LCHF fungerar inte, längre…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6060
    Agitopop
    Deltagare

    Började med strikt LCHF 2012-04-01. Hade då en övervikt på katastrofala 50 kg. Efter 4 månader hade jag gått ner 20 kg. Tyvärr har viktminskningen upphört helt och jag har inte gått ner något på 4 månader. Tror mig ha försökt med allt men inget hjälper. Har 30 kg kvar så det finns allt att ta på.

    Äter strikt LCHF och håller mig under 5g kh/dag. Mäter allt och ligger konstant på 75/20/<5, 1900 kcal.

    Har testat att både höja och sänka kaloriintaget, äta bantarbiffar, fettfasta, mer/mindre smör, utesluta kh helt förutom det lilla man får i sig via smör mm men inget hjälper.

    Blev orolig att något var fel så jag besökte vårdcentralen där man tog en massa prover men allt var som det skulle.

    Börjar faktiskt snegla på andra alternativ så som soppor, pulver mm för LCHF som fungerade så bra i början fungerar inte längre. 🙁

    Tilägg: Varje måltid jag äter är uppmätt så att jag äter 75/20/<5.
    Skaldemans ratio säger att 1.2 eller högre är bra om man har stor övervikt, jag ligger på 1.63.
    Gör allt rätt men trots det så står det still.

    #91953
    Limp
    Deltagare

    Har du kollat proteinerna ? Jag upptäcke häromdagen att jag gick upp i vikt, fast kolorierna var låga enligt mina beräkningar. Det visade sig dock att jag räknat fel än längre tid för köttet del som sedan också höll proteinerna uppe. När jag sedan uppdaterade mina värden och mina grafer syntes det att höga proteiner saktade ner min viktnedgång oavsett hur mycket fett och hur litet kolhydrater jag än åt. Jag ligger under 5 gram om dagen beträffande kolisarna..

    #91960
    Agitopop
    Deltagare
    Enligt min uträkning ska jag äta 93 g protein per dag men jag räknar kanske fel? Hur har du räknat ut din ”kurva”?
    #91961
    Agitopop
    Deltagare
    Enligt min uträkning ska jag äta 93 g protein per dag men jag räknar kanske fel? Hur har du räknat ut din ”kurva”?

    Edit: Något är fel på forumets textformatering!?

    #91952
    Slacktivisten
    Deltagare

    Utan kroppsdata säger inte 93g något alls. Jag försöker hålla mig runt 0,8g/kg kroppsvikt och tränar inte. Det blir lätt lite för mycket proteiner om man inte tänker sig för. :blushing-smiley:

    #91951

    Kostregga och kolla kalorierna är mitt tips och börja styrketräna!

    #91962
    Agitopop
    Deltagare

    @Slacktivisten 395121 wrote:

    Utan kroppsdata säger inte 93g något alls. Jag försöker hålla mig runt 0,8g/kg kroppsvikt och tränar inte. Det blir lätt lite för mycket proteiner om man inte tänker sig för. :blushing-smiley:

    Vad har du fått dessa 0.8 ifrån?

    Jag har räknat utifrån mitt kön, ålder, vikt och aktivitestnivå. Skulle jag räkna så som du gör får jag i mig mer protein än vad jag får idag.

    @annamariamaraccas 395122 wrote:

    Kostregga och kolla kalorierna är mitt tips och börja styrketräna!

    Står i mitt första inlägg att jag mäter allt. 😉

    #91954
    Limp
    Deltagare

    Jag äter också ca. 0,75 till 0,80 gram proteiner per kilo koppsvikt och det verkar ge mig mesta viktnedgången eftersom jag inte tränar . Mängden säkerställer att jag inte tappar alltför mycket muskler. Jag har testat fram att mängden fungerar bäst för mig. 0,8 gram är genomsnitts RDI och rekommendation från SNR (Svensk näringsrekommendationer).

    Hur mycket väger du och hur mycket har du i kaloriunderskott om du äter 1900 kalorier om dagen?

    #91944
    Aily
    Deltagare

    Med mycket övervikt och måttlig träning kan det räcka med 0,5g protein per kg övervikt. Du får känna dig fram, hur mycket du behöver.

