Diskussionsforum för LCHF-kost › Diskussionsforum för LCHF-kost › LCHF Nybörjare › LCHF + 1000 kcal kaloriunderskott + träning = ingen viktnedgång?! :'(
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av
Limp.
-
FörfattareInlägg
-
1 oktober kl. 16:44 #6007
Tjocka Bettan
DeltagareHej,
jag gick ner 10 kg mars-maj genom ovan nämnda metod. Åt 10-15 gr kolhydrater, ca 1700 kalorier och ”sprang 5 km om dagen på crosstrainer. Hade enligt Kaloriräknaren ett underskott på 1000 kcal om dagen.
Under sommaren har jag unnat mig lite mer kolhydrater upp till 50 gr och det blev nog några kcal med och inte lika mycket träning. Stod kvar i samma vikt.
1 september var det dags att börja jobba bort 10 kg till. Väger och mäter ALLT och fyller i ALLA aktiviteter och har även i september ett underskott på 32000 kalorier / 1080 per dag. Har samma upplägg som i våras förutom att jag i mitten av månaden hade en svacka i en vecka som tog sig ut i ”kolhydratfrosseri”. Jag åt kanske inte godis och kakor. Men hamnade på 100-200 kollisar pm dagen i form av potatis, ris, pasta, bröd. Senast två veckorna håller jag mig mellan10-15 och sedan 30-50 gr kollisar. Jag har nämligen kommit till slutsatsen att min kropp inte trivs med 10-15 gr då jag får hemska kliande utslag. Så jag har hittat en nivå som jag mår bra av. Även under ”frossardagarna” blev det kaloriunderskott fast inte så stort. Ca 4-500 kcal.
Nu till frågan. Varför har jag inte gått ner i vikt under den gångna månaden?! Kan kroppen bli ”förvirrad” av att mängden kollisar varierat från 30-50 till 10-15 till 100-200 och tillbaka till 10-15 och nu 30-50. Kcal underskottet på i snitt 1000 om dagen borde väl ändå påverka?! Jag kan ju inte heller byggt 4 kg muskler på 4 veckor!? Kläderna sitter ju lite lösare, men ändå….?!
Snälla säg inte att jag nog äter mer än vad jag tror. Jag jobbar med siffror så det är inte mycket som undkommer mig. Jag läser/scannar alla innehåll och väger och mäter ALLT. Inget slinker förbi! Jag är slav under den förbaskade köksvågen men vad är det som inte rimmar?!
Råd!? 😢
1 oktober kl. 17:27 #91639Marcus
DeltagareNog kan det hända alla möjliga saker i kroppen om man cykliskt ändrar kolhydratintag. Glykogeninlagring i musklerna med tillhörande vätska bland annat gör ju en hel de på vågen om inte annat. Vidare så kan man ju tänka sig att ketonproduktion och insulinkänsligheten kan gå upp och ned också.
Däremot så finns det inte en chans att du har 1000 kcal i underskott per dag i en månad utan att gå ned i vikt. Eftersom du hävdar att du räknar rätt så tänker jag inte hävda att du äter mer än vad du tror. Isåfall återstår bara att du gör av med mindre energi än vad du tror. 🙂
Jag tror på en kombination av att du omvandlar fett till muskler, och att du pga den ökade träningsdosen binder mer vätska gör att du inte går ned i vikt. Plus att du inte ligger på så stort underskott som du tror förstås.
Jag skulle försöka stabilisera kolhydratintaget ett tag (minst en månad) och se vad som händer med vikten.
1 oktober kl. 18:07 #91641Tjocka Bettan
DeltagareHej Marcus och tack för ditt svar. Ok, det kan vara möjligt att jag gör av med mindre än vad jag tror. Är 40, har skrivbordsarbete, tre ungar och hus. Det blir en hel del stillasittande per dag men ändå lite hushållssysslor etc. De dagar jag INTE tränar hävdar appen att jag förbrukar ca 2500-2700 kalorier. Tränar jag och beroende på hur mycket blir det ca 3000. Det senaste är minst 5 dagar av 7. Går/springer 5-6 km på crosstrainer eller simmar 1,2-1,5 km. Det bygger ju inte SÅ mycket muskler! Kan dock hända att appen räknar fel förbrukning. Men jag hade som sagt exakt samma upplägg i våras och då funkade det. Kan det bero på att jag gått ner 10 kg?!
1 oktober kl. 18:10 #91642Tjocka Bettan
DeltagareHej Marcus och tack för ditt svar. Ok, det kan vara möjligt att jag gör av med mindre än vad jag tror. Är 40, vikt 74, längd 163, har skrivbordsarbete, tre ungar och hus. Det blir en hel del stillasittande per dag men ändå lite hushållssysslor etc. De dagar jag INTE tränar hävdar appen att jag förbrukar ca 2500-2700 kalorier. Tränar jag och beroende på hur mycket blir det ca 3000. Det senaste är minst 5 dagar av 7. Går/springer 5-6 km på crosstrainer eller simmar 1,2-1,5 km. Det bygger ju inte SÅ mycket muskler! Kan dock hända att appen räknar fel förbrukning. Men jag hade som sagt exakt samma upplägg i våras och då funkade det. Kan det bero på att jag gått ner 10 kg?!
1 oktober kl. 18:26 #91644Limp
DeltagareUndra om inte appen räknar fel… kalorier är ju ingen exakt vetenskap. Men du kan alltid dubbelkolla med olika nätberäknare t.ex http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
1 oktober kl. 19:25 #91643Tjocka Bettan
DeltagareJa ser man på! Enligt den uträkningen får jag äta drygt 1200 (inte riktigt rimligt kanske) för att gå ner ett kilo i veckan och ca 1600 för att gå ner 0,5 kg. Då är det ju inte helt orimligt att jag har gått ner ca 2 kg i fettvikt och kanske byggt någon liten muskel och med det samlat lite vätska. = +/- 0 i vikt, men därför väller det inte lika över lika mycket över byxlinningen! 😉 Då förstår jag nog bättre vad som har hänt och varför och känner mig ändå nöjd med det! Är nog mindre besviken nu och mer glad över att vara ”upplyst”. Om jag sköter kolhydratintaget och inte spexar för mycket och håller mig under 1600 kcal om dagen så kanske jag går ner 2 kg eller mer till nästa månadsskifte! Kanske kunde jag äta 1700 i våras och gå ner men nu då jag väger mindre har jag inte lika högt energibehov/förbrukning?
TACK!! 😃
1 oktober kl. 21:02 #91640Marcus
DeltagareMysteriet verkar ha fått sin lösning. 🙂
Visst är det så att du generellt har lite lägre basal energiförbrukning då du är lättare och därmed kanske behöver justera ned kosten lite till för att fortsätta gå ned i samma takt.
Du fixar det!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.