Jättehungrig

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6203
    Tigern
    Deltagare

    Hej!

    Jag har kombinerat 24h-fasta (tanken är att köra 5:2, men har valt att fasta några fler dygn per vecka nu i början. 0 kcal-fasta.) och LCHF i en månad nu och det har tidigare fungerat bra (förutom lite övergångsbesvär de första tre dagarna). Jag var tidigare i princip alltid hungrig och tyckte att det var så skönt att denna konstanta hunger och behövet att äta var tredje timma försvann när jag började med LCHF och 24h-fasta. Dock har jag de senaste dygnen fått en fruktansvärd hunger! Det började när jag fastade i fredags: fastedagarna har gått helt ok tidigare men nu blev jag galet hungrig, mådde illa, orkade ingenting och kunde inte tänka på annat än mat. Jag höll ut i alla fall men trots att jag ätit betydligt mer än normalt sen dess så skriker min mage fortfarande! Det är alltså inte sug utan en extrem hunger som inte går att stilla. Igår åt jag:

    frukost: 3 stekta ägg
    mellis: en skål (ca 3 dl) cottage cheese, 2 msk vispad grädde, 10 hallon, 2 paranötter
    lunch: 1 laxfilé, kokt rödkål, 3 msk rydbergs bearnaisesås, riven ost.
    middag: 2 stekta ägg
    kvällis: turkisk yoghurt m linfrön (ca 1/2 msk) och kanel

    Idag (klockan är 12 och jag vaknade 10!!) har jag redan ätit:
    äggröra på 2 ägg + 3 vitor, 1 avokado, 4 champinjoner, 1 lchf-bröd (gjort på ägg, mandelmjöl, solrosfrön, smör, fiberhusk, fibrexflingor, linförn) med jordnötssmör.

    Varför är jag fortfarande jättehungrig och vad ska jag göra åt det!?

    Är tjej, 18 år, 166 cm, 54 kg.

    Tack på förhand!

    #92999
    Limp
    Deltagare

    Att man är hungrig brukar bero oftast på att man äter för litet fett samt att man drar ner den totala mängden mat mer eller mindre automatiskt beroende på alla bantningstips man blivit itutat från media.

    LCHF går ut på att ersätta kolhydrater med fett. Alltså, man äter som innan, men ersätter kolhydraterna med smör, feta såser, kryddsmör, fläsk istället för nötkött, bacon, ägg mm gott. I början på LCHF ”karriären” behöver man också låta kroppen vänja sig vid ett nytt ätmönster liksom att LCHF som sådan är en jättechock för kroppen. Att vid det tillståndet båda införa fasta och t.ex mycket motion, anser jag kunna vara vägen till ett misslyckande. Alltså, mitt förslag blir följande:

    a) låt först kroppen vänja sig vid ny måltidskultur och matinnehåll. Bara det kommer ta månader…. liksom att ketos brukar stabiliseras först efter ett kvartal.
    b) när du sedan nått det allmänna välmåendet och kommit underfund med hur mycket mat, hur ofta och vilken mat du behöver, för att slippa gå hungrig, kan du fundera på nästa steg
    c) eftersom LCHF maten med sitt fett är energitätare än kolhydratmat, kommer du troligen äta färre gånger. Detta är många gånger en automatisk väg till fastan. Den dagliga 8/16-fastans är det simplaste att praktisera på och enkel att anpassa om störningar uppstår
    d) när du anpassat kroppen till den dagliga fastan, har du grunden till att fundera över ytterligare nya steg

    Alltså, skynda långsamt… se till att slippa gå hungrig…

    #92998
    evise
    Deltagare

    Hej!
    Tänk på att när du kör 5:2 så får du aldrig låta kroppen gå in i svältläge. Om du kör 0 kalorier i fler dagar än vad metoden anger så är det kanske det som händer och din kropp svarar med att signalera ut hunger?!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.