LCHF och inte överviktig – Hur ska jag äta?

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost Allmänt om LCHF LCHF och inte överviktig – Hur ska jag äta?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5754
    AvatarSandra.
    Deltagare

    Hej!

    Behöver råd! Jag och min sambo har just börjat med LCHF. Min sambo är något överviktig och få tillbaka sin forna form, själv är jag högst normalviktig. Jag vill stötta honom så vi bestämde oss för att göra det här tillsammans. Jag känner mig dock skeptisk till det här, för mig, nya konceptet. Jag köper hela idén, men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det här nya. Jag är rädd för att gå upp i vikt, i fett.

    Jag har läst, googlat, frågat kompisarna och kollat runt på forum, men jag hittar ingen bra guide, tips eller erfarenheter från en LCHFare med min storlek och livsstil. Jag vet inte hur strikt jag ska vara, vad jag bör äta mindre av och vad jag bör äta mer av, om jag bör räkna kalorier, om jag bör träna ännu mer nu, vad jag kan förvänta mig kortsiktigt och långsiktigt rent fysiskt.

    Jag är 163 cm lång och väger 53 kg. Jag joggar 7 km 2-3 dagar i veckan och gymmar en dag i veckan. Jag är student och är inte jätteaktiv i vardagen just nu då jag skriver mitt examensarbete. Dock kommer jag snart börja arbeta, där jag kommer att spendera hela dagarna på mina fötter. Jag är egentligen inte intresserad av att gå ner i vikt, jag strävar dock efter att bli snyggare, dvs ersätta (enligt mig) oönskat fett kring mage, rumpa och lår med muskler. Jag har inga problem med att gå upp i vikt om det innebär muskler. Jag har jobbat ganska hårt för att komma dit jag är idag är och är inte villig att ge upp det så lätt. Innan LCHF åt jag varken ris, pasta eller bröd, men inte heller så mycket fett.

    Jag känner redan nu att jag är mättare och piggare och jag behöver inte äta mycket när jag väl äter. Men rent kalorimässigt blir det väldigt mycket i slutet av dagen, jämfört med vad jag är van vid. Det skrämmer mig och jag mår mentalt dåligt efter en portion grädd-creme fraiche-bacon-kyckling-currygryta. Jag kan inte riktigt släppa oron och jag går om kring och nyper mig i magen konstant!

    Hjälp! Alla tips och erfarenheter är varmt välkomna!

    / Sandra

    #89033
    AvatarLillnettan
    Deltagare

    Hej! Kostdoktorn Andreas Eenfeldt skriver så här som svar på frågor om LCHF:

    >> ”Kan man äta LCHF-kost om man redan är smal, eller underviktig?

    Det går utmärkt. LCHF-kost i fri mängd tenderar att vara ”viktnormaliserande”. Man tappar ofta mycket av kroppsfettet om man är överviktig, men muskulaturen brukar inte minska. Normalviktiga märker ofta en något minskad mängd underhudsfett, och ibland lite mer muskulatur. Underviktiga verkar ofta lägga på sig mer muskulatur, men sällan någon större mängd fett.

    >> Jag är smal, frisk och tränar mycket. Finns det någon anledning för mig att testa LCHF-kost?

    Jag tror inte det finns så mycket skäl att hålla en strikt LCHF-kost i sådana fall. Däremot tror jag att man kan tjäna en del på att gå över lite åt det hållet – ta bort alla ev lightprodukter, och undvika socker (läsk!) så gott man kan. Äta mer naturligt fett och mindre industriprocessade snabba kolhydrater (vitt bröd, pasta, vitt ris). Då tror jag att många i längden förbättrar uthålligheten vid träning, och minskar risk för långdragna skador. Kanske lägger de på sig en aning mer muskler utan att få mer fett på kroppen. Besvär med gasbildning i tarmarna brukar minska. Och kariesrisken minskar markant. Om man fortsätter äta så förebygger man troligen att fettvikten ökar när man blir äldre och kanske sportar mindre.”

