LCHF + föräldraledighet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 260 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1525
    mrt
    Deltagare

    Hej alla glada!

    Tänkte dra igång en dagbok om mitt LCHF liv för att hålla koll på vad jag egentligen äter samt kanske få lite tips på förändringar/förbättringar av er. Börjar min föräldraledighet idag och passar på att starta LCHF på riktigt.

    Har nu kört lite soft i drygt två veckor, detta är den första julhelgen i hela mitt liv jag inte gått upp i vikt, bara det känns riktigt bra.

    Första veckan fick jag de vanliga biverkningarna, huvudvärk, lite yrsel, hård mage, sprang och pinkade typ hela tiden. Tappade 3kg första veckan och jag tror det absolut mesta var vätska. Nu den andra veckan har jag börjat gå upp lite igen, troligtvis vätskebalansen som börjar bli återställd. Jag inbillar mig att jag känner mig mycket piggare efter jag startade med LCHF kosten.

    Innan jag började vägde jag in mig på 94.7kg, har inget direkt viktmål men tror jag mår bäst runt 80kg. Har ingen deadline heller, vill bara hitta en kost där jag mår bra.

    Okej, då kör vi, får vi se hur länge jag orkar hålla liv i dagboken.

    #22460
    mrt
    Deltagare

    Första dagen för min dagbok är nu avklarad, så här blev det:

    Frukost: 10% Turkisk yoghurt med linfrö, ett ägg med lite majonäs, ca 12g kolhydrater.

    Lunch: Köttfärsås: Blandfärs, Philadephia ost, krossade tomater, vitlök, svartpeppar, grädde, ca 11g kolhydrater.

    Mellanmål: En avokado, ca 5g kolhydrater.

    Middag: Köttfärsås som ovan, 11g kolhydrater.

    Detta blir alltså totalt 39g kolhydrater idag. Nu när jag tänker på det kan det slinka ner några ostskivor eller en till avokado innan det är dags för sängen men jag landar iaf under 50g idag.

    Just nu känner jag att man behöver äta väldigt ensidigt för att kunna ligga under 20g, hur viktigt är egentligen 20g gränsen?

    Jag kommer ersätta den Turkiska yoghurten med ICAs matlagnings yoghurt istället, den innehåller 4% kolhydrater istället för 5.5%. Vad mer kan jag förbättra?

    #22325
    mctrollet
    Deltagare

    du kan inte tänka dej ägg o baccon eller så (0) till frukost… tomater har jag inte längre i min k-sås, lite tomatpure och cf… välkommen!!

    #22459
    mrt
    Deltagare
    Quote:
    du kan inte tänka dej ägg o baccon eller så (0) till frukost… tomater har jag inte längre i min k-sås, lite tomatpure och cf… välkommen!!

    Jo, ägg och bacon kan jag tänka mig, nu när jag är föräldraledig så skulle det fungera, annars äter jag frukosten på jobbet. Men visst ett mål ägg + bacon per dag borde jag kunna få in fast det kan bli lite ensidigt i längden.

    Tack för tipset angående k-såsen, krossade tomater har 4.5% kolhydrater, tomat pure 7% och cf 3%. Börjar jag köra cf + tomat pure så kanske totalten blir lite lägre, svårt att räkna på.

    #22324
    mctrollet
    Deltagare

    man har ju mycket mindre tomatpure än krosstomat och cf har ett bättre fettvärde;), Jag har aldrig haft varierad frukost så för mej funkar det, men gör lite olika äggröror om du vill ha variation=)

    #22458
    mrt
    Deltagare
    Quote:
    man har ju mycket mindre tomatpure än krosstomat och cf har ett bättre fettvärde;), Jag har aldrig haft varierad frukost så för mej funkar det, men gör lite olika äggröror om du vill ha variation=)

    Jag är sådan nybörjare och fortvarande om jag skall vara ärlig lite fettskrämd, cf it is from now!

    #22323
    mctrollet
    Deltagare

    så är det nog för många, men ”programera om hjärnan” och njuuut=)

    #22265
    Anettan
    Deltagare

    Oj det var en del kh.. 😉
    JAg försöker hålla mig till ca 5 🙂

    Äter iofs mycket kött o smör. Och ja kosten är rätt ensidig från min sida.. Brist på fantasi. Så är det bara 😉 🙁

    Men fettmängden är viktig den får du inte glömma.

    #22474
    Anna1989
    Deltagare

    Det låter som mycket kollisar det där. Hur mycket turkisk yoghurt ätet du åt gången? 1 dl innehållet ca 3,5 gram kolhydrater. Skippa libfröna och spä på med lite vispgrädde ifall du väldigt gärna vill äta yoghurt på morgonen. Jag har skippat det då det är så många kollisar. Det är bättre med ägg som bas och äta det man vill till. Har snöat in på tonfiskröra och två kokta ägg med majo, perfekt!

    Samma med köttfärsåsen. Skippa de krossade tomaterna och kör på grädde i och ev lite tomatpuré 🙂 mycket mindre kollisar och göttigare!

    Ett bra mellis (och billigt) ostrullar/ost och skinkrullar. Bre på smör eller majo och rulla ihop!

    Glöm inte att det är fettet som mättar och ska ”fylla ut” maten. Du orkar inte äta lika mycket då och
    det blir färre kollisar om dagen 🙂

    Dricker du kaffe/te? Ha i kokosfett eller äggmjölk. Höjer dagens fettintag och innehåller inga kollisar alls!!

