LCHF, helt skilt från energibalans?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2201
    AvatarMarcus
    Deltagare

    För det första vill jag poängtera att jag inte är ute efter att trampa någon på tårna här. Jag är här för att lära, och höra andras åsikter, och få råd precis som alla andra. Kost, träning och hälsa har varit ett av mina absolut största intressen så många, många år tillbaka. Av denna anledning har jag experimenterat med många olika träningsformer, kostupplägg, kosttillskott osv. Sedan eftersom jag är lite statistiktokig har jag alltid noterat hur jag tränat, hur mycket jag tränat, vad jag har ätit, hur mycket jag ätit, vad jag väger, vilken kroppskomposition jag har osv. Jag har med andra ord en skaplig grund att stå på hru min kropp reagerar på olika förändringar i träning och/eller kost.

    Jag vet inte riktigt hur jag först kom i kontakt med LCHF, men det var flertalet år sedan, jag tyckte då inte att det var något för mig. Med tiden har jag dock testat allt möjligt och tänkte att det nu var dags för LCHF. Som jag skrivit i annan tråd så har jag inga problem med min vikt, utan vill testa LCHF för att se om det kan ge bättre kroppskomposition (i min värld mindre fett, och mer muskelmassa), och hur det påverkar min prestationsförmåga på gymmet och i skidspåret. Jag är därmed medveten om att jag har lite andra anledningar till att prova LCHF än många andra på detta forum.

    Jag har läst många, många trådar på detta forum för att skapa mig en bild av LCHF, och jag har läst otaliga trådar där forumsmedlemmar undrar varför de inte tappar i vikt längre, eller varför de inte ens börjat gå ned i vikt. Svaren i dessa trådar varierar, men återkommande är ofta att vederbörande äter för lite fett. Kanske är det så i många fall, men jag tror inte att så alltid är fallet.

    Jag vet att fallet om viktuppgång, nedgång eller jämvikt handlar om mer än bara energibalans, alltså hur mycket energi man intar kontra hur mycket man förbränner. Däremot tror jag att det är en av nyckelfaktorerna.

    Jag ska ta mig själv som exempel. I nuläget äter jag ca 3200 kcal fett om dagen, jag tror att det är betydligt mer än de flesta andra här äter. Till detta kommer också protein och ca 6 E% kolhydrater. Med denna diet verkar jag för närvarande ha en viktökning, vilket jag inte tycker är så märkligt med tanke på det stora energiintaget. Jag har nu mycket svårt att tro att jag skulle gå ned i vikt om jag ökade mitt fettintag ytterligare, vilket är ett av standardtipsen här om man inte går ned i vikt. Notera att jag inte provat detta, min budget är nog ansträngd av nuvarande diet. 🙂 Jag kanske ska tillägga att jag beräknar hur mycket jag äter, och käkar alltså inte på känn, och med tanke på hur hungrig jag ofta är sen jag bytte till denna diet skulle jag säkerligen äta ännu mer om jag inte ”beräknade” mina portioner. Kanske finns det fler som provar LCHF som helt enkelt äter för mycket, och därför bromsar sin viktnedgång?

    Notera igen att jag inte säger att äta mer fett är fel om man vill gå ned i vikt. Jag är nybörjare på LCHF, och det finns många här med mycket större erfarenhet än mig, dels av att prova själv, men också genom att dela motgångar och framgångar med andra människor.

    För att knyta ihop säcken. Om du som läser detta här till gruppen som ökat fettintaget mer och mer utan att börja gå ned vi vikt, kanske är det helt enkelt så att den intagna energimängden är för stor? Kanske testa detta innan du slänger hela LCHF filosofin ut genom fönstret. Vi har alla olika genuppsättningar, olika sysselsättningar till vardags och därmed olika förutsättningar att gå upp eller ned i vikt. Fortfarande är inte alla frågetecken gällandes dieters påverkan av människokroppen fastställda, men jag är säker på att vi tillsammans kan hjälpa och stötta varandra att komma närmare, och nå sina mål, vad de än må vara.

