lchf och styrketräning?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1390
    Helahelena
    Deltagare

    Hej, jag är ny här på forumet, men har kört lchf tidigare innan mitt senaste barn. Nu har jag hållt på i 2 veckor, och till skillnad från tidigare försök mår jag kanon! Ingen trötthet eller abstinens alls, snarare massa energi. Härligt!
    Jag tränar ca 5h i veckan, mestadels styrketräning men även kondition, samt promenerar minst 1h/dag.
    Jag gick ner 3 kg första veckan men gick sedan upp ett igen… Däremot har jag minskat hela 23 cm!!! runt kroppen, varav 7 runt midjan.
    Sjukt ju! Min fråga är om det inte går att minska på vågen när man tränar så mycket som jag gör? Ska jag dra ner på styrketräningen och istället köra typ träningscykel/löpband/rodd/trappmaskin på gymmet?
    Måttbandet ger tyvärr inte samma kick som vågen, lustigt när det är mindre jag vill bli : )
    Har inte fuskat alls, försöker tänka på allt. Kör äggmjölk i kaffet tex, och dricker proteindrinkar med 0g kolhydrater.
    Är noga med att äta massa fett och bra proteiner… Kommer det att lossna plötsligt eller vad tror ni?
    Väldigt tacksam för svar!

    #19648
    Karla
    Deltagare

    Ta det lugnt, två veckor är ingenting i sammanhanget! Fortsätt som du har börjat och kom igen om ett par månader om ingenting har hänt på vågen. 8) Fast om du äter ordentligt behöver du inga proteindrinkar…

    #19650
    mctrollet
    Deltagare

    Håller med, ta det lungt… måtten är bevis nog att det går bra=)

    #19653
    Helahelena
    Deltagare

    Tack för era svar! Men kan det vara så att det är pga styrketräningen som jag inte går ner i vikt?

    #19647
    Karla
    Deltagare

    Faktum är att du GÅR ner i vikt! Nämligen fettvikt. Du byter fett mot muskler, och muskelmassa väger mer än fettmassa. Så stirra dig inte blind på siffrorna på vågen, utan fortsätt som du har börjat. Så småningom kommer dina muskler att kräva mer och mer energi, och då bränner de ännu mera fett bara genom att finnas till. Men du måste ha tålamod, och sluta för all del inte att träna bara för att snygga till siffrorna, då lurar du bara dig själv.

    #19652
    Helahelena
    Deltagare

    tack! Jag trodde bara att det tog längre tid att bygga muskler,men det kanske det inte gör?
    Kommer nog att försöka få in fler konditionstimmar, vill ju inte bli ett muskelpaket heller haha.
    Men satt och kollade på minmat.net nu, och jag håller mej alltid under 5g kh men hade ätit 50% fett och 50% protein… kanske är där det kommer behöva ändras lite oxå…

    #19649
    mctrollet
    Deltagare

    Ska väl ligga på 75/25 vill jag minnas… håll ut och fortsätt med mätning!! Kram och lycka till=)

    #19651
    Helahelena
    Deltagare

    Ni är så snälla allihopa, känner mig så glad som hittat hit! Idag lossnade det lite på vågen, så nu är det -2.4kg totalt på 17 dagar. Tog för säkerhetsskull och bytte lite fokus på gymmet, la en timme på trappmaskinen innan styrketräningen ;D

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.