Hjälp! vad gör jag för fel?? Varför går jag inte ner i vikt?!

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost Allmänt om LCHF Hjälp! vad gör jag för fel?? Varför går jag inte ner i vikt?!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2934
    Avatarhelenaw
    Deltagare

    Hej.

    Jag har kört GI fas 1 / LCHF sedan 28 feb.. och på 6 veckor så har jag gått ner 1 kg.

    Något måste jag ju göra fel..! men jag är inte berädd att ge upp än, jag vill verkligen gå ner i vikt.

    Jag tycker jag har läst på mycket om LCHF, jag kör skrikt, fuskar inte, äter vid fasta tider. Men ändå.

    Skulle bli jätte tacksam för tips, eller någon som tror sig veta vad jag kan göra för fel..

    Så här ser en vanlig dag ut för mig:

    Frukost kl 9.00

    3-4 skivor präst ost, 2 kokta ägg, kanske en liten skål naturell youhurt + 1 kopp kaffe med mjölk

    Lunch kl 12.00
    kyckling med tomater, sallad, till varje lunch äter jag 1 advokade, lite keso och oftast lite bea till det.

    Mellanmål 14.30-15.00
    Antingen 1 ägg eller lite rester av lunchen om jag inte orkat äta upp den.

    Middag kl 18-19

    kött med tomater, champinjoner, sallad, 1 advokade, lite bea

    det blir oftast 1-1½ timmes promenad 3-4 dagar i veckan.

    Vad gör jag för fel? Varför får jag det inte att funka?

    Blir jätte glad för alla seriösa tips.

    #45626
    AvatarAily
    Deltagare

    Lägg till en rejäl klick smör vid varje måltid, så ska du se att det börjar röra på sig. 😉

    #45635
    Avatarhelenaw
    Deltagare

    Tack! När du säger att jag ska öka på smöret.

    Vad menar du då? 😉 måste jag äta rent smör eller kan jag öka bean bara? eller vad kan man ta för annat fett?

    #45633
    AvatarNursefia
    Deltagare

    Det är ju en hel del kolhydrater i avocado, tomater och yoghurt. Yoghurt innehåller dessutom relativt lite fett..
    Gör kryddsmör och ha till allt kött du äter, jättegott!!

    Kort o gott; Minska på grönsaker, mejerier & öka fettintaget!!

    #45627
    AvatarMamita
    Deltagare

    Skriv upp allt du äter under ett par dar och kolla hur många kh du får ihop, då ser du också vad du kan plocka bort. Grönsaker och mejerier är dom vanligaste fällorna. Yogurt och keso och mjölk tex, lite för mycket kh och för lite fett. Ta grädde i kaffet istället (och/eller kokosfett, det är perfekt, smakar inget). Bea-såsen kan du byta ut mot kryddsmör, eller gräddsås. Och så kan du ha majonäs på ägget, och på fisk, ja till allt möjligt. Och som sagt, mindre grönsaker så länge du vill gå ner i vikt, ta en grönsak bara som dekoration, protein och fett ska vara basen.
    Men allt beror på vilken nivå kh du vill stå på, dom flesta behöver komma ner under 10g kh om dan för att gå ner i vikt. Jag har hittat kostverktyget på LCHF.se där jag skriver in allt jag äter under en dag, då ser jag precis hur jag ligger till.

    Lycka till / Mamita

    #45634
    Avatarhelenaw
    Deltagare

    Tack så mycket!

    Va skönt! nu har jag fått en hel del tips.

    är jätte glad, nu ska jag försöka lägga till lite mer smör helt enkelt och ta bort grönsaker.

    (gamla dumma vanor som gör att man va jätte rädd för fett kanske sitter i, det är väl därför man har varit lite försiktig med fett fast man vet att det är bra…)

    #45625
    AvatarVodo
    Deltagare

    tillåt mig vara skeptiskt mot det mystiska tillståndet ”svält-läge”…

    #45628
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Gör egen bea på smör så har du 2 flugor i en smäll;)

    #45624
    Avatarqwe
    Deltagare
    Quote:
    Hej.

    yadda yadda yadda

    Vad gör jag för fel? Varför får jag det inte att funka?

    Blir jätte glad för alla seriösa tips.

    Skulle kunna tänka mig att felet du gör är:
    ”äter vi fasta tider” <--- Man äter när man är hungrig.
    ”LITE bea” <--- Här äter vi MYCKET bea.

    #45632
    AvatarGohper
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Hej.

    yadda yadda yadda

    Vad gör jag för fel? Varför får jag det inte att funka?

    Blir jätte glad för alla seriösa tips.

    Skulle kunna tänka mig att felet du gör är:
    ”äter vi fasta tider” <--- Man äter när man är hungrig.
    ”LITE bea” <--- Här äter vi MYCKET bea.

    En del måste äta vid fasta tider pga tex jobb, familj eller kanske bara för att ha rutiner som gör att livet funkar.
    Om det är fasta tider som gäller får man justera storleken på portionen så att man blir hungrig när det klockan är dags nästa gång. Fasta tider kan vara en faktor som gör att man överäter, det är svårt att veta hur mycket som behövs för att det ska räcka fram till nästa mattid. Det är då bättre (tycker jag iaf) att äta för lite och sedan komplttera med något litet, tex en ostbit eller skinkbit för att hålla hungern borta tills det är dags för mat.

