Hur ökar jag fettet?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5947
    Avatarscratchcard
    Deltagare

    Precis avslutat 3v av lchf och det har först senaste veckan börjat gå åt helt fel håll.
    De första två veckorna innebar 3,5kg viktnedgång, säkert mycket vätska men ändå!
    Jag har frossat i turkisk yoghurt, grädde och mörk choklad, trots att jag vet att detta inte är det ultimata för viktnedgång, men det funkade ju!
    Den senaste veckan har jag striktat till det, fler frukostar med omelett och bacon etc.
    Men nu har jag istället gått upp 0,8kg igen.

    Efter att ha läst mycket om andra som stannat i viktnedgång så inser jag att jag ska öka fettet. Men hur fasen gör jag det?
    Just nu är det mest att steka i smör och annars vet jag inte vad jag ska göra? Hur får jag in mer fett i maten? Jag är inte ett superstort fan av smaken av fett nämligen.

    En vanlig matdag:
    Frukost – Turkisk yoghurt med lchf-müsli och bär, vid mer tid blir det omelett/äggröra och bacon.
    Lunch – Lchf-pannkakor med grädde eller Croque Monsieur (enligt http://56kilo.alltforforaldrar.se/cr…ur-lchf-style/)
    Middag – Kyckling fylld med mozarella och bacon, sallad
    Mellanmål/efterrätt – Grädde med mörk choklad, lite nötter

    Ser att det är rätt mycket kolhydrater och lite fett, men HUR ändrar jag på detta?

    Hjälp!

    EDIT: Menar alltså att jag vill ändra min kost så det blir mer fett (mättnad) och mindre kalorier och kolhydrater.

    #90969
    AvatarSlacktivisten
    Deltagare

    En metod är kryddsmör. Sådan kan man göra själv av smör och kryddor. En annan jag brukar köra med är skivor av fullfet ost rullade med med en klick bregott. Ringla liberalt med olivolja på salladen.

    Därefter hänger det på hur mycket av de kolhydratrikare sakerna du äter.

    #90966
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Du äter för lite mat. ökar du fettet tror jag snarare att du kommer att gå upp mer i vikt, du äter redan väldigt mycket kalorier. Pannkakor, musli, grädde, choklad etc är ingen ordentligt mat och dessutom innehåller det ingen vidare bra näring.

    Ät mer ägg, kött, fisk och fågel. Komplettera eventuellt med sås eller någon annan fettkälla så ska du se att det nog kommer att hända saker. Trots att man äter LCHFliknande kost måste man fortfarande ligga på ett energiunderskott för att gå ner i vikt och dina första 3,5 kilo var garanterat bara vätska.

    #90970
    Avatarscratchcard
    Deltagare

    @Jimmy_Flessa 393507 wrote:

    Du äter för lite mat. ökar du fettet tror jag snarare att du kommer att gå upp mer i vikt, du äter redan väldigt mycket kalorier. Pannkakor, musli, grädde, choklad etc är ingen ordentligt mat och dessutom innehåller det ingen vidare bra näring.

    Ät mer ägg, kött, fisk och fågel. Komplettera eventuellt med sås eller någon annan fettkälla så ska du se att det nog kommer att hända saker. Trots att man äter LCHFliknande kost måste man fortfarande ligga på ett energiunderskott för att gå ner i vikt och dina första 3,5 kilo var garanterat bara vätska.

    Låter väldigt logiskt. Får i mig rätt mycket ägg, men har svårt att få in kött, fisk och fågel till annat än middagar. Har inte riktigt råd med att göra sådana luncher. Finns det andra bra lunch-tips som inte kostar mig så mycket och går snabbt att laga? Har börjat med omeletter nu vilket är en ny favorit.

    #90967
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Tonfisk/Makrill på burk, grönsaker, ägg och oliver gör tillsammans en väldigt god sallad. Känner du att du behöver höja energiintaget på det så är det bara att släng ner någon sås eller så 🙂

    #90968
    AvatarSolen
    Deltagare

    Hej! De andra har redan gett bra tips som jag håller med om. För att jag skulle gå ned i vikt var jag tvungen att ta bort alla mejeriårodukter, utom smör att steka i, och mjölk i kaffet, samt att jag skippade lchf bröd, lchf pankaka och liknande. Fettet får jag istället i mig genom att ta en msk olja till maten, bra olja är tyvärr dyr vare sig det är kokosolja, olivolja. Själv äter jag udo’s choice som kostar lite väl mycket, Fiskolja ska vara lika bra med omega 3 innehåll men billigare har jag fått tips. Bär äter jag i form av hallon och istället för grädde i smothies och maten har jag kokosmjölk.

    Till lunch kan du ta makrill i tomatsås, ägg, avokado, lite sallad och olja så får du i dig allt du behöver. Om du köper färdig lunch ute kan du köpa en grillad kyckling, marinaden innehåller iof lite socker men jag tro det är så lite att det inte stör. Plus en paprika, en tomat eller någon annan grönskak till. är du hemma och har stavmixer kan du snabbt göra en smothie på lite kokosmjölk, två ägg gulor, och en dl frysta hallon, mättar bra och är jätte gott, blir du inte mätt lägg till en avokado t.ex.

    #90965
    AvatarMarcus
    Deltagare

    När det gäller frukosten: Omelett och bacon innehåller nästan inga kolhydrater. Däremot kan du ju de gånger du inte hinner med det byta ut turkisk yoghurt mot en mindre mängd grädde. Då kan du få i dig samma mängd energi fast med mindre andel kolhydrater och mer fett. Nu vet jag inte riktigt vad LCHF muslin innehåller, men du kanske kan byta ut den mot lite pumpakärnor tex. Bären skulle jag behålla för smaken och antioxidanternas skull.

    Precis som Jimmy påtalade vore det inte dumt att få in lite mer vettiga råvaror speciellt när det gäller lunch och middag. Någon bit lax ett par gånger i veckan behöver inte bli så vansinnigt dyrt, och i kombination med en vettig sås blir det till största delen fett och proteiner, och väldigt lite kolhydrater.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.