Kräks av ägg… frukostalternativ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #728
    MarieJezz
    Deltagare

    Hej allesammans!
    jag är nybörjare på detta inom LCHF och hade uppskattat tips och svar på lite frågor.
    1.Jag mår jätte illa av ägg, vad kan man äta till frukost istället?
    2.Att räkna kolhdydraterna hur viktigt är det?
    3.Hur mycket frukt och grönt kan man äta?
    4.Är det ok att dricka fet mjölk?
    5.Är knäckebröd ett bra eller dåligt alternativ?

    tackar för svar

    #11949
    Anonym
    Gäst

    Hej, jag är ingen expert men jag svarar utifrån det jag vet..

    1. Det där med äggen känner jag igen, speciellt på morgonen har jag också väldigt svårt för det. Nu har jag iofs inga bra tips på frukost då jag inte äter det själv särskilt ofta men om du har rester från middag tex så kan det vara ett alternativ. Lite tonfisk, några salladsblad och majonnäs kanske. Turkisk yoghurt vet jag att många äter med lite bär eller nötter med låg kolhydratshalt. Smoothies kan man göra. Jag själv dricker oftast en kopp te med grädde på morgonen, som jag förstått det är det inte jätteviktigt att äta just frukost sålänge man mår bra i det själv (har jag förstått det fel kanske..?).

    2. Det beror nog lite på hur pass strikt du vill hålla det. I början kan det kanske vara bra att räkna tills man kommit in i det mer. Men att räkna för mycket är något som får många att tröttna snabbt.. Prova dig fram och känn efter du kommer sätta dig in i det efter ett tag. Skriv upp vad du äter vecka för vecka så har du lite koll på det iaf.

    3. Vad jag vet så kan fruktos öka sockersuget, därför kanske det inte är så bra. Men jag är osäker på denna punkt. Grönsaker går bra om det växer ovanjord dvs rotfrukter är där mer kolhydrater i.

    4. Mjölk innehåller rätt mycket kolhydrater/100g..(?) Vet att många avstår från det men åter igen beror det på hur strikt du vill äta och hur många kolhydrater du tillåter om dagen. Är man sugen på mjölk en dag kanske man kan räkna in det i dagens matintag och därefter välja lite kolhydratsnålare mat den dagen..

    5. Dåligt skulle jag säga. Det finns bröd man kan baka själv, titta i Recept här på forumet, googlar du hittar du en del också. Har för mig att det även finns knäckebröds variant.

    Hoppas du fick ut något av det. Lycka till 🙂

    #11951
    cathrine
    Deltagare

    Hej och välkommen.

    1.Mår du illa av allslags ägg? löskokta =3min, hårdkokta, stekta på enasidan=gulan hålls lös, stekt på båda sidorna, omelett med olika fyllningar i, äggröra med keso eller philadelphiaost i?
    Du kan äta fet naturell youghyrt med hallon i, lite solrosfrön med. laga lchf bröd som du hittar här bland recepten. Avokado med feta youghuten.
    2. Ju mindre kolhydrater destu bättre är det ju för då går du fortare ner i vikt
    3.Frukterna innehåller kolhydrater så allt beror ju på hur du delar upp kolhydraterna under dagen.
    underjordgrönsaker skall du undvika men allt som växer över jord är ok.
    4.Fet mjölk kan man ta en skvätt i ngt typ kaffe/Thé
    5.Knäckerbröd Vasa fiber + har 5g per skiva den kan man ta tillmellis med ngt gott på.

    Vill man gå ner i vikt äter man max.20 kolhydater per dag som man delar upp under dagen i 3 delar. Frukost, lunch och middag, och möjligtvis en mellis.

    http://www.alltomlchf.se/grunder/

    [move][/move]

    #11950

    Jag föreslår också LCHF-bröd. Vissa recept innehåller ägg, men det smakar inte alltid ägg.
    Lembasbrödet är jättegott!

    #11957
    agnetasch
    Deltagare

    Jag är nog lite strängare (o mycket taskigare ;)) än föregående talare. Om du vill hålla dig till den vanliga gränsen med högst 20 g kolhydrater/dag tycker jag så här:

    Quote:
    1.Jag mår jätte illa av ägg, vad kan man äta till frukost istället?

    Kokt skinka, rökt skinka, hamburgerkött, saltkött, rökt kalkon, kh-låga korvar, makrill i tomat, sardiner, tonfisk med majonnäs, rökt makrill, hårdostar, brie/blåmögelost, färskostar. Det finns hur mycket som helst, ägg är ju bara en pjuttedel av en frukost.

    Quote:
    2.Att räkna kolhdydraterna hur viktigt är det?

    Det är jätteviktigt att räkna kolhydrater! Det är A o O när man äter LCHF,hur ska du annars hålla reda på hur mycket kolhydrater du får i dig per dag?

    Quote:
    3.Hur mycket frukt och grönt kan man äta?

    Du kan inte äta någon frukt alls. Grönsaker som inte innehåller mer än 5 g kolhydrater/100 g kan du äta c:a 300 g av per dag (=15 g kh)

    Quote:
    4.Är det ok att dricka fet mjölk?

    Nej, det är absolut inte ok att dricka mjölk.

    Quote:
    5.Är knäckebröd ett bra eller dåligt alternativ?

    Dåligt.

    #11963
    MarieJezz
    Deltagare

    Tack allihopa för svar!

