Hur många gram fett per kg kroppsvikt?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2304
    Marika
    Deltagare

    Alltså… Hur många gram fett /kg kroppsvikt ska man äta om dagen?
    Jag har läst någonstans 1 gram fett / kg… stämmer det?
    Om jag väger 80 kg ska jag alltså i så fall äta 80 gram fett / dag… låter lite tycker jag?
    I dag har jag ätit tonfisk, ägg och majonnäs vilket blev ca 44 g fett, alltså hälften av min dagliga ranson?

    #36834
    Marcus
    Deltagare

    Jag tycker det låter otroligt lite! 80 gram fett ger ju bara 720 kcal! Den rekomendationen måste vara för något annat kostupplägg än LCHF.

    Jag väger ca 85 kg och äter närmare 350 gram fett om dagen, fast jag är nog inte bästa måttstocken här. 🙂

    #36836
    Marika
    Deltagare

    Jag blir snurrig på all information… desto mer jag läser desto oklarare blir det! 😉

    #36815
    mctrollet
    Deltagare

    Jag läser allt och tycker det är intressant (om än lite krångligt) sen återgår jag till att äta när jag är hungrig tills jag är mätt;)

    #36827
    Gohper
    Deltagare

    80g fett är som Marcus skriver 720kCal. Om man räknar på att fettfördelningen är 75E% så skulle ditt totala intag ligga på 960kCal. Resten blir 12g kolhydrater och 48g protein enligt lchf.

    Om du är 165cm, 30år och väger 80kg så är ditt basala energibehov (BMR) 1520kCal fördelat på 127g fett, 76g protein och 19g kolhydrater.

    Kolla på:
    http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
    Där matar du in kön, vikt, längd, ålder och aktivitetsnivån. Den senare sätter du till 1 om du vill ha reda på ditt BMR. Lite längre ner kan du mata in E%-fördelningen som enligt lchf är 75E% fett, 20E% protein och 5E% kolhydrat. Sedan räknar den ut hur många gram det är av varje!

    Om uppgifterna stämmer (ålder och längd) så kan man konstatera att din måltid vad gäller fett innehåller ca en tredjedel av ditt dagsbehov.

    Se inte detta som absolut, men det ger iaf en bra skattning.

    #36829
    sushi_hanna
    Deltagare

    Enligt den sidan kommer jag isåfall bli tjock som en gris inom kort. Ligger kring 1700-2300kcal om dagen på LCHF och den satte siffrorna:

    Ditt basala energiintag är 1287 kcal per dag.
    Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 1545 kcal per dag.
    Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 1045 kcal per dag.

    Dags att byta diet tydligen…

    #36814
    mctrollet
    Deltagare

    Räkna kallorier verkar ni ju bra på så… 😉

    #36816
    alfons
    Deltagare

    Jag fattar inte denna diskussionen i inlägg efter inlägg ät tills du är mätt och ät när du är hungrig lär som mstrollet säger. Lär dig känna efter om det är riktig hunger eller något annat innan du äter.

    #36828
    sushi_hanna
    Deltagare

    Jag är jävligt skraj för att gå upp i vikt istället för ner med LCHF, okej? Även om alla säger att det är såååå enkelt finns det uppenbarligen personer som går både ner, står still och upp och svaren på varför är lika många som personerna som frågar.

    Jag ska försöka ha is i magen, räkna kh och ge det en månad och sen utvärdera. Förlåt om jag störde någon med mina frågor…

    #36833
    Marcus
    Deltagare
    Quote:
    Enligt den sidan kommer jag isåfall bli tjock som en gris inom kort. Ligger kring 1700-2300kcal om dagen på LCHF och den satte siffrorna:

    Ditt basala energiintag är 1287 kcal per dag.
    Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 1545 kcal per dag.
    Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 1045 kcal per dag.

    Dags att byta diet tydligen…

    För skojs skull testade jag den där räknaren också. Jag valde 1.8 som aktivitetsnivå, den tyckte då att jag behövde äta 3891 kcal om dagen för att gå UPP i vikt. Just nu käkar jag över 5000 kcal om dagen, och jag står i princip still. Det är hur mycket uppskattningar som helst i den, bland annat så tar den ju inte hänsyn till kroppskompositionen alls, bara vikten. Om man sen sätter en etta (nu vet jag inte vad du valde) så får man ju någon form av förbrukning som skulle gälla om man ligger i en säng hela dagarna, och så ser ju verkligheten inte ut för de flesta.

    #36812
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Förlåt om jag störde någon med mina frågor…

    Jag tyckte inte alls du störde. Tvärtom, intressanta saker du tog upp. Dom som stör är väl dom som ständigt avbryter diskussionen med helt irrelevanta råd.

    #36835
    Marika
    Deltagare

    Tack för alla svar, blev inte så mycket klokare…. men i alla fall! 😉
    Tror jag har fattat lite i alla fall, bättre att hålla koll på kolhydraterna i stället för fettet… Har bestämt mig för att äta mindre en 20g kolhydrater /dag. När jag började räkna så insåg jag att tex.. grädde inte är så bra, innehåller alldeles för mycket kolhydrater. Så i och med detta så har jag koll på fettet också kan man säga! Någon som fattar mitt resonemang? :o… 😉

    #36826
    Gohper
    Deltagare

    Marika, jag tror jag förstod. Med lchf-fördelning så motsvarar 20g kh ca 1600kCal, vilket verkar vara vettigt!

