Komma i form..?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4997
    LinsLus
    Deltagare

    Jag vill verkligen uppnå ett mål med att bli något slankare till sommaren och komma i form. Jag har gått rätt hårt inför det och tränar 5 dagar i veckan – styrka+kondition och undrar om det blir svårare att nå målet med enbart 3 dagar i veckan?
    Har precis fått veta att jag blivit antagen till en kurs på universitetet och kan tvingas dra ner på träningen för hinna studera en del (och hela min träningsplan sprack totalt, men utbildning är viktigt..) :-

    Jag håller mig inte till 0 när det gäller kolisar, men under 20 iallafall och man behöver egentligen inte träna med LCHF, men jag vill mest få en fastare kropp och då känns det som om träning har lite större betydelse.

    Är det möjligt att komma i form på 5-6 månader med 3 dagars träning (styrketräning x2 samt kondition x1)?

    #76773
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Ligger du på ett kaloriunderskott, högt proteinintag och tränar styrketräning ett par tre gånger i veckan så kommer det att gå i hamn.

    #76776
    poeta
    Deltagare

    jimmy..! Jag har gjort precis det där och jag har inte gått ner i fettvikt.. dock fått fler muskler? Undrar om kroppen inte vill släppa fett när man bygger muskler? Vad tror du? Du har ju lite mer erfarenhet än mig gissar jag…

    #76772
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Är man överviktigt så går det absolut. Tränar man och äter smart så är det mycket möjligt att man kan lägga på sig lite muskler samtidigt som man tappar fett.

    #76785
    Sahla
    Deltagare

    Absolut!

    Jag upplevde som mest resultat när jag körde 3 helkroppspass styrka i veckan faktiskt. Strunta i konditionen under den här perioden tycker jag, och fokusera på styrketräningen 🙂 Det är ju det som formar kroppen! Så kan du lägga lite mer fokus på konditionen när du har mer tid.

    Basera passen på övningar som aktiverar fler muskler såsom knäböj, marklyft, bänkpress, rodd, chins och dips. Googla! 🙂 Och se till att du varje pass försöker att antingen öka med en repetition eller höja vikten. Exempelvis kan du göra som så att ena passet kör du 6 repetitioner på en övning (jag brukar köra mina repetitioner i 3-4 set), nästa pass 7 repetitioner, nästa 8, nästa 9 och sen höjer du vikten ett snäpp och kör 6 repetitioner igen. Så att du alltid utmanar dig själv och kör tyngre på något sätt.

    6 månader är en ganska lång tid ändå, så man kan nog få ganska bra resultat om man verkligen ser till att ta sig till gymmet ;D

    #76780
    LinsLus
    Deltagare

    Men kan verkligen styrketräning minska fettet på kroppen också?
    Jag vill forma kroppen samtidigt som jag gå ner i fettmassa. Bullen på magen är ju det största komplexet, men har ju en del på resten av kroppen som ska minskas i fettmassa. Ska jag skippa kondition och bara köra styrka, men samtidigt forma kroppen och minska i fettmassa? 🙂

    Har märkt att jag inte har samma kraft längre i musklerna som jag hade med kolhydrater (men uthålligheten är på topp!). Detta bidrar med att jag har problem att höja belastning osv för varje pass, för gör jag det blir det slarvigt gjort och hysteriskt skakigt och det ser jätteroligt ut.. 😮
    Försökte mig på styrketräning som såg ut som; 15+12+8+6 och höjde vikten på varje, det var otroligt tungt.

    Men kan det funka om jag tar bort ett konditionspass, så schemat blir 3 dagar med styrka, 1 dag med kondition och 1 dag med powerwalk före frukost?
    Konditionen och powerwalken lär försvinna från schemat när min kurs på universitet börjar, så då blir det antagligen 3 dagar i veckan bara.

    #76786
    anfield
    Deltagare

    Ser bra ut! Kör ungefär lika och det är en sund och uthållig plan. Styrka är prio! Muskler höjer din förbrukning hela dygnet! =)
    Var inte rädd för Styrketräning som tjej. Det ska mkt till för att se ut som en bodybuilder. Dina repsantal ser bra ut.
    Mycket fett och PROTEIN! Jag fick ökningar i muskler bara av höjning av protein.
    Lycka till!

