barn vill jag ju också äta regelbundet med dom. Tycker det är lite svårt utan grädde i maten….Vart har ni köpt kokosfettet? Är det kokosmjölk?

    #81650
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Kokosfett är inte detsamma som kokosmjölk.
    Fettet köper jag i hälsokostbutiken, finns med o utan kokossmak.

    Jag använder det till att steka i samt i kaffet/théet.
    I början när jag använde k-fettet, så blev jag lätt illamående av det, men de problemet har jag inte längre.

    #81661
    Avatarrichardt
    Deltagare

    Ett tips kan vara att kolla på olika märken gällande laktosfritt. Jag var och handlade med pappa i fredags och upptäckte att Arla laktosfri fil 3% har 3.6g kh a 100g, medans icas endast har 2g kh a 100g. Igår märkte jag även att icas laktosfria a-fil har 3g kh a 100g. Så skiljer en hel del mellan olika sorter.

    #81655
    Avatar.lina
    Deltagare

    för mig funkade det med att äta frukost så fort jag vaknat – helst inom en halvtimme ska du ha ätit upp,
    och helst så mycket protein som du pallar. då kickstartar du kroppen att komma in i förbränningsläge. kolla
    upp Leptin Reset för mer saker du kan göra, till exempel träna efter sista måltiden för att låta kroppen bränna
    genom hela natten, sov helt mörklagt, ät inga mellanmål överhuvudtaget. detta kanske funkar för dej med 🙂

    #81666
    Avatarapan
    Deltagare

    Okej! Jag får kika runt lite!

    #81667
    Avatarapan
    Deltagare

    Frukost äter jag inom en halvtimme,3 ägg i smör och grädde! Ska prova att inte ta nåt mellanmål!

    #81651
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Är ni hungriga direkt på morgonen eller äter ni för att ni alltid har gjort det?

    #81664
    AvatarFRUGAN
    Deltagare

    Jag är inte alls hungrig på morgonen, äter mer för att jag ”måste”. Har aldrig varit en frukost människa, men min kostrådgivares talan är min lag, haha….

    Hur gör ni andra?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.