    Ja man kan ju sannoligen sammanfatta detta med att alla gör olika. Jag kommer nog att äta frukt eftersom att jag tränar så pass myckat. Kommer nog att sluta dricka mjölk, inte äta knäckebröd (som jag i o för sig aldrig gjort :D) Och försöka räkna kolhydraterna, någon som har ett bra sett på hur man ska/kan göra det förutom att sitta med miniräknare block och penna ??? Och min absolut sista fundering tills vidare:Hur funkar er individuella taktik ang LCHF?

    #11956
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Jag kommer nog att äta frukt eftersom att jag tränar så pass myckat

    Men att du tränar gör ju inte att det är mindre kolhydrater i frukten. Hur tänker du nu? ???

    #11962
    MarieJezz
    Deltagare

    För att man behöver mer energi när man tränar, hade ju vatt värre om jag inte gjort det.

    #11955
    agnetasch
    Deltagare

    Jag undrar om du inte förväxlar kolhydrater o kalorier. Behöver du mer energi är det bättre att äta (kolhydratfritt) fett.

    #11961
    MarieJezz
    Deltagare

    Nä da jag förväxlar inget, är fullt medveten om att det är kolhydrater i frukt. Men så är ju alla olika, du kanske följer LCHF till punkt och prickar. Nu är det ju så att jag inte ätit frukt än men funderar på att göra det, för att jag vet att det kan funka ändå. Om det inte funkar med frukt så är det ju bara till att sluta.

    #11954
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    du kanske följer LCHF till punkt och prickar

    Hähä, sällan ;D

    Men om du inte äter frukt nu, varför vill du börja med det när det ändå inte är något bra alternativ?

    #11958
    note
    Deltagare

    Här kommer jag med mina ”svar”:

    1.Jag mår jätte illa av ägg, vad kan man äta till frukost istället?
    Bacon? Grönsaker? Svamp? Grädde? Stek ägget istället för att koka det, eller vice versa. Gårdagens rester. Leta på så hittar du säkert något.
    Eller skippa frukosten om du är en sån människa som klarar det. Det finns inga måsten med LCHF som säger att man måste äta ”det och då”.

    2.Att räkna kolhdydraterna hur viktigt är det?
    Det är väl grunden i hela den här grejen. Dock anser jag det inte speciellt tidskrävande då man helt enkelt kollar på innehållsdeklarationen när man handlar. Allt över 5kohl/100gr köper man inte. Står det 6g, ställ tillbaka. Thats it!
    (Undantag gällande ”kryddor”, det använder man endå så lite av.)

    3.Hur mycket frukt och grönt kan man äta?
    Ingen frukt, ganska mycket med grönt? (undantag: majs)

    4.Är det ok att dricka fet mjölk?
    Ja, absolut, tänk bara på att man inte ska dricka flera liter om dagen. Precis som man inte ska äta flera kilo tomater om dagen. Men visar vågen negativt(dvs positivt 😉 ) så är det bara att fortsätta. Stannar viktminskningen av i flera veckor så dra in mjölkdrickandet först och främst.

    5.Är knäckebröd ett bra eller dåligt alternativ?
    Tills du hittar ett knäckebröd som är mindre än 5g kolh/100g så är det dåligt. (Många knäckebröd skriver ut per bördskiva, detta duger alltså inte utan det är per 100g som gäller.)
    Ta endast i nödfall om du är på ”fika” hos nån och inget alternativ finns. Det kan ser nämligen rätt konstigt ut att bre en ostskiva med smör. Ta istället ett knäckebröd med ett grymt lager smör, 3-4 ostskivor samt korv/skinka. Det kan iofs också se lite konstigt ut. 😉

    Men det viktigaste av allt:
    Går du ner trots att du ”fuskar” och ex käkar frukt, så gör du rätt oavsett vad någon säger. Det är endast när viktnedgången avstannar och du inte är nöjd du måste skärpa dig. Grejen med LCHF är att den ska vara lätt och något man ska kunna leva med. Inte ett tvång, för då är den lika kass som alla andra metoder.

    Detta är mina egna högst personliga åsikter.

    #11960
    MarieJezz
    Deltagare

    Varför jag vill äta frukt? För att det är bättre än godis plus att det är såå gott 🙂 Min kusin gjorde det och gick ner 7kg på två månader, och hon va inte överviktig. Jag saknar nått sött, känner att jag blir less på allt salt. Bacon ostar korvar det enda som avviker är grönsakerna.

    Note verkar som att du och jag har samma inställning. Tack för tipsen. Kör just nu på a-fil och hallon ost och gurka. antar att det är för lite fett, får prova mig fram. lite svår när det inte finns spis på jobbet. Jag som dom flesta andra kommer nog hitta mitt sätt 😉

    #11953
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Jag som dom flesta andra kommer nog hitta mitt sätt

    Jag betvivlar inte ett ögonblick att du hittar din väg i bantningsdjungeln. Frågan är bara om du kan kalla det för LCHF-vägen. Mjölk/filmjölk, frukt/bär o knäckebröd låter i mina öron mer som en Viktväktardiet än som LCHF.
    Visst är det bra att en diet är lätt att följa så att man inte lägger av i brådrasket. Men vissa regler är det nog nödvändigt att ta hänsyn till; struntar man t.ex i att räkna kolhydrater o äter allt man tycker är gott så ska man ju inte bli förvånad över att man inte går ner i vikt ;D

    #11959
    MarieJezz
    Deltagare

    Jag följer dom ”regler” som jag läst på innan jag började med LCHF (om jag nu kan kalla det så.) Ville gå med i ett forum för detta för att kunna växla information, prata om det positiva och det negativa. Kanske finns nått alternativt forum för egen påfunna dieter.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.