    Det jag tänker spontant är väl att om du trivdes med ditt förra näringsintag kalorimässigt så kan du väl se till att lägga dig på ungefär samma nivå nu, men omfördela så att energin kommer från fett i högre grad? Så länge du håller lite koll så att du inte överäter på kvällarna så borde det funka bra. Glöm inte att lchf inte bara handlar om att måga i sig fett för allt man är värd; jag personligen har ofta mycket grönsaker som tillbehör och försöker se till så att maten fortfarande känns fräsch.

    Vad gäller träning så är jag alls ingen expert, men det finns andra här på forumet som säkert kikar in och kan ge tips om hur du kan gå till väga för att tighta till kroppen lite extra. 🙂 Lycka till, både till dig och din sambo!

    #89036
    AvatarSandra.
    Deltagare

    Tack för ditt svar Lillnettan! Bra information! Tror nog att det är just så jag ska göra. Jag tycker dock att det är svårt att veta hur mycket fett jag bör äta, det krävs ju inte mycket av den feta varan för att kalorimängden ska stregra. Får jag i mig i dl vispgrädde i en av de bacongrytor som kommer att puttra på våran spis handlar det om nästan 400 kcal. 1,5 dl av den grytan, med innehåll + lite grönt (precis som du känner jag att det är viktigt att hålla maten fräsch) landar ju på runt 700 kcal. För mig är det väldigt mycket kalorier för väldigt lite mat. Jag kan bara tänka på hur mycket mer kalorier jag trycker i mig en vanlig dag än vad jag har gjort innan och att det skulle kunna få konsekvenser som fettlagring. Jag har visserligen läst om folk som äter hur mycket som helst och bibehåller eller går ned i vikt. Jag är bara rädd att det inte ska gälla mig, utan snarare min sambo.

    Innan har fokus legat mycket på just kalorier, och protein. Här snackar vi protein och fett främst från fisk, ägg, fetaost, kesella, keso och avokado. Frukost har alltid bestått av en tallrik gröt med kanel. Lite socker och nått glas vin kan jag unna mig någon gång ibland. Om jag ändå ska hålla kalorierna i åtanke, kan jag fortfarande äta mig mätt? Och hur mycket kolhydrater (och i vilken form? Gröt? Sallad?) och mindre feta mejeriprodukter kan jag äta utan att ”sabba” ketosen?

    #89034
    Avatarkrysopras
    Deltagare

    Ingen gröt. Gröt är ju i stort sett uteslutande kolhydrater. De flesta lchfare äter nog ägg till frukost. Det ska vara under 50 g/kh/dag, eller 40 eller 30 för att man ska hamna i ketos. Det finns individuella skillnader.

    Man kan inte äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Däremot kan man hålla sig mer mätt på mindre mängd mat, kanske. Dvs man får mycket mättnad för de där 700 kalorierna i en liten grytportion. Jag som är ett matvrak av kaliber men inte tjock tycker att det stämmer.

    Det jag inte trivs med är a) man blir tankspridd, mer än vanligt dvs. och b), vilket är värre, nästan: Det är smärtsamt, jobbigt och svettigt att träna. I synnerhet kondition.

    #89037
    AvatarSandra.
    Deltagare

    Ja gröten får jag nog släppa taget om, den har varit mig trogen i många år nu. Ägg och majonäs till frukost då kanske. Känns svårt att jag ska hålla mig till runt 50 g kolhydrater/dag, samtidigt som jag ska hålla koll på kalorierna (vilket gör att jag måste dra ner lite på fettet). Jag kan inte äta för mycket fett, men heller inte ersätta det med kolhydrater. Kanske ska lägga mer fokus på protein?

    Precis som ni båda säger är allt individuellt, och man kan ju inte äta hur mycket som helst utan att det syns på vågen. Jag ska nog låta bli att göra allt för drastiska förändringar i mina matvanor, kanske äta det allra fetaste i måttliga mängder, inte trycka i mig de himmelska baby bell ostarna till lunch utan istället köpa ett paket rökt skinka. Det går säkert att kombinera med min sambos grädd-diet.

