Kombinera 5:2 dieten med LCHF – funkar bra för mig

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6164
    Smogz
    Deltagare

    Hej!

    Jag kör LCHF-light kan man säga, fuskar ibland och har perioder då jag inte bryr mig utan äter godis etc. Men jag undviker i princip all potatis, pasta, ris etc till maten. Äter en vanlig vardag väldigt få kolhydrater per dag, även om jag inte räknar.

    Såg vetenskapens värld om fasta och vilka hälsoeffekter det kan ha.

    Efter att ha köpt och läst Mosleys bok (han som skapade tv-programmet) bestämde jag mig för att pröve. Hälsoeffekterna kändes klart intressanta. Speciellt med tanke på vad jag riskerar att ärva från mina föräldrar.

    Är nu inne på min fjärde dag på två veckor och måste säga att det går hur lätt som helst. Jag har gått ner 2 kilo (kanske lite vätska då) på snart två veckor och eftersom min kropp är van och snabb att övergå till förbränning av fett så har jag inga problem att stå mig ett helt dygn på en 600 kcal stor frukost med mycket protein och fett.

    Nån av er som testat?

    #92814
    Limp
    Deltagare

    Frågan är egentligen om du får någon nytta alls av LCHF om du vandrar mellan LCHF och vanligt kolhydratätande ? LCHF bygger ju på att man är i ketondrift och genom att ständigt avvika från LCHF, hamnar man sällan i ketos. Det är just ketosdriften som ger välbefinnandet och inte det man äter. Låga kalorier är inte heller bra, ty kroppen behöver proteiner. 600 kcal innehåller inte tillräckligt varken proteiner eller ens fetter för att försörja kroppens basala behov utan att du tar ett enda steg. M.a.o kommer kroppen svälta och bränna muskler. Du kommer också på sikt bli hungrig och hamna i jojobantningsfällan… om du inte är där redan.

    Viktnedgång med förändrad livstill för att sedan kunna behålla vinsterna, erövras långsamt. Det handlar om livstils- och värderingsförändringar… att bryta med gammalt och gå mot alla bantningsdieter. Det nya handlar om kosthållning… för evigt.

    Mitt förslag utifrån mina egna årtionden långa viktproblem, är att långsam fettbränning ger varaktigt resultat och hunger är det det som sabbar det mesta. Alltså, du behöver skaffa dig kunskap hur mycket ditt basala energibehov är utifrån din aktivtetersnivå. Du behöver äta rätt fördelning fett, proteiner och kolhydrater utifrån denn aklorimångd och sedan även anpassa proteinerna till att du vikt men inte orket. När du sedan vet vilka siffror som gäller, är det lätt att komponera ihop matsedlarna så att kalorier ligger på en nivå som garanterar viktnedgång. Kunskapen finns hos internets olika gartistjänster, t.ex http://www.matdagboken.se

    Därefter kan man labba och leka med fasta mm. saker för att fördela energiintaget under dygnet. En del äter en gång om dagen och andra tre. Alla vi som gått ner stora mängder i vikt, har haft en plan att följa och även ätit oss mer än mätta, utan varken hunger eller låga kalorier.

    #92804
    Smogz
    Deltagare

    Ok jag ska vara tydligare. Du förutsätter att jag ständigt bryter mot LCHF, det är inte så, utan snarare att jag under tex påskhelgen fuskade. Att jag ibland ligger över 20 gram kolhydrater på en dag. Men jag i allmänhet ligger i ketos och följer LCHF.

    Du skriver att lågt kaloriintag inte är bra. Men det är där de forskare som talar för fasta anser tvärtom. Genom att svälta (600 kcal, med minst 16 timmar utan intag) under ett dygn så går kroppen in i en reparationsfas som gör att du minskar risken för cancer, förbättrar blodvärden, minskar risken för hjärt och kärlsjukdom. Detta pga att kroppen passar på att renovera sig själv. Människan har alltid svultit under perioder och därmed lärt sig att reparera sig själv under dessa perioder och förbereda sig för att få mat igen. Det är dessa hälsoeffekter jag är ute efter som du inte får om du har ett jämt intag.

    Nyttan med LCHF är att jag mår mycket bättre när jag inte äter kolhydrater, så är det också under den största delen av tiden. Sen tycker jag kolhydrater är gott och jag är inte särskilt överviktig så jag vågar med gott samvete äta lite godis ibland utan att för den skull gå upp en jävla massa, dock gör jag inte detta jämt utan ibland, vissa helger, dock rätt sällan. Att jag inte följer dieten så slaviskt utan kanske släpper till lite mer kolhydrater än 20 gram per dag är ju mitt val. Men självklart har du rätt i att följa dieten strikt så är ju förstås det mycket bättre.

    Men nyttan i att fasta två dagar i veckan är en annan nytta. Ett längre liv och mindre risk för sjukdomar. Om nu forskarna som stödjer detta har rätt. Det kan man aldrig vara säker på.

    #92815
    Limp
    Deltagare

    Hunger är ett tillstånd som var och en får välja fritt. Jag äter mina fulla kalorier, kör med daglig periodisk fasta 7 dagar i veckan och är aldrig hungrig. Hunger är faktiskt det värsta jag vet och jag hoppas ingen någonsin ska behöva gå hungrig. Men fungerar dieten för dig, så är det bara och köra så.

