Ketos ett måste?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5757
    AvatarIsterbuk
    Deltagare

    Hej hopp!
    Jag är nybörjare på detta med LCHF. För tio år sedan testade jag stenålderskost och det funkade bra när det gäller att gå ner i vikt hyfsat fort. Dock krävde den för mig att jag åt rätt så ofta, vilket skapade tillfällen för att råka trilla dit på kolisar och socker m.m.

    Nu har jag kört LCHF sedan en dryg vecka (måndag 14/5) och gått ner från 107,1 kg till 105 kg spik idag (181cm lång, 44 år). Var dock nere på drygt 104 kg i slutet av förra veckan. Jag äter en hel del grädde i såser osv och drack även ett par glas mjölk vid ett par tillfällen förra veckan. I övrigt luncher bestående av t.ex. tonfisk och körsbärstomater, ibland med lite majo på, ibland med bara olivolja över. Frukosten är svårast. Ibland ett glas mjölk, ibland ngra matskedar olivolja, ibland några skivor skinka eller mortadella, ibland lite kräftstjärtar med lite citron och olivolja över + cayennepeppar. Idag körde jag en halv avocado. Middagen är enklare.

    Två saker jag märkte:
    Sömnrytmen justade till sig snabbt. Somnar tidigare, sover som en kung och vaknar före klockan. Hur skönt som helst.
    Magen kommer dock inte riktigt igång. Känner mig fortfarande stor medan det med stenålderkost väldigt snabbt infann sig en smal känsla, eftersom magen var igång. Då på den tiden åt jag en del morötter och äpplen som mellanmål. Rent magmässigt var det en skönare känsla än nu. Men jag har förstått att morötter är för söta för att de ska kunna ingå i en LCHF-kost, eller? En om dagen, funkar det?

    Hur som helst, det jag undrar över nu är hur viktigt det är att hamna i det som kallas ketos och hur man märker när/om man gör det. Ungefär hur lång tid kan det ta? Som jag har förstått det så bränner man inte fett / tar sin energi från fett om man inte är i ketos, varför ketos verkar vara absolut nödvändigt för att LCHF-kost ska funka. För annars fortsätter man ju att bränna socker varvid kroppen väl lagrar det fett man drar i sig istället för att omvandla det till energi, eller?

    Med risk för att kanske be om uppgifter som finns någon annanstans, så tar jag gärna emot tips från er andra mer erfarna om hur jag snabbt kan hamna i ketos (om det nu är nödvändigt) och vad jag då ska äta.

    #89058
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Du bränner fett även om du inte är i ketos. Fettförbränningen pågår konstant i kroppen, dygnet runt. Att du är i ketos innebär enkelt bara att kroppen behöver tillverka ketonkroppar för att ge energi i brist på just kolhydrater.
    Väg och räkna på allt du äter och se till att inte hamna över 50 gram kolhydrater per dygn. Då lär du vara i ketos på någon dag.

    När det kommer till din mage och att du inte ”känner dig” smal så tror jag det beror på så mycket mjölkprodukter. Grädde, mjölk m.m kan ge gasig och krånglig mage för många. Gillade du stenålderskost så ha kvar det tänket men uteslut frukt och potatis så tror jag att du hittar en variant du trivs med.

    #89062
    Avatarkrysopras
    Deltagare

    För att få magen att funka kan man äta psylliumfrön. Man kan strö dem över sin vanliga mat ifall man tycker det är äckligt att dricka dem utrörda i vatten. De innehåller inga kolhydrater som kroppen kan ta upp, men de ger konsistens åt mag- och tarminnehållet på ett bra vis. Drick vatten till dem, de suger åt sig mycket vätska. Finns på konsum och ica osv.

    #89060
    AvatarJannebananen
    Deltagare

    Tror ändå det finns andra fördelar med ketos, även om energiförbrukningen inte blir högre per automatik. Du blir piggare, mindre hungrig osv..

    #89064
    AvatarIsterbuk
    Deltagare

    @Jimmy_Flessa 390181 wrote:

    Du bränner fett även om du inte är i ketos. Fettförbränningen pågår konstant i kroppen, dygnet runt. Att du är i ketos innebär enkelt bara att kroppen behöver tillverka ketonkroppar för att ge energi i brist på just kolhydrater.
    Väg och räkna på allt du äter och se till att inte hamna över 50 gram kolhydrater per dygn. Då lär du vara i ketos på någon dag.

    När det kommer till din mage och att du inte ”känner dig” smal så tror jag det beror på så mycket mjölkprodukter. Grädde, mjölk m.m kan ge gasig och krånglig mage för många. Gillade du stenålderskost så ha kvar det tänket men uteslut frukt och potatis så tror jag att du hittar en variant du trivs med.