    #76781
    LinsLus
    Deltagare
    Quote:
    Ser bra ut! Kör ungefär lika och det är en sund och uthållig plan. Styrka är prio! Muskler höjer din förbrukning hela dygnet! =)
    Var inte rädd för Styrketräning som tjej. Det ska mkt till för att se ut som en bodybuilder. Dina repsantal ser bra ut.
    Mycket fett och PROTEIN! Jag fick ökningar i muskler bara av höjning av protein.
    Lycka till!

    Tror jag har en inre rädsla för att bli en bodybuilder, men jag vet att man inte blir någon bara sådär. Ändå sitter rädsla inombords! ::)
    Men gör styrketräningen en smalare? Jag vill inte bara bygga muskler, utan minska en del i fetmassa så att säga. 50/50 muskelökning och fettminskning!

    #76787
    anfield
    Deltagare

    Du kommer få träna extremt hårt och äta otroligt mycket för att se ut som en bodybuilder. De deffar sedan så de ser mer extram ut. Dit hamnar vi inte om vi ligger på normal nivå av mat och träning.
    8)

    #76782
    LinsLus
    Deltagare

    Riktigt så hårt vill jag inte träna, för jag är inte intresserad av att bli bodybuilder! 😉

    Ska jag skippa alla andra pass och köra styrka 3 x veckan och eventuellt köra kondition/powerwalk x 2? Kör fem dagar i veckan medan jag kan, kommer ju behöva dra ner på passen snart.

    #76774
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Styrketräning är det ända som behövs som sagt. Promenader och kondition är bra för hälsan men inget måste när det kommer till att forma kroppen. För att se ut som en bodybuilder så behöver du leva den livsstilen 24/7 under tiotals år så det är ingen fara.

    #76783
    LinsLus
    Deltagare
    Quote:
    Styrketräning är det ända som behövs som sagt. Promenader och kondition är bra för hälsan men inget måste när det kommer till att forma kroppen. För att se ut som en bodybuilder så behöver du leva den livsstilen 24/7 under tiotals år så det är ingen fara.

    Fungerar det att träna styrketräning måndag – onsdag – fredag? Eller ligger passen alldeles för tätt inpå varandra för att musklerna ska hinna återhämta sig?
    Kombinerar styrketräning med lite kondition tisdag och torsdag, bara för at känna mig extra duktig 😉

    #76775
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Måndag, onsdag och fredag går bra. Skippa styrketräning och konditionsträning på samma pass, de sänder motsatta signaler till kroppen. Det räcker fullgott att träna kondition en gång i veckan för att hålla den uppe. Vikten styr du med maten. 🙂

    #76779
    Jannebananen
    Deltagare

    Jag tror ”less is more” iaf när det kommer till styrketräning, om man inte är på lite högre nivå. 3 ggr i veckan, basövingar,inte för långa pass, max 1 timma, tungt, bra utförande, bra kontakt ger resultat.

    Du kommer aldrig blir bodybuildarstor. 1. du är tjej, ni har mindre testoseron än oss. 2. det tar tid och du blir inte stor över en natt, typ vaknar och ser dig själv i spegeln o tänker ”shit vafan, nu är jag för stor!” haha! 3. Du tar inte steroider! (vad jag vet! :))

    Jag har kollat din dag-bok o jag tror nog du når dina mål på avsatt tid. Skaffa dig rutiner du orkar hålla, för den bästa träningen är den som blir av, oavsett om det är en 2km promenad eller ett marathonlopp. Satsa på regelbundenhet o kontiuitet, så kommer resultaten!

    Kör på!

    #76771
    frokenfraken
    Deltagare

    http://fannykangas.shapemeup.se/

    Det är visserligen min kusin som skriver den här bloggen, så jag är snäppet partisk! Men hon skriver mycket klokt. Hon är precis färdigutbildad PT så kan det senaste om träning. Har precis varit på gymmet tillsammans med henne för ett PT-pass. Läs och lär!:)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.