Jag märker att jag börjar köra LCLF – Low Card Low Fat :S

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost Allmänt om LCHF Jag märker att jag börjar köra LCLF – Low Card Low Fat :S

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5721
    cm100
    Deltagare

    Jag har kört LCHF nu i 6 månader, men börjar märka av att jag börjar dra mig undan att tillsätta extra ”fett” till maten.

    Jag har slutat med grädde i kaffet, grädde i maten, crème fraiche, osv. Det ”enda” medvetna fettet jag tillför är smör då jag steker.

    Mitt mål är ju att gå ned i vikt, så min rädsla är, om jag tillför ”onödigt” mycket grädde, får jag in onödigt mycket kcal, som jag måste bara förbränna bort ännu hårdare.

    Som det är just nu går jag cirka 7 km 5 dagar i veckan (varje runda tar 650kcal enligt program).

    Jag är lite rädd att jag börjar komma in i LCLF (Low Card Low Fat) – dock fortfarande riktig fett, och inga diet produkter.

    Exempelvis så åt jag igår:

    ca 950 kcal
    Protein: 37%
    Carbs: 1%
    Fat: 62%

    Enligt traditionell LCHF riktlinjer bör detta vara istället 20% / 5% / 75%.

    LCLF innebär att jag drar på fettet men intar mer proteinerna..

    Någon som faktiskt vet om detta är dåligt? och hur dåligt? Förstör jag hela metabolismen då?

    #88681
    Jannebananen
    Deltagare

    Nej det är inte dåligt, 60% fett är bra, jag skulle säga det är lchf, jag räknar inte själv, men märker att de dagar/perioder jag ligger lite högre med fettet oftast är lättare att hamna på en lägre total energimängd per dag.

    Tycker du gör rätt som inte använder grädde osv i onödan, dock tycker jag du gör det av fel anledning. Dessa produkter innehåller ”smyg-mängder” med kolhydrater, och äter man lite grönsaker, har lite grädde i kaffet, eller kanske unnar sig lite bär, eller yougurt, ja då får man lätt ett för högt kolhydratsintag, vilket försvårar viktminskningen.

    Testa att inte vara så fettskrämd! Men om det funkar för dig som du kör nu, så kör på! Med ditt upplägg lär du rasa i vikt!

    #88686
    Slacktivisten
    Deltagare

    Jag har inte sett några riktlinjer i siffror vad som definierar LCHF För mig betyder det att man byter energi från kolhydrater mot samma från fett så att större delen kommer från fettet. Proteinet är detsama. Vitsen är ju att få kroppen att bränna fett och det gör den ju inte om hela energibehovet kommer från kolhydrater. Sedan hur mycket kolhydrater man kan äta utan att sluta bränna fett är individuellt, jag själv kan inte äta mer än 20g om dagen. Jag kollar om jag bränner fett med Ketostix.

    Fördelen med fett är att det mättar. Jag äter dessutom långsamt så jag känner mättnaden innan jag äter för mycket.

    #88674
    Lillnettan
    Deltagare

    Alltså, energi förbränner du ju hela dagarna oavsett om du är i ketos eller ej och oavsett om du har en annan energifördelning än den som rekommenderas. Jag undrar mest om du blir/håller dig mätt på det du äter? Det är väl lite grand nackdelen när du drar in på fettet, att du kanske går och känner dig hungrig eller sugen lite oftare. Men du vet själv bäst hur du fungerar, så är du nöjd, glad och mätt så ska jag inte klaga på dig. 🙂 Jag äter själv inte så mycket fett som rekommenderas (magen kraschar) men jag ser till att få i mig så stor mängd jag kan för att hålla mig mätt och icke sötsugen.

    En liten parentes. Jag tänker lite som Jannebananen säger, att du utesluter grädde osv. av fel anledning. Du äter också väldigt lite i förhållande till hur mkt du rör på dig, vad jag förstår. Går det lätt att träna eller är det mest viljestyrka som driver promenaderna? För mig som haft ätstörningar lyser små varningslampor när jag läser om att inte vilja äta fett eftersom fett är mer kalorier att förbränna. Jag förstår hur du menar, men risken är alltid att sånt går för långt, att målet (viktnedgång) prioriteras före välmående och hälsa. Bara var rädd om dig, okej?

    #88682
    cm100
    Deltagare

    Rent matematiskt borde jag gå ”ned” i vikt, om jag rör mig (i genomsnitt) 600 kcal medvetet och äter cirka 1000. Det betyder ju att på ett dygn måste jag förbränna 400 kcal, vilket jag borde göra utöver min promenad.

    Dock har jag märkt att jag har stannat vid min vikt, nu de senaste 2 veckorna.

