Ladda inför lopp?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3086
    evise
    Deltagare

    Jag tror jag kommer att behöva ladda med kolhydrater inför loppet på lördag för att klara av att springa milen. Senste löppasset var en katastrof och jag kom knappt framåt. Rent konditionsmässigt är dte ingen fara men mina benmuskler är så ovilliga så det knappt är sant.

    Så nu tänkte jag faktiskt ladda med kolhydrater den här veckan men vet inte riktigt hur. Kanske har ni några tips? Men jag vill inte äta ngt med mjöl, socker eller sötningsmedel för jag tror att det är det som ställer till det så för min magen så hur gör jag bäst tro?

    #48060
    Marcus
    Deltagare

    Jag hade nog börjat drygt 3 dagar innan loppet, alltså i det här fallet på onsdag. Om du inte har några problem med mjölkprodukter så kan du ju äta en hel del fil under dessa dagar, och i filen gödsla med fler kolhydrat källor, tex havregryn. Annars är qunioa nog inte helt fel för att få i sig kolhydrater. Vidare skulle jag ha kört några lättare löp pass och laddat med snabba kolhydrater (typ gainomax) direkt efter passen. Då brukar inlagring primärt ske i de muskler man använt, i det här fallet benen.

    Jag hoppas att det går bra för dig!

    #48056
    ulfons
    Deltagare

    Jag ska springa en kvartsmara i Gevle på söndag, kommer att kh ladda litet med mer broccoli och lite fullkornspasta på fredag och lördag. Ska prova att ligga på ca 80 gram om dan då, har funkat bra att träna på 40gram. Väger i dag 78kg till mina 182cm längd, och är ganska nöjd med det så viktminskningen står inte i första led för mej nu. Kör vidare med lchf av må bra skäl. Var på utomlandsresa och fuskade förra veckan, och det kändes i magen direkt. Lycka till på Lördag.

    #48068
    evise
    Deltagare

    Tack för inputen! Det där med lättare löpning och gainomax lät ju smart, det ska jag absolut testa!

    Jag ska inte heller ner i vikt, väger 56-57 till mina 162, så jag är inte rädd för kolhydraterna på det viset utan precis som för dig ulfons, jag mår så jäkla bra 😀

    Lycka till själv!!!

    #48067
    evise
    Deltagare

    Idag blev det 30 minuters löpning och det kändes faktist väldigt bra 😀
    Jag har sedan i söndags ökat lite på kolhydraterna, en frukt om dagen, lite mer grönsaker och tom lite morot till lunchenhar de blivit.

    Efter dagens löpning blev det en Gainomax….tog så klart den med chokladsmak eftersom choklad är min stor last 🙂
    Jag kommer nog inte att springa mer innan lördag men tänkte köra ett pass styrka på torsdag och då blir det en Gainomax till. Jag köpte även banan så kan jag skiva ner lite i filen tillsammans med havren.

    Efter dagens pass känns det inte så hopplöst längre så jag tror nog att det blir milen trots allt, funderade ett tag på att bara ta 5 km men det känns lite mesigt ???

    #48059
    Marcus
    Deltagare

    Kul att löpningen kändes bra! Det blir spännande att höra sen hur det gick och kändes på loppet! Klart du ska köra milen! 😛

    Ulfons: Lycka till på söndag, och håll oss underrättade!

    #48066
    evise
    Deltagare

    Det blev milen! På uppvärmningen kändes vaderna lite stumma så jag gick ut väldigt lugnt och efter ca 3 kilometer…efter första långa tröga uppförsbacken kände jag att jag återhämtade mig bra och att benen blev lätta när det började gå utför så då ökade jag lite och lyckades hålla ganska raskt tempo resten av loppet. Svårt att säga om kolhydraterna gjorde ngn nytta.

    Nu har jag ca en månad på mig innan det är dags för tjejvättern och jag kommer nog att föröska cykla några längre distanser utan mer kolhydrater för att se hur det känns. Eftersom jag aldrig cyklat tjejvättern förr så har jag ingen aning om hur pass jobbigt det kan tänkas vara eller hur musklern kommer att reagera på ett sånt långt arbetspass. Jag kommer inte att satsa på att få ngn bra tid utan målet är att ta sig i mål helt enkelt….på ett eller annat sätt 🙂

    #48058
    Marcus
    Deltagare

    Vad kul att det blev av! Gratulerar!

