Hur många kalorier?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3901
    poeta
    Deltagare

    Hej LCHF-vänner!

    Jag har en fundering angående hur många kalorier man ska äta per dag för att stadigt gå ner i vikt… Hur mycket äter ni? I LCHF är det sagt att man inte ska behöva tänka på kalorierna, men det är givetvis intressant.

    Tror ni att det hindrar viktnedgång om man överstiger 2000 kalorier per dag?

    MVH

    #60650
    evise
    Deltagare

    Hur många kalorier just du kan äta är svårt att veta när man int evet hur lång du är, hur mycket du väger och hur aktiv du är till vardags och hur mycket du ev tränar.

    Jag är 162 cm lång och när jag vägde 67 kilo skulle jag inte överstiga ca 1800 kalorier om jag inte tränade eller promenerade.

    #60651
    onemanarmy
    Deltagare

    Beror som sagt hur mycket du väger och hur lång du är.. och hur aktiv du är på dagarna.
    Räkna ungefär vad du behöver här tex och lägg dig under det så går du ned i vikt, magic!
    http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp

    #60646
    Lillnettan
    Deltagare

    Jag är 30 år, 1.68 lång, väger ca. 67 kg och rör mig måttligt. Jag ligger oftast på ca. 1300-1400 kalorier per dag och går ner kanske 1/2 kg i veckan.

    #60648
    Gohper
    Deltagare

    Sedan beror det även på hur fort du vill ner.

    #60653
    poeta
    Deltagare

    Ni har givetvis rätt..

    Jag vill tappa i fettvikt , kanske 5 kilo och bygga på muskler på min kropp, tränar 5 dagar i veckan, inte ett väldigt hårt träningspass, kanske 20 minuters springning (kondition) och överkropp, respektiva, ben , mage m.m. olika under de olika dagarna..

    är 167 cm lång och väger nu 73 kilo… Äter cirka 2000 kalorier per dag, LCHF, äter maximalt 20 gram kolhydrater per dag. vad tror ni?

    #60652
    staff-matte
    Deltagare

    Fortsätter på ämnet. Hur många kalorier på ett ungefär får man i sig med denna diet? Fett innehåller väl rätt mkt kalorier är det lätt att det blir för mkt? Jag äter nog en ganska vanlig lchf-diet: frukost – 2 ägg och lite bacon, ost eller smör. Lunch/Middag – kött o ostgratinerade grönsaker/mos/sallad m dressing (inte så stora portioner). Två mellanmål av ost, oopsie el dyl. Jag tycker det är svårt att räkna kalorier o trodde faktiskt att mängden inte hade betydelse när man utelämnar kh.

    #60649
    Mynlen
    Deltagare

    Om man går ner i vikt behöver man inte räkna. Fett har mer calorier per 100 gr än kh, det stämmer. Men man blir mättare av det och främst håller man sig mättare längre. Det flesta börjar efter första tidens frossande äta mindre stora portioner, och sen blir det så att man hamnar på mindre calorier än innan, och för att man är längre mätt äter man mindre emellan.

    Jag räknar inte cal. Jag äter mig mätt. Men jag äter absolut mindre än förr!!!

    #60647
    Gohper
    Deltagare

    Hyffsad träningsdos ändå. Att tänka på är att kroppsfettet inte kan avge mer än ca 70 kCal per kg kroppsfett och dygn. Ju närmare denna gräns man lägger sig desto större blir risken att kroppen börjar bryta ner muskler för energin, tex om man inte hinner med ett mål. Någonstans 40-50kCal per kg kroppsfett och dygn kan vara lämpligare, då man har en liten buffert.

    Två ägg, ½paket bacon och kaffe med en skvätt grädde är ca 450kCal, oftast ca 1/4 – 1/3 av BMR.

    Det är kanske när man har lite kvar, tränar relativt hårt och inte vill förlora muskelmassa som det kan vara läge för lite räkning så att man får ett hum om hur man ligger till.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.