    #45622
    AvatarGamle Rodskagg
    Deltagare
    Quote:
    tillåt mig vara skeptiskt mot det mystiska tillståndet ”svält-läge”…

    +1

    #45623
    Avatarqwe
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Quote:
    Hej.

    yadda yadda yadda

    Vad gör jag för fel? Varför får jag det inte att funka?

    Blir jätte glad för alla seriösa tips.

    Skulle kunna tänka mig att felet du gör är:
    ”äter vi fasta tider” <--- Man äter när man är hungrig.
    ”LITE bea” <--- Här äter vi MYCKET bea.

    En del måste äta vid fasta tider pga tex jobb, familj eller kanske bara för att ha rutiner som gör att livet funkar.
    Om det är fasta tider som gäller får man justera storleken på portionen så att man blir hungrig när det klockan är dags nästa gång. Fasta tider kan vara en faktor som gör att man överäter, det är svårt att veta hur mycket som behövs för att det ska räcka fram till nästa mattid. Det är då bättre (tycker jag iaf) att äta för lite och sedan komplttera med något litet, tex en ostbit eller skinkbit för att hålla hungern borta tills det är dags för mat.

    Ja, jag äter också på hyfsat fasta tider. Men det där med att äta för lite känns helt fel tänk. Men kör på det du om det fungerar för dig.
    Jag har iaf inte gått ner mina 25kg med LCHF genom att tänka att jag ska ta så lite mat som möjligt. Det hör till mina föregående kalori in-kalori ut-hög kolhydratkost-som inte fungerade i längden-tänket. Men som sagt, det viktigaste är att man känner vad som fungerar för en själv.

    #45636
    Avatareveinamy
    Deltagare

    Även om du äter enligt lchf är det fortfarande energi in vs energi ut som gäller. Skule jag äta samma saker som du beskriver skulle jag antagligen gå upp i vikt. Nu är det absolut inte så att du inte ska äta dig mätt men det är ju skillnad mellan nöjd och proppmätt. Skippa småmålen och försäk fylla Frukost lunch och middag med saker som håller dig mätt länge. Fråga dig själv om du verkligen behöver mellanmålen eller om det bara är så att du äter av gammal vana. Ofta äter man för att man är van att äta på vissa tide inte för att man egentligen är hungrig.

    Sen behöver du ju inte gå ner 1 kg i veckan utan det viktiga är ju att du på lång sikt mår bättre och att vägen ner blir ett nöje inte plågeri.

    Får du svårt att dra ner på maten så öka motionen.

    #45631
    AvatarGohper
    Deltagare
    Quote:
    Ja, jag äter också på hyfsat fasta tider. Men det där med att äta för lite känns helt fel tänk. Men kör på det du om det fungerar för dig.
    Jag har iaf inte gått ner mina 25kg med LCHF genom att tänka att jag ska ta så lite mat som möjligt. Det hör till mina föregående kalori in-kalori ut-hög kolhydratkost-som inte fungerade i längden-tänket. Men som sagt, det viktigaste är att man känner vad som fungerar för en själv.

    Note_ om du läser liite vad jag skrev en gång till så ser du att jag INTE skrev så lite som möjligt. HAr man tex ätit för lite till frukost så blir man hungrig i förtid och då ska man komplettera så att man blir hungrig när klockan är dags. Är man inte helt bortistöll så är det inte mycket som behövs.
    Har man fasta mattider och problem med att inte vara hungrig när det är dags eller hungrig i förtid så måste mängden mat justeras. För om man äter när man är hungrig eller blir hungrig när det är dags att äta spelar ju ingen roll.

    Om man äter när man är hungrig tills man är ohungrig (kanske vad andra kallar mätt) så kommer det att totalt sett att bli ett underintag av energi när störande kh hålls lågt. Med låg kh kost så blir du inte hungrig (på riktigt alltså) förän energin redan är slut. Det är ett annat sätt att hålla koll på energin helt enkelt, men det är fortfarande energi in och energi ut. Dessutom ett sätt som man förhoppningsvis lär sig lyssna på kroppen för att det i framtiden ska funka med annan kost.

    Hunger kan man stå ut med under en kortare tid. Jag har tidigare sett till att bli hungrig en knapp halvtimme innan det är dags för mat, nu försöker jag hålla mig till ca 45-60 minuter, det funkar riktigt bra. Anledningen, på helgerna har jag massor att stå i, man blir hungrig, det tar tid att laga mat och det gav resultat!

    #45629
    AvatarMIXA
    Deltagare

    Efter nästan fyra månader på lchf, äter jag också någorlunda regelbundet. För det mesta känner jag mig inte hungrig, men min hunger visar sig att jag börjar känna mig matt eller lite yr. Men äter jag regelbundet, försvinner detta. Riktig hunger brukar jag känna när jag har ätit dåligt en dag och vaknar dan därpå. Då kan jag känna riktigt kurr i magen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.