    Men ett tips jag har när du fastnat i viktminskningen, det är Atkins Fettfasta. Kör den strikt några dagar, eller så länge du känner att du orkar. Jag fick otrolig huvudvärk efter några dagar när jag gjorde det (vätskebrist?), men det resulterade ändå i 2 kg viktminskning trots att jag övergick till det från ganska strikt LCHF.

    Hoppas det lossnar för dig. Lycka till! 🙂

    #91955
    Limp
    Deltagare

    @Aily 395131 wrote:

    Med mycket övervikt och måttlig träning kan det räcka med 0,5g protein per kg övervikt.

    Nu hänger jag inte med längre, berätta mer ? Var hittar man mer info angående proteiner per kg övervikt ?

    #91963
    Agitopop
    Deltagare

    @Limp 395124 wrote:

    Jag äter också ca. 0,75 till 0,80 gram proteiner per kilo koppsvikt och det verkar ge mig mesta viktnedgången eftersom jag inte tränar . Mängden säkerställer att jag inte tappar alltför mycket muskler. Jag har testat fram att mängden fungerar bäst för mig. 0,8 gram är genomsnitts RDI och rekommendation från SNR (Svensk näringsrekommendationer).

    Hur mycket väger du och hur mycket har du i kaloriunderskott om du äter 1900 kalorier om dagen?

    http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

    Använder mig av ovanstående och anger min vikt, längd, kön, aktivitestnivå samt 75/20/5 och får fram ”rätt” uppgifter.

    93 g protein enligt denna uträkningen, skulle jag gå efter hur du räknar skulle det bli mer.

    0.5 kg ska jag gå ner enligt denna uträkning men icke, går inte ner utan står bara still…

    #91945
    Marcus
    Deltagare

    Såna där beräkningsmodeller är bara något mellan tummen och pekfingret. Det kan stämma bra för vissa, men betydligt sämre för alla. Aktivitetsindex är svårt att uppskatta bland annat. Jag gjorde beräkningen för min egen del nu och resultatet blev att jag ska äta 3674 kcal per dag för att hålla min vikt. Jag vet att om jag skulle äta så ”lite” så skulle jag gå ned i vikt, så för mig stämmer det inte.

    Jag skulle tro att 1900 kcal inte är ett underskott för dig, isåfall skulle du gå ned i vikt, iallafall på sikt.

    #91946
    Marcus
    Deltagare

    @Limp 395133 wrote:

    Nu hänger jag inte med längre, berätta mer ? Var hittar man mer info angående proteiner per kg övervikt ?

    Det känns inte helt orimligt. Då övervikten förmodligen till största delen består av fettvävnad höjs förmodligen inte proteinbehovet på samma vis som om det vore muskelmassa.

    #91964
    Agitopop
    Deltagare

    @Marcus 395135 wrote:

    Såna där beräkningsmodeller är bara något mellan tummen och pekfingret. Det kan stämma bra för vissa, men betydligt sämre för alla. Aktivitetsindex är svårt att uppskatta bland annat.

    Så forskarna har fel?

    @Marcus 395135 wrote:

    Jag skulle tro att 1900 kcal inte är ett underskott för dig, isåfall skulle du gå ned i vikt, iallafall på sikt.

    Har som jag tidigare skrev minskat på kaloriintaget utan resultat. Har testat 1800, 1700, 1600, 1500 och 1400 kcal per dag. Lägre går jag inte för det börjar då närma sig ”svält”.

    #91956
    Limp
    Deltagare

    @Agitopop 395134 wrote:

    93 g protein enligt denna uträkningen, skulle jag gå efter hur du räknar skulle det bli mer.

    Nu är det något galet i ditt resonemang… matkalkylen ger för mig med mitt data… 185 cm lång 120 kg tung, man vid 55 år med låg 1.2 aktivitetsnivå, bara mariginellt högre proteinvärden än det jag tillämpar. Så borde det bli för dig också ?

    Kan det vara så att du missbedömer din akivitetsnivå ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.