Lchf 6 dagar i veckan. Protein och risy 1 dag i veckan.

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare Lchf 6 dagar i veckan. Protein och risy 1 dag i veckan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5940
    Avatarfett
    Deltagare

    Hallå,

    Tänkte kolla med någon eller några som har koll på läget med det här fantastiska lchf. Min tanke är att äta strikt i 6 dagar och ”fuska” 1 dag. Den dagen kommer bestå av Proteiner och ris. Inget godis eller annat konstigt. Bara bra råvaror dock några med carbs :thumbup-smiley:.

    Är detta farligt på något sätt? Då tänker jag på att man avbryter det hela varje vecka. Tanken är att jag ska gå ner 4kg och upp 1kg. Med andra ord 3kg viktnedgång i veckan. Men det är inte mina kilon jag tänker på utan om det är skadligt för min kropp.

    Anledningen till detta är för att jag tänker långsiktigt med lchf. Jag vet att jag inte kan hålla mig borta helt från tex ris, och det vill jag inte heller. Tycker att det är enormt tråkigt att laga mat utan carbs.

    Tack på förhand!

    #90895
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Nej, det är inte farligt.

    #90907
    AvatarCocosa
    Deltagare

    kommer man att gå upp mycket den dagen man ”fuskar”?

    #90916
    Avatarfett
    Deltagare

    Jag testade igår och då gick jag upp 1,7 Kilo. Men då var det en hel del raj raj också. Med öl och götta. Så jag är helt övertygad om att man inte spräcker 1kg om man har en fuska dag med bara bra carbs. Sen kanske man inte behöver äta 10kg ris för då går det ju inte haha. Men ja..du fattar.

    #90917
    Avatarfett
    Deltagare

    Tack Jimmy för svar!

    #90896
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Om man äter extremt lite kolhydrater från stärkelse (under 50 gram) i vanliga fall och kommer upp i ganska höga mängder (200-300 gram) under sin ”laddningsdag” så kan man säkert ladda på sig 2-3 kilo vätska. Detta försvinner dock inom 1-2 dagar så fort man återgår till sin lågskolhydratskost igen och så länge man håller ett energiunderskott under en längre period sett så kommer man självklart att fortsätta gå ner i vikt.

    Mår man bättre med att ha en laddningsdag då och då så kan det vara att föredra. Höjer leptinet och kan hos vissa öka motivationen för övriga veckan. Mår du bra av det så är det snarare till din fördel än att det stjälper dig. Har du problem med hetsätning, sockermissbruk eller liknande så skulle jag nog rekommendera att man höll sig till en plan som håller alla dagar i veckan, livet ut.

    Cocosa: Se det inte så kortsiktigt som från dag till dag. Att gå upp ett kilo eller två i vätska är inte samma sak som att gå upp i fettvikt.

    #90918
    Avatarfett
    Deltagare

    Det som har varit mitt problem är sockersuget. Men jag har märkt att det jag egentligen är ute efter är mina carbs som jag måste ha. Då min andra halva kommer från fjärran östern så är jag uppvuxen med ris,bröd och potatis. Helst allt på samma gång. Så det saknar jag. Jag har ett jobb där jag rör på mig extremt mycket så jag är inte orolig alls att jag ska gå upp i vikt. Kalorier in och ut. Bara jag skippar det jävla godiset, som har satt mig i skiten. Men som jag nämnde tidigare om att det kanske vore farligt att ändra kroppens tänk varje vecka. Men nu verkar det vara ok. Så nu kör jag så det ryker!

    #90897
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Du ändrar inte kroppens ”tänkt”. Du sätter ara kroppen ur ketos för ett tag men, det har ingen större betydelse i sig för själva viktminskningen.

    Hade jag vart du hade jag nog funderat på att applicera lite mer kolhydrater utstpritt över veckan istället för att krångla till det.

    Lycka till hur som helst 🙂

    #90911
    AvatarLimp
    Deltagare

    Om godiset är problemet, har det antingen med sockerberoendet eller vanans makt att göra. Kan man inte knalla förbi godisdisken utan och köpa, behöver man göra sig av med sockerberoendet. I så fall är det bara och inse att man är beroende… är missbrukare och kolisarna ska bort i sin helhet, Ris om något är ju en kolhydratfälla, så jag personligen skulle inte utsätta mig för sådan en dag iveckan. Det tjänar liksom inget syfte.

