Idag åt jag en 150 grammare och det skämms jag inte ens för

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost Allmänt om LCHF Idag åt jag en 150 grammare och det skämms jag inte ens för

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Författare
    Deltagare

4 timmar städ med svett som rann. Kl 3 kunde jag äta lunch. Sorry Turkisk Yougurt med Linfrö wont happend. Jag tog en 150 grams hamburgare med en Fanta (för jag fick aspartam skräck igår). Jag mådde skitbra efteråt och kommer inte gå upp speciellt och det kommer gå ner igen sen. Jag kommer självklart inte fortsätta på det här sättet men om snabbmat är ett lockande alternativ efter 4 timmars träningsliknande former så har jag inga problem med hamburgare (inga pommes frites dock). Och magen mår hur bra som helst.

Om man KAN göra så här så gör det. En del här verkar ju helt förstörda om de bara fått i sig ett salladsblad. Lyssna: Genom raska långa promenader till ditt arbete så gör du av med mer kalorier än du sätter i dig och då går du ner. Normalt sett. Har du svåra viktproblem eller är diabetiker så är strikt LCHF självklart.

Deltagare

Kul att det fungerade för dig! Jag hade dock aldrig kunnat göra så 🙂 Men allt är ju olika 🙂

Deltagare

Works like a charm. Har man möjligheten att kombinera LCHF med enkel motion så funkar det. Och städning är motion. Upp o ner i källaren är motion. Gå snabbt till Myrorna blir motion. 🙂

Deltagare

Det är klart att man kan gå ner i vikt på andra sätt än LCHF även om det bevisligen fungerar för många.
    Jag gick ju ner sammanlagt 30 kg på en mer traditionell lågfetts-diet med långsamma kolhydrater samt mindre portioner och motion.

Men fett är mättande, och mättande är bra.

Deltagare
    Quote:
    Works like a charm. Har man möjligheten att kombinera LCHF med enkel motion så funkar det. Och städning är motion. Upp o ner i källaren är motion. Gå snabbt till Myrorna blir motion. 🙂

Jo, jag kör 4 ganska hårda träingspass / vecka men min mage skulle hata mig allt för länge för att ja skulle våga testa just nu 🙂 Kanske senare.

Deltagare

Den här fett-är-så-inåt-h******e-bra-för-dig har jag svårt att köpa. Jag äter fett nu men kommer absolut dra ner på det inom 6 månader. Att läkemedelsindustrin ska konspirera kring det här kanske har nån sanning. Kanske… Men i ärlighetens namn har väl LCHF förespråkare som lever på föredrag och böcker mer att vinna på att propagera för något. Jag köper kedjan med insulin etc men vem är jag som lekman att bedömma kvaliteten i resonemangen. Fett kläggar igen allt. Avlopp, sprickor i träbåtar och förmodligen också blodkärl.

Deltagare

Det handlar ju inte om att bada i fett. Den energin du annars hade fått i dig genom kolhydraterna ska du få genom bra fett. Det blir inte överdrivet mycket.

Deltagare

Bra och bra? Hur vet du att fett ÄR bra? Just nu är det bra och vi ska äta en massa fett men om 10 år kanske de slår larm igen? Varierat och lagom av allt. Det tror jag är bra i slutändan. Dvs ett halvår med det här, sen måttfullt av allt. Kolla på aspartam. Cola Light var så bra och nu finns mängder med rapöporter att det är cancerframkallande. Och nervsjukdomsframkallande. Fetter var farligt länge fram tills nu. Finns inget som säger att det är bra om 10 år. 🙂 LCHF funkar , ja. men ingen vet reaktionerna på längre sikt. Och vi levde bra med kolhyderater på 40,50,60,70 talet. Skillnaden var att vi rörde oss mer då. Så träning och mat i alla dess former funkar mycket bra. Det är det vi VET. Men väck med konstgjorda saker som enummer.

Deltagare

Sedan får man ju inte glömma att det är väldigt stor skillnad på en kolhydrat och på en kolhydrat.
    Se bara på Kitavafolket. Dom lever på en kost bestående av frukt, rotfrukter, fisk och kött. Trots att dom äter en stor mängd frukt och rotfrukt så är ingen överviktig, hjärt och kärlsjukdomar existerar inte, inte heller demens, diabetes eller cancer. Trots detta är en mycket stor del av Kitavas befolkning rökare.

