It´s my life.. start 5 juli 2011

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 118 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Gäst

Jag ville skriva dagbok men har inte lärt mig att manövrera runt här ännu, så det får bli så här

För det andra vet jag inte hur man lägger in en sån där fin räknesticka över antal kilon man gått ner (eller upp.. )
    Jag vill också ha en sådan, ser att den finns i olika utföranden och en snigelversion hade nog illustrerat min sits rätt bra just nu – jag är inne på min 2:a lchf-dag och måste säga att det känns ömsomt inspirerande och peppande, ömsom hopplöst

Hopplös känsla att tillföra så mycket fett på en kropp full med valkar precis överallt.. jag är taggad men samtidigt jätterädd att aldrig bli av med mina förhatliga kilon – jag är så fruktansvärt desperat just nu att jag bara går runt runt i min fixering över att jag MÅSTE! bli av m detta helvete rent ut sagt – så skönt att säga det rent ut

Det är pest o pina att inte må bra i sin kropp utan bara känna hur allt skvalpar hela j-a tiden… jag har gett mig tusan på att rubbet ska bort!

alltså.. hur får man fram den där räknestickan över antal kilon eller antal bmi-poäng?

Anonym
    Gäst

🙂 tjaa.. det löste sig med lilla diagrammet – nu kan jag och alla andra se att det sitter ett ansträngt litet hjärta här och inget hellre vill än slänga 20 kg överbord.

Säg vad jag inte ätit det senaste året… hur jag bokstavligen misshandlat min kropp med daglig konsumtion av kakor glass godis chips läsk pizza kebab och massor av gammeldags husmanskost ovanpå detta.. (alltså inte små mängder heller… )

Konstigt man sitter som en straffad fånge med buken hängande och där t.o.m ryggfläsket rullar sig i veck? knappast…..

men.. undrar om jag får nåt svar på hur man går in och uppdaterar kilo-diagrammet så man kan se utvecklingen?

Mycket tacksam för svar
    /s

Anonym
    Gäst

Jag tror eller känner på mig att jag inte ”kör hclf” helt enligt gängse metoder om man nu kan uttrycka det så

Jag äter så oregelbundet och gärna flera ggr om dagen, vilket slutar med att jag t.ex igår fick i mig följande :

100 g salami
    200 g mjukost
    50 g vitmögelost
    4 ägg
    5 msk majonnäs
    7 bitar löksill (japp jag vet att det är en fälla men det är gott)
    50 g smör
    en näve mandlar
    en halv påse baconsnacks
    ett pkt bacon
    lite grönsallad

Idag :

nästan samma mängd.. alltså är inte detta en på tok för hög fetthalt??
    Tycker att jag äter som en häst och förresten fick jag idag även i mig 12 oliver

Jag jobbar mycket nätter och vill nu försöka balansera upp detta höga intag med att inte äta över kvällen dvs från 21.00 fram till imorgon bitti

Men ändå.. det är jättesvårt att hålla fasta måltider, särskilt när man behöver sova under dagarna och efter flera nattpass är ledig..

Finns det trots allt inte ett tak liksom, över ett visst antal kalorier som är bra för kroppen och en hint om när man liksom belastar kroppen med alltför många kalorier om så att det är s.k nyttiga fetter??

Känner på mig att jag behöver modifiera mig haa haa
    Eller finns det folk som påstår att det är bra att äta så som jag gjort enligt ovan?!

::)
    ha det gott!

Luktarten
    Deltagare
    Quote:
    men.. undrar om jag får nåt svar på hur man går in och uppdaterar kilo-diagrammet så man kan se utvecklingen?

Mycket tacksam för svar
    /s

Hej och välkommen hit! Vet inte om du kommit på det än men iaf. Dubbelklicka på din mätsticka -> Fyll i din PIN (lösenordet) ->TRryck på knappen Edit/Update weight data -> Fyll i Your current weight

Lycka till!

Lillnettan
    Deltagare

Hej!

Jag undrar var de riktiga måltiderna är någonstans i listan du räknar upp? 🙂 Ägg & bacon ser jag ju förstås… Sen då?

