Ketosstickor, tränings frågor

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3551
    Anderss
    Deltagare

    Hej, är ny här på forumet!

    Har kört LCHF i 2.5 vecka, tycker mig se resultat i spegeln. Trivs bra med maten, dock kommer det att bli jobbigt längre fram att inte kunna ta sig en bira då och då..

    Har dock lite frågor till er.. läst på och får dåligt med svar..

    Angående Ketos stickor. (Vet att vissa sågar dessa, men jag vill gärna få lite koll..om det går vill säga..).

    • Går man ner i vikt när man får utslag på ketos stickorna?

    Sen en till fråga..

    • Ska man dra ner på maten, eller ska man äta på? Det står väldigt olika, kan man äta fett och protein tills man är nöjd, eller ska man äta begränsat? Vissa skriver att ju mer fett, desto mer går man ner.. men jag tycker att det borde fungera så att kroppen börjar ta av fettet efter att det använt sig av det man ätit ? Eller har jag fel?

    Stör man nedgången om man går och tar sig en ost och skink bit mellan målen?

    • Dahlkvist skriver att träning inte är nödvändigt för att få full effekt, kan man lata sig med andra ord? Jag vet att man ska träna för hälsan, men blir det bättre viktnedgång?

    Kommer snart på mer frågor…

    Vet att det finns svar som är nära mina frågor, men eftersom det är så många olika svar vet jag inte vilket som stämmer..

    #54484
    Mynlen
    Deltagare

    1) Ketosstickor visar bara att du är i ketos, dvs att kroppen går på fettbränsle ist för khbränsle. Så om du vill kan du kolla om du är i ketos men viktnedgången beror inte enbart på ketos. Och så är det att efter ett tag är dom missvisande för kroppen tar hand om resten effektivare och då verkar det på stickorna som om du inte är i ketos längre.

    2)Man ska äta tills man är mätt men man byter ut kh mot fett eftersom man håller sig mätt längre på det. Det råder olika uppfattningar om hur mycket man ska äta, det där med Kalorier in-kalorier ut finns olika uppfattningar om. Så det är bara att göra som passar dig.

    3)För viktnedgången är den inte nödvändigt, bättre nedgång vet jag inte, Märker själv inte att det går lättare, t.om det kanske stanar viktnedgången eftersom man bygger muskler då som väger mer…. 🙂 Mät dig med måttband, den visar bättre hur din kropp är än vågen!

    Lycka till!

    #54485
    Sashimi
    Deltagare

    Här finns ett jättebra verktyg när man ska räkna kh. Det är bara att plottra in vad man äter och så får man ett diagram över vad man har ätit och man ser så att man har fått i sig alla vitaminer man behöver.

    http://www.dumbbell.se

    #54483
    Franke
    Deltagare

    * Ketosstickor är helt värdelösa, det tar bara ett fåtal dagar att komma in i ketos om man slutar äta uppenbara källor till kolhydrater. Kroppen är inet så lätt som ”ketos =

    * Börja med att äta mat tills du är mätt och håller dig mätt länge. Minska portioner kan vara intressant om du får svårigheter att gå ned i vikt.

    * Själv tror jag inte på träning för viktnedgång. Det ökar fettförbränningen såklart, men man blir samtidigt hungrigare. Dock är det alltid bra att träna måttligt för att må bra, precis som du säger.

    #54486
    Anderss
    Deltagare

    Tack för svar!

    Står mycket olika på alla sidor, just med mängd fett och proteiner.. har nog en känsla av att det kan bli för mycket av det goda för mig just nu, dock tror jag det har gjort nytta redan på kroppen. Men står på många sidor att fett är bränslet, att man måste få i sig rätt mängd och det gör att man äter på..

    Angående träningen låter fint! Men samma där, fettskräck och träningsnarkomi växer man upp med och det gör att det blir psykisk oreda.. 🙂

    Återkommer om jag kommer på fler frågor!

    Tack!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.