Laktosintollerant….eller?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #146
    Ford-Prefect
    Deltagare

    Hej alla glada.

    Jag har ett ganska så stort problem, jag fick av min läkare tips om att prova LCHF för lite olika orsaker. Är dock varken diabetiker eller speciellt överviktig. Men… det stora kruxet är detta, jag är troligtvis laktosintollerant, dock så finns ju även möjligheten att det är allt jag har ätit till laktosen som orsakat mina små problem… Våfflan till glassen, mackan till mjölken osv.

    Men av förklarliga skäl så vill jag inte chansa på det direkt, en laboration kommer ske senare om LCHF hjälper mig med mitt problem. Jag har insett att jag ska byta ut havredryck mot sojadryck, men jag gillar att dricka en smoothie på morgonen, enligt innehållsförteckning är det 13% kolhydrater där, är det kolhydrat som kolhydrat som räknas eller finns det kolhydrater som är ”ok”. Altså exempelvis sådana som man hittar i en brämhults smoothie?

    Sen undrar jag oxå hur man ska göra när man går ut på restaurang och äter? Det är ju oftast någon sorts potatis till allt på restauranger.

    Hur är det med frukt och grönsaker? Har letat lite nu och hittat att allt som växer ”ovan jord” är ok mer eller mindre. Men, hur är det med bananer? Päron? Äpplen och andra frukter? Jag jobbar ganska långa dagar och behöver något som jag kan äta på efter lunchen för att orka med hela dagen utan att bli hungrig.

    Jag har verkligen noll koll på sånthär med kost och har levt efter att jag ska äta det jag tycker är gott. Så den största omställningen för mig blir pommes frittes egentligen.

    Kommer att köra hardcore nu i en månads tid, dvs ingen av min älskade guinness :'(.

    #7043
    Bia
    Deltagare

    Hejsan…. Kul att du hittat hit 🙂
    Det där med lactos kanske nå´n annan kan hjälpa dig med…..
    Men, frukt är nog nått du bör hålla dig från. Innehåller många kolhydrater. Bananer innehåller 21,8 kolhydrater/100 g det är alltså grymt många.
    Äpple med skal = 12,2 kolh / 100 g.
    Päron lika som äpple….

    När du går på restaurang frågar du bara om du kan få byta ut potatisen mot en god sallad istället. Är oftast inga problem. Jag tror LCHF börjar bli så pass vanligt att orsakar inte nåt extra besvär för dem.
    Du kanske kan göra en ”egen” smoothie iställetför köpa färdig. Då får du bättre koll vad som är i.
    Nått som jag själv har med mig på jobbet till eftermiddagsfikat är….
    Lite kvarg (Lidls) och lite, lite funlight i den. Ibland några bär.
    Kvargen innehåller 3,9 kolisar/ 100 g.
    Funlighten är väl inte det allra bästa valet eftersom den också höjer blodsockret 🙁 Men jag gör så ändå…. Späder man ut den till färdig saft så blir det inte så mycket.
    Det är väldigt gott och jag ”står mig på den” tills jag äter min middagsmat.
    Kanske du fått nått tips som kanhjälpa dig lite. Googla på nätet så hittar du hur mycket som helst. T ex Airams matblogg är intressant…..
    Lycka till….

    #7041
    Joula
    Deltagare

    Äggmjölk är en klassiker inom LCHF och har du lite bär i den blir det en smoothie på bästa LCHF- vis 🙂

    Lycka till! och fantastiskt att din läkare rådde dig att börja med LCHF! Låter som att du hittat en klok läkare.

    #7042
    Jenny_71
    Deltagare

    Hej, ”Ford-Prefekt” !

    Jag är liksom du laktosintolerant (har varit i många år), dvs jag tål in mjölksocker.
    Jag drack också havredryck och sojadryck innan. Men sen Valio och Arla kom ut med sina laktosfria produkter – som det finns många produkter av, började jag använda mig av dessa.
    Eftersom mjölksockret är borttaget, så innehåller dessa produkter oftast mindre kolhydrater/100 gr än i ex.vanlig mjölk.