    Suchi_hanna, du behöver troligen inte vara speciellt orolig, det är förmodligen aktivitetsnivån som är fel.

    Marcus, jag tror att du har betydligt högre aktivitetsfaktor. Eftersom du har rejäl koll på vad du äter och man räknar baklänges så är den runt 2.3. Dessutom verkar du träna väldigt mycket och överlag vara rätt aktiv även när du inte tränar.

    BMR-uträkningen väldigt bra! Det är aktivitetsnivån som är problemet.
    Dels för att den varierar en del från person till person vid samma aktivitet, dels för att det är en totalschablon för en hel dag, samt att aktivitetsnivån för en dag är skitsvår att skatta.
    Sidans aktivitetsnivåer verkar inte stämma speciellt bra, jag använder den för just BMR.
    Egentligen ska man räkna som del koefficienter och mindre tidsenheter.
    Varje aktivitet har sin egen koefficient, sover = 1.0, vaken = 1.1, om jag kommer ihåg rätt så var städa 1.3 eller 1.4.
    Jag förde ”bok”, för drygt 10 år sedan, med ett veckoschema med alla mina aktiviteter och räknade ihop en totalkoefficient. Med var även energiintaget, det stämde riktigt bra med viktnedgång etc.. Dock att den beräknade vikten hackade sig med jämna intervall. Nu vet jag felet, jag räknade på att kroppsfettet effektivt var 9kCal inte 7. Jag har letat som en tok efter dessa excel-filer men vet inte var dom är, jag behöver koefficienterna för min databaslogg. Kanske blev dom kvar på gamla jobbet. :'(
    Men jag letar vidare, fantasin börjar tryta var dom är…

    #36832
    Marcus
    Deltagare
    Quote:
    Marcus, jag tror att du har betydligt högre aktivitetsfaktor. Eftersom du har rejäl koll på vad du äter och man räknar baklänges så är den runt 2.3. Dessutom verkar du träna väldigt mycket och överlag vara rätt aktiv även när du inte tränar.

    BMR-uträkningen väldigt bra! Det är aktivitetsnivån som är problemet.
    Dels för att den varierar en del från person till person vid samma aktivitet, dels för att det är en totalschablon för en hel dag, samt att aktivitetsnivån för en dag är skitsvår att skatta.
    Sidans aktivitetsnivåer verkar inte stämma speciellt bra, jag använder den för just BMR.
    Egentligen ska man räkna som del koefficienter och mindre tidsenheter.
    Varje aktivitet har sin egen koefficient, sover = 1.0, vaken = 1.1, om jag kommer ihåg rätt så var städa 1.3 eller 1.4.
    Jag förde ”bok”, för drygt 10 år sedan, med ett veckoschema med alla mina aktiviteter och räknade ihop en totalkoefficient. Med var även energiintaget, det stämde riktigt bra med viktnedgång etc.. Dock att den beräknade vikten hackade sig med jämna intervall. Nu vet jag felet, jag räknade på att kroppsfettet effektivt var 9kCal inte 7. Jag har letat som en tok efter dessa excel-filer men vet inte var dom är, jag behöver koefficienterna för min databaslogg. Kanske blev dom kvar på gamla jobbet. :'(
    Men jag letar vidare, fantasin börjar tryta var dom är…

    Ja, nog kan man alltid tycka att det är aktivitetsfaktorn som är den felande länken. Den blir ju som en form av kalibreringskonstant som man kan justera tills det stämmer. 🙂 Nog tränar jag en hel del, men om det är speciellt aktivt (fysiskt) att sitta på kontor och läsa och skriva vetenskapliga artiklar och ibland gå till labbet och utföra något experiment kan nog diskuteras. Man skulle kanske ha blivit cyklande brevbärare istället. 🙂

    Imponerande om du lyckats få ihop ett schema med alla aktiviter som man gör under en dag med deras individuella koefficienter och fått det att stämma med viktutvecklingen! Skulle vara intressant att göra, men jag vet inte om jag ids i nuläget. 🙂

    #36825
    Gohper
    Deltagare

    Jag hittade en bra sida som jag utgick ifrån.
    Inte jättemånga olika aktiviteter, men däremot så kunde jag fylla i längden på resp aktivitet per dag.
    Redan då blir det mycket bättre.

    Excel-arket var inte så komplicerat egentligen, det vara bara när man försökte ”fullända” det med en massa stolliga beräkningar som det blev tokigt.
    Eftersom jag var singel på den tiden och är lat så blev matintaget ganska lika från dag till dag (storkok).

    Stämde inte den verkliga vikten med beräknad så var orsaken oftast att en aktivitet var förändrad eller pilsnerintaget.

    Ja ”muskeln innanför pannbenet” tar en del energi den oxå.

    Förresten, vilket är ditt ”område” Marcus?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.