    #92805
    Smogz
    Deltagare

    Grejen är att jag inte blir hungrig, jag kör en stor 600 kcal frukost sen står jag mig bra ett dygn. Så länge jag är i ketos när jag börjar är det lugnt.

    Skickat från mobilen

    #92813
    Dicobayo
    Deltagare

    Saken är den att om du kör lchf utan att fuska så är det samma läge i kroppen som om du fastar från en kolhydratrik diet, dvs ketos/fettdrift, dvs reparationsläge.
    Så att 5:2-fasta när du redan kör lchf och är i ketos ser jag som helt meningslöst, då du redan är i det läge du vill vara i.

    #92806
    Smogz
    Deltagare

    Är du säker på det? Isåfall är det förstås intressant, men jag tycker mig ha läst rätt mycket information om LCHF och aldrig läst det, har du någon länk eller källa på det. Utan att ha något mer än ditt ord har jag lite problem att tro det. Även om jag ser logiken i det, om nu reparationsläget har med ketos att göra.

    Skickat från mobilen

    #92816
    Limp
    Deltagare

    Jag har läst en del runtom på nätet om just det inatt och många olika uttalanden pekar mot den riktningen som Dicobayo menar. Känns mer som att hela den medvetna fasteprocessen är kopplat till kolhydratätande och fastan inträffar av sig själv med sina effekter bara man äter LCHF. Allt från ketoner till förlängda tidsutrymmen mellan måltiderna. man behöver inte göra speciellt mycket för att infimma sig där… bara äta LCHF.

    #92817
    Limp
    Deltagare

    Jag har läst en del runtom på nätet om just det inatt och många olika uttalanden pekar mot den riktningen som Dicobayo menar. Känns mer som att hela den medvetna fasteprocessen är kopplat till kolhydratätande och fastan inträffar av sig själv med sina effekter bara man äter LCHF. Allt från ketoner till förlängda tidsutrymmen mellan måltiderna. Man behöver inte göra speciellt mycket för att infinna sig där… bara äta LCHF som daglig rutin.

    #92812
    evise
    Deltagare

    Jag såg Vetenskapens värld om 5:2 på TV och är jag inte helt ute och reser så handlar den metoden inte om att vara i ketos utan att ett annat ämne frigörs vid svält som i sin tur sätter igång en lagningsprocess i cellerna. Att det sedan kansk eär en bra metod för vissa att gå ner i vikt är bara positivt. Jag tror absolut att LCHF och 5:2 kan kombineras med väldigt goda resultat!

    #92807
    Smogz
    Deltagare

    Det är min känsla också, dvs att det inte handlar om ketos. Och det är ju klart lättast för oss som har ett någorlunda jämnt blodsocker att utstå längre perioder utan mat då vi inte blir så akut hungriga. Jag kör hellre mina 600 kcal direkt på morgonen och inget mer det dygnet.Blir hungrigare av att dela in i frukost och lunch.

    #92818
    Limp
    Deltagare

    Men om nu LCHF redan medför att reparationsprocessen är igång i kroppen genom ökat mättnad med tillhörande färre dagliga matintag, som sedan automatiskt skapar daglig periodisk fasta. Varför vill man då tillämpa en ytterligare variant som bygger på svält ? Det är ju egentligen tvärtemot poängen med LCHF som grundar sig på att just slippa svälta ?

    Eller kan det hela handla om att den LCHF:en man äter är inte riktigt anpassat till person i fråga eller att man av någon anledning inte vill ändra sina levnadsvanor ? Jag kommer kanske aldrig riktigt förstå poängen med flera dagars fasta i kombination med LCHF, men ställer ändå frågan ?

    #92808
    Smogz
    Deltagare

    Det evise och jag säger är ju att LCHF inte reparerar på samma sätt som fasta. Att vi inte alls kommer in i en reparationsfas om vi äter LCHF.
    Men är det som du skriver att man uppnår samma effekt med LCHF så är det förstås rätt meningslöst med fasta. Jag tror dock du har fel.

    #92819
    Limp
    Deltagare

    Varför skulle inte ett dagligt ätande med en eller två måltider med mellanliggande fasta ej ge samma effekt ?

    #92809
    Smogz
    Deltagare

    Jag har ingen aning om varför inte. Men fastan ska enligt metoden vara 16 timmar i rad, intaget ska dock vara max 600 kalorier under de 8 timmarna. Vad jag förstår så får man även en viss effekt om man skiter i kaloribegränsningen och bara fastar 16 timmar, men det ger inte lika bra effekt. Ju längre du fastar och ju färre kalorier du äter ju högre reparationseffekt. Men om kroppen går in i reparationsmode pga att man inte får i sig någon näring, alltså att det inte har något alls med om man förbränner fett, ketos, att göra. Då uppnår man ju inte alls den reparationen om man käkar regelbunden LCHF kost eller hur? Vad har du för belägg för att det är ketos som placerar en i reparationsfas? Länka gärna, jag är nyfiken. Men om du äter regelbunden LCHF och fastar 16 timmar mellan måltider får du viss effekt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.