    Här nedan kan du jämföra och se..

    Valio Laktosfri mellanmjölk/100 g Vanlig mellanmjölk/100 g
    Energi/kalorier 39 kcal 45 kcal
    Kolhydrater 3,1 g 5 g
    varav sockerarter 0 g 5 g
    Fett 1,5 g 1,5 g

    Arlas Laktosfri mellanmjölk/100 g
    Energi/kalorier 40 kcal
    Kolhydrater 2,8 g
    varav sockerarter 2,8 g
    varav laktos 0 g
    Fett 1,5 g

    Om du är intresserad att prova laktosfria produkter som Valio har – gå in på denna länk
    http://www.valio.se/valio/smpage.fwx

    Arlas laktosfria produkter hittar du här
    http://www4.arla.se/Default____22690.aspx

    Jag har ätit efter LCHF i nu 6 veckor och har gått ner 6 kg.
    Varje morgon äter jag en liten tallrik laktosfri naturell yoghurt + 1 msk krossade linfrön, 1 skiva ”Sesambröd enligt LCHF”, bregott och pålägg och en kopp kaffe med en skvätt laktosfri mjölk.

    Till lunch och middag – Kött/fisk/tonfisk med goda feta gräddsåser + antingen en god sallad med vinigrett dressing eller smörstekt zucchini/zucchini pasta till.
    Personligen älskar jag zucchini och likaså stekt Aubergine – istället för potatis/pasta eller ris.

    Mellanmål – 2 kokosrutor utan socker (kolla recept kokoskakor i vår kokbok) + 1 kopp kaffe eller liten sallad på:1/2 avocado, sallad, tomat, gurka, rädisor med lite pressad citron, rapsolja, örtsalt och franska kryddor + 1 glas vatten (kranvatten med pressad citron eller kolsyrat vatten).
    Ibland när jag vill festa till det tar jag hallon, björnbär och lite jordgubbar + mycket vispad grädde.. mums filibabba! 🙂

    Hoppas du fått lite tips att ta med dig.

    #7044
    Ford-Prefect
    Deltagare

    Hej alla och tack för svaren :).

    Jag började i fredags och nu är det måndag, även om det kan vara mycket psykosomatiskt så verkar mina besvär ha minskat. Har aldrig ätit så mycket ägg som nu och ändå är min gasbildning nästan noll! (detta var ett av de större besvären som gjorde att min läkare sa åt mig att prova LCHF). Det blev dock lite fuskande på dag två eftersom min syster från blekinge var och hälsade på mig med mina två systerdöttrar, då begav vi oss till gröna lund, detta ställe var inte så LCHF vänligt :S. Allt var panerat eller med bröd… Så det mest lämpade var grädde, men jag som antagligen kan vara laktosintollerant vågade inte chansa på en bägare med grädde ;). Så det blev mjukglass och en pizza :-[.

    Jag var lite orolig över alla problem folk beskrivit med övergången till denna kost, att dom skulle drabba mig. Men jag mår bra, känner mig piggare och framförallt så känner jag mig inte lika uppsvullen som tidigare! Jag hoppas innerligt att det inte är psykosomatiskt utan att det faktiskt håller i sig, om en månad så kommer jag börja prova laktosprodukter utan att ta tabletter innan.

    Jag har dock en fråga till, och det är vilka frukter och bär kan man fortfarande äta? Hur är det med råkost? Jag är barnsligt förtjust i morötter, palsternacka, kål av olika former. Av vad jag har förstått så är en tumregel ”saker som växer ovan jord” oftast ok. Vilket är tur då jag älskar sparris, squash och aubergin! Äntligen kan jag smörsteka mina auberginer så de blir sådär härligt fettdrypande med gott samvete :P.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.