Hur vet man att kroppen bränner fett? Protein hur mycket?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6147
    kemilararen
    Deltagare

    Har en massa frågor som jag söker svar på. Hur vet man om man är i fettförbränning? Hur mycket protein ska man äta? Väger nu 149kg 1,86cm lång. Jag ska enligt fakta ha i mig ca 30kcal/kg kroppsvikt det vill säga 4470 och ska jag ned till 100kg så blir ju det 3000kcal. Jag ligger på max 2500kcal/dag och har som mest ätit 25g kh/dag men försöker ligga under 20. Man vill ju att vikten ska minska. Brukar ligga mellan 100 till 150g proteiner.

    #92748
    Slacktivisten
    Deltagare

    0,8 till 1g protein per kg kroppsvikt är lagom. 20-25g kolhydrater. Komplettera med fett tills du blir mätt.

    30 kcal/kg låter i överkant även om man inte vill gå ner. Man kan räkna ut basbehovet här http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html

    #92752
    kemilararen
    Deltagare

    Det skrivs ju mycket om att om man äter mer proteiner än basbehovet så blir fettförbränningen effektivare. Allt är så komplicerat. Äta fett för att vara mätt, äta så man blir mätt, tänka på proteinet. Jag räknar på 0,8g ska jag försöka hålla det blir 110g protein/dag

    #92749
    Slacktivisten
    Deltagare

    Det är tvärvändningen i livsstil som är komplicerad, speciellt den psykiska. Själva kosten är jätteenkel, egentligen. Man lär sig med tiden var kolhydraterna finns och snedsteg i början bara för att man tog fel ska man inte haka upp sig på.

    Med 110g protein per dag får du 440 kcal därifrån. Täck upp resten med fett vilket oftast blir mycket mer än man tror.

    #92750
    Limp
    Deltagare

    @kemiläraren 395853 wrote:

    Det skrivs ju mycket om att om man äter mer proteiner än basbehovet så blir fettförbränningen effektivare. Allt är så komplicerat. Äta fett för att vara mätt, äta så man blir mätt, tänka på proteinet. Jag räknar på 0,8g ska jag försöka hålla det blir 110g protein/dag

    Att äta mer proteiner skulle boostat fettbränningen, har jag inte märkt något av. Snarare tvärtom ! Jag skulle vilja föreslå att räkna och testa vilken nivå som fungerar bäst för dig och sedan stanna på den gram/viktkilo nivån och justera varefter vikten går ner. Så har jag gjort och har minimalt med platåer. Eller snarare att mina platåer har mer eller mindre berott på att jag ätiit för mycket proteiner stundvis.

    #92751
    Limp
    Deltagare

    @Slacktivisten 395854 wrote:

    Det är tvärvändningen i livsstil som är komplicerad, speciellt den psykiska.

    Jag håller med dig, men samtidigt kan tvärvändningarna behövas för att klara av ”biffen”.

    Jag har gjort två tvärvändningar. Den första gjorde jag vid starten med LCHF, när jag helt sonika ändrade mina matvanor helt och hållet. Då handlade det om vilken typ av mat jag åt. Jag gjorde en lista på LCHF mat jag älskade istället för att anamma vad andra åt eller vad man inte fick äta. Jag behöll väldigt litet av mina gamla vanor och gjorde därmed en hel omstart. Ett nytt liv behövde ny grund att stå på.

    Den andra tvärvändningen kom när jag beslöt börja räkna kolhydrater, fett och proteiner. Orsaken var mina ej fungerande mättnadskänslor och snea uppskattningen av hur mycket mat jag skulle orka äta… ”lassa på tallriken”-problemet. Jag lider faktiskt fortfarande av det och det kommer säkert ta lång tid att åtgärda. Då började jag med fasta måltider med fast mängd mat… mot all LCHF-praxis om hur och när äta. Jag införde mer eller mindre peridisk fasta, utan och ens tänka på det som begrepp. Jag testade fram och tillbaka samt har justerat litet i taget under resans gång och har numera full kontroll. Kontrollen ger min möjligheten att studera signalerna som hjärnan och magen sänder och försöka hitta mönstren som jag tappat under åren som storätare.

    #92753
    kemilararen
    Deltagare

    Jag väger maten/mäter så jag vet vad jag får i mig. Lunch och middag likaså. Jag är ju med i matdagboken där man kan lägga in vad man äter och även färdiga recept som sedan räknar fram protein. fett och kolhydrater. Jag går nu lite småhungrig jämt tycker jag. Kanske äter för lite fett. Jag äter ju bara helfeta produkter, hyvlar smör på mackan, grädde i yoghurten, ägg osv. Jag ska nog i helgen spara alla mina frukostar mm som favoritmåltider för då vet jag ju att det jag äter hamnar under eller mina behov av protein så jag går ned i vikt. Ägg är ju mättande men innehåller ganska mycket protein. På alltomlchf så bör man lägga sig på 0,5g protein/dag/kg.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.