LCHF – men varför HF, varför så mycket fett?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4276
    cm100
    Deltagare

    Hej alla!

    Jag är helt ny inför LCHF och jag bearbetar fortfarande teorin bakom det, innan jag får 100% in i det.

    Jag förstår att kolhydrater triggar insulin som i sig triggar att kroppen att behålla fett, vilket gör det svårare att gå ned.

    Jag förstår varför man går ifrån light-produkter, eftersom de innehåller oftast ganska mycket kolhydrater jämfört med normal-produkten.

    Jag har läst dusintals länkar och sidor, men jag greppar fortfarande inte detta: Varför måste man öka sitt fett-intag?

    Jag läser inlägg om att folk har grädde till allt. Som frukost har de ost med smör. Allt det där låter jättekonstigt för mig. Varför är fett-intaget så överdrivet? Varför är det inte tillräckligt att byta till standard-produkterna från light-produkterna?

    Så för att summera allt är min fråga: Varför behöver personer som följer LCHF-dieten mer fett i sin diet? Vad är det som kroppen behöver det till? Hur är det rent biologiskt/fysiologiskt?

    Länk till ev källa är tacksam, så jag vet svaren är inte bara ”hitte-på”, det är trots allt min kropp jag pratar om. Jag tänker inte börja ösa in mig väldigt mycket fett utan att förstå anledningen 🙂

    #65706
    Mynlen
    Deltagare

    på kostdoktorn.se kan du hitta mycket information, speciellt knappen LCHF för nybörjare.

    Det är f.ö. inte sant att man äter massor med fett, det tror många.

    det du ska göra är byta ut kh mot fett. Men tänk på att fett har mer energi i mindre vikt. Så om du normalt åt 100 gram potatis ska du byta ut detta mot (jag är inte helt säkert om siffrorna, någon som vet får gärna rätta mig!) det mot 20 gram fett. Fettet mättar mer och du håller dig mätt längre på 20 gr fett än på 100 gr potatis. Eftersom potatisen avger sin engeri väldigt fort, blodsockret rusar upp, insulinen kommer och tar hand om den så att blodsockret rusar ner igen och man blir hungrig. Äter igen osv.
    Fettet ger av sin energi långsamt, blodsockret går inte upp o ner så mycket men håller sig väldigt stabilt.

    Jag förstår det låter konstigt med grädde och ost osv men det beror mycket på att det är intutat oss att ”fett är farligt”.
    Lightprodukter innehåller f.ö. inte speciellt mycket mer kh än vanliga produkten, oftast mindre. Men om man har en ligthprodukt som normalt är fett, måste fettkänslan och smaken ersättas av något kemiskt. Söta saker ersätts av sötningsmedel, ganska kemiska dom också. Och det är inte säkert hur dom påverkar kroppen egentligen.

    Söta smaker ska man undvika speciellt i början så att man blir av med söt behovet. Vissa är så känsliga att insulinet kommer igång även av bara söta smaken.

    #65707
    cm100
    Deltagare
    Quote:
    det du ska göra är byta ut kh mot fett

    Men varför?

    Jag har läst på kostdoktorns guide, men på alla andra sidor står det att man ska äta lite kolhydrater och öka med fett. Jag har faktiskt aldrig nånsin läst där de förklarar varför ”high fat”.

    Till och med på LCHF på Wikipedia säger:

    Quote:
    Teorin bakom HF (högt-fettintag) kan kortfattat beskrivas på följande sätt: Människan är beroende av intag av vissa fettsyror hon svårligen kan syntetisera själv.[10] Detta gäller långkedjigt omega-3 och omega-6

    Anledningen varför ”high fat” är på grund av att man får in vissa fettsyror som vi inte kan syntetisera själv. Men det problemet har vi väl alltid, med eller utan LCHF diet? Och det kan inte vara så att kolhydraterna gav oss omega-3 och omega-6 förut, eftersom (enligt wikipedia) får man det från kött, fisk, osv. Inget med kolhydrater att göra.

    Så min fråga återstår. Varför behöver personer som kör med LCHF-dieten, ”high fat”? Varför måste fett-intaget vara hög?

    #65705
    Mynlen
    Deltagare

    för att bli mätt och hålla dig mätt länge.

    om du bara skippar kh kommer du att bli hungrig ganska fort.
    och som jag sa, det är inte att äta HIGH fat men att man byter ut kh mot fett, och då blir förhållandet i Energiprocent per dag 80% fett, 15 % proteiner och 5% kh ist för ungefär tvärtom vid tallriksmodellen.

    Lägger du inte till mer fett blir E% satsen protein för högt.

    därför kallas det HF, för att Energiprocentdelen är så högt. Inte för att det äts så mycket fett hela tiden.

    #65704
    toru
    Deltagare

    Sen brukar jag inbilla mig att man lurar kroppen att bränna lagrat fett om den redan börjat bränna nytillfört fett. Dvs den fortsätter bränna av bara farten… Om man inte ”triggar” fettförbränningen kanske det finns risk för att kroppen inte riktigt fattar att den får bränna fett. Men detta är bara helt ovetenskapligt svammel som låter bra i min aningen naiva lilla värld… 😀

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.