Hungrig efter maten?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5074
    AvatarHelen1987
    Deltagare

    Hej alla kunniga LCHF-are!

    Jag är en av dom som tidigare varit motståndare till LCHF. Som leg. sjukgymnast där man jobbar med hälsa och viktnedgång är LCHF något som man bara fnyst åt, och inte rekommenderat mina patienter, eftersom forskningen har varit bristfällig.

    Nu är jag beredd att skaffa mig en egen uppfattning, och inte gå på vad forskning och kollegor säger, utan jag skall ge detta en chans. Jag vill gå ner kanske 5 kilo, men inte mer.

    Vad jag nu undrar är att jag blir så hungrig efter maten. Jag undrar varför? Äter jag inte tillräckigt? Eller är det en vanesak?
    Jag är livrädd för att överkonsumera, för att någonstans i bakhuvudet kan jag inte släppa tankarna med kalorier in-kalorier ut.

    Men jag äter inte pasta, ris, potatis, bröd, vitt mjöl, socker, grönsaker under jord etc, och äter grädde smör mm så jag håller mig verkligen till LCHF och inte GI eller liknande

    Är det någon som har några åsikter om detta?

    #78375
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Är du säker på att det är just ”hunger” du känner och inte ett oerhört starkt sockersug? Om man är den sortens person som använder samma form av föda både till mat och till snacks, så kan det vara svårt att känna skillnaden.

    Ta t.ex en billy's pan pizza. Vissa personer ser en sådan mikrovågsugnspizza som ett snack, men skulle även kunna äta den som lunch/middag, och på så vis inte kunna urskilja hungerskänslorna som kommer efteråt.

    Själv blir jag alltid otroligt sötsugen efter en måltid, men det brukar avta efter en halvtimme. Jag rekomenderar att du har i en mycket större mängd fett i maten (en stor klick smör, t.e.x) och om du fortfarande är hungrig efteråt så kan en kopp kaffe eller thè med grädde eller kokosfett i vara mättande och gott.

    #78378
    AvatarHelen1987
    Deltagare

    Nej, sötsug är det inte. Det kurrar i magen, och det är typiska hungerskänslor. Jag har alltid hållt en god och regelbunden kost, så jag har koll på mitt matbeteende. Men du har kanske rätt, att jag ska hålla på mer grädde, men man är fortfarande är lite feg när det gäller fettet!

    #78359
    AvatarVodo
    Deltagare

    hungerkänslor och kurr efter maten kan faktiskt vara magkatarr. 🙂

    #78365
    Avataralfons
    Deltagare

    Tala om vad du äter en dag så kanske vi kan hjälpa dig.

    #78376
    AvatarLord Marcus
    Deltagare
    Quote:
    Nej, sötsug är det inte. Det kurrar i magen, och det är typiska hungerskänslor. Jag har alltid hållt en god och regelbunden kost, så jag har koll på mitt matbeteende. Men du har kanske rätt, att jag ska hålla på mer grädde, men man är fortfarande är lite feg när det gäller fettet!

    Grejen med LCHF är du mer eller mindre förändrar det sätt din kropp behandlar energi på. Istället för att dra ren energi från kolhydrater, så vill du med en Low Carb High Fat kost omprogramera din kropp till att utvinna energi ur fett och protein. Din kropp gör detta genom en process som kallat för ketos – det vill säga att kroppen först omvandlar fett och protein till ketonkroppar i blodet, och sedan utvinner energi därifrån istället.

    Har man levt ett kolhydratsrikt liv så kan det ta tid innan kroppen ställer in sig på att ligga i ketos, och man upplever kanske omställningsbesvär. Jag har personligen levt på smörgåsar och kaffe under hela min tonårsperiod, så även fast jag kör fullt ös med LCHF just nu och mår bra av det, kan det ta upp till ett år innan min kropp är helt inställd på att vara i ketos 24 timmar om dygnet.