Kitavabornas bmi snarare sjunker än ökar med åldern. I motsats till vad den gör hos oss

Deltagare

Huh??? Och var kan man läsa artiklar om det här? I all LCHF litteratur är ALLA kolhyderater förbjudna och nu lanserar du något som låter hur bra som helst? Jag hajar ingenting. Kanske bara att jag lutar mer åt att förbränna det man stoppar i sig med motion istället för dieter.

Deltagare

Alla kolhydrater är inte förbjudna, det heter LOW carb, inte NO carb.

I övrigt tycker det är lika roligt varje gång folk säger att en ”lagom och varierad” diet är bäst. Betyder det att vi ska ha godis och choklad på tallriksmodellen? Lagom och varierat är ju högst subjektivt och beror på vad man klassar som nyttigt och inte. LCHF är lagom och varierat om man ser på bröd etc som vad det egentligen är. Godis.

Deltagare

LÄTT att man ska ha choklad på tallriken. Choklad är inte farligt i normal mängd. Och fettet bränner man vid motion. Och ta nu ett tag och se till att det finns en lyckoeffekt då man äter något man verkligen tycker är gott. Nu ser du enbart till det fysiska vilket man oftast gör. Precis som att folk springer och lyssnar till musik och kopplar bort hjärnan. träning tror folk, är bara till för kroppen. Jag tränar min härna varje dag istället (eller jag går mycket också – det är då jag tränar hjärnan också) genom att analysera och argumentera för olika saker i mitt privatliv och mitt jobb vilket har gjort mig mer empatisk, insiktfull och benägen att förstå andra människors sätt att resonera. Aja skit samma…

Jag ser kost som en större helhet än bara räkna kolhyderater/kalorier eller vad som för tillfället gäller. Däremot ska jag köra LCHF några kilo till. För det funkar. Men om det är BRA i längden vet ingen.

Deltagare

Just det – jag glömde vad jag eg skulle skriva. Igår å¨t jag en 150 grams hamburgare och städade i 3,5 timmar. Idag vägde jag mig ungefär ett dygn efteråt: Jag ligger kvar på min lägsta vikt där jag var för en vecka sen och det är EFTER frukost och ganska mycket vatten. LCHF är inge religion – dags att knäcka den myten. Men för de som har väldigt låg förbränning och/eller diabetes är den väldigt bra. också för oss andra, precis som vilken diet som helst. Och det är som sagt en diet som inte livsmedelsverket är inblandad i för här föreligger inga stikta alkoholförbud som ett glas vin i veckan – något som rätt få ligger på tror jag.

Deltagare

Man ska inte fastna för mycket för att vi ”inte ska ha choklad” eller ”inte äta det eller det” Det handlar ju inte om själva ärtten utan om innehållet. Vi ska inte äta en stor mängdsocker och fett tillsammans då det inte är bra för kroppen, men det är ju inte själva chokladen vi ska hålla oss borta från utan från socker/fett kombinationen. Inget är bra att överkonsumera. Inte fett (spec. inte onyttigt fett), inte kolhydrater, inget. Man kan äta allt men inte alltid, sen är det bara frågan om vilken metod som fungerar bäst för vilken person. Jag tror inte man rusar upp i vikt för att man äter lite mycket kolhydrater en gång, det är inte realistiskt.

ALL viktminskning är intag – förbränning. Sen är frågan om man bara vill gå ner eller om man vill att kroppen ska må bra också.Du kan äta 1500 kalorier godis varje dag och träna och gå ner ganska bra i vikt av det. Men kroppen lär inte tycka om det. LCHF är inte svaret på allas böner men för vissa fungerar det väldigt bra. För mig tex.

Deltagare

Niklas, mitt inlägg var kanske lite OT och mer åt paleodiethållet vilket ligger väldigt nära Kitavabornas kost.
    Här är en länk http://www.staffanlindeberg.com/Svenska.html

Choklad kan vara bra. Men då riktig choklad utan socker och andra tillsatser. Mörk 99% choklad tillsammans med en cigarr med Brasiliansk tobak är en riktig njutning.

Personligen så ser jag inte kolhydrater som den stora boven, utan denna överätning som en mycket stor del av den västerländska befolkningen ägnar sig åt. Aldrig tidigare har vi ätit
    så mycket under så långa perioder som idag. Maten finns idag i överflöd dygnet runt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.