Hur är det med träning??

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1163
    Avatarscrapparlotta
    Deltagare

    Hur hårt kan man träna när man håller sig till lchf?? Ska börja köra spinning en gång i veckan, men en jobbarkompis sa att det inte var bra att träna om man inte åt kolhydrater. Har inte tänkt på det….hur är det med det??

    #15799
    AvatarKarla
    Deltagare

    Dumheter! 😉 Jag tränar fem-sex gånger i veckan, omväxlande gym, gympa, spinning, simning och aerobics. Det tog några veckor innan jag hade fått tillbaka orken i musklerna, men nu går det hur bra som helst. Bara du har ställt om dig till fettdrift behöver du inga kolhydrater för att orka träna. Det finns elitidrottare som äter LCHF också… 8)

    #15800
    AvatarTritina
    Deltagare

    Hej

    Jag är också träningsfanatiker och ska nu igång efter en seg skada. Jag hade också funderingar på hur det skulle gå att träna men så såg jag att det fanns rätt gott om distansidrottare (jag tränar triatlon förstås, därav tritina) Bla en kille som heter Colting. Skriver i Runners Wolrd varje nr. Han är är med i världseliten på IRON MAN och har kört med nåt LCHF-aktigkt i tio år. Många längdskidåkare och långdistanslöpanre verkar också köra med det och de utsätter ju sin kropp för hyfsade utmaningar. Hur det går om man kör kort intensivt som vissa friidrottsgrenar och så vet jag inte men det är inte min grej heller.

    Har tävlat på elitnivå i ett antal år och körde då med det gamla stuket med en massa kolhydrater, sportdryck, gel, bars och så vidare. Det ger ju en kick som är bra om man kan få till det på rätt ställe men det går ju ner efter varje uppgång om man inte är väldigt noga med jämnt intag. Dessutom mår man skit efter tävlingarna. Allt socker och snabb energi går ur kroppen och man blir helt muck. Jag var oftast hungirg men kunde inte äta på flera timmar efter långloppen. Så Tryckte man i sig massa skräp sen i stället, pasta, hamburgare och godis. Helt idiotisktmen om du kollar på en lång tävling vad folk äter före och efter så kommer du att se att jag knappast var ensam om det

    #15801
    AvatarEliSah
    Deltagare

    Ge kroppen en ärig chans att anpassa sig till fettdrift först. Ingen träning första månaden, börja sen lugnt med promenader, du kommer att känna när anpassningen är klar för du kommer vara uthåligare än någonsin; det tar tid men låt det ta tid! DÅ kan det vara läge att börja med spinning ngn gång/v om du tycker det är roligt. Jag skulle inte rekomendera det mycket oftare då det är högintensiv träning vilket kräver längre återhämtning och för mycket av det goda leder til överproduktion av kortisol vilket dels försämrar resultaten och dels gör att man faktiskt kan gå upp i fett!

    Vanliga biverkningar vid övergång till LCHF är bland annat högre vilopuls och hög puls vid minsta ansträngning. Det är övergående men kan ta lite tid och under denna perioden bör man inte träna. Det är nog oftast atleter som har koll på pulsen men när farsan började käka LCHF trodde han att han fått problem med hjärtat, vilket alltså inte var fallet.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.