    Jag var just och gymmade. Jag orkade så mycket mer än vad jag gjort tidigare och jag kände inte att jag var nära på att lägga frukosten på mattan när jag lyfte tungt. Och då har jag bara inne på min fjärde dag som LCHF-are. Igår kväll hade jag så mycket energi att jag var nära att ta en andra jogg för dagen. Kändes fantastiskt! Jag hoppas att det fortsätter såhär, utan att midjan växer!

    #89035
    AvatarSlacktivisten
    Deltagare

    Det där med kalorier är inte så noga när man äter LCHF. Bara ät men ät inte för snabbt så kroppen hinner signalera mättnad. Det sköter sig självt, åtminstone fungerar det så på mig. När jag åt kolhydratrik mat åt jag tills magen var full utan att få den där mättnadskänslan.

    Reglera vikten med kolhydratintaget, inte fettet. Undvik snabba kolhydrater.

    #89038
    AvatarJullebullen
    Deltagare

    @Sandra. 390129 wrote:

    Hej!

    Behöver råd! Jag och min sambo har just börjat med LCHF. Min sambo är något överviktig och få tillbaka sin forna form, själv är jag högst normalviktig. Jag vill stötta honom så vi bestämde oss för att göra det här tillsammans. Jag känner mig dock skeptisk till det här, för mig, nya konceptet. Jag köper hela idén, men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det här nya. Jag är rädd för att gå upp i vikt, i fett.

    Jag har läst, googlat, frågat kompisarna och kollat runt på forum, men jag hittar ingen bra guide, tips eller erfarenheter från en LCHFare med min storlek och livsstil. Jag vet inte hur strikt jag ska vara, vad jag bör äta mindre av och vad jag bör äta mer av, om jag bör räkna kalorier, om jag bör träna ännu mer nu, vad jag kan förvänta mig kortsiktigt och långsiktigt rent fysiskt.

    Jag är 163 cm lång och väger 53 kg. Jag joggar 7 km 2-3 dagar i veckan och gymmar en dag i veckan. Jag är student och är inte jätteaktiv i vardagen just nu då jag skriver mitt examensarbete. Dock kommer jag snart börja arbeta, där jag kommer att spendera hela dagarna på mina fötter. Jag är egentligen inte intresserad av att gå ner i vikt, jag strävar dock efter att bli snyggare, dvs ersätta (enligt mig) oönskat fett kring mage, rumpa och lår med muskler. Jag har inga problem med att gå upp i vikt om det innebär muskler. Jag har jobbat ganska hårt för att komma dit jag är idag är och är inte villig att ge upp det så lätt. Innan LCHF åt jag varken ris, pasta eller bröd, men inte heller så mycket fett.

    Jag känner redan nu att jag är mättare och piggare och jag behöver inte äta mycket när jag väl äter. Men rent kalorimässigt blir det väldigt mycket i slutet av dagen, jämfört med vad jag är van vid. Det skrämmer mig och jag mår mentalt dåligt efter en portion grädd-creme fraiche-bacon-kyckling-currygryta. Jag kan inte riktigt släppa oron och jag går om kring och nyper mig i magen konstant!

    Hjälp! Alla tips och erfarenheter är varmt välkomna!

    / Sandra

    Detta låter precis som mig. Jag är i exakt samma situation som du är i!
    Är 173, väger 58kg idag och tränar ca 6 pass i veckan + morgonpromenader så ofta jag kan.
    Har så svårt att hitta information om vår målgrupp. Känns som det bara är överviktiga som kör LCHF.
    Jag vill ner i fett%. Har precis som du, uteslutit de flesta kolhydrater i kosten tidigare. Undantag för fiberhavregrynsgröt på morgonen. Jag vet att jag mår så mycket bättre de dagar jag uteslutit kolhydrater helt, och därför vill jag köra LCHF.
    Är LIVRÄDD för att öka i vikt. Helst vill jag ner något kilo och som sagt minska i fett%. Främst runt mage och höfter (även om det inte finns så jättemycket att ta av).

    Skulle verkligen behövas mer info för oss ”normalviktiga”.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.