Kan inte sporta

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4239
    KarMa
    Deltagare

    Jag har testat LCHF tidigare men kunde inte sporta. All kondition var borta, jag orkade inte ens värma upp. Jag var van att springa 12 – 18 km och tog mig knappt 1 km, kunde inte spela innebandy.

    Finns det någon lösning, har hört att skidskytten Björn Ferry kör LCHF.

    #65358
    Narinja
    Deltagare

    Han har skrivit en du kankse ska läsa den. Tror inte han nollar utan äter litë långsamma kolhydrater med. Du kanske var för strikt sist.

    #65356
    Mynlen
    Deltagare

    det händer många men fortsätter man med LCHF kommer orken åter igen. Men det kan ta litet tid!

    #65364
    KarMa
    Deltagare

    Det låter lite hoppfullt.

    ”Lite tid” -sist höll jag ut i två månader strikt, borde jag ha fortsatt ännu längre?

    Sist åt jag inte överdrivet mycket fett, vilket jag har förstått nu att man ska. Kan det påverka?

    Ska kolla upp boken. Tyvärr började jag med en skiva Sport Vasa på morgonen, sen två, sen två till varje mål och jag fick tillbaka flåset. Men då fick jag sockersvängningar och började äta frukt och plötsligt var jag tillbaka på Carb-diet.

    #65363
    KarMa
    Deltagare

    Är det meningen att keton ska vara bränslet istället för glykogen. Glykogen finns ju alltid tillgängligt färdigspjälkad och klar i musklernas depåer, men jag har fått för mig att keton måste framställas när det är glykogenbrist och processen är en ganska långsam metabolism jämförelsevis.

    #65355
    Dizzy
    Deltagare

    Innan kroppen hunnit anpassa sig till kosten känns kroppen trött och slö. Men det går över så fort kroppen lärt sig att använda fettet som energikälla. Jag tränar 6 dagar i veckan och är både starkare och uthålligare nu än innan jag började med LCHF! 🙂 Har dock märkt att jag måste äta minst 2-3 timmar innan träningspasset, äter jag närmare inpå passet orkar jag ingenting.

    #65354
    Madde01
    Deltagare

    Jag lade om min kost efter semestern förra året (dvs i början av aug), åkte Tjejvasan (de sista 3 milen på Vasaloppet) i slutet av feb. Har aldrig känt mig i sån bra form.
    Vi är en hel buss som åker, ville inte vara för kaxig, men jag siktade att komma in under 3 timmar, men hade satt ett eget mål för mig själv på 2.45.

    En del i bussen tyckte att jag var konstig, när jag hoppade pastan, MEN jag körde mitt lopp på 2.41,
    27 min bättre än året innan. Körde på blåbärssoppa, saltgurka samt vatten under loppet.

    I juni månad var det dags för Vätternrundan och även här var det många som hade åsikter om både det ena o det andra. Veckan innan V-rundan går Halvvättern, en cyklellopp på 15 mil. Ett bra test, för jag körde bara på vatten o blåbärssoppa, men då märkte jag att jag behövde nog ägg i magväskan, så när
    alla andra tryckte i sig torra bullar, så skalade jag ett ÄGG. Har nog aldrig ätit så mkt ägg på samma dag.
    Även här förbättrade jag min tid, körde på 30 min bättre. Har aldrig känt mig så stark.
    Såg till att jag hade ätit ordentligt dagarna innan loppet, åt även om jag inte var hungrig, laddade bl a med ägg o rökt lax.

    Så visst kan man träna på LCHF kost, men man ska nog inte lägga om kosten ena dagen o köra V-rundan dagen efter.

    #65357
    evise
    Deltagare

    För mig tog det ca 6 månader innan kroppen kändes lika stark och uthållig som innan och jag var på väg att ge upp flera gånger…men jag har iof okså ökar lite på kh och äter numer lite mer grönsaker och mellan 2 och 4 frukter i veckan. Jag ska inet gå ner i vikt så för min del förstör inte mängden kh ngt.

    Ang Björn Ferry så äter han en hel del kh men håller sig inom procenten om jag fattat rätt…..han äter ca 4000 – 5000 kcal per dag så det blir en del kh 🙂

    #65362
    KarMa
    Deltagare

    Tack för alla hoppfulla inlägg!

    Jag ska hålla ut längre denna gången. Det låter som att det går tom bättre med LCHF åtminstone för långlopp

    Som ni andra är jag intresserad låg-intensitets träning typ långlopp, löpning, skidåkning och cyckel. Kör ca 3 ggr/v MEN jag kör även och/eller innebandy med kompisarna 2 – 3 ggr/v, dvs extremt hög-intensitets träning i intervall-tempo. Jag har erfarenheten att jag tom måste kolhydrat-ladda för att orka 1 h innebandy.

    Har ni någon erfarenhet av hög-intensitets träning och LCHF. Finns det något man kan ladda med innan så att man inte kroknar efter 15 min.

    #65365
    Reijo
    Deltagare

    När jag började med LCHF så sänktes min 5 km tid från 26 till 32 minuter. Men att du inte ens orkar 1 km måste kännas grymt jobbigt. Är det så du får mjölksyra lätt eller har du bara 0 energi? Kände i början att jag fick mjölksyra i benen efter bara några steg, men det var bara o kämpa sig hela sträckan =)

    Nu efter ett par månader med LCHF så orkar jag träna massa, tom orkat milen för första gången i mitt liv =)
    Tänkte testa 2 mil här nån vecka innan vintern. Ska bli spännande =)
    Just nu tränar jag styrke för att få större muskler å det går grymt bra. Förut efter styrketräningspassen så brukade jag bara sätta mig framför datorn för jag orkade inte nå annat. Nu har jag massor med energi. Behöver inte ens powernapa på dagarna för att orka med kvällen 😀

    Man borde eg för o testa följa med brorsan på en innebandyträning o se hur man orkar =) Tror det skulle gå grymt bra (kondisvis iaf :P)

    #65360
    Persko
    Deltagare

    Jag väntade ca 1,5 vecka med att träna. Sen sprang jag 5 km lite försiktigt först. Kom på mig själv med att springa och vänta på att gå i väggen ::)
    Detta kom helt på skam då jag kunde springa på som vanligt i mål och var knappt trött. Senare samma dag körde jag en timme innebandy och jag lovar att jag hade mest ork av alla ;D

    Ge alltså inte upp, det kommer. Det verkar som om det är lite olika men så småningom så… Prova dig fram till hur du bör äta för att det ska funka. Lycka till!

    #65361
    KarMa
    Deltagare

    Suveränt att få så bra inlägg av er alla.

    Tack vare det ska jag dra igång med träningen igen och inte ge upp förrän kroppen svarar på ett bra sätt.

    Min trötthet var inte mjölksyra utan jag var helt tom, benen vägde bly.

    #65359
    Persko
    Deltagare

    Glöm inte att kroppen måste ha energi. Om man inte tillsätter kh så måste man alltså köra på fett. Det är logiskt egentligen. Är man lite rädd för fett och inte äter kh, ja då blir man ju orkeslös per definition. Tänk hur uthållig du kommer att vara när kroppen kör på fett 😀 Det finns ju en del i kroppen, men kh tar ju slut ganska snabbt.
    Ut och prova dig fram bara och lycka till!

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.