    #90898
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    @Limp 393383 wrote:

    Om godiset är problemet, har det antingen med sockerberoendet eller vanans makt att göra. Kan man inte knalla förbi godisdisken utan och köpa, behöver man göra sig av med sockerberoendet. I så fall är det bara och inse att man är beroende… är missbrukare och kolisarna ska bort i sin helhet, Ris om något är ju en kolhydratfälla, så jag personligen skulle utsätta mig för sådan en dag iveckan. Det tjänar liksom inget syfte.

    Kan man hålla det inom en vettig energibudget och basera kolhydratsdagen på ris, potatis och kycklig så är det ingen fara. Annars håller jag med dig om att de ska bort totalt om man har missbruksproblem.

    #90909
    AvatarSlacktivisten
    Deltagare

    Jag tror inte det kommer att fungera. Jag märker det på mig själv de få gånger jag har ”slarvat”, det tar upp emot en vecka att komma tillbaka på banan. Fast det är ju jag det.

    #90912
    AvatarLimp
    Deltagare

    @fett 393367 wrote:

    Anledningen till detta är för att jag tänker långsiktigt med lchf. Jag vet att jag inte kan hålla mig borta helt från tex ris, och det vill jag inte heller. Tycker att det är enormt tråkigt att laga mat utan carbs.

    LCHF är ju en lisvstil… livet ut… för att få ordning på saker och ting. I det perspektivet känns det litet dumt att bita sig fast i gamla vanor. Klart att du kan hålla dig borta från ris. Leta efter nya godsaker. LCHF är fullt av dem… det gäller bara hitta dem.

    En av poängerna med LHCF är att blodsockret blir jämnt och varken droppar eller sticker iväg speciellt. Din kolhydratrik 7:e dag kommer därför bli aningen problematisk och ställa till för dig.

    #90919
    Avatarfett
    Deltagare

    Godis är ett problem. Det kommer det alltid att vara. Jag kommer inte sluta att tycka om söta och goda saker bara för att jag äter på ett speciellt sätt. Tror man det lurar man bara sig själv. Men suget kommer att försvinna självklart.

    Att jag kommer klara det och gå ner i vikt är det ingen tvekan om då jag gör av med så otroligt mycket kalorier på dagarna. Varför jag vill göra detta är för att det just skall bli långsiktigt. Jag har gått ner 20kg med lchf förut och tyckte det var väldigt svårt att avstå från kolhydrater. Därav att jag gått upp allt + lite till.

    I min värld är det ingen livsstil utan ett verktyg för att gå ner i vikt snabbt. För dom som lyckas leva med det fullt ut, all heder till dom. Men jag vet att jag kan för mycket om matlagning för att inte använda kolhydrater. Så därför tänkte jag ha en dag i veckan där jag äter kolhydrater. Det känns helt normalt. Det är ju inte så att jag trycker i mig donken eller godis…bakelser mm. Precis som med potatis så kan man väl koka riset och ställa in det i kylen över natten så GI’t minskar. Det är väl ett plus.

    Vi alla har våra vägar att gå och det är det långsiktiga målet som jag tycker är viktigast. Vad som är rätt och fel så finns det inte svar för det. Resultaten får prata för sig själva.

    #90904
    AvatarJannebananen
    Deltagare

    Testa! Testa!

    #90920
    Avatarfett
    Deltagare

    Vill också bara säga att jag sitter inte i skiten (överviktig) för att jag har ätit för mycket kolhydrater. Utan det är godiset och all snabbmat. Det är förmodligen så för många som är överviktiga. Det är nog väldigt udda att man bara går upp i vikt om man håller sig till en sund protein och kolhydrats måltid. Utan det är förmodligen i dom flesta fallen fett eller socker i anslutning till det (kolhydrater) som gör att man går upp i vikt.

    Så att om jag nu äter en eller två måltider med bara kolhydrater i normal mängd under 1 dag kommer därför inte att sabba min vikt i längden. Det jag ville veta var om det var skadligt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.