    Tack alla som tagit sig tid att läsa ända hit! 😀

    /Marcus

    #35481
    AvatarGamle Rodskagg
    Deltagare

    Det är givetvis fullt möjligt att undvika viktnedgång genom att äta tillräckligt många kalorier fett. Jag upplever dock att ju större andel av kosten som består av fett, desto mättare blir jag och desto mindre äter jag per automatik. När jag var överviktig och började äta enligt LCHF upptäckte jag att det blev praktiskt taget omöjligt att överäta. Att få i mig så många kalorier att viktnedgången skulle bromsas krävde en medveten kraftansträngning som bara ledde till illamående.

    Det är därför folk rekommenderar mer fett till dem som inte går ner i vikt. En större andel fett ger i regel mer mättnadskänsla och lägre insulinnivåer vilket i sin tur betyder att man inte äter lika mycket. Det handlar inte om att de skall öka det totala antalet kalorier. Det skulle bara försämra viktnedgången ytterligare.

    Men om man totalt nollar kolhydraterna, bara äter fett och protein och ändå lyckas äta för mycket, då är det nog dags att börja räkna kalorier. Vitsen med LCHF är ju att aptitregleringen skall få styra utan störas av blodsocker- och insulinsvängningar men om det helt enkelt inte vill funka finns det nog inget annat sätt.

    #35520
    Avataralfons
    Deltagare

    Hej jag är en av dem som ifrågasarr ditt resonemang . Jag har ätit lchf första gången2009 och gick då ner bra ivikt slapp att äta diabetesmedesin högt blodtryck men blev sjuk i canser sommaren 2009 men kämpade på men i januari 2010 opererades jag och strålades så jag töst åt fel saker men vecka 28 bestämnde jag nu fickdet vara nog sedan dess har jag gått ned 18 kilo mår jätte bra men måste äta rejält mycke fett mitt dagsintag är på protein och kolhydrater är ganska lika dag för dag men så fort jag minskar på fett stoppar viktminskningen a. andra vinster med dieten är att värk i leder ock huvudvärk migrän är borta

    #35529
    AvatarMarcus
    Deltagare

    Rödskägg: Det vore ju riktigt fint om aptitregleringen fungerade för alla, jag verkar dock vara en sådan som det inte gör det för. Jag vet inte om det beror på all träning, eller om det är något annat ”fel”, men jag är ofta ordentligt hungrig, och jag tycker som sagt tvärt emot många andra att det blivit ”värre” sen jag började äta mindre kolhydrater och mer fett. Varför har jag ingen aning om, men jag skulle gärna vilja veta.

    Något som jag skulle vilja testa framöver är att minska mitt kolhydratintag ytterligare och ersätta med mer fett så att det totala energiintaget blir detsamma, för att se om det har någon effekt på hunger, prestation, kroppskomposition mm. Jag vill emellertid vänta med det ett tag tills jag sett hur nuvarande intag utvecklar sig. Dessutom så blir det så förbaskat dyrt att ta bort kolhydrater som är det billigaste energislaget, samt att jag nog måste bredda min kokkonst ytterligare för att få bort mer kolhydrater.

    Alfons: Det du beskriver är mycket intressant, även om jag inte har någon aning om hur det fungerar. Kan det möjligtvis vara så att när du går ned i fett så ligger du på extremt lågt kaloriintag och kroppen då snålställer sig så att viktminskningen blir betydligt mindre? Jag har fått för mig att sådana fenomen existerar, men jag vet inte riktigt vart jag fått det ifrån. I annat fall borde ju tex jag gå ned i vikt om jag började dricka säg en liter grädde om dagen utöver min vanliga kost, vore kanske något att prova, men det känns nästan lite farligt. 🙂

    #35496
    AvatarFranke
    Deltagare

    Med ”ät mer fett” menar nog de flesta att man ska öka sin e% fett, inte den totala mängden kalorier man stoppar i dig.Jag tycker inte det är logiskt öht att man skulle gå ned i vikt fortare av att få i sig mer energi…

    #35491
    Avataragnetasch
    Deltagare

    Men är det inte så att många tolkar rådet att äta mer fett med just att ”toppa” med mer fett. Följdfrågan brukar ju vara: ”Hur då? Ska jag lägga kokosfett i kaffet?” Eftersom många inte räknar på vad dom äter kan dom inte göra ommöbleringar i sina E% o det där med att bara lägga till mer fett verkar ju enkelt o bra. Att det sammanlagda energivärdet då slår i taket tänker man inte på; LCHF:s ideologi säger ju att man inte kan äta för mycket fett.