Grejen är ju att om man bara äter ”småplock” som ost, oliver, nötter, snacks osv. så är det lätt att pilla i sig mycket mer än man behöver. Jag ser väldigt mycket fett men du måste kombinera med protein till måltiderna också. 🙂 Utgå om du kan från två-tre ordentliga måltider även om du jobbar natt, och se till att du får i dig protein (tex. en bit grillat kött, en bit lax, ägg…) + fett till varje måltid. Du behöver absolut inte äta spikade tider utan ät när du blir hungrig, men ät lagad mat också.

mctrollet
    Deltagare

japp, lagad mat, kött o smör, när du är hungrig tills du är mätt=))

Anonym
    Gäst

Tack ni tre för responsen

Luktärtan Lillnettan och Mctrollet ; jag är verkligen newbie vad gäller sammansatt lchf, dvs långvarig diethållning på denna metod medan jag allmänt sett är hyfsat orienterad i näringslära. Vartenda tips och rättnig är innerligt välkommet

Då kan jag nästa vecka gå in och uppdatera vikten (fast jag fasar för att ställa mig på vågen.. avskyr det)
    Jag lyckades för snart två år sedan gå ner 22 kg… ett år senare saboterade jag allt trots att det var något av det mest underbara jag gjort på länge dvs att ta mig ner till behaglig matchvikt och verkligen må underbart, det är obeskrivligt att ha ”normal kroppsvikt” för mig är det ren och skär LYCKA
    Jag gjorde en viktförvandling när jag var över 47 år vilket så klart inte är unikt men ändå kändes det lite extra att lyckas, jag har så många kompisar som kämpar o kämpar och håller på så i åratal men stannar oftast vid sina typ 15 kg trivselvikt… det är också okej men…. men men.. ja.. ibland vill man bara bli snygg (eller hur?)

Men nu idag sitter jag här som en flodhäst och mår stundtals… jättedåligt
    Inte är det bättre att jag dessutom befinner mig i klimakteriet.. ibland känns det som att sista tåget gick då för två år sedan då jag ju kom tbx till mitt äkta jag s.a.s och jag var i klimakteriet redan då.. menstruationen försvann vid 42 års ålder för min del och så nu med 20 kg övervikt igen.. känns dt som att dessa ton har cmenterat sig fast för evigt

Gällande maten japp! ni har såå rätt – jag har känt på mig att någonting i mina intag inte stämmer och att det varit lagade mål ellr mer sammansatta mål som fattats.
    Så glad att ni fyllde ut denna saknad direkt, vilket såklart gör att jag fortsätter med lchf – snacka om att bli mätt 🙂
    Kan verkligen inte hålla på med plock dygnet om

Idag t.ex gjorde jag den berömda blomkålsmosen ihop med köttfärsbiffar… och mycket riktigt.. en helt annan sorts tillfredsställelse infann sig, en mättnad som är betydligt mer varaktig samt att kroppen får ägna sig åt att sortera ner ämnena stadigt i lugn och ro utan hungerstörningar ett tag framåt

Tack

mctrollet
    Deltagare

*GILLA*

Anonym
    Gäst

Here we go again… 8) det är sommar… man jobbar som ett svin kvällar och nätter och däremellan sover och trynar man på i största möjliga passivitet, när man vaknar är det inte så att man hoppar upp ur sängen och slänger på sig joggingskorna eller ger sig ut på glädjefnittrande powerwalkande nähää. Inte.
    Nä man tar fatt i magen och häver sig in till köket, sätter på en kaffe och inom 20 sitter man där med cig och kaffesörplande… kikar som vanligt ner på den flabbiga magen som nästan hänger över låren, hänsynslöst drypande ägnar man sig åt smörig självömkan á la slow slowmotion.. som en fastklamrande fet koala hängande på sin trästol i köket och glor slött på spisen… och funderar på vilket slags fett man ska stoppa i sig medan man blossar på

Det är en ond cirkel skulle jag vilja säga, jag har aldrig någonsin varit så deppig.. aldrig någonsin!! varit så slö (vad fan är det som händer.. )

Jag som sportat idrottat och rört på mig ända sen barndomen och under alla vuxna år också och t.o.m inspirerat så många vänner, jag tränade karate i åratal, TaiChi jag simmade 1000 m tre morgnar i veckan jag dansade jazzbalett och hiphop under vuxna år, jag rockade loss md musiker kvällar efter kvällar med livliga projekt och var alltid fysiskt igång, jag har alltid tagit trappor om så till vinden.. jobbat med ungdomar och sprungit häcken av mig med dom i olika lopp innan jobbet och jag cyklade alltid flera mil om dagen och Danmark runt och tjaaa rörelse och aktivitet har varit en mkt mkt stor del av min tillvaro och gym har varit naturlig plats för mig, hela mitt liv har varit en rörlig fysisk arena. Bokstavligen.
    Varit friskis&svettis instruktör, älskat badminton och långa låååånga strand- och skogspromenader också under åratal…..

