Kaloriintaget

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2949
    Avatarmaia
    Deltagare

    Jag läste på en annan LCHF-sida att man måste ha koll på kaloriintaget för att gå ner i vikt med LCHF kost. Jag trodde att man bara kunde äta på. För det står ju i alla tidningar att ”ät så mycket fett du vill och RASA i vikt” …eller är det så att man ska äta så pass fet mat så att man blir mätt fortar. Det verkar som jag har fattat det här fel :-[

    #45787
    Avatarlousiie
    Deltagare

    Hej! Jag håller precis på å räknar kcal denna veckan faktist för att se hur mycket kalorier man får i sig/dag. Och i början tycker jag man kan köra på med ät när du är hungrig tills du är mätt – men funkar inte det kan man ju se över sitt kcal-intag. För principen att kcal in måste vara lägre än kcal ut. alltså du måste förbruka mer kcal än vad du stoppar i dig.

    Och i lchf äter vi fett som gör att vi håller oss längre mätta. då behöver vi äta mindre mat. MEN. Vet inte hur detta fungerar i början (för iaf mig) för jag åt lika mycket mat i början av lchf och gick ändå ner i vikt. Nu ligger jag på c.a 1500 kcal/dag, och det gjorde jag verkligen inte för 3 månader sen…

    Men räkna inte kalorier i början, det hade ialla fall gjort mig mer förvirrad än vad jag redan var med att räkna kolhydrater å så. Går du inte ner i vikt så kan du ju kika på det:)

    #45791
    AvatarAcid_Crow
    Deltagare

    Ett tips är att äta tills du är mätt, men vid dagens slut räkna hur mycket fett/protein/kh och även kalorier det blev. Tanken är ju att man ska trivas med sin diet, eller livsstil som en del kallar det, och på det här sättet kan du göra justeringar i efterhand, istället för att oroa dig när du äter.

    Sen tror jag, så är det iaf för mig, att det är svårt att äta för mycket när man tar bort kolhydraterna.

    #45790
    AvatarMarcus
    Deltagare
    Quote:
    Hej! Jag håller precis på å räknar kcal denna veckan faktist för att se hur mycket kalorier man får i sig/dag. Och i början tycker jag man kan köra på med ät när du är hungrig tills du är mätt – men funkar inte det kan man ju se över sitt kcal-intag. För principen att kcal in måste vara lägre än kcal ut. alltså du måste förbruka mer kcal än vad du stoppar i dig.

    Och i lchf äter vi fett som gör att vi håller oss längre mätta. då behöver vi äta mindre mat. MEN. Vet inte hur detta fungerar i början (för iaf mig) för jag åt lika mycket mat i början av lchf och gick ändå ner i vikt. Nu ligger jag på c.a 1500 kcal/dag, och det gjorde jag verkligen inte för 3 månader sen…

    Men räkna inte kalorier i början, det hade ialla fall gjort mig mer förvirrad än vad jag redan var med att räkna kolhydrater å så. Går du inte ner i vikt så kan du ju kika på det:)

    Mycket bra svar!

    Att man ofta förlorar mycket vikt i början beror ofta på att man tappar glykogenlager i musklerna, samt tillhörande vätska. Det kan röra sig om 2-4 kg beroende på mängd muskelmassa, hur fulla de var med glykogen innan osv.

    #45789
    Avatarkejsarinna
    Deltagare

    Jag räknar aldrig kalorier (gjorde det en gång i min ungdom, det skapade bara en dålig spiral så det är ett big no no för min del). Jag tror inte du borde behöva räkna kalorier. Dels för att fettet som vi äter ju hjälper till att förbränna och sen kan du inte äta så stora portioner med LCHF. I början åt jag nästan lika stora som innan men asså numera GÅR det inte. Min kropp har lärt sig att ”tack men nej tack”.

    Vet dock inte hur det är för folk med tidigare ätstörningar/jojobantningar där jag antar att man kan förstöra lite av kroppens mekanismer? Jag har ju inga sådana erfarenheter (som tur är).

    Men om du äter LCHF och verkligen ser till att mycket av det du äter är fett, och mycket lite är kolhydrater så ja; då är det bara att äta på. Misstaget som många gör (speciellt vi kvinnor) är att man fortfarande är rädd för fett; undermedvetet så drar man ändå ned på det. Och slänger på en sallad bredvid för det e vi lärda är så nyttigt. Helt plötsligt så äter du då för mycket kolhydrater och för lite fett för viktminskning.

    Så läs på, kom ihåg fettet och lycka till!

    #45788
    AvatarVeronicaS
    Deltagare

    Jag har gått ner 11,9 kilo utan att räkna, det enda jag har haft koll på är hur mycket kolhydrater jag äter om dagen ungefär, inte vägt något. Dock så äter jag väldigt sakta och små tuggor och slutar när jag känner att jag är mätt..

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.