    #35527
    AvatarGohper
    Deltagare
    Quote:
    Med ”ät mer fett” menar nog de flesta att man ska öka sin e% fett, inte den totala mängden kalorier man stoppar i dig.Jag tycker inte det är logiskt öht att man skulle gå ned i vikt fortare av att få i sig mer energi…

    Precis, enligt lchf ska man byta ut kolhydraterna mot fett, och då inte volym eller vikt, utan just E%.
    Jo det kan vara logiskt när kroppen är inställd på svält och kommer ur detta. Det räcker ju inte med att äta ett mål, utan det krävs en längre tid med tillräckligt med mat för att komma ur svältläge.

    Alfons, vad som är mycket eller lite är väldigt subjektivt. Det märks framför allt i studier som har så kallad ”självregistrering”, dvs studieobjekten får registrera själva vad de äter och hur mycket de äter.
    En väl kontrollerade studie på en stor grupp kräver enorma resurser, ska man vara riktigt petig så ska varenda rörlse och reaktion registreras, likväl som energiintag.
    Det är suveränt att du har hittat nivåer som passar dig, men tyvärr är det inte alla som gör det.

    Jag har , på mig själv, gjort ett antal ”dagsstudier” för att kunna fastställa när jag är hungrig och hur mycket jag ska äta.
    Mitt basal behov var då ca 1900kCal och mitt dagliga behov 2240. Förbrukningen per timme blev alltså 93,3kCal.
    Jag utgick i från frukost och antog att min energi från maten var 0 och åt 440kCal. Energin borde då vara slut efter 4,7 timmar. Så blev det inte, utan det tog 6 timmar innan jag blev hungrig! Alltså, efter ett underintag på 121kCal kände jag hunger. Testerna har även gjorts med andra energimängder och det stämmer ganska bra. Dock verkar hungern komma vid ett något större underintag om jag har ett större energiintag. Ska göra samma mätningar när jag hållt på med lchf lite längre.

    #35526
    AvatarGohper
    Deltagare
    Quote:
    LCHF:s ideologi säger ju att man inte kan äta för mycket fett.

    Agnetasch, kan inte orsaken vara att de välindoktrinerade och fetträdda ska bli orädda?

    Lchf faller ju om man inte äter tillräckligt med fett.
    Så ska man få del alla goda effekter av lchf så räcker det inte med ”fett är nyttigt” utan man måste ta i lite.

    Och toppar man med fett, som är mer mättande så blir det naturligt mindre av kolhydrater, om man funkar normalt vill säga.

    #35519
    Avataralfons
    Deltagare
    Quote:
    Rödskägg: Det vore ju riktigt fint om aptitregleringen fungerade för alla, jag verkar dock vara en sådan som det inte gör det för. Jag vet inte om det beror på all träning, eller om det är något annat ”fel”, men jag är ofta ordentligt hungrig, och jag tycker som sagt tvärt emot många andra att det blivit ”värre” sen jag började äta mindre kolhydrater och mer fett. Varför har jag ingen aning om, men jag skulle gärna vilja veta.

    Något som jag skulle vilja testa framöver är att minska mitt kolhydratintag ytterligare och ersätta med mer fett så att det totala energiintaget blir detsamma, för att se om det har någon effekt på hunger, prestation, kroppskomposition mm. Jag vill emellertid vänta med det ett tag tills jag sett hur nuvarande intag utvecklar sig. Dessutom så blir det så förbaskat dyrt att ta bort kolhydrater som är det billigaste energislaget, samt att jag nog måste bredda min kokkonst ytterligare för att få bort mer kolhydrater.

