Kan man byta ut tex. pofiber mot sojamjöl?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4975
    Trollmamman
    Deltagare

    Hej!

    Jag är ny på detta och har kört i 1,5 vecka. Jag gick ner 1 kg men sen gick jag upp det igen!?!

    Hur som, min främsta fråga är… Måste jag verkligen köpa alla dess olika mjölsorter? Kokosnötsmjöl, sojamjöl, pofiber, fiberhusk, bakepro osv.
    Om jag ska baka något bröd, kan jag då byta ut tex. pofiber mot sojamjöl ist?

    Och vad kan man använda om man vill göra maten fet men inte alltid använda grädde? För om jag har förstått det rätt så kan man inte äta hur mycket grädde som helst heller..?

    Tack på förhand =)

    #76538
    Vodo
    Deltagare

    Vet inte om jag skulle rekommendera sojamjöl, just pga de negativa effekter soja sägs ha.
    Här hemma har vi endast psyllium/fiberhusk när vi bakar, men det är ju upp till var och en vad man vill baka och vad man gillar.

    Oftast behöver man inte göra maten fetare än vad den är i sig. Det räcker att steka i smör/cocosfett och sedan använda de fetaste delarna och de fetaste ”sorterna”. Alltså kyklinglårfilé ist för mager bröstfilé. Karré ist för fläskfilé. Makrill/la ist för torsk osv. När det gäller kött så är ofta de fetare delarna billigare än de finare filébitarna och de mättar dessutom bättre.

    Själv använder jag sällan grädde i maten utan äter i stort sett som innan, men ist för kolhydrater så ökar jag på kött och grönsaker. Kål är ett bra substitut för pasta tex. Stek lite strimlad vitkål/spetskål i smör och krydda valfritt. Fungera som tillbehör till det mesta och är billigt. 🙂

    #76540
    Trollmamman
    Deltagare

    Vad är det som sägs om soja?
    Så det är okej att byta ut iaf i tex. bröd mot något annat ”mjöl”?

    Aha, okej! *pustar ut lite* Men om du gör gryta eller sås till maten, använder du grädde då för att göra den fetare?

    Har du något bra tips på frukost? Måste iväg med barn till dagis varje morgon så hinner inte göra pannkakor, ägg och bacon varje morgon 😉

    Tack för svar! =)

    #76537
    Vodo
    Deltagare

    När det gäller bakning är det bara att prova sig fram. 🙂 Vissa använder sig av olika mjölsorter för att få till ett så ”brödlikt” bröd som möjligt.
    För mig har det fungerat att baka ostfrallor då och då. De görs på psyllium, ägg, riven ost och bakpulver. Recept finns i receptdelen.

    Gör jag gryta så gör jag den antingen på bara vatten (+kryddor) som vanligt eller med grädde. Man kan också använda philadelfiaost för att reda och förtjocka maten eller göra sås på. Gräddsås gör jag väldigt sällan. Oftast duger det med skysås (mycket smör i pannan), kryddsmör, kall bea från affären, eller någon annan kall sås/röra. Gör man soppa tex kan det vara gott med en klick cf eller smetana på. Inte så ofta jag göra sås när jag tänker efter. Brukar äta mycket thaimat i kokosmjölk, antingen wokad kyckling med grönsaker eller torsk, lax i ugn bakad i kokosmjölk.

    Frukost:
    Ostfrallor med pålägg (lchf bröd)
    Makrill
    Kalla köttbullar med räksallad
    Äggröra på cremefraiche
    Creme fracihe, cocosmjölk den fasta delen i en burk + vaniljyoghurt (inte så nyttigt men jag använder bara lite för att ge smak) + musli på pumpakärnor, psylliumfrön, kokosflingor och ibland pistagenötter
    Ibland blir det två flatbröd med smör, ost och gurka
    Någon gång i halvåret köper jag en limpa LCHF rostbröd som finns i frysskåpet på coop bland annat. Innehåller 2-3 kolhydrater per skiva så det går bra att äta ibland om man är lite mer liberal. Smakar precis som vanligt, lite grövre rostbröd. Finns ljust och mörkt.
    Annars blir det olika kallskuret, rökt lax, kalla kokta ägg med majonäs
    Blir rester från middag eller lunch när det finns över

    Ute på stan:
    korv med räksallad
    kebabsallad
    hamburgare utan bröd
    buffé (ta det godaste och det med minst kolhydrater 😉 )
    dagens, be att få extra grönsaker ist för potatis, ris osv
    sashimi

    på mataffären om det kniper:
    ölkorv
    en burk keso
    nötter
    köttbullar
    rostade pumpakärnor

    #76536
    Vodo
    Deltagare

    lite om soja:
    http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm
    http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713d0bb9cb462227053af8-lite-om-sojabonan
    http://bums.nu/1326

    vet inte hur mycket som stämmer och hur farligt soja är. Själv undviker jag det pga det framställs ur sojabönan som inte är något som ingår i LCHF och förmodligen inte heller är något som människor ska äta hur som helst.

    #76539
    Trollmamman
    Deltagare

    Åh, tack snälla för all info!!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.