….sitter nu som ett övergött piggsvin och självömkar mig.. det är sanningen. Jag är 100% försoffad. Nej 200%
    Jag känner mig som en nolla och jag är verkligen nollad och under isen – fast jag jobbar (på sjukhus! nä hur korkad kan man bli att leva som jag gör nu?!)

Jag rör mig lika lite som en vandrande pinne, rör mig in och ur klädkammaren och konstaterar att jag har fantastiska kläder där men att jag varenda gång får gå tbx in i sovrummet och hänga på mig nån sladdrig ballongtunika (igen.. )
    Där i en mörk vrå på en byrå i sovrummet har jag en hög med ständigt nyinköpta tunikor och leggings.. som jag köpt senaste halvåret så de ska passa mina meloner och min feta bakdel och mina breda överarmar, flabbiga sådana

För första gången i mitt liv vet jag vad det innebär att vara tjock – och jag inser att jag blivit djupt deprimerad över detta, deprimerad på riktigt.

Jag är också singel efter ett flerårigt förhållande men dejtar jag nu efter ett års singelskap? Nix.

Jag unnar mig absolut ingenting, finns ett par tre killar som gillar mig som vill träffa mig mer men vad gör jag?
    Jag stänger dörren och låser om mig. Säger hej då och bryr mig inte
    Den ene verkar vara en trevlig prick där vi har mkt trivsamt flyt i konversationen… jag är minsann intresserad av honom men det finns ingen väg in till mig nu, ingen och ingenting kan få mig lycklig om jag inte själv mår bra i en någorlunda sund kropp

Min viktresa tycks gå väldigt långsamt men glöm att jag tar in en person att drunkna bland valkarna här när jag själv kippar efter andan!
    Säger jag bara
    Okej jag är inte superdeppig alltid, jag är en glad och positiv kvinna för det mesta – men definitivt inte på topp med 20 kg övervikt, that´s it.

Men detta lchf-forumet är då något av det bästa på länge, jag tycker mig se så många helt fantastiska människor här.. med djup visdom och erfarenhet över vad livet kan ställa till med och flera stycken här på forumet är så unddrbart medmänskliga
    Mycket mycket duktigare än jag, jag har alltid varit o kommer alltid förbli djupt imponerad över personer som jobbar så grymt att de går från 100-kilos vikt till tvåsiffrigt..
    …vilket får mig att känna mig ännu ömkligare just nu..

fast jag blir också MYCKET inspirerad!!! ;D för ni är såå fantastiska!

Jag tror ni alla blir min räddning faktiskt, låter så överdrivet patetiskt när jag ser det på skrift här men.. detta blir nog min livlina, jag ska försöka fortsätta ge lchf en ordentlig chans
    Och jag säger det om igen, jag har lite svårt att fatta att man ska in med så mkt fett i kroppen.. förstår inte varför det inte räckr med proteiner och komplettering med fett

Men jag lyder 😀 det är lchf här så det stänker om det

Har redan fått i mig 5 dl grädde
    Fläskfile med gorgonzola
    5 oliver
    2 ägg med klick majonnäs
    En näve paranötter/mandlar

(men i natt tvingades jag ta två rågi knäcke med smör på… blodsockret kändes som +/- noll)

Men säger det igen… det är en passage… det regnar ute just nu vilket är som balsam för mitt feta hjärta, just idag
    Solen skiner inte alltid och ingen glädje utan lite sorg

Caressa
    Deltagare

Åh kära du! Jag känner igen mig i ditt självförakt och avsky för dig själv. Jag har jobbat mycket med att försöka förändra det och vissa dagar går det bättre och andra sämre. Då får man försöka låta förnuftet styra – som ju vet att värdet på dig som människa inte sitter i hur du ser ut eller hur många volanger man har.