    Alfons: Det du beskriver är mycket intressant, även om jag inte har någon aning om hur det fungerar. Kan det möjligtvis vara så att när du går ned i fett så ligger du på extremt lågt kaloriintag och kroppen då snålställer sig så att viktminskningen blir betydligt mindre? Jag har fått för mig att sådana fenomen existerar, men jag vet inte riktigt vart jag fått det ifrån. I annat fall borde ju tex jag gå ned i vikt om jag började dricka säg en liter grädde om dagen utöver min vanliga kost, vore kanske något att prova, men det känns nästan lite farligt. 🙂

    Hej du nu undrar jag hur du tänker 1 l grädde innehåller ju 30 gr kolhydrater jag äter nästan aldrig över 5r per dag. Jag äter ite ite låt i kaloriintag jag äter rejält med kött.

    #35490
    Avataragnetasch
    Deltagare

    Den här tråden är ju bara som gjord för det jag grunnat på ett par dagar:

    Jag avundas Viktväktarna deras points! Åtminstone dom gamla pointsen där man beräknade fett o kalorier o skulla ha så låg siffra som möjligt. Sen kollade man vad man vägde, beräknade utifrån det hur många points man kunde äta en dag. Lätt som en plätt!

    Skulle man inte kunna uppfinna något liknande poängsystem för energireducerad LCHF? Jag föreställer mig en sammanvägning av fett o kolhydrater, men inte med så lite som möjligt av båda utan så mycket fett som möjligt till minsta möjliga antal kalorier. Möjligtvis måste man kanske blanda in kolhydrater också, vad vet jag. Om poängen ska vara så hög eller låg som möjligt vet jag inte heller.
    Tänk så lätt att ha en summa poäng att få äta upp per dag o veta att man ligger rätt i E% fett o rätt energimängd. Bara gå efter en lista med poängsatta LCHF-livsmedel. Skulle det överhuvudtaget gå att genomföra?

    Tänkte jag skulle passa på o fråga nu när snillena håller på o spekulerar här 😉

    #35525
    AvatarGohper
    Deltagare

    Visst, det kanske skulle gå, men föga lockande. Men då förlorar lchf sin tänkta enklelhet. Det fungerar ju trots allt för de flesta. Räkna kan man göra med lchf oxå, men det är bra ibland, tex vid utebliven viktnedgång och man inte hittar någon orsak varför.

    VV tolkar jag som en regel för varje livsmedel… . Nä det är lättare att räkna ut total energi och E%, det finns ju sidor för det!

    #35489
    Avataragnetasch
    Deltagare

    Men har man ett uttänkt poängsystem för ”fett-points” så är väl det lättare än att sitta varje dag o lägga in vad man äter i kostprogrammet? Vem gör det av alla nybörjare som lockats till LCHF för att det är så ”enkelt” o att man inte ska behöva räkna eller väga nånting? Då hade det väl varit kalas att sticka en ”fett-points”-lista i näven på dom som stöter på patrull o inte går ner något i vikt.

    VV:s pointsystem är mer omfattande än vad ett LCHF-system skulle vara. Dom äter ju av alla sorters livsmedel, vi är ju betydligt mer begränsade o skulle inte behöva så lång lista: Fläskkarré, bearnaisesås, LCHF-glass, behövs det mer? ;D

    #35518
    Avataralfons
    Deltagare

    Jag tycker att lchf var hur lätt som hälst tills jag började läsa här ni krånglar till det som är lätt ät kött fisk ägg och fett. Ha lite is i magen och ha inte så bråttom med viktminskningen den kommer förr eller senare.

    #35492
    Avatartoru
    Deltagare

    MAn kanske skulle kunna räkna lite på SSS-ratio och kalorier? Vet inte hur riktigt, men det kanske går att fundera mer på?

    #35488
    Avataragnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Jag tycker att lchf var hur lätt som hälst tills jag började läsa här ni krånglar till det

    Men njut då av din duktighet o plåga dig inte med att läsa om våra krångligheter ;D

    Quote:
    MAn kanske skulle kunna räkna lite på SSS-ratio och kalorier? Vet inte hur riktigt, men det kanske går att fundera mer på?

    YES Tommy, nåt sånt!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.