Hur undviker man bäst viktuppgång efter LCHF?

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost Allmänt om LCHF Hur undviker man bäst viktuppgång efter LCHF?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5090
    AvatarEugene
    Deltagare

    Hej!

    Jag har börjat med LCHF för att jag upplever det som ett effektivt sätt att gå ner i vikt och ser inte på det som en permanent livsstil. ( Jag vet redan att många vill insistera på att det är en livsstil så det behöver inte upprepas här).

    Min plan är att köra strikt tills jag nått min målvikt och då under en period av 1-2 veckor successivt öka kolhydratmängden och tills sist äta enligt tallriksmodellen. Detta betyder inte att jag går tillbaka till dåliga vanor, jag kommer äta hälsosamt och träna regelbundet. ( förbränna mer än vad jag förbrukar)

    Tror ni denna övergång är möjlig utan viktuppgång?

    Vägde 76 när jag började och har gått ner tre kilo hittills.

    Tack!

    #78554
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Förbränner du mer än du förbrukar när du äter enligt livsmedelsverkets rekommendationer så lär det inte hända annat än att du lägger på dig ett kilo eller två i form av lite vätska. 🙂

    #78573
    AvatarEugene
    Deltagare

    Det låter bra! Men i allmänhet, är LCHF ett mer effektivt sätt att gå ner i vikt än den traditionella tallriksmodellen och regelbunden träning?

    #78555
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Jag gör det lätt: Hamnar du på en nagativ energibalans så kommer du att gå ner i vikt.

    #78545
    Avatarqwe
    Deltagare
    Quote:
    Det låter bra! Men i allmänhet, är LCHF ett mer effektivt sätt att gå ner i vikt än den traditionella tallriksmodellen och regelbunden träning?

    Om du ändå ska köra tallriksmodellen så känns det som det vore mer effektivt att göra det från början och räkna kalorier?!

    #78563
    Avatarbimmerboy
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Det låter bra! Men i allmänhet, är LCHF ett mer effektivt sätt att gå ner i vikt än den traditionella tallriksmodellen och regelbunden träning?

    Om du ändå ska köra tallriksmodellen så känns det som det vore mer effektivt att göra det från början och räkna kalorier?!

    nja varför det? Innebär det att alla vi som inte tänkt köra LCHF resten av livet lika gärna kan köra tallriksmodellen eller motsvarande nu direkt?
    Jag gör ett seriöst försök med LCHF men tror inte jag är kosten trogen livet ut.

    #78546
    Avatarqwe
    Deltagare

    Du slipper eventuella omställningsbesvär och alla ändringar kommer antagligen att resultera i något.
    Kanske går man ner, som så många på LCHF gör, från fet till smal, utan att räkna kalorier. Börjar du sedan äta annorlunda måste du ju troligtvis ha extra koll på kalorier.

    Om du redan har det och är van vid en kost från början så slipper du allt detta. Mindre jobb, samma resultat = mer effektivt? Men folk kanske ser det annorlunda…

    #78574
    AvatarEugene
    Deltagare

    Jag har fått intrycket att tallriksmodellen är väldigt seg att gå ner i vikt med, eller har någon annan andra erfarenheter? Tänker att man ändå tjänar på att köra LCHF för att sedan övergå, oavsett om man går upp 1-2 kilo under övergången.

    #78548
    AvatarVodo
    Deltagare
    Quote:
    Hur undviker man bäst viktuppgång efter LCHF?

    Man fortsäter äta LCHF 😉

    #78575
    AvatarEugene
    Deltagare

    Jag har dividerat fram och tillbaka och bestämt mig för att börja med VLCD istället eftersom det verkar vara en mer effektiv metod. Kan man köra direkt på VLCD eller behöver man göra en långsam övergång för att undvika viktuppgång?

    #78564
    Avatarbimmerboy
    Deltagare
    Quote:
    Jag har dividerat fram och tillbaka och bestämt mig för att börja med VLCD istället eftersom det verkar vara en mer effektiv metod. Kan man köra direkt på VLCD eller behöver man göra en långsam övergång för att undvika viktuppgång?

    Det bör köras direkt utan krusiduller. Men en LCD kost är ju inte speciellt trevlig i jämförelse med LCHF och stundtals är det rätt tufft vill jag lova. VIsst är det effektivt men det är ju inte någon långsiktig lösnnig utan snarare att sätt att snabbt gå ner i vikt, gör du inga förändringar sen är du tillbaka ganska snabbt där du var innan och inte så sällen med ett par kilo extra. Här har vi ju chansen att iallafall lära oss hur vi skall äta för att behålla vikten.

    Jag har själv kör talibanlcd under 90 dagar (800 ckal) med en viktminskning på 36 kg, efter det jag över till en kost enligt livsmedelverkts normer men med en kontroll på kalorierna och tappade lika mycket till, totalt gick jag ner 75kg 😮 jag har INGA problem att gå ner men stora problem att stanna kvar. Jag provar LCHF för att se om detta kan vara rätt grej för mig…

    #78547
    Avatarqwe
    Deltagare
    Quote:
    Jag har dividerat fram och tillbaka och bestämt mig för att börja med VLCD istället eftersom det verkar vara en mer effektiv metod. Kan man köra direkt på VLCD eller behöver man göra en långsam övergång för att undvika viktuppgång?

    Lycka till och ha det bra borta på VLCD-forumet… 😉

    #78556
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    VLCD skulle jag inte rekommendera. Det är bättre att lägga om sin livsstil. Att svälta sig och rasa i vikt brukar innebära att man svullar och lägger på sig allt sedan efter att man gått ner några kilon, och dessutom lägger på sig några extra kilon utöver det. Men du gör som du vill och jag önskar dig lycka till hur du än gör 🙂

    #78576
    AvatarEugene
    Deltagare

    Låter ologiskt att man skulle gå upp i vikt efter en VLCDperiod om man bara fortsätter att träna och hålla kaloriintaget under ca. 1500 kcal/dag. Eller? Varför skulle man automatiskt gå upp i vikt?

    #78551
    AvatarSaris
    Deltagare

    Att alltid ligga under 1500kcal/dagen låter väldigt tråkigt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.