Låt kampen börja!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1271
    sophia89
    Deltagare

    Hej Alla LCHF:are

    Jag är en tjej på 21 år och har vart överviktig hela mitt liv.
    Men det finns bilder som visar att jag någon gång varit smal iaf 🙂
    Jag har testat det mesta som finns ute. Har aldrig riktigt vågat ge mig på tabletter och det tänker jag inte heller.

    Men tyvärr så spelar det ingen roll vad jag försöker med det håller inte för alltid och vissa dieter kan man inte göra för alltid.
    Nu har jag fått ett ultimatum. Jag ska opereras (ej vikt relaterat) men enbart om jag lyckas gå ner till 64 kg
    då läkaren anser att det kan orskaka onödiga komplikationer om dom opererar mig nu.
    Idag väger jag 75.6kg vill först ner till 64kg sedan fortsätta till mellan 55kg – 58kg eftersom jag bara är 159 cm kort.

    Jag bor hemma och mamma är den som lagar den gudomliga maten.

    Men nu har jag bestämt mig!
    Detta måste göras då livskvaliten har gått till det sämre med alla mina kilo.

    Har läst lite på internet och imorgon blir det lite litteratur shopping.
    Men jag skulle uppskatta det om någon kan tänka sig slänga ett tips, erfarenhet eller historia åt mitt håll.
    Jag börjar idag den 18/10 och det känns jättebra.

    Tack för mig /Soffi

    #16881
    toru
    Deltagare

    Hej och välkommen till forumet!

    I bokväg skulle jag rekomendera Skaldemans GI-Noll. Skaldeman skriver trevligt och hela boken baseras på erfarenheter mer än vetenskap känns det som. En perfekt nybörjarbok tycker jag.

    Något jag alltid råder folk som vill börja äta enligt LCHF är att vra vaksam på dolda kolhydrater. Socker (i alla former), bröd, pasta och ris är ju självklarheter men jag får ibland frågor om än det ena och än det andra. Något som ibland dyker upp är panerade saker. ”-Chicken nuggets borde ju gå att äta, det är ju nästan bara kyckling…”. etc… All vanlig panering innehåller naturligtvis massor av kolhydrater. Soppor och såser som man inte gör själv är ofta redda med någon form av mjöl. Även om dessa saker kanske inte blir så mycket var för sig så drar det snabbt iväg. Sen beror det naturligtvis på hur hårt man kör. Själv siktar jag på att ligga under 5g per dag men nöjer man sig med under 20g så kan det slinka med lite doldisar ibland.

    Sen är ett vanligt nybörjarproblem att man inte äter tillräckligt med fett. Utan fettet kan ”brasan” vara svår att få igång samtidigt som man kan bli trött pga energibrist.

    Berätta för mamma som lagar gudomlig mat att hon äntligen får använda riktigt smör och riktig grädde i all sin matlagning. Inga lightprodukter eller magra köttdetaljer. Ös på med riktigt fett och njut…

    Sista tipset är ”håll ut”. Det är väldigt individuellt hur det kommer igång. För några tar det några dagar och för andra några månader innan viktnedgången kommer igång. Det är värt väntan!

    #16884
    clawus
    Deltagare

    toru har väldigt rätt det beror helt på vem man är när det kommer till vikt minskningen om den sätter igång med en gång eller efter många veckor.

    men även om det tar tid sluta inte. detsamma om du känner att du börjar må illa och blir trött och grinig. för detta är väldigt ofta bara kroppen som försöker vänja sig vid omställningen av kost.

    jag har en fråga till dig börjar du med en gång eller tar du bit för bit in i dieten?

    dom små tipten jag skulle kunna ge dig är: (dom här tipsen är inte spikade utan det är bara så jag kör min diet)
    #1 vatten ska vara din bästa vän
    #2 väg dig en gång i veckan i stället för en gång om dagen för tack vare allt vatten och sånt så kommer vågen hoppa upp och ner och man trycker ner sig själv när man ser en siffra gå upp.

    #3 inte fuska! jag fuskade en gång ajag tänkte att så mycket kan det inte göra jag gick upp ca 8-10 kg på ett fusk men jag gick ner att på 3 dagar men ändå detta tipset är spikat FUSKA INTE!!