    En annan sak med LCHF som man kanske inte tänker på är att mat-rutiner inte är nödvändigt. Eller, det vore kanske nödvändigt ur ett kognitivt beteendé's perspektiv, men det är ganska individuellt. Vad som är viktigt är att du alltid äter när du är hungrig. Spelar ingen roll om du är hungrig tidigt på eftermiddagen eller sent på kvällen (såvida det inte är för nära läggdags, så klart). Ät när du är hungrig, och ät tills du är mätt. Om du inte blir mätt av en portion… Ät mer. Blir du mätt innan du ätit upp det som finns på tallriken… Sluta äta. Tvinga dig inte att skrapa upp de där sista två tuggorna om du redan är mätt.

    Själv har jag svårt att äta t.ex kyckling skinn eller fettkanten på stek/skinka.Men det är sånt vi ska äta. Fett är bra för oss. 😛

    #78379
    AvatarHelen1987
    Deltagare

    ok, dagens mat:

    frukost: yoghurt m 1dl nötter (naturella m paranöt och mandel och valnötter) och en halv dl kokos

    lunch: i kycklingfile m grönsaker och nån rhode island dressing

    mellis: 3 st skinkskivor

    kvällsmat: 1 och en halv pannkaka med fiberhusk, grädde, vatten och ägg. några hallon & blåbär till det och typ 1 tsk sötningsmedel (skäll inte på mig, jag har inte ätit sötningsmedel tidigare, men ibland måste man)

    är detta för lite eller vad tror ni?

    #78358
    Avatarperjoh
    Deltagare

    Det bästa är att väga alla ingredienser och registrera i något av de program som finns, först då får man reda på fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater samt kalorierna.
    Det du ätit verkar ok, men det är svårt att utläsa hur mycket du ätit.

    #78372
    Avatarbimmerboy
    Deltagare

    Spontant från mig….

    Det låter lite som du skippat bröd, ris, pasta, potatis, allt det där som mättade dig förut, nu när du skippat det skall vi ju med LCHF ersätta det med fett, inte i sin helhet men HF är ju High Fat, eftersom du fegar med fettet så är jag inte ett dugg förvånad över att magen kurrar.

    Jag ser mönstret än tydligare när du beskriver dina matvanor, det är en hel del lätta matvaror som inte ger någon större eller längre mättnadskänsla. Jag tror helt enkelt du får äta mer kött eller ägg eller grädde eller ost något mer FETTIGT, även om du är orolig så är det ju inte så att du står och faller för att du testar en vecka eller två, skillnaden i magen bör du känna omedelbums!

    Så lite kort: släpp loss ordentligt, iallafall under en kort testperiod.

    #78366
    Avataralfons
    Deltagare

    Jag skulle skippa nötter youghurt och bär nu i början åt omelätt äggröra bacon/fläsk till frukost och öka på fettintaget. Jag hade aldrig klarat så lite mat.

    #78360
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Jag tycker att maten verkar vara lite klen.

    Instämmer med alfons, bort med yoghurten till frukost.
    Ät istället omelett, ägg o bacon, LCHF gröt, så att du blir mätt.

    Till kycklingfilén hade jag valt en beasås samt till kvällen hade jag nog valt en köttbit elelr så hade jag
    ätit pannkakan med smör.

    #78361
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Menyn låter som nåt taget från viktväktarna…

    #78364
    Avatarulfons
    Deltagare

    Ett till sätt att få va hungrig på, gör som mej. Tappa matdosan upp och ner på golvet så är man utan mat på 12 timmarsskiftet. Nå ja, bara 7 timmar kvar till hemgång.

    #78362
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    haha, effektivt!! 😉

    #78369
    AvatarSueAnn
    Deltagare

    Vill bara flika in att gallan kan påverkas vid ett ökat fettintag och detta kan ge ett tillfälligt och ibland långvarigt magproblem. Alla har ju olika känsliga magar och det är inte roligt när den krånglar, men man bör visa sin mage hänsyn. 😉

    En del kan även få magkatarrliknande problem av kostförändringar. Det kan ju var nåt sånt du känner av när du får dina hungerkänslor.

    Förhoppningsvis går det snart över, annars kan du ju prova med något receptfritt magsyredämpande eller acidofilustabletter från Apoteket.

    Huruvida det är ämnen tillsatta i magsyredämpande mediciner och acidofilustabletterna som ger kolhydrater vet jag inget om, men ibland kan man ju vara tvungen att prioritera en viss sak under en viss tid.

    Hoppas det vänder snart. 🙂

    Big hugs!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.