Självklart ska man ta hand om sin kropp och hälsa – vilket du ju gör nu, men lika viktigt är det att ta tag i sin ”själ” och det som inte är friskt i den. Skulle du t.ex. ens tänka på att säga de elaka tankar du säger till dig själv till någon annan? Att inte sköta kroppen och plåga den med skräpmat kan vara ett sätt att omedvetet straffa sig själv för något och oftast ligger det nog något annat bakom än att man bara är sugen..

Nog med amatörsykologin men jag tror säker du förstår vad jag menar. Du förtjänar att må bra, unna dig det! 🙂

Jag tycker också det är svårt med maten ibland men det finns många här som hjälper till om man vill ha hjälp. Sen måste du hitta din egen ”lchf-stil” tror jag. Det som funkar för dig i längden för att du inte ska lessna. Då kanske man får ta lite mer kolhydrater i perioder och inte vara så strikt.

Lycka till och häng i. Du precis som alla vi andra har en vacker själ! 🙂

Anonym
    Gäst

Åh tack ska du ha!

Du känner alltså igen självföraktet.. så bra puuh..

Amatörpsykologi är ju samma slags reflektioner som proffspsykologi, jag tror inte ett proffs kunnat ge bättre feedback med mindre det finns allvarligare knutar.

Och så tror jag liksom du ändå att det finns bakomliggande faktorer, i mitt fall mitt förhållande som gick i negativ spiral mer o mer för vart år som gick.
    Kan säga att mitt ex riktigt gillade när jag i starten började bli lite rundare i formerna och direkt underblåste och manade till mer mat och intag och godis och pizzor.. det var hans sätt att lägga vantarna på mig och mitt sätt att säga okej dåå.. han sade att han gillade mig mullig (bullshit säger jag)
    Men tänker inte svartmåla och bortförklara…. det var jag som åt all mat.. inte han

Mer behöver nog inte sägas om hur det psykologiskt går till mer än att någon är avundsjuk och en annan inte är tillräckligt observant och följer sin magkänsla.. då kan resultatet bli som här : mer än 20 kg fett fläsk som blir jobbigt att lasta av

Ibland kan det kanske va nyttigt att beskriva vad som gjort en tjock och hur man ändå lyckas känna sig underbar med bildäck om magen….. ?

Hur?
    Hur känner man sig vacker med en klädkammare full av strl 36/38/40 men samtidigt inser att man nog får trä på den där 46:an/48 ändå`?

Jag köpte mig en faktiskt snygg klänning förra veckan och bar den igårkväll.. kände mig fin som person JA
    Men… och här kommer kruxet.. jag skulle aldrig någonsin känna mig fin över att någon så mkt som petade på min mage eller så mkt som tittade på mina överarmar.. jag har grymt komplex för detta… varför min resa kommer att bli lång
    Jag tror att jag behöver bli av med ca 10 kg innan jag ens kan tänka tanken på att gå omkring bararmad… som det är nu måste jag ha en kofta blus jacka över om det så är 30 grader varmt… jaaa… det är sorgligt men jag är ärlig

Men tack för att du bryr dig och ger inspiration, det var jättegulligt av dig.. jag gillar amatörpsykologi, mänsklig stötta
    Vet med mig att deet finns värre allvarligare orsaker till fetma ibland och skulle man ha annat i bagaget som är svåråtkommet så finns tid att kanske ta tag i det.. jag trivs med detta forumet på det här planet och ser det som mänskligt att även andra ”sjunger ut ibland efterr lust och behov”
    Men det gläder mig att det hittills inte väcker anstöt av att bli lite personlig.. jag upplever min viktresa som lite jävlig just nu – det är bara det

jag tänker så här… jag ska bli lycklig igen!!!!! resan ÄR lång.. men jag ska dit igen
    Jag behöver köra detta likt ett mantra.. varenda dag.. hur sega dagarna än är

Jag ger mig själv små presenter så länge..

Och så sticker jag nog iväg till maxi lite senare för att kolla in vad de har på crisp-hyllan 😉
    Det var parmezanbollar eller hur??

Anonym
    Gäst

Förresten Caressa..