    #4 kolla efter dolda kolhydrater. (they are everywhere!)

    #5 man behöver inte röra sig med denna dieten med det rekomenderas alltid.

    #6 jag vet inte om man kan räkna detta som ett tips men om det känns svårt eller liknande och du saknar inspiration så kolla igen forumet fråga folk saker och så kommer gnistan tillbaka. jag vet att jag är öppen för alla frågor du kan tänkas ha och jag vet att det finns flera människor på detta forumet som hjälper mer än gärna.
    (pekar mot toru 😉 )

    #16895
    sophia89
    Deltagare

    tack killar jättesnäll av er.

    Det jag tycker är svårast är dom dolda kolhydraterna. hittar dom inte!! ;D
    nä men va och handlade mat idag och alla mejeri produkter innehåller ju kolhydrater
    men ändå ska man dricka/äta grädde och massa sånt!

    och jag är inte så duktig på att äta fett i maten. och tyvärr blir de att ja får laga min egen mat. Mamma lagar bara sydamerikanskt mat och de är inte så mycke fett i dom. Fast MASSA MASSSA MASSSSSSA kolhydrater.¨

    Vattendrickadet är ja dålig på men samtidigt gick ju du (clawus) upp med vattnet ju :-

    och förstår inte vad du menar me ” börjar du med en gång eller tar du bit för bit in i dieten?”

    jag har tagit bort alla kolhydrater och socker och 🙁 sprit.
    vet inte om de är bit för bit eller vad de kan vara.

    träningen vill ja vänta med för just nu är de kilo som räcker men efter 64 blir de mycke träning. älskar att cykla och har gymkort men använder den aldrig :-[

    angående böcker tänkte jag ADs böcker men dom kanske inte e så bra eller vad tycker du toru?

    Måste bara säga att jag har gått ner 1.4 kg MEN de hela kanske bara är vatten?

    #16894
    sophia89
    Deltagare

    ps. när borde man väga sig? ja gör de på morgonen innan ja äter frukost. blir de rätt resultat då? ds.

    #16896
    Gerre
    Deltagare
    Quote:
    ps. när borde man väga sig? ja gör de på morgonen innan ja äter frukost. blir de rätt resultat då? ds.

    Det viktiga är att du väger dig samma tid. Innan frukost är ju perfekt. Jag brukar själv väga mig innan frukost och efter toabesök. Drick bara inte vatten eller nåt annat när du vaknar.

    #16893
    sophia89
    Deltagare

    a de sant. men samtidigt har ja ju inget i magen och de finns ingen chans i h*lvete att ja kommer att väga
    lika lite under dagen som på morgonen.
    lurar ja mig själv eller står allt tillrätta?
    sen väger jag mig flera gånger om dagen men bara för att se hur kroppen reagerar.
    ja lyssnar bara till morgonvikten för att jämföra.

    #16883
    clawus
    Deltagare

    du lurar inte dig själv. se på mig jag väger mig varje måndag morgon efter toabesöket. och jag dricker inget vatten på söndagar (ibland på lördagar oxå) för att få ett bra och ”jämt” resultat om du repiterar mönstret så lurar du ingen.

    det jag menade med bit för bit var om du struntade i alla kolhydrater med en gång eller om du sakta går in i dieten.

    visst jag gick upp tack vare vatten en gång (kanske 2) men vatten är bra för kroppen det renar och rensar den och hjälper fatist till i viktminskningen så det är därför du ska säga att vattnet är din bästa vän (du får en jätte fin och välfuktad hud om du dricker ca 7-10 glas om dagen oxå. själv dricker jag i vanliga fall ca 3-5 liter per dag. men dom 2 senaste månaderna har det väll bara varit 1.5-3 liter^^ )

    #16892
    sophia89
    Deltagare

    Okej men då får jag väl börja dricka mera vatten helt enkelt.
    och jag ger mig in i detta helhjärtat men som nybörjare kan man ju göra ett och ett annat fel men INTE att jag kommer att fuska iaf.

