Jag vill göra rätt från början!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1775
    Avatarsushi_hanna
    Deltagare

    Hej alla kunniga! Jag började på LCHF igår efter år av joobantning med viktväktarna, cambridge osv. Detta är så klart en otrolig omställning och även lite av en prövning då jag dels jobbar som kallskänka (ag älskar att göra och…äta desserter) och jag dels är en otålig själ som gärna vill se snabba resultat för att hålla mig motiverad.

    Eftersom jag hittills levt ett liv med ”fettfobi” kan ni säkert förstå att jag är smått nervös över att äta fel och gå upp istället för ner. (Jag vill gå ner 3-5kg, helst igår ;))

    Några frågor: 1) Får man äta yttepytte mängder av saker som innehåller socker tex? Jag har sett flera Lchf-recept på hamburgerdressing tex som innehåller Heinz chillisås=socker. Och gravad lax. Och hur var det nu med tomater? Och morötter? Vad är okej och inte?

    2) Hur är det nu med tillsatser? Ajabaja så långt det går så klart, men många kör köp mayo. Andra gör egen men på raffinerad rapsolja istället för kallpress (som smakar skit i mayo, jag testade) Hur avgör man vad som är ”värst”?

    3) Restaurangmat, vad är okej och vad är inte? Kebabtallrik med sallad? Kina/thaimat utan ris? Sashimi?

    4) Hur stora portioner ska man äta egentligen? Efter cambridge har jag lite svårt att känna av hungersignaler och när det är stopp. Ögat vill alltid ha mer än magen och jag lagar alltid alltid alltid mat till ett fotbollslag när vi bara är 2 så det är lätt att ta för mycket. Nån som har några knep för att få till ”lagom” portioner?

    5) Räkna kolhydrater, hur? Finns det nåt sätt att göra överslagsräkning? Eller måste viktväktarvågen fram igen?

    6) Det känns som att LCHF innebär mycket ”lagad” mat. Finns det några sköna knep där också? Mer än avokado-räkor-ägg-röra?

    #27967
    AvatarJohan_A
    Deltagare

    Mycket bra frågor. 🙂 Nu e jag nyfiken på alla bra svar som brukar komma. Själv har jag klarat första veckan med -3.5 på vågen, och några minus cm här och där. ;D

    #27963
    AvatarKnuffa
    Deltagare

    Hej och välkommen! 🙂

    1. Det är ju helt upp till var och en det där med hamburgerdressing och liknande…vill man nolla helt ska man låta bli det. För egen del tillåter jag mig en klick någon gång.
    2. Det har jag ingen direkt koll på. Lämnar frågan hängande till bättre vetande.
    3. Restaurangmat är lite knivigt…ofta är det redningar med mjöl eller maizena. Fråga personalen! Annars har i alla fall inte jag haft något problem med att få en rätt utan potatis/pasta/ris och istället lite mer sallad och sås.
    4. Till en början ska du äta ganska mycket. Alltså…du måste bli mätt, annars tappar du lite av poängen. Kom ihåg att använda mycket fett, det är fettet som mättar och alltså raderar suget efter annat. När du har ätit enligt lchf en tid kommer du automatiskt att minska portionerna eftersom du blir så mätt av maten.
    5. Det finns jättebra tabeller på nätet, t ex http://www.bantningstips.com/kolhydrater-tabell.html. Jag har en app i min mobil som täcker de flesta livsmedel.
    6. T ex funkar alltid kallskuret tillsammans med lite mozzarella. Kika på receptsidan så får du många bra tips.

    Lycka till! 😀

    #27961
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Hej och välkommen=)) 3-5 kilo är ju inte så mycket så det är nog mycket svårare…
    Du kan ju alltid labborera fram goda bakverk utan socker och sötningsmedel;)

    1. Jag skulle skippa allt socker… alla färdiga såser och dressingar… vill du gärna ha lite grönsaker så är det ovan jord som gäller, främst kål.