    Tack för svar, om än det känns en smula tvetydigt. Är ketos alltså inte nödvändig för att fördelarna med en LCHF-kost ska komma till sin rätt? Om jag förstår dig rätt så förbränner man fett även när man inte är i ketos, om man bara äter tillräckligt lite kolhyrater (typ mindre än 50g)? Finns det i så fall någon särskild fördel med att befinna sig i ketos? Många här verkar bekymra sig om att åter komma i ketos efter en svacka / svullande osv. Drar kroppen sin huvudsakliga energi från fett även när man inte är i ketos? Om inte – så borde ju en LCHF-diet i just det läget vara direkt skadligt eftersom kroppen i ett skede där den tar sin energi från kolisar lagrar det fett man drar i sig. Jag ber om ursäkt för om mina frågor verkar lite korkade, men hoppas på klargörande från er som kan mer.

    🙂

    #89061
    AvatarJannebananen
    Deltagare

    Se mitt svar. Med minimalt med kolhydrater kommer du vara jämnare energimässigt, du kommer stå dig längre o inte bli sugen fram och tillbaks i tid och otid.
    Är man känslig som jag, är det enklare att vara förhållandevis strikt, säg satsa på max 20 g kh per dag, än att ligga på 50 g, det ger för stort spelutrymme, dessutom blir det lätt att det blir än mer på de 50 grammen så att säga.

    Testa lite olika, det är itne farligt!

    #89063
    AvatarZoolo
    Deltagare

    @Jannebananen 390192 wrote:

    Se mitt svar. Med minimalt med kolhydrater kommer du vara jämnare energimässigt, du kommer stå dig längre o inte bli sugen fram och tillbaks i tid och otid.
    Är man känslig som jag, är det enklare att vara förhållandevis strikt, säg satsa på max 20 g kh per dag, än att ligga på 50 g, det ger för stort spelutrymme, dessutom blir det lätt att det blir än mer på de 50 grammen så att säga.

    Testa lite olika, det är itne farligt!

    Jag trodde det skulle vara svårt att hålla 20g KH/dag, men det är det inte alls, så mätt som man blir o så mkt recept det finns osv..Vill man så går det, o då befinner man sig i ketos hela tiden
    o behöver inte tänka på det. LCHF är den bekvämaste kostomläggning jag någonsin prövat.

    #89059
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    @Isterbük 390191 wrote:

    Tack för svar, om än det känns en smula tvetydigt. Är ketos alltså inte nödvändig för att fördelarna med en LCHF-kost ska komma till sin rätt? Om jag förstår dig rätt så förbränner man fett även när man inte är i ketos, om man bara äter tillräckligt lite kolhyrater (typ mindre än 50g)? Finns det i så fall någon särskild fördel med att befinna sig i ketos? Många här verkar bekymra sig om att åter komma i ketos efter en svacka / svullande osv. Drar kroppen sin huvudsakliga energi från fett även när man inte är i ketos? Om inte – så borde ju en LCHF-diet i just det läget vara direkt skadligt eftersom kroppen i ett skede där den tar sin energi från kolisar lagrar det fett man drar i sig. Jag ber om ursäkt för om mina frågor verkar lite korkade, men hoppas på klargörande från er som kan mer.

    🙂

    Ja, du bränner fett dygnet runt, ketos eller ej. Fettförbränningen är konstant i kroppen även om du baserar större delen av din kost på kolhydrater, den lägger aldrig av. När du äter under 50 gram kolhydrater per dag så kommer dock kroppen att börja omvandla fett till ketonkroppar (enkelt uttryckt) för att kunna använda det som glukos (energi) som annars kolhydrater omvandlas till. Alltså, i brist på kolhydrater som kan omvandlas till glukos så används fett till det.

    Äter du mycket kolhydrater så kommer kroppen främst att använda dessa som bränsle, då det är just kolhydrater som kroppen helst använder som bränsle. Rikigt enkelt uttryckt så kan man säga som så att kroppen bränner den energin du stoppar i dig. Äter du huvudsakligen fett så kommer huvudsakligen fett att användas som bränsle, liksaså om du äter merparten kolhydrater. Det är när vi äter både stora mängder fett i samband med att vi äter stora mängder kolhydrater som det börjar bli skadligt. Förutom att energiintaget då blir väldigt högt så är socker och fett i samspel som givet för att lagra viceralt fett.

    Det är väldigt svårt att äta högfetts och högkolhydratskost på samma gång, vilket oftast är problemet i dagens samhälle. Tränar man mycket så är det bara till att hålla proteinet konstant, fett och kolhydrater kan man sedan fördela inom sin kaloribudget vad man trivs bäst med.

    Hoppas det gav lite mer klarhet.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.