    men kolhydraterna är alla bortblåsta redan.
    och än så länge saknar jag dom inte

    #16882
    clawus
    Deltagare

    vänta du bara du kommer sakna dom…

    #16885
    Vodo
    Deltagare

    Jag är lite fundersam till vatten? Hör och häpna…:) Jag har alltid druckit mycket vatten. Ett halvt glas här och ett halvt glas där. Mycket vatten ut spridet över dagen. Och vad jag har sprungit på toa, natt som dag. När jag började med LCHF har jag helt omedvetet druckit mindre och mindre, utan några som helst negativa resultat. Jag springer inte alls lika mycket på toa och känner mig inte alls lika skvalpig i magen. Dessutom känns magsäcken mindre så jag kan inte dricka lika mycket heller, även om jag skulle vilja. Enda gången som törsten återkommit, är då jag ätit mycket kolhydrater, tex pizza.
    Jag tror inte att det är så himla bra att dricka massvis med vatten och inte det minsta nödvändigt heller. En stor del av vätskan man behöver kommer från maten.

    #16891
    sophia89
    Deltagare

    ja du de kan bero på att kolhydrater är svårare att bryta ner och de behöver hjälp på traven.
    eller så kan de ha att göra med att ditt salt intag är mycke mindre än tidigare och cellerna behöver inte lika mycke
    vatten för att få ut saltet till njurarna ?

    eller 😀

    men samtidigt är de självklart att dina toa besök minskar när ditt vatten intag minskar. man dricker mindre och då måste man
    inte göra sig av med särskilt mycke vattten.
    man får ju i sig en hel del vatten som man inte tänker på när man äter maten och när man börjar med en kur
    måste man kompensera vattenbristen i maten med att dricka vatten istället.
    men vi har ju inte slutat äta vi äter bara annorlunda. yeii 😛

    #16880
    toru
    Deltagare

    [OT]

    Sophia, Gillar inte riktigt din signatur… 😉

    Man kan leva för att äta samtidigt som man äter för att leva. Matlagning är ett av mina intressen och med lchf tvingas man vara mer kreativ än någonsin för att få variation. Det är riktigt kul att gå och fundera på hur man kan variera kryddsmör och färsbiffar. Problemet är möjligtvis att man kan bli hungrig (eller snarare sugen) av funderandet.

    #16890
    sophia89
    Deltagare

    Gör du inte! ja tycker de finns ganska mycke gemensamt mellan den och min situation.
    Jag åt alltid non stop. När ja hade en sekund över var jag snabb med att stoppa in något i munnen.
    Och många gånger även när jag inte va hundrig åt jag, antingen för att de fanns något jag kunde ta snabbt hemma eller för att fördriva tiden.

    Och det gjorde ju att jag åt för mycke och istället för att äta såpåass mycke så att jag klarade av en dag åt jag för flera dagar i taget.
    Men nu äter jag för att orka med en dag och inte mer. de känns bättre och jag kommer på mig själv med många förändringar och det är glädjande.

    Sen om man gillar att laga mat eller inte de har ingenting med att ha ”respekt” för mat eller inte.

    Jag menar man kan vara kock utan att äta ihjäl sig varje dag. så de väl till var och en.
    Men det kommer vara mitt motto ett tag framöver. Tills jag hittar den rätta balansen.

    Fortsätt du med din matlagning ocg funderingar till den. Jag har börjat bli likadan och de är riktigt kul 😛

    #16889
    sophia89
    Deltagare

    Då var de dags för första vägningen!!!

    Startvikt: 75,6 kg
    Midjemått: 88 cm

    v.1 vikt 73,4 kg
    midja 83 cm

    Alltså har jag till idag gått ner 2,2 kg och 5 cm i midjan.
    Jag är lite besviken ville ha rivstart men de e väl denna och antgligen kommer de gå saktare i framtiden.

    Men i övrigt mår jag bra, är lite rädd att jag äter för mycke fett. (är de möjligt)
    Jag jobbade hela helgen och det gick underbart inte en enda kolhydrat/socker i käften.
    Ska sluta väga mig varje dag nu blir de bara en gång i veckan.
    Men kan inte klaga för neråt går det iaf!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.