    Så jag är lite rädd att jag äter för lite fett, så att kroppen är i ”svält” läge. Jag har hört folk säga att man måste ”äta mycket fett för att starta förbränningen”. Jag vet inte om det är sant eller inte, men börjar misstänka min kost är inte helt optimal, med 37%, 1% 67%.

    Okej, men jag rör mig tillräckligt mycket att – rent matematiskt – gå ned i vikt, men ändå gör jag inte det. Detta måste väl betyda att kroppen inte förbränner min övervikt som den gör.

    Vad kan det bero på? Hur vet jag om kroppen vägrar ”förbränna” pga svält? Vad annars kan det bero på, hm…

    #88677
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Du förbränner över 1000 Kcal/dag bara om du ligger i sängen en hel dag. Din kropp behöver energi för att funka. Ditt intag nu är rena svältintaget och att en 7 Km promenad skulle bränna 600 kcal är en omöjlighet.

    #88683
    cm100
    Deltagare

    @Jimmy_Flessa 389387 wrote:

    och att en 7 Km promenad skulle bränna 600 kcal är en omöjlighet.

    Hur är det en ”omöjlighet”?

    Du får jättegärna motivera dig, när du skriver såna inlägg.

    #88675
    mctrollet
    Deltagare

    Sluta räkna kcal!! =)) Må gott… Lycka till!

    #88673
    qwe
    Deltagare

    @cm100 389417 wrote:

    Hur är det en ”omöjlighet”?

    Du får jättegärna motivera dig, när du skriver såna inlägg.

    Att springa i 7km/h i en timme bränner ungefär 260kcal enligt hälsovakten.
    Så hur i hela helvetet skulle en promenad kunna bränna mer än det dubbla?

    #88678
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    @cm100 389417 wrote:

    Hur är det en ”omöjlighet”?

    Du får jättegärna motivera dig, när du skriver såna inlägg.

    This.

    @qwe 389423 wrote:

    Att springa i 7km/h i en timme bränner ungefär 260kcal enligt hälsovakten.
    Så hur i hela helvetet skulle en promenad kunna bränna mer än det dubbla?

    Jag som väger 95-100 Kilo, vältränad man, bränner kanske 1000 Kcal om jag springer intensivt i 50-60 minuter och hinner runt/strax över en mil. Det är helt enkelt fysiskt omöjligt att bränna så mycket energi på en promenad. Går du riktigt raskt 7 Kilometer på runt 50-60 minuter så kanske högst 280-310 Kcal.

    #88684
    cm100
    Deltagare

    @qwe 389423 wrote:

    Att springa i 7km/h i en timme bränner ungefär 260kcal enligt hälsovakten.
    Så hur i hela helvetet skulle en promenad kunna bränna mer än det dubbla?

    Vem ska något om 7km/h?

    Jag skrev:

    cm100 wrote:
    Som det är just nu går jag cirka 7 km 5 dagar i veckan (varje runda tar 650kcal enligt program).

    Jag vet inte hur detta kan misstolkas, men jag går 7km cirka 5 dagar i veckan. Jag går i cirka 1 km / 10 minuter (detta blir en hastighet på ca 5.5km/h), så det brukar ta 70minuter. Enligt Endomondo, baserat på min vikt, blir det cirka 650 kcal.

    Varför försöker du trolla tråden med just detta?

    Om du går in på hemsidan:

    http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html

    Skriver in min vikt (85) och varaktighet 70min. Så står det ”Promenad, 5,6 km/h (10,1 min/km): 419”.

    Samma sak med http://viktvakten.se/kaloriraknare_rakna_kalorier.htm

    Att Endomondo skriver ut 650 och inte 420, är väl struntsamma? Så fjuttiga är ni väl inte?

    http://dl.dropbox.com/u/8183146/temp/627.png

    Alla hemsidor och program har sin egen beräkning, så det är cirka siffror.

    #88679
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Det mätarna är bara glädjemätare. Precis likadant om jag gå på bandet på gymet i en timme, 1000 Kcal med min vikt. I helvete heller. Skaffa en pulsklocka med kcalräknare så kommer sanningen fram.

    Du bränner tyvärr inte 650 Kcal.

    #88676
    mctrollet
    Deltagare

    haha, strunt i det, vi räknar ju inte kcal;) Snygga promenader gör du oavsett=))

    #88687
    Slacktivisten
    Deltagare

    Det beror väl på hur mycket man väger, eller hur? 🙂

    #88685
    cm100
    Deltagare
    Jimmy_Flessa wrote:
    Går du riktigt raskt 7 Kilometer på runt 50-60 minuter så kanske högst 280-310 Kcal.

    Jag bränner nog inte 280-310 heller.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.