    2 Tillsatser som e-ämnen och annat har inte så mycket med vikten att göra, men vill man veta mer läser man ”den hemlige kocken”

    3 Kebabtallrik är oftast ok, fråga gärna om såser och kryddor. Kina, thai och dyl har mycket socker i sin mat så där får man vara försiktig… annars äter jag en del ute, ber om extra bea eller smör

    4 Lagom portioner måste du lära dej, överdriv massor i början så kommer kroppens signaler snart igång… men det vanligaste (speciellt hos tjejer) är att man äter för lite.. och framför allt då för lite fett.

    5 Viktväktar vågen är inte så tokig, men det är inte så mycket du behöver väga… 100g blomkål innehåller tex 3kh så ganska mycket går bra att höfta… speciellt i början.

    6 Lchf är mycket lagad mat… handlar om att äta… mat… men visst äter jag en del oststavar, tonfiskröra, kallt tillagat kött… men laga mat är bra, iaf till ett av målen….

    Ät när du är hungrig och glöm inte fettet (läs smööör;).

    Lycka till!!

    #27972
    Avatarsushi_hanna
    Deltagare

    Tack för era snabba svar! Många bra tips, en del frågetecken kvar men man har ju ett eget ansvar att ta reda på saker och ting också. Dessutom fungerar ju alla olika så jag måste hitta det som funkar för mig.

    Men…crabsticks/surimi- hur ställer ni er till det? Bu eller bä?

    #27960
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    surimi vet jag nog inte vad¨det är… crabsticks borde funka, men det innehåller nog inte så mycket ”nyttigt”, läs på förpackningen=)

    #27971
    Avatarsushi_hanna
    Deltagare

    Surimi och crabsticks är exakt samma sak= fejk krabba ;D

    #27959
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    bara att läsa då=)

    #27966
    Avataralfons
    Deltagare

    Crabbfish var ganska mycket kolhydrater i när jag kollade i affären

    #27970
    Avatarsushi_hanna
    Deltagare

    Tack för svar!

    Och en fundering till…jag undrar om jag får i mig för mycket kolhydrater utan att veta om det?

    Ex på dagsmeny:

    Frukost: 2 stekta ägg, 3 skivor bacon
    (Mellis: jag var hungrig, fråga mig inte varför, en liten bit brieost, en kycklingklubba drumstick)
    Lunch: 5 gröna sparrisar med hollandaise, en liten hamburgare (rest från middagen) med två skivor ost 28% fett, lite isbergssallad, lite tomat, lite lök
    Middag: Fläskkarré med stekta champinjoner i creme fraiche sås, broccoli.

    Ska jag skära ner på grönsakerna? Mejerier?
    Det har ju inte ens gått en vecka än men jag oroar mig redan för att äta fel… ::)

    #27965
    Avataralfons
    Deltagare

    Var kycklingen färdilagad eller kryddade du själv kan vara kolisar i färdigkryddat. Jag äter nästan aldrig grönsaker men jag har mycke att gå ned då måste jag vara försiktig med kolhydrater

    #27969
    Avatarsushi_hanna
    Deltagare

    Färdig grillad. Kanske var dumt. Även om man vill gå ner lite måste man väl vara sträng med kolhydraterna? Jag tänker tvärtom, att eftersom jag ”bara” vill gå ner 3-5kg blir det tuffare för de kilona sitter hårdare.

    #27964
    Avataralfons
    Deltagare

    ja det är nog så tror jag hr gått ned 15 kilo men har 40 kvar

    #27962
    Avatarlousiie
    Deltagare

    har kollat upp näringsvärdet i en vanlig hel kyckling som säljs färdiggrillad, och det var mindre än 0.5 g kolhydrater per 100/g. Om kycklingen är från kronfågeln vill säga, de va den som jag kollade på.

    #27958
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Ser jättebra ut!! Lycka till=))

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.