    Låter som en bra plan att köra några cykelpass utan mer kolhydrater för att se hur det känns. Jag tycker emellertid att du ska kolhydratladda innan loppet även om det känns bra utan ökat intag på testturerna.

    #48054
    mctrollet
    Deltagare

    Härligt med ett bra lopp=))

    #48065
    evise
    Deltagare

    Tack trollet och Marcus!

    Igår cyklade jag lite drygt 4 mil utan att äta mer kolhydrater och det funkade otroligt bra. Känner av lite mjölksyra i motvind och backar men jag orkar fortsätta ändå utan problem. Nu ska jag testa cykla 7-8 mil utan och se vad som händer, klarar jag det så borde jag väl fixa de 10 milen på tjejvättern utan att ladda? Tror jag, eller är det ändå dumt att chansa?

    #48057
    Marcus
    Deltagare

    Jag skulle säga såhär, nog kan du köra loppet utan att ladda lite extra kolhydrater, speciellt om du inte tänker köra så hårt utan ligga på en lägre intensitet. Däremot kan jag i princip lova att du kommer prestera bättre på loppet om du har mer kolhydrater i systemet, speciellt om du kör lite hårdare. Om du inte dig så mycket vilken tid du får, utan bara själva grejen att köra loppet, så kvittar det nog.

    Jag kom just hem från 26 km rullskidor, jag måste säga att det är härligt! Jag körde dock inte så hårt, snittpuls på 154.

    #48064
    evise
    Deltagare

    Nu börjar det närma sig, på fredag bär det iväg mot Tjetvättern. Jag har inte hunnit träna som jag borde den senaste veckan men det kommer nog att gå bra ändå. Just nu vilar jag och tror jag ska äta lite mer kolhydrater from idag men jag håller mig till frukt och rotfrukter. Jag har inget mål om att komma in på någon bra tid utan att ta mig runt i ett, för min kondis, lagom tempo. Skulle väl tro att det ligger på ca 18 km i timmen beroende på kupering, väder och vind.

    Jag tycker det här ska bli skitroligt, ser det lite som en semesterutflykt med trevliga tjejgänget 🙂

    #48053
    mctrollet
    Deltagare

    Lycka till!! =)

    #48063
    evise
    Deltagare

    Tack Trollet 🙂

    Vätternrundan gick över förväntan. 5 timmar var målet och det tog 4.27 😀
    Jag hade inte laddat speciellt med några kolhydrater, åt en liten efterrättsbit på en studentfest, ett par bananer och lite extra grönsaker under veckan. Under cykelturen drack jag Gainomax, massor av vatten, och åt lite saltgurka som serverades i depåerna, lite choklad som jag hade med mig och det räckte bra.

    Det var jätteroligt och inte alls så jobbigt som jag trodde det skulle bli och kroppen var inte alls så öm och stel som jag trodde den skulle vara efter så många timmar på en cykel. Kanske gav det mersmak och kanske blir jag lite sugen på att börja träna cykling på riktigt 🙂

    Och jag måste säga att jag är imponerad av alla överviktiga kvinnor som var med och genomförde sina 10 mil…och även alla äldre kvinnor….Tjejvättern verkar alla kunna vara med och delta i.

    #48062
    evise
    Deltagare

    En liten uppdatering!
    Snart är det dags för Vansbrosimmningen och det ska bli en spännande upplevelse…tycker en badkruka 8)

    Efter det så är det löpträning som gäller och det är ju här jag har mina stora problem sedan jag började med LCHF, mina vader är så trötta och tunga och jag har mycket kramper i dem trots att jag dricker mängder med vatten dagligen. Jag har ökat lite på kolhydraterna i form av ca 1 dl rivna morötter till maten och en frukt om dagen. Igår var jag ute och sprang och det gick ganska så bra trots att jag bara vilat en dag efter ett tungt alpingympapass. När jag kom hem åt jag ca 80 gram majs med smält smör. Jag har fortfarande lite svårt att veta vilka kolhydrater jag ska äta då jag inte vill äta socker, mjölprodukter eller ris och potatis. För att hålla mig mätt efter måltiderna föredrar jag att låta dem vara kolhydratfattiga och istället försöka tillföra kolhydrater som ngt extra.

    Några reflektioner? Eller andra tips och idéer på hur jag kan göra?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.