KG/cm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2186
    Margitha
    Deltagare

    En kanske dum fråga men jag ställer den ändå 😀 Eller rättare sagt svamlar till det . hoppas att ni fattar frågan ändå

    Om man nu inte går ner i vikt men cm ändrar sig och blir mindre ? Hur kommer det sig?

    #35221
    Gohper
    Deltagare

    Man får muskler istf fett. 1 dl muskler väger ungefär 1,1 gånger mer än 1 dl fett.

    #35232
    Margitha
    Deltagare
    Quote:
    Man får muskler istf fett. 1 dl muskler väger ungefär 1,1 gånger mer än 1 dl fett.

    Då måste det kanske bara gälla dom som tränar att det blir cm skillnad eller?

    #35215
    Franke
    Deltagare

    Varför skulle man få muskler utan att träna?

    #35231
    Margitha
    Deltagare
    Quote:
    Varför skulle man få muskler utan att träna?

    Klart att man inte får 😀 . Blev nog ett tokigt svar på förra svaret

    #35214
    toru
    Deltagare

    Jag har minskat 46 cm i ”midjan” utan ”träning”. Första 25cm försvann utan någon extra motion alls. Jag har definitivt under tiden haft noll eller plusveckor på vikten men tappat i omfång.

    #35216
    Anettan
    Deltagare

    Jag tränar inte men jag har ett jobb där jag går och står mycket. Jag kan ligga på + – 0 men cm är mindre i omkrets. Och jag har inte tränat 🙂
    På 2 veckor när jag nollade så minskade jag knappt i cm.

    #35217
    alfons
    Deltagare

    Denna kosten bygger en del muskler utan träninng och muskler väger mer än fett

    #35213
    agnetasch
    Deltagare

    Jag kollade vad Kostdoktorn säger om muskelbyggande:

    ”Sanningen är att protein i sig ger tillräckligt med insulinfrisläppning för att musklerna skall ta upp aminosyror (proteinets beståndsdelar) och växa. Det viktigaste för de som vill bygga muskler tror jag är att regelbundet (gärna var 3:e – 4:e timme) få i sig rejält med protein. Det är vad musklerna skall byggas av”

    Inte ett ord om fett! Det betyder ju att egentligen är det inte LCHF i sig som bygger muskler, äter man bara tillräckligt med protein med jämna mellanrum så blir man som Hulken 😉

    #35230
    Margitha
    Deltagare

    Tack för era svar . Äntligen lite svar på funderingarna . Tack 😀

    #35220
    Gohper
    Deltagare

    Det är ju inte ”farligt” med det feta köttet enligt lchf.
    Med ökat fettintag så ökar troligen mängden protein oxå.
    Förmodligen äter man en större mängd totalt jmfrm tex svältkoster, vilket ger större mängd protein.

    Det är bara EN förklaring.

    Enn annan:
    I och med en viktminskning har man lite lättare för att röra sig, så är det troligt att man gör så.
    Inte dedikerad motion utan naturlig rörelse lite oftare (kanske lite lättare att böja sig och då gör man det lite oftare).

    #35212
    Gamle Rodskagg
    Deltagare

    Beroende på hur man åt innan man började med LCHF är det nog fullt möjligt att bygga muskler utan någon extra träning. Om man kommer från en proteinfattig svältdiet med mycket kolhydrater kan jag mycket väl tänka mig att kroppen genomgår en återställningsprocess där musklerna stärks tack vare högre proteinintag och ett ordentligt energiintag samtidigt som fettet börjar förbrännas. Resultatet borde då bli att vågen står stilla eller rent av ökar samtidigt som midjemåttet kryper lite nedåt. Detta lär ju dock bara pågå under en kortare tid, typ de första veckorna.

    Dessutom kan det hända att man omedvetet börjar röra sig mer också. Har man svultit, levt på mackor, godis eller annat skräp och övergår till att äta sig ordentligt mätt på kött och grönsaker orkar man helt plötsligt mer och tar sig för mer.

    #35229
    Marcus
    Deltagare
    Quote:
    Jag kollade vad Kostdoktorn säger om muskelbyggande:

    ”Sanningen är att protein i sig ger tillräckligt med insulinfrisläppning för att musklerna skall ta upp aminosyror (proteinets beståndsdelar) och växa. Det viktigaste för de som vill bygga muskler tror jag är att regelbundet (gärna var 3:e – 4:e timme) få i sig rejält med protein. Det är vad musklerna skall byggas av”

    Inte ett ord om fett! Det betyder ju att egentligen är det inte LCHF i sig som bygger muskler, äter man bara tillräckligt med protein med jämna mellanrum så blir man som Hulken 😉

    Jag tror det där citatet är lite lösryckt ur sitt sammanhang. Frågan det där svarar på är om man behöver kolhydrater för att få igång det insulinpåslag som enligt vissa källor skulle leda till muskeltillväxt. Slutsaten ska alltså vara att kolhydrater inte behövs för att bygga muskler, men att det fortfarande krävs någon form av träning av muskulaturen för tillväxt.

    Undantaget är naturligtvis det som redan beskrivits av Gopher och Rödskägg, vilket förmodligen bara sker under en kortare tidsperiod.

    #35226
    Saris
    Deltagare
    Quote:
    Dessutom kan det hända att man omedvetet börjar röra sig mer också. Har man svultit, levt på mackor, godis eller annat skräp och övergår till att äta sig ordentligt mätt på kött och grönsaker orkar man helt plötsligt mer och tar sig för mer.

    Det där förstår jag inte. Jag har, sen jag började med lchf, gått från någon som tränat ordentligt och med goda resultat flera ggr i veckan, till någon som knappt orkar resa sig för att hämta vatten. Tycker att allting känns väldigt mycket svårare och tyngre med lchf. Har knappt tränat sen jag började heller, vilket gör mig ledsen då jag älskar det. Vet inte vad det här beror på. Får i mig ordentligt med fett så det är inte problemet. Men jag kan inte ljuga och säga att jag inte längtar tills jag har nått min målvikt av flera anledningar tyvärr.

    #35219
    Gohper
    Deltagare

    Saris, en omställning av kosthåll kan vara väldigt, väldigt jobbig. Men det går över.
    Andelen fett verkar ok, men hur är det med energiintaget kontra energiförbrukning?
    Kan vara så att du äter för lite, totalt sett alltså?

    Jag åt för mycket i början, på ett sätt tyvärr, men suget försvann definitvt från start.

    Och ett obligatoriskt glatt ”Häng i!”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.