    #22457
    mrt
    Deltagare
    Quote:
    Det låter som mycket kollisar det där. Hur mycket turkisk yoghurt ätet du åt gången? 1 dl innehållet ca 3,5 gram kolhydrater. Skippa libfröna och spä på med lite vispgrädde ifall du väldigt gärna vill äta yoghurt på morgonen. Jag har skippat det då det är så många kollisar. Det är bättre med ägg som bas och äta det man vill till. Har snöat in på tonfiskröra och två kokta ägg med majo, perfekt!

    Samma med köttfärsåsen. Skippa de krossade tomaterna och kör på grädde i och ev lite tomatpuré 🙂 mycket mindre kollisar och göttigare!

    Ett bra mellis (och billigt) ostrullar/ost och skinkrullar. Bre på smör eller majo och rulla ihop!

    Glöm inte att det är fettet som mättar och ska ”fylla ut” maten. Du orkar inte äta lika mycket då och
    det blir färre kollisar om dagen 🙂

    Dricker du kaffe/te? Ha i kokosfett eller äggmjölk. Höjer dagens fettintag och innehåller inga kollisar alls!!

    Jag åt ca 2 dl, den turkiska yoghurten jag har innehåller 5.1% kolhydrater. Varför skippa linfrö? Har köpt Risenta linfrö och enligt innehållsdeklarationen så skall dom inte innehåller några kolhydrater. Men ni har helt rätt, jag äter yoghurt bara för jag alltid gjort det, skall helt klart dra ner på den!

    Inga krossade tomater, cf eller mer grädde istället, skall bli!

    Skall testa att ha smör på osten.

    Japp, dricker kaffe men är starkt mot att förstöra denna underbara dryck med något. Mina favvis droger kaffe och vin vill jag inte kompromissa med. Kan dock tänka mig att ha lite äggmjök som ett mellanmål. Testade det en gång och smakade helt okej, dock fick jag lite ”äggslem” hängandes i mungipan vilket var äckligt, skall köra med mixern nästa gång istället för att vispa manuellt.

    Tack för alla era kommentarer, kör hårt med mig! 🙂

    #22473
    Anna1989
    Deltagare

    Tanken var att det skulle mätta mer 🙂 ha gärna på linfrön ifall du vill men jag tänkte att du kunde byta ut dem mot en skvätt grädde 😉 Aha i see, då kanske det är väldigt olika från yoghurt till yoghurt. Min innehåller 3,5 g per 100 ml (ca 1 dl står det på paketet), Willys egna är det, 10 kr för 5 dl (är också föräldraledig hehe).

    Bregott är godast på osten 🙂

    Hahaha! Där gjorde du min morgon, trött efter vaggande av sonen sent i natt. Skrattade rakt ut! Jag kokar upp 4 dl vatten, ställer bunken jag ska vispa i på (vattenbad) med 50 gram fett i (jag tar hälften cocosfett, hälften smör). När det smält tar jag det åt sidan och knäcker i 2 ägg, vispar med elvisp ett par sekunder och börjar hälla i vattnet. Vispar någon minut och sen är st klart!

    Har inte druktigt den bara som den är, utan har den i kaffet (smakar som kaffe med mjölk). Men jag skulle gissa på att det blir bäst med osaltat/normalsaltat smör och smaksättning ifall man ska dricka den ”ren”. Typ kakao, vaniljpulver eller frystorkat kaffe.

    #22456
    mrt
    Deltagare
    Quote:
    Min innehåller 3,5 g per 100 ml (ca 1 dl står det på paketet), Willys egna är det, 10 kr för 5 dl (är också föräldraledig hehe).

    Hahaha! Där gjorde du min morgon, trött efter vaggande av sonen sent i natt. Skrattade rakt ut! Jag kokar upp 4 dl vatten, ställer bunken jag ska vispa i på (vattenbad) med 50 gram fett i (jag tar hälften cocosfett, hälften smör). När det smält tar jag det åt sidan och knäcker i 2 ägg, vispar med elvisp ett par sekunder och börjar hälla i vattnet. Vispar någon minut och sen är st klart!

    Då kan jag rekommendera ICA matlagnings yoghurt, 1 liter för 16kr, dock 4% kolisar. Lite annorlunda smak dock, påminner mer om fetaost än om yoghurt.

    Då har vi haft typ liknande natt, vår son har alltid svårt att sova på nätterna 🙁
    Tack för tipset om hur du gör din äggmjölk, skall testa.

    #22455
    mrt
    Deltagare

    Då skall vi se hur dagen varit.

    Frukost: Yoghurt, linfrö, två ägg och lite majonäs. Tog mindre yoghurt och la till ett ägg vilket resulterade i totalt 6g kolisar.

    Lunch: En rätt baserad på vitkål, blandfärs, grädde och lite dijonsenap. Uppskattar den till ca 11g kolisar.

    Mellanmål: Ostskivor med smör på, 1g kolis.

    Middag: Äggröra med bacon, 5g kolisar

    Kvällsmål: Lite ost, 1g kolis.

    Detta blir totalt 24g kolisar vilket gör att jag ytterligare en dag missar målet på 20g kolisar per dag 😮

    Jag är glad ändå och upplever att jag mår bättre nu än innan LCHF, dock verkar max 20g per dag vara riktigt svårt att uppnå…

    #22454
    mrt
    Deltagare
    Quote:
    du kan inte tänka dej ägg o baccon eller så (0) till frukost… tomater har jag inte längre i min k-sås, lite tomatpure och cf… välkommen!!

    Steker du äggen? Vad är det för bacon du har? Dom jag hade hemma hade 1% kolisar i sig. Jag testade med lite äggröra med grädde i idag, totalt fick jag det till 5g kolisar.

    #22322
    mctrollet
    Deltagare

    ja, hur får du baccon och äggröra till så mycket kh??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 260 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.