Lchf och kalorimängd

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1521
    Avatarkeramikbit
    Deltagare

    Jag har fått intrycket av att hålla koll på dagens kalorimändg är onödigt med lchf. Läst och sett om överviktiga personer som låg uppe i 3 – 4.000 kalorier per dag och ändå gick ned i vikt. Är detta sant?

    Jag är rädd för att jag för i mig för mycket kalorier. Jag är visserligen mer mätt och äter mer sällan men jag (precis som andra rookies tydligen) får känslan av att man får kanske i sig för mycket. Äter när jag är hungrig, bryr mig inte om tider, namn på måltiderna eller nåt sånt…är detta rätt väg? Eller borde jag dela in dagens mål mer planerat och hålla mer koll? Jag trivs iallafall så som jag äter nu.

    #22193
    AvatarFranke
    Deltagare

    Man får inte i sig särskilt mkt mer kalorier mer LCHF än andra koster. Strunta i energiintag helt och hållet sålänge du går ned i vikt.

    #22203
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    äta när man är hungrig är en mycket bra start;)

    #22197
    AvatarAnettan
    Deltagare

    Så tänkte jag med i början. Var rädd att jag fick i mig för mycket men icke!!! Får jag däremot i mig för lite stannar jag eller går upp i vikt… inte mycket men dock…
    Jag har ju cocosfett i alla varma drycker jag dricker 🙂

    #22210
    Avatarkeramikbit
    Deltagare

    Jag har gått upp en del i vikt nu, måste hänt snabbt, typ senaste veckan. Jag tror att det kan vara yoghurt o grädde som är boven, kanske för många kolisar. Nu måste jag bli striktare, vilket var synd, jag trivdes så bra med hur jag åt. Plus att jag har inte sovit så mycket den senaste veckan.

    #22202
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    mjölkprodukter är tydligen väldigt olika om man kan äta eller inte, men grädde är bättre än yoggi, då det har en bättre fetthalt till kolhydraterna=) Lycka till!!

    #22192
    AvatarFranke
    Deltagare

    Tycker du ska fortsätta som du gör om du trivs med hur du äter även om det går segt, det är bättre med långsam stadig viktminskning än att gå all in en vecka för att sedan ge upp helt och börja käka pizzor igen. Men ja, yoghurt är bra att skippa, sjukt mycket socker i (smaksatt yoghurt då, naturell är ganska ok men smakar tyvärr inget vidare ;P)

    #22196
    AvatarAnettan
    Deltagare

    De få gångerna jag äter yoggi så äter jag turkyoggi på 10% och tar i lite vanilj från ren vaniljstång och häller i lite loppfrön. Linfrön kan man oxå ta men jag reagerar mot dom. Men det är mycket sällan jag äter det.

    #22208
    AvatarMallgan
    Deltagare
    Quote:
    Jag har fått intrycket av att hålla koll på dagens kalorimändg är onödigt med lchf. Läst och sett om överviktiga personer som låg uppe i 3 – 4.000 kalorier per dag och ändå gick ned i vikt. Är detta sant?

    Jag är rädd för att jag för i mig för mycket kalorier. Jag är visserligen mer mätt och äter mer sällan men jag (precis som andra rookies tydligen) får känslan av att man får kanske i sig för mycket. Äter när jag är hungrig, bryr mig inte om tider, namn på måltiderna eller nåt sånt…är detta rätt väg? Eller borde jag dela in dagens mål mer planerat och hålla mer koll? Jag trivs iallafall så som jag äter nu.

    Såg du något om vikten på de personer som åt 3-4000kcal per dag?
    Det kan stämma. Om jag uppfattat det rätt så räknar man i grova drag 30kcal per kilo kroppsvikt.
    Dvs väger man 100kg ligger man på ett energibehov på 3000kcal för ett slags ”nolläge”.
    Äter man korrekt LCHF så blir man ”bättre” mätt och får då i sig mindre kcal än dagsbehovet och går ner ner i vikt (förhoppningsvis 🙂 ).
    Jag tycker du gör helt rätt som inte bryr dig om tider och bara äter när du är hungrig. Önskar jag också kunde göra det men är fortfarande slav under 37 års vanor.
    Är du orolig så ta dig lite tid då och då och räkna ut hur mycket du får i dig när det gäller kalorierna. Bestäm i förväg vad du ska äta under en dag och välj då typisk mat för dig. Skriv ner vad och hur mycket och räkna sedan ut, antingen själv eller med hjälp av tex ”minmat” hur mycket energi du får i dig. Du ser då ganska snabbt om du ligger över, under eller på gränsen.

    Lycka till och dela gärna med dig av dina erfarenheter om du bestämmer dig för att ”hålla koll”.
    Mvh

    #22209
    Avatarkeramikbit
    Deltagare

    Franke yoghurten var turkisk naturell fetthalt 10%.

    Jag ska äta för att jag behöver det inte för att det är gott. Nu var det nästan 24 timmar sen jag åt och jag mår bra. Ska sluta med yoghurt, tror den triggar mitt sötsug. Som jag vill bli av med helt och hållet.

    Min mamma säger att man måste äta yoghurt och dricka mjölk för att få sig kalcium, är det sant? Finns det bättre alternativ?

    #22201
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    mammor är ofta kvar i ”det gamla”… kostdoktorn.se har säkert svar på den frågan=)

    #22207
    AvatarMallgan
    Deltagare
    Quote:
    Min mamma säger att man måste äta yoghurt och dricka mjölk för att få sig kalcium, är det sant? Finns det bättre alternativ?

    Mammor är bäst. 🙂
    Jag tycker din mor har rätt. Mjölk är en fantastisk källa för kalcium och är grymt gott. Men det kan krocka med LCHF…
    Det finns säkert kosttillskott för att tillgodose kalciumbehovet.

    #22200
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    ska inte behövas!

    #22206
    AvatarMallgan
    Deltagare
    Quote:
    ska inte behövas!

    För att?

    #22199
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    för att vi får i oss kalcium via ost, grädde, grönsaker… det vi ev. kan behöva är d-vitamin=))

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.