Man behöver kontemplera över sitt inre jag, kanske lite oftare när man är lite tyngd.. dina ord satte sig och flätar nu in sig i matplaneringen

Jag loggar snart ut och ska ge lite mer tid åt att ägna mig åt själen – så vackert sagt av dig och ord som inte kan ätas upp och försvinna, de liksom stannar kvar.. jag gillar det där med volangerna
    Det var poesi som gör sig bra med en skvätt grädde minst sagt

mycket

Caressa
    Deltagare
    Quote:
    Förresten Caressa..

Man behöver kontemplera över sitt inre jag, kanske lite oftare när man är lite tyngd.. dina ord satte sig och flätar nu in sig i matplaneringen

Jag loggar snart ut och ska ge lite mer tid åt att ägna mig åt själen – så vackert sagt av dig och ord som inte kan ätas upp och försvinna, de liksom stannar kvar.. jag gillar det där med volangerna
    Det var poesi som gör sig bra med en skvätt grädde minst sagt

mycket

Ja det gäller att se på sig själv med snälla ögon och när man inte klarar det då finns förhoppningsvis andra som gör det. Bara man vågar säga att man behöver det. 😉 Ibland är man/jag så rädd för att vara udda och ”fel” men egentligen har man samma tankar och oro som de flesta andra. Vi är så lika och bara man vågar nämna sina jobbiga tankar så får man oftast genast bekräftelse av andra att det är skönt att någon säger det som ingen annan vågar.
    Vi får kämpa på vi ”starka” tjejer- vilket jag tror att du är!

Weekendresa för mig i helgen. Ha det bra så länge! 🙂

Anonym
    Gäst

Trevlig weekend då superwoman 😀 !

Det du säger är bara så riktigt o sant, vi tjejer har ju det som sägs andra tankestrukturer som ska vara resurs och tillgång i t.ex strategi – vad har vi att jobba med här om inte strategi… och hur brukar kvinnor lösa tuffa uppgifter i det stora som smått?
    Med vår berömda intuition och förmågan att sätta ord på tingens knutar och EQ haa haa..

Män säger att ”vi maler” ur olika perspektiv och förmågan att klä ord i olika färger eller att se orden som pusselbitar och använda deras olika värden som vid olika formuleringar bygger fram olika andemeningar/flera lösningar/fler utgångar tycker jag är ett utmärkt redskap och jag blir så glad över att du också är en kvinna som ser möjligheter med denna form

Riktigt kul… och att jag nu gått och tappat två kilon är också lite kul, fast ärligt… det känns som att jag gått upp.. idag finns lite huvudvärk efter gårdagens ansträngning som bestod av att ; äta mycket fett och bara se till så att maten var klokt sammansatt

Jag köpte mig igår tre parmesangroks som blivit rekommenderade här… så igår klämde jag då i mig halva påsen (köpte två till fast de är svindyra.. )
    Igår vispade jag också ihop en dl grädde och blandad m hackade paranötter… blev mitt kvällsgodis och som tack för sådana utsvävningar har kroppn nu slängt 2 kg överbord
    Thank you so very much!

Idag väntar kalas… vet inte vad jag ska ”bottna med” innan jag anländer?
    Och… det sista jag vill är att sitta och snacka bantning där.. jag vill bara smälta in utan krusidller… så jag får väl ta lite kolhydrater och försöka smussla.. har ju faktiskt ägnat mig åt amatörteater även om det verkligen var i mitt förra liv men kanske kan jag agera lite smart… får se 😮

Min kropp ser ut att ha gått upp fem kilo tycker jag.. jag är mer lagd åt att låta kläderna liksom avgöra min utveckling även om matematikens värld är och förblir domaren i denna vår värld

Idag vill jag egentligen göra en god vitkålsröra men den får vänta men att jag blev himla impad av mctrollets viktras… det gör mig otroligt glad!

Alltså; det går!! jippi

Anonym
    Gäst

Det var fest idag… storfest… och jag var väldigt busig

De två kilona jag gått ner sedan 6 juli har nu med all sannolikhet spolierats.. vad jag åt får inte plats i denna rutan men jag säger som så att………..

… det blev sjukt många kolhydrater

Adjöken fröken löken korkade kossa nu får man idissla en hel vecka för att komma tbx på ruta ett – korksakallen jag

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 118 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.